1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 10/11

« · 1322578 · » Till forumet

Sv: Silly Season 10/11
RocknRolf2: Om lagets prestation enbart berodde på sportchefen vore Timrås problem lättlösta.
Nu funkar det som bekant inte så. Det är ett antal kockar i denna soppa, och när man sitter och bestämmer vem som ska bära hundhuvudet om det går emot, så...är det jävligt tydligt att det finns uttalade preferenser bland detta forums skribenter.
Du själv t ex har ju för vana att kommentera vartenda baklängesmål med förminskande tillmälen riktade till Linkan. Snubben är uppenbarligen din främsta aggroventil.

Sen fortsätter du att låta som en cry-baby. Visst, vi har tagit oss till slutspel under alla Linkans säsonger men vi har, snörvel, fått kämpa ända till sista omgången för att ta oss dit. Fruktansvärt! En klubb av Timrås dignitet? Vi som egentligen bara är personliga tillkortakommanden från att abonnera på SM-finaler?

Sen håller jag med om vissa saker. Såsom att Timrå börjat säsongerna dåligt de sista tre åren. Det är tråkigt och bör helst undvikas. Å andra sidan måste man säga att det tyder på viss handlingskraft hos den bespottade Linkan när man, två år i rad, lyckats formera om och avsluta säsongerna så starkt att man tagit sig till slutspel (och där pressat HV).

Timrå har problem som förening. Man saknar en röd tråd, och visioner att spinna denna tråd kring. Jag vill se ett nytänk här. En kraftsamling, med tydligt mål och idéer om hur man ska nå detta. Här lyckades Luleå utomordentligt väl. En röd tråd, från idé och visioner, via värvningar till coach och träningsupplägg. Synnerligen väl genomfört.
Men, utan Rönnqvist hade det kunnat bli hur dåligt som helst. Värvningarna var ju allt annat än imponerande på förhand. Med facit i hand: briljant.

Dina enkla, klipp & klistra - lösningar har jag noll förtroende för. Som jag skrev i går, det är 10-talets forumversion av att sätta ihop egna femmor. 'Sätt ihop han och han, tränarmongo!' vs 'sparka dom och sätt in kompetens!'.
Kommentera

Dagens läsning ger mig gåshud, vilken soppa det har blivit. Detta är katastrof för timrå. Vilka kommer vilja spela i ett lag som lyser otrygghet. Finns det ingen som kan agera. Kan inte alla bara lämna in en ansökan om att få avgå. Den här Linkan har inte jag haft nått emot, men nu har han bitit sig i svansen. Nubben han avgick i Frölunda fast det var antagligen inte han som var problemet. Linkan borde nog tänka tanken, för han har soppat till det.
Kommentera

Lösningen på Corso problemet, ta tillbaka honom till laget och gör honom till lagkapten samt uttalad förste center, och fullt förtroende i Powerplay.
Hirso som andrecenter och mindre förtroende i powerplay.

Vad perra tycker om lösningen ja det vet vi alla, men nu tränar han timrå så då är det bara att rätta in sig i ledet.

Timrå IK Möjligheternas klubb.
Kommentera

Bragd-Birger: Jag har aldrig sagt att Linkan är ensam ansvarig för någonting. Men du kan väl i alla fall hålla med om att en sportchef har en ganska tung position i en elitförening? Det tycker i alla fall jag, och om jag tycker att laget överlag är felkomponerat så skyller jag det också i första hand på den som i alla fall på pappret är huvudansvarig. Inget konstigt med det. Därmed inte heller något konstigt med att jag vill att mannen ska gå, jag tror att Timrå skulle ha större chans att lyckas med en ny sportchef, en som har andra idéer och andra perspektiv på saker och ting. Någonting bör man väl i alla fall göra? För en sak är väl i princip alla här överens om (oavsett om man är en cry-baby eller inte): Timrå har en trend som måste brytas. Om inte sportsligt så i alla fall utan tvekan ekonomiskt. Själv, och det här är ju självklart MIN högst subjektiva åsikt över hur saker förhåller sig, så spårar jag Timrås tunga ekonomiska år till för stora utgifter och jag spårar de stora utgifterna till för dåliga höstlag och jag spårar de dåliga höstlagen till misslyckade tänkta nyckelvärvningar av sportchefen. Summa summarum; dags att fixa ny sportchef. Jag tycker förresten inte att ett byte av en sportchef är en särskilt större grej än ett byte av en tränare, snarare tvärtom. Sedan vad folk skriver i glädje/frustration under match är väl inte så intressant, de inläggen är väl inte direkt tänkta som ”debattinlägg”, lika lite som det Linkan rapar ur sig på läktaren under match (minns du ifjol?) är officiella ställningstaganden från honom.
Kommentera

RocknRolf2: Hela hösten har jag slagits av en sak. Saknar Linkan helt mediaträning? Borde inte det ingå på allra lägsta Steg-1-nivå? Fylleskandalens pressträff, fickpingsframträdandet vid Corso-träffen, händerna djupt nere i jeansen och ett frånvarande uppträde.
Frånvaro genomsyrar många av det uttalande man möts av i pressen.
Vi har inte hört något. Vi har inte kontaktat honom. Vi har ingen kortsiktig lösning i våra planer osv.
Linkan, nu är det dags att göra rätt för lönen!
Eller vill du gå till historien som Timrå IK;s FRÅNVARANDE sportchef?

"The missing Link"

Kommentera

bisterfinnen: Du kommer från Övik, vad som jag säger låter inte alltid genialt i dina öron? Ska jag börja vid att förklara vattenfast sprayfärg eller vill du hellre höra hur långa matcherna brukade vara i öviks kommun innan man tog bort red line offside?
Kommentera

ÖstrandsNisse: Men alltså det här med att "Corso löser det mesta på egen hand", linkan? Va fan har killen något bättre för sig? Linkan alltså. Har han ingen självbevarelsedrift öht, hur fan kan han ens låta någon citera honom så även om det var dom orden som just slank ur honom? Pajasvarning...
Kommentera

Olle: Skratta eller gråta...thats the question.
Kommentera

RED DEVILS: ja . ´kanon lösning . precis i min smak . ungefär så har jag tänkt hela tiden
Kommentera

ÖstrandsNisse: Man ska skratta.
Det är ju humor.........eller?
Kommentera

RocknRolf2: Sportchef är en tung post, ja. Men sedan kommer ju bedömningen av ett sportsligt misslyckande in. Att kämpa på marginalerna för att nå slutspel är tydligen ett sådant. Varför en klubb av Timrås dignitet per automatik borde stå över sådan förnedring är dock lite mer oklart.
Jag trodde stenhårt på årets lag. Och nej, det betyder så klart ingenting. Men jag är övertygad om att Timrå som förening också drar lärdom av detta. Ny sportchef? Sure, inte mig emot. Bedömer man att det finns någon annan bättre lämpad: kör.
Men som sagt, att föreningen har svårt att få en tydlig och rak linje i sin verksamhet betor näppeligen på Linkans inkompetens.

Dåliga höstlag - visst. Men det är svårt att komma runt skadeproblematiken. Säg att vi varit löjligt förskonade från skador i år. Hur många fler pinnar hade det rent hypotetiskt kunnat renderat i? Förmodligen tillräckligt för att våra PMS-inlägg här inne hade handlat om 'tråkigt spel' i st f 'börja scouta Örebro och Leksand!'.

Det finns också ytterligare en idiotisk tendens bland supportrar (och nu adresserar jag inte enbart dig Rolfie, utan skjuter med hagelbrakare och träffar även mig själv), att spegla sig i andra och låta deras framgångar bli självkritik. Dif i fjol, SAIK och Lule i år. Dom lyckas ju trots likvärdiga resurser! Det borde vi också göra, om vi bara inte haft dessa klåpare vid rodret.
Det är så klart patetiska resonemang. Man kan bli peppad av faktumet att även lag från elitseriens B-liga kan sprattla till och chocka en säsong när allt klaffar. Vi behöver inte gå så himskans långt tillbaka i tiden (underbara 02/03) för ett eget sådant exempel.

Men nuförtiden, i dessa dagar av 'rättmätiga krav', är exemplen ovan inga källor till inspiration utan någon slags måttstock på vad man kan kräva av sin förening. 'Lyckas dom, borde vi'. Och vi glömmer fort. DIF? Har dom fortfarande skitbra coach och sportchef? Är deras säsong i år ett misslyckande, eller var den förra en lyckträff?
Lule - är dom på tronen för att stanna? SAIK? Om dom leder säsongen ända in på upploppet för att sedan krokna, och därefter åka ur i slutspelet mot ett Timrå som kravlat sig över strecket i sista omgången igen - vad fan säger vi då? Och hur kommer dom att klara sig när dom skördat klart frukterna från sina fantastiska juniorkullar?

Det finns mycket att förbättra i Timrå. En given sak är kontinuiteten. Man måste undvika att byta ut större delen av truppen varje säsong. Alldeles oavsett sportchefskvalitet är det jävligt svårt att få ihop ett välfungerande lag om man slänger in för många komponenter. Felmarginalerna blir större.
Nu känns det som att man är på väg i önskvärd riktning, dock återstår kontinuiteten på spetsen. Jag vill se en förstafemma där åtminstone tre av spelarna är samma från en säsong till nästa. Drömmen är givetvis att ha en HV-sits, men att vi skulle kunna värva till oss spelare (och behålla dom över lång tid) i Davidsson-Voutilainen-Thörnberg-klass finns inte ens i fantasin.

Osv, bla bla bla. Men jag gillar dig, Rolfie. Ditt 'någon måste straffas för detta' är dock ett lite onödigt, personlighetssolkande drag. Linkan har du ogillat från dag 1. Din utvärdering av hans handlande därefter kan a) vara färgat av detta faktum, eller b) vara ett objektivt och klarsynt kvitto på att du hade rätt redan från början.
Jag skulle vilja föra in ett nyansens 'c) du överdriver Linkans roll i dramat' till detta.
Kommentera

McFire: Precis, bröderna Abbott hade ju enorma meriter innan de kom till Rögle. Jag menar Cam hade ju blivit årets rookie i CHL, och de hade gjort succé i Norge. Det går inte av för hackor det.

Men jag förstår din tankegång, ur ett Modo perspektiv. Där handlar det inte om en jakt på omeriterade guldkorn (i gammal hederlig Timrå-anda), utan där gäller spelare med meriter. Att meriterna sedan är så gamla att man måste rota igenom halva riksarkivet för att få fram dem är en annan femma.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Jag tycker att det är helt fel att man håller på att kasta mjuka bollar till Corso när man bröt kontraktet under former som rejält försämrade relationen mellan Corso och föreningen. Ta tillbaka honom, inte för att spela utan för att sitta på läktaren och dyka upp till varje morgonmöte och lagträff. Han behöver incitament för att lämna klubben och detta åstadkommer man nog inte genom morot. Hur illa han än betett sig så kan man inte först sparka honom i pungen och sedan klappa honom på kinden.
Kommentera

Undrar just om Modo är supernöjda med att ha valt Anders Eriksson framför Hannu Pikkarainen? För inte kan en klubb som var på ruinens brant ifjol ha råd att hosta upp ytterligare kapital för att få hem även denne?
Kan man få önska sig honom i julklapp till Timrå?
Kommentera

The Palm: Jo det skulle se ut det.
Modo tar AE o Vi har 2 Pikkadoller.

Drömma går ju o drömmar kostar ingenting.
Kommentera

Olle: helt övertygad om att corso gör vad han kan för att hitta en klubb . han vill spela hockey . de är hans yrke . och är han på varje möte och lagträff så sprider han väl den där dåliga stämningen som de snackas om .
Kommentera

Hahl Bundy: de skulle va de roligaste som hänt på mycket länge .
Kommentera

The Palm: Ja och de är ju en HIFK kille så han har ju spelat ett par matcher med både Kim och Ilkka.
Kommentera

superfalle: Han behöver inte delta i något, bara vara på plats. Hemma hos familjen är det sista stället han ska vara på. Det är säkert trevligt för honom att få spendera lite tid med nära och kära men i min värld är det trevligare om vi spelar i elitserien nästa säsong.

Någonstans måste även han inse, när han presterar så bra men har så svårt att hitta någon som vill ha honom, att han inte är lika het på arbetsmarknaden som han är på planen. Sen är det ju det här med priset...i dagsläget verkar vi vara den enda klubben på hela jävla planeten som är villig att betala dom här summorna för honom. Det känns så där...
Kommentera

superfalle: Nu kommer det ju inte att ske men ju mer man tänker på det desto roligare blir det.
Drömmar kostar inget, som sagt, o man har ju inte så roligt längre så man får roa sig med det lilla.
Kommentera

The Palm: MODO har aldrig varit på ruinens brant, inte de senaste åren i alla fall. Däremot förlorade man en väldans massa pengar för två år sedan. Ifjol gick man väl till och med lite plus om jag inte minns fel.
Kommentera

Hahl Bundy: Kommer inte ihåg riktigt men Linkan sa väl i någon tidning att det inte blir fler backar i det här laget, om det inte krisade till sig ännu mer. Sedan blir det inga fler forwards så länge Corso belastar Timrås budget. Så vad du kan hoppas på är i så fall att Pikka sadlar om till målvakt. Där har jag inte hört något sägas från Linkan.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Nu har jag inte läst allt som skrivits. BB och Rolfen är hyfsade på att författa fler än tre rader... Jag nöjer med att konstatera att man kan ha respekt för ekonomin, men inte för hur man jobbar och det är ju just det som ställer till det ekonomiskt.
Kommentera

Bragd-Birger: Bra inlägg. Har inget mer att tillägga förutom när det gäller skadorna, till stor del tycker jag problemen där är självförvållande, eller man kunde väl ändå bredda truppen bara liiite i förhand sådär i förebyggande syfte? Men nejdå. Tunn trupp är tydligen lugnt så länge man värvar tillräckligt dyra finnar, då löser sig ju de kommande skadeproblemen av sig självt (?). För skador blir det. Alltid. Eller, det är visserligen bara löst baserat på de senaste typ 5 skadetyngda säsongerna och något sådant är väl helt irrelevant när ledningen har möte på kansliet under försäsongen: "glöm de där säsongerna grabbar och titta här istället, här har vi en spåkula och ser ni vad det står i den: löjligt förskonade från skador i år", grymt, då behöver vi inte mer än 12 forwards i år då!".
Kommentera

The Palm: Jag tror nog hannu och sparkning gått att få reda på lite insider, tror nog modo vet det där eftersom dom legat på honom förr. Dom har säkert råd med honom också, vi tar och spikar fast oss i 12:e platsen.
Kommentera

RocknRolf2: Nej, det där med tunn trupp är fånigt. Vill dock minnas att det var ännu värre, hm...03/04? Kommer i a f på att man tuggade med 3 centrar och 4 ytterforwards in absurdum.
Jag gillar dock att man lyfter upp någon junior som får köra. Men självklart: 13 ordinarie forwards ska man ha i truppen.
Kommentera

Hur många matcher är det egentligen vi bara har haft 12 forwards på papperet? (skador inräknade) Hur räknar man in Boyce, som en halv? :)
Kommentera

ÖstrandsNisse: Jag vet, men tanken var roande för en stund.
Nu går jag åter in i en Nils Ferlin, Lyssnar på Thåström.

Snön faller. O jag väntar fortfarande på en inbjudan ut på isen.
Du vet att jag är en blyg rackare. :)
Kommentera

Jonte har fått sparken igen.. eller... han lämnar av personliga skäl som det heter.

Vad säger ni.. ska vi slå till? Den här gången kanske det funkar. :P
Kommentera

Kattgubben: Kärpät kanske just fick lite pengar till en viss dyr, otrevlig kanadensare...som sagt, man kan ju hoppas.
Kommentera

Olle: Men med Corso var det väl det som var problemet? Att ha honom här utanför isen. Så att ta hit honom och bara vara här tror jag är det sista de vill. Drömmen vore att ha honom på isen hela tiden.....
Kommentera

Kattgubben: Känns som en dyr chansning....möjligen try-out.....

Det enda vi kan vara säkra på är att han inte går till MoDo ;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Timrå Icon: Han bränner allt krut innan han lämnar över till Näslund? ;-)
Kommentera

The Palm: Ruinens brant? För att man prognostiserade ett underskott en säsong? Hejda dig Rejdar.
Kommentera

Timrå Icon: Det är det här som oroar en aning. Medan lag rustar för vad som komma skall så monterar vi ner...en redan tunn trupp.
Det finns anledning att vara orolig.
Kommentera

Timrå Icon: Ja dom är, som jag skrev igår, som en köphysterisk skånsk tant i anusfläckiga mysbyxor inne på Ullared.

Vi är som lillkillen som grinar så snorn rinn o som slickar på en alldeles för ohygienisk hallonklubba, för att vi inte har råd att gå in o köpa den där leksaksbilen som vi vill ha eftersom pappa har handlat upp de sista pengarna på importerad öl.
Ölen är alldeles för urvattnad dessutom o ingen vill köpa ölen heller eftersom pappa vill tjäna lite pengar dessutom.

Redigerad kommentar

Kommentera

Kattgubben: Då går Näslund all-in med sin gamla NHL-deg ;-)
Kommentera

Hahl Bundy: Såg du då jag gjorde det?? Men men men...ölen var ju sååå billig ju....150 spänn för en platta....och grabben fick som sagt en klubba....
Kommentera

Hahl Bundy: Go mad, möen mad å mad i rättan tid! Böörrp!
Kommentera

ÖstrandsNisse: Jo men MoDo gör ju en super-Frölunda just nu så det känns ganska lugnt inför framtiden ;-)
Kommentera

Timrå Icon: Det vore ju synd om modo inte skulle ha råd med Pikkarainen nu. Tänk, dom kanske hade haft råd med honom om dom inte anställde Näslund som GM :) Fast bara för jag sa så lär han väl vara klar om 5 minuter då.

Angående Corso så är det väl bara att ha honom i en lägenhet nånstans då. Vad som än vill få honom att sticka från klubben. Min poäng är att man måste få honom att vilja lämna mer än att sitta still och lyfta lön. Men den poängen är väl kanske inte helt relevant just nu då det inte verkar finnas så många klubbar som vill ha honom.
Kommentera

Olle: Njaa Näslund jobbar säkert gratis som Foppa brukar göra ;-)

Ahaa du tänkte såååå....ja det kanske funkar. Vi kan låta honom spela hos Katterna ett tag så tigger han snart om ett kontrakt i Polen eller något....
Kommentera

Olle: Att din egen favoritklubb har akuta likviditetsproblem innebär inte automatiskt att alla andra föreningar också har det. MoDo har fortfarande eget kapital nog för att tillfälligt dra på sig ökade kostnader. Det är i Timrå man får välja mellan fredagsmazarinen, en ny hel målvakt och en pensionsinbetalning.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag försökte mig inte på någon analys av något slag, det är bara samma gamla vanliga önskan om att det ska gå dåligt för er. Inget nytt.
Kommentera

Wayne Gresky: Det "egna kapitalet" i modos balansräkning har väl sin grund i intäktsförda eu-medel för att bygga arenan?

Kissar man i byxan blir det varm och skönt för stunden.

Kommentera

El Maco: Hehe så dumt att man rodnar.
Kommentera

spud: Vad säger du spudie? Var kom överskottet från det året?
Kommentera

El Maco: Ja vad sägs om ett publiksnitt(inkls försäljning i pub och kiosk) långt över budget? Vad sägs om ett slutspel med 20 matcher? Vad sägs om ett guld med div bonusar från spons(den delen är nog rätt ny för er, med det finns rätt ofta)?

Och så får du gärna slutföra din teori med att eu medlet blev en intäkt i föreningen. Kostnaden för arenan finns ju, så du menar att MODO tog ett större lån och sen drog in bidrag till bygget som intäkt i föreningen. Låter jävulskt smart.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1322578 · »