1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587770 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 12/13

« · 1506267 · » Till forumet


Sv: Silly Season 12/13
Jag tycker det ser bra ut. Slutspel är ett rimligt mål.

Trevlig sommar.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Wayne Gresky: Det är en chansning med tanke på att man värvat lirare som man hoppas ska blomma ut med mer speltid i en ny miljö.

Okej det kanske var bästa alternativet bland få men det ändrar inte faktumet att det är en chansning.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Vi är ett lag med allsvenska resurser som fått en extrachans i es. Utgångsläget är som du skrev på ett sätt tacksamt, det finns liksom inget att förlora. I det perspektivet att i stort sett alla räknar med att detta är vår sista säsong i es på ett tag. Kan vi däremot överprestera och gneta oss kvar, ja då tror jag vi kan ha lite mer luft under vingarna redan nästa säsong.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

dr-nix: Jag vet inte om man kan kalla lagbygget för en chansning -  då man helt enkelt inte har några alternativ rent ekonomiskt. När man skärskådar truppen så fattas det två pjäser i min värld: 1. en fysisk back 2. en playmaker/center. Och då är playmakern absolut viktigast, speciellt då Special Teams är helt avgörande i många matcher (BP och PP). Boxplay tror jag att laget kommer att fixa på ett utmärkt sett med det spelarmaterial som finns, men PowerPlay är akilleshälen.

Förhoppningen är att sponsorer kan övertygas om att lägga den extra sedelbunten för att få in denna playmaker. Om man lyckas med det så har man lagt så bra grund man kunnat under nuvarande förhållanden.

Sen är jag ändå positiv till att man skapat ett LAG där potensial finns. Och precis som du säger så har man denna gång ett modernt och nytt ledarskap.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
dr-nix: Visst är det som du säger. Chansning är dock fel ord i ett läge där det inte finns några alternativ.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Wayne Gresky: Tycker du läser läget helt rätt där. Det är en klar och tydlig chansning från Timrås sida. 

Men jag vill säga följande sak. Jag tänker nu på förra säsongens Timrå IK. När jag såg på truppen inför säsongsstarten såg jag potentialen bakom Linkans bygge. Folk här inne må inte vara imponerade av hans jobb och det är väl inte jag heller iof men om samtliga spelare jobbat hårt under försäsongen och byggt upp en bra grund under träningsperioden samtidigt som de jobbade hårt i varje match när säsongen drog igång är jag villig att svära på att det hade sett betydligt bättre ut än vad fallet blev.

Det som på förhand såg ut som ett lagbygge som skulle kunna bli bra om alla förstod den arbetsinsats som skulle krävas (något jag naivt nog trodde ledare och spelare alla förstod) blev istället ett lojt lag som trodde de kunde glida genom grundserien. För de kämpade inte iaf (med några få undantag).

Det fanns andra brister också, Perras isträningar var rätt dåliga enligt vad man hört osv. Men det känns anorlunda nu. Man har försökt undvika spelare man tror inte kommer jobba hårt kommande säsongen. Alltså spelare som har viss spets men som inte har det rätta hjärtat och tänker mer på sig själv och sin egen poängproduktion än lagets bästa. 

Man har byggt ihop ett hårt jobbande lag känns det som på förhand iaf. Det som jag saknar nu är den där playmakern. Det skulle vara pricken över i:et för mig.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Ekonomisk kris är det väl redan och nämn en expert (förutom lokala) som inte redan helst bytt ut oss mot Leksand. Frella: Nä, de såg ohyggligt beiga ut inför deras återkomst. Precis som vi gjorde efter att Z:a dragit. Så det är nåt sånt vi får hoppas på och det händer ju ändå nån enstaka gång under ett decennium.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Frella: Ja, Fasth hade AIK:-}
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

mikenomad: Ja tar några anfallsspelare grymma kliv i utvecklingen, Larsson och Molinder slår igenoom med dunder och brak. Där bak skapar Hedman, Erixon och Robinson trygghet i försvaret medan Bellissimo växer ut till en vägg. Då kan det bli bra, men det är verkligen en säsong där allt måste klaffa för jag tror att Leksand kommer att bli otroligt farliga i en kvalserie med tanke på vilka talanger de har i laget.

Jag förutser en säsong med sportslig och ekonomisk kris. "Experterna" kommer att önska att Timrå försvinner från elitserien. Jag hoppas att jag har fel. Samtidigt är utgångsläget "allt att vinna" inte helt fel...

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
mikenomad: Fast hade AIK så jävla spännande lag på papperet i deras ES-återkomst?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Vi lär ju inte bli av med Hagos. Kan det vara en idé att skola om honom till back mån tro? Han kan ju inte åka skridskor, men han har ju bevisligen haft fin plus minus statistik de senaste säsongerna.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Wayne Gresky: iofs så menar thornet antagligen att han tycker det ser mer spännade ut än vad han hade förväntat sig för ca 3 månader när det mest bara pratades negativt och besparingsplaner och lite elitlicens tjafs...

jag tycker det ser tunnt ut och truppen är fylld med många frågetecken...

dock så är margialerna små så jag väntar till det drar igång med tränings matcher innan jag sågar detta bygge helt...

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Kan inte annat än hålla med. Det här skulle lika gärna kunna vara ett AS-lag a'la Örebro eller Karlskoga. Bättre än så ser det tyvärr inte ut. Det är en trupp fylld av medelmåttor, utan tillstymmelse till stjärnglans. Och även om ES tappat o kvalite' så är det inte ES-mässigt att helt sakna spets och profiler. Nä, vårt hopp står till grymma steg i utvecklingen av de flesta samt att nyckelspelare i Rögle och AIK floppar.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Största bristen i lagbygget är den icke existerande playmakern. Det finns folk i truppen som kan agera playmaker om de tar en eller två steg i sin utveckling under sommaren men annars ser det ut som TIK 2012/2013 får kämpa väldigt hårt.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Thornet: Det ser jäkligt illa ut! Om ni haft ett par konstruktiva centrar, Nordgren, en riktig backklippa och en stjärnmålvakt så hade det sett riktigt spännande ut, men i nuläget ser det bästa offensiva ni har ut som en tredjefemma. Jag tror visserligen att både Önerud och Friberg kan bli riktigt vassa, men utan en skicklig playmaker så tvivlar jag på att det räcker. Visst ska det spelas om det, men om det här timrålaget klarar sig kvar utan kval så ska de få min röst i Jerringpriset.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Nu börjar man ju kunna lägga ett pussel i a f...

1:a målvakt -- Bellissimo

1:a backpar -- Erixon/Hedman

2:a backpar -- Robinson/Bäckström

3:e backpar -- Carlsson/Persson

1:a lina -- Crippe/Larsson/Jonte

2:a lina -- Hallin/Lindqvist/Önerud

3:e lina -- Friberg/Bagarn/Rohdin

4:e lina -- Sterner/Hagos/Boyce

Utanför...målv-Lundström...back-Dahlroth...forw-Molinder

Ser i mina ögon inte så jäkla illa ut. Det här kommer vara spelare som verkligen står för vilja och uppoffring. Visst, inga snitsare, men otroligt hårt jobbande spelare. Hoppas bara att några av dessa kan ta både 2 och 3 kliv framåt i sin karriär och växa ut till stora utropstecken.

Jag känner i a f ett hopp och en längtan till säsongstart (som för övrigt är alldeles för långt borta). Extra roligt med en svensk trupp denna gång. Om man dessutom skulle lyckas knyta Nordgren till detta. Mumma!!

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
mikenomad: Ja han har väl aldrig varit nån man direkt darrar för . Och bättre lär han väl knappast ha blivit . Men alcen verkar ju kunna göra allt till guld
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
mikenomad: tjadu... avstängd :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
R. Rahm till Brynäs tydligen. Undrar vad statusen är på honom dessa dagar?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
orion: Såja såja, andas. Är du en sån där messerschmidt?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
orion: Käft... Martin Sevc!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
mikenomad: Om lite språkliga synpunkter är obegripliga får det stå för den som inte begriper! Och så jävla envis är jag inte!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Med eller utan Gunno ser ytterforwardsbesättningen okej ut tycker ok. Backsidan tycker jag också ser rätt bra ut (relativt sett). Målvaktssidan är väl lite som inför förra säsongen. Det kan bli bra men om Belissimo floppar får vi nog det rätt tungt tror jag.

Men den självklara bristen finns på center-sidan. Här har tyvärr inte Nubben gjort sitt jobb på ett tillräckligt bra sätt anser jag. Alexander Larsson är väl den enda av centrarna som jag känner har potentialen att agera playmaker. Men att sätta honom i det pressade läget att agera förstacenter känns lite väl tufft. Sterner är väl den enda jag är inte osäker på. Men att han går från att göra 4 pinnar till typ 20-30 tror jag på först när jag ser det.

Det finns bara en utväg ur detta om man inte värvar en playmaker-center. Det är att truppen förstår på 100% allvar att man måste jobba stenhårt från början den kommande säsongen. Det går inte att suga babiankuk fram till mars för att kämpa hårt i några veckor i kvalserien.

Jobbar laget stenhårt för varandra och jobbar hårdare än motståndarna i varje match kan man bli ett gnuggande lag som har bra bredd på just den fronten och på så sätt vinna matcher. Då kanske unga talanger som Friberg, Rhodin m.fl. kanske kan blomma ut lite också och bidra med den spets som ser ut att saknas i dagsläget.

Hoppas kan man alltid...


Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Lär er visan utantill,
Slå på varje ord en drill;
Hand i hand, med älvors ro
Vi välsigna deras bo.

Ta hit Gunno, ta hit Gunno.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Simmalugnt: Jag är full som satan, typ som Domsjöbo, sitter barfota på altanen och drömmer om att Gunno kritar på för oss när som helst.

I mitt harmoniska midsommarrus gör det vår trupp till en ganska habil sådan.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Greven:

De kan inte knyta. Det är därför det inte är någon snörning på Foppatoffeln.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Olle: Jag visste inte ens dom hade lärt sig knyta däruppe..... Men dom har ju ett extra finger att hålla i öglan med så....... dom hand ikapp till slut vad gäller den ädla knytkonsten!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Ambroo: Det är ju precis som när barna lär sig att cykla det där. Till slut så lär dom sig. Och när öviksborna börjar ikläda sig skor, då kan dom ju faktiskt lämna droskan hemma när dom ska hälsa på vänner och bekanta. Åsneekipage har så jävla svårt för att ligga nära vägräcket när man ska köra om.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Icing-Ove: Det var ju på tiden att skor introducerades däruppe, men du vet väl att man kan ha en på vänster fot också? Gärna då en från samma par som den högra...

Glad snaps!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
mikenomad: Japp, är full som en Timråbo. Kan knappt knyta höger sko...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Icing-Ove: Glad midsommar på're, snapsen har runnit ner i strid ström förstår jag.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
superfalle: Nä, men han har gjort ett antal lyckade postrån genom åren. Nubben vill vara med vid nästa stöt har jag hört....
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Icing-Ove: Mm fast av dom 1,5 miljarderna så kan väl inte stackars uffe stå för speciellt många kronor
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Olle: Vad menar du? Foppa, Näslund och Tuffe Uffe har ju 1,5 miljarder på kontot. Alla tre ringer ju till Kukkonen varje dag, det är ju bra som fan...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Icing-Ove: Det är alltid så kul att se modoiter snacka silly. Även om ni lyckas med en rad fina värvningar så är det alltid som att ni tror att klubbens namn är Pittsburgh Penguins och att lönetaket är 50 miljoner dollar bort. The sky is the limit! :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Bragd-Birger: Hannu Pekka?
http://www.youtube.com/watch?v=T9TZ_2VPFFU  
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Icing-Ove: Hellre Kukkonen än hans kusin, Rundningskonen.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Skarin: Gunno hör hemma i Timrå, inget snack om det. Vi MoDoiter får ta Jensen, Kukkonen och två andra B-lirare....
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Skarin:fixar nubben detta är han en gud
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Ambroo: Är helt inne på ditt spår. Vill påstå att jag håller med dig till max i fallet Gunno!

Vi vill ha Gunno hit, Vi vill ha Gunno hit, Vi vill ha Gunno hit....osv osv osv..

Jag både tror & hoppas att Gunno skriver på för oss.

In Nubben we trust.

Travlig midsommar och God Snaps.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Skulle gissa att det Nubben skissar på är ett långtidskontrakt. Nordgren får lägre lön första året, men längre och säkrare kontrakt än han skulle få av någon annan klubb.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Olle: Det låter som ett rimligt scenario.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
stoff: nej.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
hubbenorlen: Att Nordgren fortfarande är aktuell tycker jag tyder på att han inte kommer att få några 400k/mån iaf. Sen kanske man löser det, som någon sa tidigare, med en lägre lön det första året och sedan en högre år två.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Olle: Jag chansar gärna, men inte till vilket pris som helst. Om han anser att hans marknadsvärde ligger på 350-400 000 i månaden så är det en lite för stor risk för oss i dagsläget tycker jag.
Å andra sidan tror jag inte att Nubben skulle riskera ekonomin i det här läget. Han snackade om att sy ihop ett paket, vilket antyder att vi kanske försöker locka hit honom med mer än en fet månadslön.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
hubbenorlen: Om vi har pengar till EN dyr forwardvärvning så får man kanske väga in fler faktorer också. Nordgren är en svensk spelare som lyckats hos oss tidigare och han trivs i regionen. Han kanske inte är den störste ledaren off ice men mycket hellre en "känd" spelare än random tjeck som lipar över kommunikationssvårigheter och som det finns en helt annan integrationsproblematik med. En "chansning" på Nordgren är inte lika mycket chansning som det förmodligen är med någon annan spelare för samma peng som vi eventuellt kan rycka i.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
stoff: Det är inte det att du alltid har rätt, det är det att du utger dig för att vara Timråit som stör.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Dream Team: Det där var jävligt trevlig läsning. Inte bara "klart vi vill ha en sån spelare men i nuläget finns inte den möjligheten" som det låtit tidigare. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Ambroo: Det verkar dock kunna dröja innan Gunno är fri att sätta sig vid förhandlingbordet. Nubben verkar ha en plan om och när så sker...

http://dagbladet.se/sport/1.4832206-nordgren-ar-tik-s-nasta-mal 
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
KORITFW: jag vet. jag har alltid rätt0
Kommentera

« · 1506267 · »