1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 13/14

« · 1581193 · » Till forumet

Sv: Silly Season 13/14
hubbenorlen: Sonnenberg-hypen ja....den är lite obegriplig. Faktiskt. Åtminstone omfattningen.
Kommentera

Kongo: Eftersom du uppenbarligen inte ser skillnaden som vi övriga gör så finner jag ingen större mening att utveckla det mer än att kortfattat konstatera följande:

Jag tycker det är en provocerande skillnad mellan att låta Sveriges befolkning rädda ens skinn ena dagen och dagen efter prata SM-guld och satsning de luxe jmft med att säga att man tagit lärdom och inte tänker äventyra nån ekonomi what so ever utan istället förbereda alla på att kommande elitsatsning kommer ta tid och byggas från grunden.

Ha en bra sommar och tänk på att hålla hastighetsbegränsningarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Hur ska Leksand agera nu "efteråt" för att det ska vara ok enligt dig?
Kommentera

Timrå Icon: Läste en artikel där det stod att han var avskriven, eftersom han var för dyr. Hade inte sagt nej till honom.
Om han mot förmodan skulle välja att spela för oss till reducerat pris så skulle han kunna uppnå Sonnenberg-status. Nästan.
Kommentera

Är det någon som hört något mer om Murran? Han verkar ju iallafall ha Timråhjärta men är kanske för dyr för vår i år lilla plånbok?

Gunno skulle väl operera höften så honom kanske man ska räkna bort även om vi haft råd med en Leksandssatsning

Kommentera

Kongo: Klart jag är seriös. Är du seriös om du menar att du inte ser skillnaden mellan de båda klubbarna? Det är ju inte själva rekonstruktionen som sådan jag vänder mig emot utan det iconen antyder, dvs agerandet efteråt och hur man går vidare. Du kan ju inte på allvar jämföra Leksands fullständiga brist på ödmjukhet med hur ledare för Timrå resonerat??
Kommentera

250kg kärlek: Jag undrar om eller när Timrå hade kunnat lyfta igen om man inte åkt ur och det blivit en rekonstruktion, som förhoppningsvis går vägen...
Kommentera

mikenomad: Är du seriös? Timrå gör i princip samma sak som Leksand. Om elitlicenskriterierna fokuserat på rättvisa hade ingen av klubbarna fått beviljad elitlicens.
Kommentera

mikenomad: Jo men frågan är om inte det där är början på slutet ändå för dem.....de har till skillnad från oss inte lärt sig ett skit
Kommentera

Timrå Icon: Om man inte heter Leksands IF och lyder under helt egna premisser. och kan fläska på med dopade plussiffror, gå från utskällda i media till gullegrisar på nanosekunder och satsa mot SM-guld, rekordmatcher etc några ynka månader efter ruinens brant och långfingret mot alla fodringsägare utan att någon höjer ögonbrynen längre...
Kommentera

250kg kärlek: Det är alldeles riktigt.

Det är samma sak med de stackare som levt över sina tillgångar och får skuldsanering i Lyxfällan också. Det är svårt att fortsätta leva samma liv efter det som innan. Det är lite av vitsen med det hela.

Kommentera

250kg kärlek: Det går fort i hockey..
Kommentera

250kg kärlek: och för att fortsätta på mitt senaste inlägg så tycker jag att den jobbigaste biten är just den att vi lirade i elitserien förra säsongen med en förhoppning om att kanske kriga oss till en slutspelsplats. Nu vet vi hur det gick. Degradering, rekonstruktion, våra bästa spelare har dragit och målet den här säsongen är, känns det som, att hålla oss kvar i allsvenskan...

Snacka om kontraster.

Kommentera

Så grymt skönt att få ha kvar RP !!!!!!!!
Kommentera

Timrå Icon: Jag hoppas också på andra spelare än Crippe och Hagos. Att de fortfarande är ledig på marknaden tyder på att den ersättning de vill ha för sina tjänster inte står i paritet med vad de levererar på en hockeyrink.
Hade det funnit fler platser kvar att fylla hade jag kunnat tänka mig Crippe, om lönen landat på ca 25-30 000:-/månad, annars inte. Nu tror jag att Crippe försöker suga ut så mycket han bara kan de sista åren han har kvar på sin hockeykarriär på en relativt hög nivå.

Med det lag vi har idag så hoppas jag innerligt att det läggs bra med slant på två poänggörare. Jag känner en viss oro när jag tittar på truppen. Jättekul att så många juniorer får chansen men även i allsvenskan kan många av dem få svårt att hävda sig. Man måste komma ihåg att det skiljer sig ganska så marknat mellan senoir och juniorhockey. Se på Boyce och Friberg t.ex. Jag kan inte påstå att de direkt imponerade förra säsongen, eller året före. Wedin och Öhrn var friska fläktar när de väl fick chansen men också dom vägde lite för lätt när de ställdes på prov.

Naturligtvis kommer juniorerna ha lättare att hävda sig i allsvenskan då serien är rätt mycket sämre, men att tro att duktiga juniorer ska räcka, njae. Även om jag tycker det är tokrätt att satsa ungt och hungrigt och även om jag är medveten om att föreningen går igenom ett stålbad ekonomiskt, så tycker jag att laget i dag skall vara glad om de hamnar i mitten av den allsvenska serien. Är rädd för att det kanske mer lutar åt de nedre regionerna än de övre.

Men så här är det. Föreningen måste på allvar städa upp efter gamla synder, föreningen måste komma på fötter igen för att kunna satsa sig tillbaka om x antal år. Så jag säger inget om den något försiktiga trupp vi ställer på isen den här säsongen. Men den känns tunn i min bok.
Kommentera

Bragd-Birger: Nu är det två oerhört viktiga utposter kvar att besätta för Nubben. Jag skulle nästan bli lite besviken om Crippe tar en av dem....och tar Hagos den andra hänger jag mig i garaget....

Redigerad kommentar

Kommentera

zita: Den där satt som en fläskläpp! Grymt bra! Nu hoppas vi att han håller sig skadefri och fortsätter med det spel han uppvisade under hösten. Då blir han en brutalviktig pjäs.
Kommentera

zita: Grymt bra!
Kommentera

mikenomad: Enligt Google Översätt betyder %@&€⚡�� getpung på hebreiska
Kommentera

Vargher85: Crippes karaktär suger %@&€⚡🌀. Sämre förebild för våra junisar går inte att tänka sig. Att han sedan numera är en kass hockeyspelare gör ju beslutet ännu enklare;
Tack för ingenting Crippe och hej då!
Kommentera

dr-nix: Har du hört nåt? Eller är det bara en gissning?
Kommentera

dr-nix: Japp. Corso och Sonnenberg sägs ha setts dela en cigarr med Nubben på Midlanda i helgen.
Kommentera

hubbenorlen: Minst en av de två kvarstående fw-platserna kommer nog fyllas  av en transatlant. Möjligtvis bägge två.

Edit:  dvs så jag tror nog inte Crippe tar en av de två platserna är det jag menar. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Vargher85: Nubben har ju sagt att en av de två "gärna" får vara spets. Vad det i realiteten innebär är svårt att veta. Räknas Crippe som spets i Allsvenskan?
Eller snackar vi om en AHL-spelare av hyfsad kvalitet?
Kommentera

Larsson skulle jag kunna tänka mig att ha kvar. Personligen så ser jag honom som en habil spelare, som dock har haft en del bekymmer med skador. Om han får vara skadefri så skulle han definitivt kunna bli en tillgång i Allsvenskan.

Crippe vill jag däremot inte ha i laget nästa säsong. Precis som Bragd-Birger skriver så känns han slut, och jag tycker inte heller att han är någon ledartyp att tala om. Då skulle jag hellre se en transatlant med bra karaktär, och sedan om karln råkar ha några år på nacken så är det bara bra i mina ögon.

Kommentera

Bragd-Birger: Håller helt och fullt med.
Kommentera

TikAlltid:

kan bli årets julklapp...

Kommentera

El Maco: Den Crippe du pratar om och tror på är nog tyvärr inte dagens Crippe. Om det i huvudsak är mentalt eller fysiskt vet jag inte, men känslan är att han är tämligen slut.

Larsson är däremot en spelare jag gärna behållt. Inte som truppen ser ut nu, men som en tidig hörnpelare. Nu behövs det högre klass (målskyttar), annars är det här ytterligare ett helt obegripligt lagbygge.
Kommentera

El Maco: "han känner bevisligen för sin moderklubb"

hm, jasså? När han sköt upp pucken på läktaren eller när han fick asfin lön efter en totalt värdelös säsong i Skaik? 
Kommentera

Timrå Icon: Han sitter nog och väntar på ett ES-kontrakt skulle jag tro. Jag är inte så säker jag vill ha in han på en av dom 2 kvarvarande fw-platserna heller.

Redigerad kommentar

Kommentera

El Maco: Ja han BORDE vara en spelare som vi ska bygga vårt lag runt som grund. Dock tyckte jag inte han var det ifjol. Men det kanske fanns olika anledningar till det. Han är ju en riktigt bra hockeyspelare i sina bästa stunder.
Kommentera

Timrå Icon: Beror väl lite på vad som finns därute, vad han kostar och hur sugen han själv är. Hellre en NHL-spelare direkt från Chicago som betalar för att spela, men det känns osannolikt.  Men hellre Crippe än en förstaårssenior till.

Jag tror att Crippe håller hög allsvensk klass och han har många år kvar som aktiv om han vill, han känner bevisligen för sin moderklubb och han bidrar med rutin till ett lag med spolingar. Om han har några ambitioner att vara en ledare och en föregångare så får han chansen. Ska han däremot prutta runt i en tredjefemma och hänga med huvudet med hög lön så finns det roligare eller åtminstone mer lovande namn.

Kommentera

TikAlltid: Ska verkligen Crippe vara en av dem....?
Kommentera

hubbenorlen: 2st fw och 1stycke back.
Kommentera

El Maco: Hur många forwardsplatser finns kvar att fylla?
Kommentera

zita: Gärna båda
Kommentera

Från det ena till det andra..Vem blir näste spelare in? Nån mer än jag som hoppas på någon ur förra säsongens trupp  tex. Larsson, Söderström.

Kommentera

Dream Team: Hehe....det är inte så att jag inte är överens med dig i din andemening. Jag bara vidgar ämnet lite, tar in lite fler aspekter. Nattinatti, i morgon väntar förd till Sthlm och bilbyte (med höggravid fru så det kan bli spännande) så då lär det bli sparsamt med tid härinne. Då kan zita och övriga som hänger på låset få fritt utrymme att vältra sig i hockeysnack igen. :)

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Jag ska ta mig tid att svara på ditt inlägg, men nu väntar kuddläge. Annars kommer jag aldrig i säng känner jag :)

På´t igen imorrn ba! :)
Kommentera

zita: Äh, där är ju frugan!

Är ju ändå ingen som har lust att skriva om hockey här nu så då stjäl vi lite utrymme för deeptalk.

Dream Team: Det där med att förskolan ska diktera hur jag väljer att ha mina barn där vänder jag mig emot. Jag tar ansvar för mina barn och vad de mår bäst av. Förskolan är inte bara förvaring utan faktiskt kvalitativ verksamhet som mina barn uppskattar och längtar till, för att inte tala om att de har kompisarna där och att det kräver kontinuitet för att vara en del i en barngrupp.

Det är dessutom så att vi betalar för heltid och även om det är av underordnad betydelse så är min ståndpunkt att förskolan får införa stämpelklocka ifall de skall styra mina barns tider så betalar jag endast för den tid mitt barn faktiskt är där.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Där har jag ett ganska så krasst synsätt. Kontinuitet är absolut en aspekt värd att ta in, men det ska till mycket speciella fall om ett barn ska ha behov av att vara på förskolan om en förälder är helledig. Jag säger inget om det handlar om skiftarbete och vila. Är man ledig så har man sitt barn hemma. Hemma är den bästa platsen för att barn att vistas på, annat än undantagsfall givetvis.

Såhär säger man i Sundsvall resp. Timrå kommun i ärendet:

Sundsvall: Barnen får vara på förskolan under den tid förälder arbetar, sover eller reser mellan arbete och förskola.

Timrå: Arbetstid/studietid plus restid är det som styr barnets närvaro.

Sedan kan det finnas speciella fall där det är barnets och inte förälderns behov som måste få styra. Vissa barn har det bevisligen mycket bättre på förskolan än hemma. 
Kommentera

Bara ett tips ;)

http://www.familjeliv.se/

Kommentera

Dream Team: Fast där har jag en lite annan vinkling på saken också. Jag och min fru arbetar båda skift. Skulle vi haft våra barn strikt efter arbetstiderna så skulle de gå helt sjuka tider på dagis. Komma sent på eftermiddagarna för någon enstaka timme nån dag, detsamma fast på förmiddagen en annan dag. Vara lediga ett par dagar, gå någon dag och sedan ledig igen. Nä, vi utformar våra dagisscheman med fokus på kontinuitet också. Vilket, faktiskt, kan innebära ledig dag för mig el min fru MED barn på dagis...
Kommentera

mikenomad: Som förskollärare förundras man, tyvärr nästan varje dag, över varför många föräldrar inte vill vara med sina barn. Om jag slutar tidigt en dag slår det aldrig fel om jag möter nån förälder över frysdisken på ICA Maxi. Men det är nog precis som du säger. Vissa föräldrar borde verkligen inte blivit föräldrar. Och det är så lätt att vara den som dömer. Försök istället att sätta dig in i den människans förutsättningar för att klara ett liv som "bra" förälder. Hur skulle du ha klarat dig själv på samma villkor?
Kommentera

Dream Team: Du sammanfattar det hela fint. Som familjebehandlare med bl.a utredningar av föräldrars omsorgsförmåga som uppgift är dessvärre erfarenheten att det du beskriver långt ifrån är självklara egenskaper hos många föräldrar.

Det är dock lätt att fördöma men inte särskilt konstruktivt. Det man kan konstatera är att vi alla har olika förutsättningar, att våra ryggsäckar skiljer sig oerhört.

Jag har under mina 12 år i yrket inte stött på någon tror jag som inte älskar sina barn. Däremot allt för många som inte är lämpliga som föräldrar...
Kommentera

Timrå Icon: Min grabb har blitt 4 nu så nu är man förbi det där med blöjor sen rätt länge.
Det bästa med att ha barn i den här åldern är hur oerhört mycket man betyder som vuxen och den ynnest det är att få ha möjligheten att påverka ett liv. Som förebild för vad som är rätt och fel, som lekkamrat som för femtielfte gången bygger just precis den där legobilen, att vara den som ditt barn kan ställa alla de där frågorna till som det aldrig finns svar på, att vara den där stabile personen som så långt det är möjligt aldrig försöker svika ditt barn, o.s.v. Men lätt är det ju inte. No way.

Men jag kan verkligen inte förstå människor som av olika anledningar försummar sin roll som förälder. Livet har blivit mer komplicerat och ledarskapet kommer inte längre automatiskt med rollen som förälder, men att bara skita i allt är ju ingen lösning på problemet. Problem får du garanterat om du istället väljer att vända ryggen till när det börjar blåsa.

Sen slår det ju en nästan varje dag hur pass smarta barn är. Ofta mkt smartare än en själv och det påminns man ju som sagt om varje dag. Jag jobbar ju dessutom med barn i den här åldern så jag får verkligen så jag klarar mig.

”Det är lättare att leda en hel nation än att fostra tre barn”.
Winston Churchill.

Kommentera

mikenomad: Pjaaa det där är nog inte så dumt egentligen.
Jag funderade på att skaffa allergihund men då missar man ju både barnledighet, barnbidrag och föräldradagar.
Kommentera

mikenomad: Du har det du gör med andra ord:)
Kommentera

jå1: Ja blöjbyten är jag en fena på! Har ju dessutom ett litet barnbarn också..
Kommentera

« · 1581193 · »