Icing-Ove:
Låter som du är sugen på derbyn mot Katterna, Bergeforsen och Antjärn igen. Hade inte ni fått nog av det?
mikenomad skrev:"Personligen tycker jag helt ärligt att de fem som nu agerar skall fullfölja sina planer."
Detta är ju intressant. Kan du med någon källhänvisning peka på vad dessa planer egentligen är?
Det är ju också en märklig tågordning på det hela. Borde det egentligen inte varit "de 5" som kallat till presskonferens och stolt förklarat att nu åker vi till Vladivostok och ger ryska björnen en riktig omgång. Är det någon som vill köpa fällen när vi är färdiga?
Varför behövs det ett gäng rödnästa norrlänningar för att få ut detta budskap till svenska folket? Dom har ju redan bestämt att de inte skall följa med. Förmodligen visumkrångel igen. Norr om dalälven kan ett A4 vara jävligt stort...och besvärligt.
Om man inte kan komma överens om dessa jävla TV-rättigheter, så tror jag att alla är förlorare. Sverige kommer allt mer att bli ett slags europeiskt Saskatchewan. Ett ställe som producerar duktiga hockeyspelare, men ingen människa i hela världen kan namnet på ett lag därifrån, eftersom man som bäst ligger i Div 7 på den kontinentala rankingen.
Jag föredrar utvigdad frihet för det enskilda ES-laget, en bibehållen ES, med CHL som extra krydda på anrättningen. Det här har blivit för mycket jävla kackel om oväsentligheter och rena rama fabler.
Personligen får jag Obol-vibbar när dom stora elefanterna börjar snacka KHL.
micke skrev:
"Snittpublik 2008/09 i olika Europaligor
Sverige 6260
Schweiz 6073
Tyskland 5847
KHL 5142
Finland 4919
Tjeckien 4902
(Dessa siffror är från Hockeyarenas.net)"
Då kanske det skulle vara intressant att konstatera att de inbördes 50 mötena mellan "de 5" hade ett snitt på 7 774. Då har man ändå DIF som en kvarnsten runt halsen :-)
De övriga 7:s 105 matcher sågs av genomsnitt 5 302.
Men vad jag inte förstår är detta:
Dessa lag gör detta säger dom för att värna om svensk hockey. Det är som du skriver, att de svenska representanterna inte hängde med i CL för att kompetensnivån på Elitseie är för låg...
Och hur skall då de svenska lagen hävda sej i en global liga - jo dom måste slunga upp jättelika stålar för att värva utlänsk spetskompetens ELLER så får dom dränera de "övrig sju" på deras bästa spelare.
Inget av dessa alternativ, kan väl någon person med vett och sans tycka är utvecklande för svensk hockey?
Satsa ordentligt på klubblagshockeyn.
Lägg ner fjantturneringarna för 3:-, och kör VM vartannat år - gärna i slutet av augusti eller början av september när inga ligor är mitt uppe i sitt seriespel.
Då kan dom bästa spelarna alltid vara med i VM.
Detta tror jag skulle främja svensk hockey. Romantiseringen kring 3:- har ju devalverats de senaste 10-15 åren då snart varenda svensk elitseriespelare har gjort minst en landskamp.