1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588047 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1521856 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi

Ambroo: Att Nordström ser mest NHL-hockey i Sverige må vara sant men det argumentet faller ju helt och hållet pladask när faktum är att han har frågat en annan journalist om Franson. Det tyder onekligen på att han själv inte har särskilt bra koll på snubben.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
MODOJohan: själv va jag familjemästare i mini pingis tills igår . KOM IGEN TIMRÅ
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
J F K: Freddy Meyer var Modos bästa back tills hans karriär blev avslutad ifjol.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Peja: Att han förmodligen är bra med elitseriemått mätt är jag tämligen säker på, även om det kan vara jobbigt att vara en mindre bra skridskoåkare som elitprospects skriver. Det finns många backar i NHL som klarar sig trots lite stabbig åkning, men som på en stor rink får svårare då avstånden till hörnen blir större. (Själv tror jag exempelvis att Murray - som är en annan spelartyp än Franson - inte alls kommer att dominera ens i allsvenskan).

Dessutom så är omställningen ofta relativt svår för en back som kommer från liten rink om man inte har bra spelsinne. Inte ens en så meriterad back som Freddie Meyer som Modo hade ifjol hade det enkelt. Nu har Brynäs säkerligen tid att vänta tills han anpassat sig, men jag hade varit mycket mer kritisk om exempelvis AIK i sitt utsatta läge värvat en nordamerikan.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Ambroo: Kan ändå mycket väl vara så att han kommer att vara bra defensivt i elitserien och ännu bättre offensivt. Typ Staffan Kronwall framställdes som urusel defensivt när jag såg honom i NHL, men han var fantastisk i elitserien. Sedan kan förstås inte EN spelare göra laget hur mycket bättre som helst. Franson (eller någon annan back) kommer ju inte spela i varenda byte och ge laget ett mycket bättre kollektivt försvarsspel. Brynäs spelar offensivt och offrar mycket i det defensiva spelet. Det gäller att hitta en balans. Men det blir såklart lättare att hitta den balansen ju bättre spelarmaterial man har.

Det finns självklart många NHL-backar som är bättre än Franson, men man måste väl utgå från att Brynäs inte kan värva vem som helst, utan snarare får rikta in sig på kontraktslösa backar i Europa (typ Sevc) eller relativt billiga kontraktslösa NHL-backar (typ Franson).
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Peja: Där är jag halvt med dig. Men är det inte en defensiv klippa ni behöver? När ett lag av TIK's kaliber är livsfarliga för BIF så fort de passerar anfallsblå kan man väl tycka det. Har han haft problem i defensiven på liten rink så behöver man ingen kulram för att räkna ut hur det kan komma att bli på stor dito. Det är väl det Nordström syftar till när han menar på att han inte lär lyfta backsidan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Peja: Ja, Nordström måste hålla våra unga backar extremt högt. Djoos och Berglind skulle med andra ord kunna kliva rakt in i Maple Leafs och bilda tredje backpar ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
MarcusElving: Jajamen... Det är inte Rosen eller Foppa Wennerholm.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Ambroo: Det känns som att Nordström jämför Franson med andra NHL-backar snarare än ES-backar. Det är väl klart som fan att en spelare som är klart duglig i NHL (men dock inte platsar i de 2 första backparen) kommer att höja en backuppsättning där Victor Berglind och Christian Djoos (men inget ont om de...) är ordinarie...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Ambroo: Tydligen inte..

Har han ingen bättre motivering så betyder det han skriver absolut ingenting för mig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
MarcusElving: Nordström är väl kanske den svensk som sett mest NHL-hockey i det här landet. Det bör ju räcka långt...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

J F K: Jag förstår! Nordströms artikel är ju dålig överlag så den är inte mycket att lita på. Jag menar, han tvivlar på om Franson kommer tillföra något, tvivlar på att han är bra nog. Hur motiverar han det? Jo, han skriver att Franson inte platsar bland de fyra första backarna i Toronto och därför kanske han inte är bra nog? Fantastiskt tänk!

Kolla bara på Mattias Ekholm som dominerade i elitserien och får kämpa för att ens ta en plats i NHL.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

MarcusElving: Jag har inte sett honom själv, utan läste på expressen där Gunnar Nordström pratat med någon journalist som följer Toronto på heltid. (Med tanke på kompetensen på journalisterna på den här sidan pölen så kan han givetvis gjort en felbedömning).

Då jag inte litar på tidningarna så skickade jag in en brasklapp. Skriver han på för hela säsongen utan möjlighet att bryta för NHL så har jag inga som helst problem med att han inte räknas som en lockoutspelare.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Här kan man bidra lite:
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

J F K: Det verkar som att det rör sig om ett kontrakt över hela säsongen, om man ska tro media/rykten.

Franson är en offensivt skicklig spelare, en duktig PP-back. Så det har du fått lite om bakfoten. Han kommer iofs säkert tillföra en del i defensiven också med tanke på hans storlek osv. Han lär ju inte vara kass defensivt, då tar man inte plats i något NHL-lag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bragd-Birger: Nja, förutsättningen för Franson tycker jag handlar om han skriver på ett säsongslångt kontrakt eller inte. Skriver han inte på för hela säsongen så ser jag ingen som helst skillnad mot en lockoutad spelare med de argument som Helber och de andra motståndarna till lockoutspelare sagt. Är det bara korttidskontrakt och han går till exempelvis Toronto om lockouten upphör är det direkt löjligt att göra någon skillnad mot Steen.

Vad jag förstår så är Franson dock mer en defensiv back än någon pp-expert, men han kan göra en massa nytta ändå i ett Brynäs som är lite tunnt backsidan.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
superfalle: Jaså? Det är helt säkert alltså? Nåja, han är i alla fall igång till en eventuell kvalserie, om vi skulle hamna där. Och om lockouten fortfarande varar då, så kommer han och räddar oss.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
timraw: de är frid och fröjd med strålman också . Så länge han skriver kontrakt resten av säsongen
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: fast han ska ju inte spela något innan jul . Han är ju med och förhandlar
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Håller med. Kan inte se vitsen med att han går och slår dank i väntan på att Timrå - eventuellt - har råd med honom från typ sista januari.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Mappe: Tycker det är bra! För om lockouten varar hela säsongen så kommer han ändå komma till oss efter jul. Och har han spelat innan så är han ju i bra form när han kommer...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
timraw: Det spelar ingen roll hur mycket man vrider och vänder på det, Franson är ändå ingen lockoutspelare...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Jo jag förstår att det är så. Jag tycker bara att det är så synd att denna lock-out har gjort allt så j-vla grötigt. Förra lock-outen var kanske det roligaste året jag haft som Timråfan då förutsättningarna var glasklara från början. I år verkar det vara någon form av anarki-inställning då hockeyligan har förlorat kontrollen. Steen till MoDo, ok. Franson nu kanske till brynäs, ok. Nu ett rykte om Zetterberg till..Schweiz?? Jag har väldigt svårt att förstå varför hockeysverige skulle reta upp sig om vi tog hem Strålman men om vi skulle nappa på hans backkollega, Del Zotto, ja då är allt frid och fröjd. Äh inte vet jag, jag kanske bara är fortsatt bitter över Brynäs förlusten..
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
timraw: Bara att avvakta och se, men blir det en kortvarig historia och att NHL drar igång efter jul så är det ingen större mening att engagera sig för 2 månaders kontrakt. Blåses däremot hela säsongen av, så kommer det garanterat bli action i de flesta lag som har någorlunda bra pengastack att spendera med. Känns som Strålman och en målskytt vore prio 1 för TIK. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
timraw: Spelare utan kontrakt är det bara att värva. Dom enda som så här långt gått emot överenskommelsen - inga korttidskontrakt till LO-spelare - är Modo. Codde har inget NHL-kontrakt, således ingen lockoutad spelare.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

fredriko74: Cody Franson är helt klart en bra back sett till elitseriemått så om Brynäs skulle argumentera med att säga "nej men vadå, han hade ju inget NHL kontrakt" och därav inte bryter mot bestämmelsen så känns det en aning löjligt. Franson som du säger skulle säkerligen få förnyat kontrakt ändå. Men om man vänder på det, innebär det i praktiken att vi skulle kunna värva backar som Subban från Montreal eller Del Zotto från Rangers? Eller varför inte en efterlängtad forward som Jamie Benn?

Hursomhelst så tror jag att det bara är en tidsfråga tills NHL-spelare droppar in ändå.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
fredriko74: det är inte en lockoutspelare
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
fredriko74: Zäta eventuellt till Lugano, känns sådär.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: Sant, men hade nog spelat i Toronto om det inte blivit lockout. I vilket fall så ett bra nyförvärv. De rustar upp, synd att inte kapitalet finns här för att  förstärka upp då försäkringskostnaden blir för dyr. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
fredriko74: Fast i det där fallet så handlar det väl inte om en lockoutspelare då han saknar kontrakt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Verkar som BIF tar rygg på Modo. Kan inte TIK få in en sudd pengar bara sådär huxflux på kontot och ta in någon/några också. 

http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/brynas-varvar-ledig-back-fran-toronto/

Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Skarin: du har ingen länk ?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
I dagens Dagbladet är det en artikel om den allvarliga publiksituationen och hur Timrå IK ska försöka locka tillbaka åskådarna. 

En av Lars Nolanders kommentarer lyder som följer:
- Vi hoppas att hela regionen kommer till våra hemmamatcher och ger oss stöd, annars finns risken att vi i framtiden inte har något elitlag i ishockey.

Enkel matematik givetvis, men ändå. 

Alla som kan till Eon på tisdag!?

Dags att slå tillbaka. Tillsammans är vi starka!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vem fan orkar läsa mer än typ 40 tecken? Man kanske skulle lägga sin energi på att låta sin utsvultna rödörn glest twitterpipa i elitserieskogens spretiga lövverk i stället för att ordbajsa i HS-träsket som mer och mer känns agent orange eller som en napalmbombad nationalpark för brända dystertallar... Men i lördags genomförde jag i alla fall en hockeyresa LIVE som på något vis blev både episk, sorgsen och en tankeställare i många nivåer.

Satt i en tysk bil på en regnvåt europaväg som närmade sig Gävle från norr. En röd t-shirt med ett slitet vitt TIMRÅ på under den uppknäppta skinnpajen. Hockeyfeber? Nej. När vi parkerat mitt i Gävle var där mer lönelördag med bakfulla AW-brudar på Din Sko än hockeytröjor och taktiksnack inför nedsläpp om två timmar. När jag drack mitt sura automatkaffe på SubWay räknade jag till över 300 gröna systemkassar och bara en "långrygg" i brynäströja som passerade i köpcentret. En proppmätt gävlebo såg min röda TIK-shirt och frågade lite slött "om dom klarade sig kvar förra året"? Innan han fortsatte prata trav med sin kompis. På torget utanför hade man byggt en liten skidbacke där unga gävlebor stod i kö med skidor på axeln för att till typ "hiphop-house-mycke-bas" krossa pung mot någon märklig rail.

Jag satt och funderade på vem som borde stå i Timrås kasse när vi snart skulle möta Brynäs ute på Läkerol Arena. Min flickvän köpte nya rödvinsglas på rea. Jag gick in i en snygg tjej när jag surfade HS på min smartphone. Vädret var uruselt. Insåg att det kanske vore skönare att se matchen på tv. (Och den där blicken från hon som körde bilen) Lämnade Gävle. Väl hemma fick man inte in matchen på tv. Rattade in webradion. Ångesten när Brynäs gör mål med dryga minuten kvar och poängen flaxade bort som en fet gam är monumental.

Konsensus:
- Det blir inte bättre med många ord.

Eller:
- Nära men ändå så långt borta.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
superfalle: HAHAHAHAA!! Du har onekligen en poäng där :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
73Sjöbba: själv så tycker jag de är djävligt mycket roligare att titta på ett väl fungerande lag utan stjärnor där alla jobbar stenhårt än att kolla på hirsovits tandskydd
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Köp 1 öl få en colagrogg på köpet brukar inte vara nåt som alkolagen blir förtjust i. =) 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
73Sjöbba: Där håller jag med dig! ;-)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
fredriko74: Synd. Annars hade man kunnat köra Nationalteatertema. "Men om hockeyn är pest, fyllan värmer bäst!"
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: Alkohol får man inte annonsera med bra priser, alkolagen blir grinig då. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Laken: Jo, jag har sett det. Men jag tror inte att det underlättar med att vi har haft grus i maskineriet de senaste 3 säsongerna.

Laget måste börja vinna hemma.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

73Sjöbba: "Jag tror att det finns ett enkelt svar på frågan. Hockeyn är inte tillräckligt het för stunden i regionen."

Jag tror du har helt fel eftersom alla lag i serien tappat publik!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Jag tror att det finns ett enkelt svar på frågan. Hockeyn är inte tillräckligt het för stunden i regionen. För lite underhållande. Personligen så tycker jag att den är mer underhållande den här säsongen än don 2-3 tidigare sässarna. Fortsätter laget på den inslagna vägen så kommer publiken att öka, iaf litegrann. Tyvärr så har vi inga stjärnor i laget utan bara hårt arbetande krigare. Jag tror nog att det krävs bl.a lite 'sevärdigheter' i laget för att det ska dra publik. Men framförallt segrar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Kör en publikdag där alla biljetter kostar 100kr oavsett plats. Först till kvarn. Det är ju knappast 15-åringar vi behöver locka till arenan då de knappast kan klassas som köpstarka. I publikdagen kan det anordnas kringaktiviteter runt arenan. Kanske happy hour hela kvällen i puben. Försöka få t ex Birsta att bidra med ett erbjudande till alla som köpt biljett osv...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: Att man knappt vunnit några hemmamatcher under två-tre säsonger gör nog sitt till. Något som verkar hålla i sig även i år.

Sen verkar framgång dra folk oavsett serie. GIF hade ifjol 6000 ett gäng matcher då man slogs i toppen av S1. Nu denna vecka med viktiga matcher har man precis sprängt 7000 åskådare. Då båda matcherna inräknat. Tom IFSH drar ju mer publik som vinstmaskin i ettan än vad de gjorde som slagpåse i AS.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kanske kan spelarna bjuda alla barn (under 15 år) på en match?! Roligare för dom att spela också när det är mycket folk på läktarna.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Hälge: Då får de styrande hitta på något annat kreativt. Hela tiden tänka nytt, det är så man utvecklas!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Laken: De har ju redan det här med "familjebiljetter" och samtidigt kan de ju inte göra vad som helst med tanke på dem som köpt säsongskort.

Spelarna får helt enkelt ta sitt ansvar och vinna matcherna. ;-)

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

hubbenorlen: Visst är det så. Om man får vara rak på sak här just nu så är det väl så att det är timråborna (stammisarna) som beklagar sig över marginalpubliken (sundsvallsborna) och dom lockar man nog tyvärr inte med krav om att visa "hjärta" eller "engagemang". Den publiken kommer om underhållningsvärdet är tillräckligt högt.

Tyvärr är det nog lite av en ond spiral också kanske? Publiken vill vara på plats när det är bra drag och spännande matcher så därför skiter dom i serielunken men det blir ju inte drag och spänning utan publik så...ja.

Sen det här med att spärra sändningar, jag vet inte. tänk när det är Timrå - Modo tex, då är arenan smällfull men det är ändå tusentals människor som inte kan se matchen. Sen vad är närområdet egentligen? Blockerar man matchen för timråbor och sänker priset på sittplats till 180 så kanske det ramlar in mer folk men spärrar man sändningarna för sunsvallsborna så får man nog varken mer intäkter eller mer publik öht.

Nu har jag inte länken till den där statistiken på varifrån publiken kom ifrån (geografiskt) men majoriteten av åskådarna var ju redan sundsvallsbor. Tyvärr är det ju inte timråborna som "behöver" gångavstånd till arenan utan snarare sundsvallsborna, om man ska se det ur en strikt ekonomisk synvinkel. Det kanske sticker i ögonen på många men det är nog den bistra verkligheten.

Kommentera

« · 1521856 · »