Brynäs IF

726933 inlägg · 7960 ämnen

Robin Rahms egna tråd

« · 1587951 · » Till forumet

Sv: Robin Rahms egna tråd
Tväst:Vänd på det. Kan en osäkerhet på den egna målvakten bidra till att försvaret spelar dåligt? Normalt brukar man sträva efter att hålla motståndarna på "utsidan" och tvinga dem till avslut från dåliga lägen. Problemet är att Rahm släppte in såna avslut med.
Kommentera

Huge:

Jag tycker det är odiskutabelt huruvida Rahm fått en ärlig chans eller ej. 

Ringrostig utan matchtempo.... otillräckligt tränad.... tidigt skadad pga överansträngning? ..... Med dessa förberedelser ställdes han bakom ett försvar till hälften bestående av juniorer som väl var tänkt skulle stå på tillväxt?.... Ett försvar som inte lyckades stå emot motståndarnas forwards.... Dessutom påstås det att lagledningen efterhand var oense om vilka taktiska linjer man skulle följa.... antingen fortsätta på den inslagna mer offensiva spelstilen eller anpassa sig till den orutinerade backbesättning man nu hade och därmed spela mer på säkerhet och defensivare.

Hur många matcher fick han stå förra säsongen?

OBS. att jag inte nämnt ett ord om huruvida Rahm nånsin kommer att bli en bra SHL-målis.... eller, om han borde få fler chanser. Men, kom inte och påstå att han redan fått såå många möjligheter att visa vad han kan. 

Kommentera

Rodrigo: "Så att vara besviken på hans insatser och ha kvar honom i laget är ändå inte helt ologiskt."

Sa jag inte heller.
Jag sa att det är ologiskt att vara besviken på hans insatser och ändå fortsätta ge honom chansen gång på gång.
Annars hade man väl försökt låna ut honom för länge sen eller löst problemet på ett för båda parter konstruktivt och acceptabelt sätt.

Kommentera

Rodrigo: Håller med om en del av det du säger.
Rahm har självfallet varit lite av en chansning: billig i inköp, chans att få en bra målis till reapris eftersom det helt klart finns potential.
Frågan är fortfarande: har han fått visa vad han kan under någotsånär normala omständigheter?
Jag tycker inte det.
Sen vet vi inte om ansvariga tycker likadant eller om dom behåller Rahm för att rädda ansiktet, vilket jag håller för högst osannolikt.
Kommentera

Huge: Ja man såg antagligen en potential där. Det gör inte det till en bra värvning :)

Man kan ju alltid sparka honom, såklart, men det är väldigt dyrt. Då får man sitta och betala lön till en spelare som inte ens spelar för laget och dessutom måste man erkänna att det var ett felbeslut att ta in honom från början.

Sen tror jag Rahm är väldigt glad överhuvudtaget att ens spela i SHL, så han är nog inte så sugen på att bryta sitt kontrakt, eller göra någon annan överenskommelse.

Så att vara besviken på hans insatser och ha kvar honom i laget är ändå inte helt ologiskt.

Kommentera

TobiasR: är det inte match snart? Rahm bör gå, ny målvakt bör in, resten är skitsnack - behövs det sägas nåt mer?

Hur går det mot HV? Har vi lärt oss nivån? Har domarna hittat en bättre nivå?

Skeppa Rahm!
Kommentera

Huge: Kan kunnigt fackfolk ta felbeslut, ja eller nej?
Kommentera

Rodrigo: "Så du är alltså helt säker på att man VET att Rahm besitter stor kapacitet? Om man nu kan vara så otroligt säker på sådana saker, varför blir inte alla värvningar succéer?"

Gör dig inte dum.
Tror du på fullt allvar att man värvat Rahm, om Pecka inte sett potential i Rahm, trots hans 2-åriga avstängning och frånvaro från aktivt spel?

"Man behöver ju faktiskt inte ha kvar Rahm för att man tror på honom heller... utan för att han sitter på ett kontrakt."

Visst kan det vara så, har jag påstått nåt annat?
Men låter det isf sannolikt eller logiskt att man skulle fortsätta ge Rahm massor av chanser trots att man är besviken på hans insater, bara för att han sitter på ett kontrakt?
Isf vär det väl mer logiskt att låna ut honom eller försöka komma överens om en lösning som passar båda parter?

Kommentera

Brynäs borde helt klart låna ut rahm till allsvenskan där han verkligen får spela, för han är faktiskt en talangfull målis men han behöver ju såklart mer speltid.
Kommentera

Huge: Rahm hade varit tillgänglig under hela Silly Season? Alla var ju medvetna om att hans avstägning var över. Alla SHL-lag hade chansen att ta honom.

Han fick helt enkelt inga anbud från något SHL-lag och var därför tvungen att skriva på för ett allsvenskt. Är det så svårt att se?

Inte som att han först blev tillgänglig när han skrev på för Örebro, han hade ju varit tillgänglig hela tiden.

Nu vet jag inte när på året hans avstängning hävdes, men hade ju lika gärna kunnat ha ett muntligt avtal med en klubb.

Kommentera

Rodrigo: "Robin Rahm skulle faktiskt inte ens fått chansen i högsta serien från början, inget lag ville ju ha honom."

Kan ju i många fall ha berott på att flera lag redan hade gjort klart med sin målvaktssida, när Rahm blev tillgänglig.

"men det är något som vi läktarcoacher inte kan se, för det spelar ingen roll om vi har gått på hockey i 100 år. Vi vet ingenting ändå."

Äntligen lite självinsikt.
Heders!
Kommentera

Huge: Så du är alltså helt säker på att man VET att Rahm besitter stor kapacitet? Om man nu kan vara så otroligt säker på sådana saker, varför blir inte alla värvningar succéer? Om alla människor, i alla SHLs lags ledningar, är så otroligt kunniga och säkra på sin sak som du påstår, då borde ju absolut ingen värvning vara dålig. Då borde alla vara riktigt perfekta.

Man behöver ju faktiskt inte ha kvar Rahm för att man tror på honom heller... utan för att han sitter på ett kontrakt. Man kan lika gärna vara otroligt besviken på Rahms prestationer men ändå fortsätta ge honom chansen pga att han fortfarande sitter på ett kontrakt.

Kommentera

Huss: Jag ser Rahms medicinska status som den springande punkten.
Rent hockeymässigt är jag säker på att det finns stor kapacitet, måste ju ha varit därför man värvade honom från början.
Sannolikt har man sett värvningen mer långsiktigt, eftersom det knappast känns realistiskt att Pecka skulle bortse från möjligheten att Rahm skulle få problem med både ringrost och skador pga alltför lång frånvaro från aktivt spel.
Jag är inte främmande för att man varit och är beredda att ge honom minst 1 säsong med ordentlig grundträning i ryggen, för att sen avgöra om han fått tillräckligt med chanser eller inte.
Han har fått en halv säsong med sporadiska inhopp som halvskada, känns inte som en ärlig chans enligt min mening.
Dessutom tror jag inte att han är speciellt dyr och att man därför kanske har lite mer tålamod, i vetskap om att pengar finns för en ev ersättare om skadeproblemen fortsätter.
Sen vet vi heller inte hur läget är: är han helt återställd efter operationen och allt ser normalt ut inför ett ev rutinåterbesök, eller åker han till Göteborg för att skadan förvärrats och man ser nya problem framför sig?

Redigerad kommentar

Kommentera

brynäs08: "Vet du vad jag tror? Jag tror att föreningens kunniga fackfolk kommer att göra sig av med Rahm innan november."

Och vad har det med sakfrågan att göra?
Jag hävdar att TJ och övrig samlad expertis är bättre lämpade än vad du och andra läktarcoacher är, när det gäller att bedöma tidpunkten för när Rahm har fått tillräckligt många chanser.
Likväl som en kirurg är bättre lämpad än en svetsare att bedöma när en patient ska opereras.
Har öht inget med ev hockeykunskaper eller hockeybakgrund att göra.
Att du och din företagskollega sen besitter vissa kunskaper om hockey betvivlar jag inte alls.
Kommentera

Det är ändå inte så svårt att se: Honken är en bra målvakt men han är ojämn, börjar bli till åren och håller inte för en hel säsong. Så var även fallet när Rahm värvades inför förra säsongen. Man visste även då att den målvakt som skulle vara målvaktspar tillsammans med Honken skulle vara tvungen att stå en hel del matcher. Det var inte en backup som behövde värvas. Rahm funkar säkerligen som backup-målvakt och stå runt 5-10-15 matcher. Sen kan Rahm såklart bli bättre och bättre på sikt, det är något som måste sägas. Men han hade bara imponerat under en kort tid i SHL innan avstängningen dessutom, hade han varit rutinerad och varit bra under flera säsonger innan avstängningen hade jag varit säker på att han redan denna säsong hade kommit upp till en bra nivå.

Men såklart, det är svårt att sia om Rahm, det är svårt att veta vilken kapacitet han besitter och han kan säkert blomma ut och bli en relativt bra målvakt på SHL-nivå. Men så kan man också i princip också säga om varje allsvensk målvakt.

Inte så svårt att se att Rahm var en dålig värvning. Nu får man bara hoppas på att han besitter ett målvaktsspel som han inte har visat upp än i Brynäs. Tror ändå Rahm är bättre än det han visade upp förra säsongen.

Sen får man ändå säga att den tanken man hade från början, att ha Oscar Dansk som komplement till Honken, inte var fy skam. Det alternativet hade antagligen funkat bättre. Sen blev det ju som det blev.

Kommentera

Pettisbif:

Jo han kan väl ta tåget dit tillsamman med Gunderson.

Örebro är nog otroligt glad nu att Brynäs klev in och faktiskt KÖPTE loss Rahm. 

Kommentera

Huss:

Finns även fler aspekter som måste vägas in. Kommer Rahm bli kvitt sina höftproblem, och i så fall när? Kommer han kunna nå full kapacitet och verkligen bli den stabila målvakt som Brynäs är i så stort behov av? 

Känns väldigt tveksamt.

Kommentera

Robin Rahm skulle faktiskt inte ens fått chansen i högsta serien från början, inget lag ville ju ha honom. Men sen kom ju Brynäs, såklart, in i bilden.

Men nu är jag inte "kunnigt fackfolk" så givetvis har jag ju såklart fel och dom i Brynäs ledning var riktiga genier som såg något i Rahm som inget annat SHL-lag såg. Rahm är ju egentligen SHLs absolut bästa målvakt men det är något som vi läktarcoacher inte kan se, för det spelar ingen roll om vi har gått på hockey i 100 år. Vi vet ingenting ändå.

Kommentera

Pettisbif: "Robin Rahm har fått nog med chanser i högsta serien. Men han har inte tagit den PUNKT"

Nej det är inte PUNKT eftersom att du inte har någonting att säga till om. Du bestämmer inte och du har ingenting med Brynäs lagbygge att göra.

Kommentera

Robin Rahm har fått nog med chanser i högsta serien. Men han har inte tagit den PUNKT
Han har hållit nollan en gång, EN gång! Det var mot förra årets bottenlag Timrå. Iofs var han väl van att spela utomhus... det ända han fick träna på när han var avstängd var ju utomhusrinkar, höhö. Nej! Skeppa iväg han till Örebro igen eller nått annat jävla lag. In med antingen en b-r-a elit målvakt eller satsa på JJ! Att han är skadad jämt ser iaf inte jag som ett plustecken. Nej! Bort med han, ju fortare desto bättre! Tjääänna /Peet
Kommentera

Huss: Rahm skulle inte haft i brynäs att göra överhuvud taget!
Kommentera

Bad_Brett: Hoppas han slipper kissprov dårå ;-)
Kommentera

Huge: Hade gärna sett Rahm komma tillbaka och bidra till att ge Brynäs stabilitet i målvaktsspelet, framförallt då Honken inte håller den klass han en gång gjort samt är skadebenägen.
Att Rahm var en rejäl felinvestering signerad Pecka Alcén med Sundlövs goda minne är vi nog alla överrens om. En jättechansning som tyvärr inte slog väl ut.
Men frågan är hur många chanser en spelare skall få?

Kommentera

brynäs08:

– Jag ska undersöka höfterna och ta en spruta, sa Brynäsmålvakten till Sporten.

Rahm opererade höfterna i april och ligger därför följdaktligen efter med träningen. Hoppas sprutan kan hjälpa honom att komma ikapp.

Kommentera

Huge: Vet du vad jag tror? Jag tror att föreningens kunniga fackfolk kommer att göra sig av med Rahm innan november.

Sen en fråga off-topic, bli inte arg nu. Min bakgrund och det jag skriver grundar sig mycket av de samtal jag för med min företagskompanjon, han och jag är överens om det mesta jag skriver. Han har spelat back i allsvenskan och har elittränarlicens från bosön (samma utbildning som shl-tränare har i grunden) har tränat almtunas juniorer för bara några år sedan (bl.a emil sandin m.fl) och även div1. Vi pratar hockey hela dagarna och jag lär mig mycket av honom. Jag själv har även spelat hockey som junior och tycker mig kunna en hel del hockey, men givetvis är jag en läktarcoach. Jag är ju inte aktiv nu.

Vad är din egen hockeybakgrund?

Kommentera

Huge: Sporadiska chanser? Sporadiska chanser är väl mer något inhopp mellan var 7-8 match inte en halv säsong??
Kommentera

Huge:"Den nyanserade och någotsånär kunnige skrattar bara åt ditt resonemang."

Du menar en JA-sägare som du, en som skulle hylla en värvning av en vägkon, för allt Brynäs företar sig är det enda rätta.

Kommentera

brynäs08: Nu är det lyckligtvis kunnigt fackfolk som avgör vad som ingår i begreppet "att ge en spelare en ärlig chans", och inte halsstarriga, otåliga och okunniga läktarcoacher.
Du får gärna tycka att en halvskadad och matchotränad Rahm som fått sporadiska chanser bakom ett ihåligt försvar, har fått många och ärliga chanser.
Den nyanserade och någotsånär kunnige skrattar bara åt ditt resonemang.
Kommentera

brynäs08:

Han kanske suger, men har ju i rätt ålder och är ju en så otroligt trevlig kille. :)

Kommentera

Carl Lejonkräk: Men snälla du, klart du får pröjsa lön till honom, men hellre betalar jag hans lön och vinner matcher (utan honom i mål) än alternativt betalar för honom och förlorar matcher (med honom i mål). Det kostar liksom hur du än gör..

Robin var tvärsist i alla tabeller förra året och hade statistik som får en att häpna!Killen vinner inte matcher, han suger!

2012-13 Brynäs SHL 23 3.26 .887 | Playoffs 1 6.24 .667

Redigerad kommentar

Kommentera

EskilstunaLasse: Håller med, en jävla skitvärvning som jag tror att Sundlöv mer än gärna skulle vilja ha ogjord. Om man gör en sån chansning så måste det gå vägen, nu sket det sig ordentligt när han inte bara är dålig på isen utan även icke spelbar. Nu är det bara för Sundlöv att ta kritiken även om vi aldrig kommer få höra något om det från honom så länge Rahm är kvar i klubben.

Redigerad kommentar

Kommentera

brynäs08: Jag håller inte med, en sparkad spelare får vi pröjsa lön till och då är det ju lika bra att ha kvar honom i alla fall så länge vi inte har ett bättre alternativ.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag förstår ärligt talat inte hur du tänkte nu? Ska han få chansen så länge han har kontrakt? Nu tänkte du inte riktigt färdigt va? Om man inte presterar under en längre tid på högsta nivå så är det tjänstefel att INTE sparka någon och det tror jag tom sundlöv och övriga håller med mig om. Titta på vinnande lag i serien, se och lär. Svågerpolitik hör inte hemma i elitidrott.
Kommentera

brynäs08: Robin ska givetvis få chansen så länge han har kontrakt med klubben. Vi kan ju inte bara sparka hur som helst.
Kommentera

brynäs08: Det visar sig nu kanske. Kommer ett besked att rehaben inte funkat och det blir en skadefrånvaro på säg tre månader är det lika bra att säga upp kontraktet. Konstateras det att han är skadefri och fortfarande är ett durkslag så kanske det räcker med en utlåning...
Kommentera

Huge: Jag tycker Robin har fått flera chanser förra året, chanser han faktiskt inte tog. Det är högsta ligan vi talar om, hur länge har vi råd att chansa med Robin? En ärlig chans kan väl inte vara i flera säsonger?  Rahm har inte presterat någonting ännu, sen vad det beror på är helt ovidkommande. som sagt, det är högsta serien vi talar om, inte div 2.

Kommentera

EskilstunaLasse: Rätt så vanligt och logiskt att man har svårt att se funktionen hos nåt man inte är insatt i eller har kunskap om. Annars hade SHL för länge sen vimlat av läktarcoacher som tränare och sportchefer, skulle jag tro.
För övrigt borde kanske Rahm få en ärlig chans innan man ger upp och betraktar honom som en mindre lyckad värvning.
Kommentera

Skitstöveln: VilkeN idé ska de såklart stå!
Kommentera

HappyX3: Vilket idé!! Representanter från Brynäs klack skulle isåfall kunna ledas av självaste Thomas DiLeva :D Vilket hallelujamoment!

Kommentera

Kan hålla med om att arenan var för stor när den byggdes, men idag tycker jag att det är en bra kapacitet! Vi har faktiskt en av sveriges största ishockeyhallar :D
(Globen, Malmö, Scandinavium och Linköping som har större??)

Nu gäller det bara att aktivt jobba med publiken, skapa temamatcher i mängder för olika målgrupper, mer underhållning runt matchen för att locka annan publik!
Vi ska vara ledande inom svensk hockey och då ska vi också öka vårat publiksnitt när övriga faller. Potentienalen finns iallafall för publik! :)

Tycker också det är kul att man lägger en landskamp i Gävle, brukar dock vara sjukt lite folk på dom?? Så varför inte anama körslaget och köra en klack-kampen under matchen!? Att alla lag i sveriges två högsta divisioner får anmäla sig sen får man en sektion var inne i arenan och deras mål är att heja på sverige och skapa stämning, bästa klacken vinner! =)

Borde ju kunna bli bra stämning och en välfylld arena ;D
Kommentera

70 Rodrigues: Robin Rahm är som en snigel.
Han fyller antagligen en funktion. Men det är omöjligt att se vilken.

Ännu en totalt värdelös chansning av Sundlöv.
Kommentera

KulaShaker: Dumpa honom, kostar mer än det smakar.
Kommentera

Ingen fara men inga kommentare om status.

Rahm är alltså ej döende men slut som keeper eller
Rahm är i perfekt skick och klar för start men ska bara göra en sedan länge planerad rutinkontroll? 

Kommentera

Zzz: Harju var väl isf rätt ofta osynlig även ifjol, om det nu är nån tröst.
Jag tror mer på det vi är inne på: en ovan och lite ny roll plus tuff konkurrens från andra som för dagen är bättre.
Isf: snacka om bra sparkapital...
Kommentera

Huge: Jag tycker Harju varit väldigt osynlig i SHL men även i ET. Konstigt att man inte får ut mer av honom, men som jag skrev tidigare kanske det är en effekt av att man bytt spelsystem. Hursom är Harju inte en spelare som ska spela tio minuter, då finns det andra lag han skulle göra mer nytta för.

En trade med Malmö, Harju mot Rensfeldt och Pontus Sjögren =).

Ja vem vet vad som händer med Rahm.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz: Harju har varit lite ojämn men är ändå väldigt nyttig med sin storlek och hårda jobb runt kassen och vid sargerna.
Ge honom lite mer tid än ett par matcher, se det istället som ett bevis på vilken jämn och bra forwardsbesättning vi har, när han så här långt fått mindre istid än vad många säkert hade förväntat sig.

Rahms status har jag ingen aning om, och förmodligen ingen annan härinne heller.
Att han kliver av en träning i förtid behöver inte betyda nåt, kan handla om att hinna med tåget till Göteborg för att träffa läkare och följa upp hur rehaben går.
Typ....
Kommentera

Rodrigo: visst förväntar man sig mer utav Harju. Han var dock bättre i denna match än i matchen mot Leksand då han var totalt osynlig. Han fick med sig en utvisning bl.a. Han var dessutom nära att måla nån gång om jag inte tar helt fel. Men det är som ni säger. Känns lite som om Harju är väldigt beroende av en spelande spelskicklig center bredvid sig för att få ut sitt max. Nu tycker ju jag iofs att kedjorna ser intressanta ut. Men går det sig i lås. Varför inte testa något sånt här..?

Thuresson Nokelainen Scott
Rödin Enterfeldt Sweatt
Lauritzen Nordquist Harju
Ollas Larsson Brodin

PP 1
Gunderson
Rödin
Lauritzen
Scott
Brodin

PP 2
Djoos
Sweatt
Harju
Nokelainen
Thuresson
Kommentera

Rodrigo: OK då missade jag att han var inne i PP, men 10min spelade han och det är inte tillräckligt med den lönen.
Kommentera

Harju passade inte in i Luleås spel och fick därför lämna och hamnade då i Brynäs. Eftersom Brynäs i år spelar ett spel som påminner mycket om Luleås så är känslan att han inte passar in för oss heller just nu.. Tycket det samma gäller för Lauritzen och Nordquist också, bra spelare men som har lite fel spelstil för dagens Brynäs.

Nordquist och Harju upplever inte jag som några snabba spelare och i och med Lauritzens ljumskar så är han inte heller supersnabb för tillfället. Dessa tre sinkar alltså Brynäs taktik..

Larsson är en energispelare som överstämmer med Brynäs nuvarande speltyp och det gör att han passar väldigt bra in i laget och gör bra resultat.  En svårt situation dock för Lauritzen och Harju är poänggörare som vi behöver,  kanske går att byta med något lag? Tror dock det blir svårt att tappa hela deras lönekostnader hur som haver.

Kommentera

Zzz: Harju fick lira PP igår, vet dock inte om det var alla PPn men han var och lirade något PP iallafall. Vet inte riktigt vad som är grejen med Harju men det händer verkligen ingenting kring honom, även om han får lite speltid. När han väl är ute på isen så är han ändå osynlig.

Nä Harju har verkligen varit bedrövlig.
Kommentera

« · 1587951 · »