arnio: Läs länken till Expressen.
"Inte heller de av Brynäs huvudsponsorer som SPORT-Expressen varit i kontakt med har några invändningar mot värvningen."
Självklart har föreningen kollat med de viktigaste intressenterna. Det är ingen jävla amatörförening du håller på.
Alla har rätt till en andra chans men alla har inte rätt till ett kontrakt med Brynäs. Jag undrar hur sponsorerna ser på detta? Sundlöv tar en mycket mycket stor risk här, visst kan detta bli bra men det kan också slå tillbaka med oanad kraft.
Sundlövs syn.
Enligt Expressen har Brynäs betalat 600-700 tkr till Örebro. Rahm får mellan 50-100 tkr i månaden. Brynäs måste vara jäkligt säkra på vad dom får.
Gurra88: Lundström började redan på twitter när ryktet dök upp för första gången.
Slajsarn: Det är exakt samma västerländska moralprinciper som styr lagstiftningen och idrottens regelverk. Vi har inte dödstraff, vi har inte livstid (i realiteten). I synnerhet inte för ringa brott och förstagångsbrott. I Saudiarabien och Nordkorea däremot, där funkar dina, och andras, synpunkter klockrent.
Hur Rahm kommer att funka som målis i Brynäs 2012/13 är en helt annan historia.
Vad var oddsen på Puckens reaktion? Han uppfyller nog 101 av 100 kriterier för att kvala in som gubbjävel.
Gurra88: Du överskattar allmänhetens minne och medias förmåga att hålla fokus. Rahm och dopningsavstängningen är intressant nu. Om ett par månader är det nya skandaler som måste lyftas fram. Nån dokusåpastjärna som pissat på sej, nån politiker som försovit sej, nån kung som inte kan skilja på upp och ner och andra världsnyheter.
hahii: Du ser inte det orimliga i att han går från 2 år utan en endaste match rakt in i guldlaget?
"Tror faktist inte att det blir så mycket negativa rubriker heller."
Ja tjena.. Kommer utnyttjas så fort tidningarna får chansen. Lägg där till supportrar och spelare som inte kommer vara nådiga mot honom. Lundström började redan idag
Förstår inte vad det är för fel på folk. Klart alla ska få en andra chans! Själv tycker jag att fusk är det värsta som finns och därför bör straffas med mer än 2 år. Kanske 5 år. MEN... nu är det så att straffet på 2 år e slut och han har tagit sitt straff och inte spelat hockey, såklart han ska få spela!
Välkommen till sveriges bästa klubb!!
Scerban: Min syn på affären är: 1. Självklart har Rahm "sonat" sitt brott. 2. Korkad värvning (på gränsen till desperat) då doping skadar idrottens trovärdighet - och i BIFs fall deras trovärdighet som förening. 3. Rahm har inte "tjänat" på sitt fusk, då han inte fått träna/spela på 2 år.
Det som förvånar mig i BIFs val att kontraktera honom är att de dels chansar med en spelare som inte varit "aktiv" på två år, men framförallt att de vågar riskera sin trovärdighet. Att som regerande svenska mästare (grattis btw) nedlåta sig att signa en ertappad och dömd fuskare. Det borde väl funnits andra och bättre alternativ?? I alla fall moraliskt och trovärdigt??
Nu tror jag dock inte att Rahm är ett dåligt alternativ som målvakt, men som ansikte för BIF är han katastrofal. Både för Rahms och BIF räkning hoppas jag att detta blåser över och att sporten ishockey istället blir det som säsongen 12/13 kommer att handla om.
Slajsarn: "Absolut ingen statistik men dock en vetskap att det är många som dopat sig och torskar gör det igen. Det känns som att de som håller på med sånt saknar den spärr som gör att man inte tar såna genvägar."
Okej. Så du har absolut inget belägg för denna "vetskap" men det är ändå vetskap. Ja, det sägs ju att det här med kunskapssyn är ganska individuellt...
Det vore önskvärt med några belägg för dina påståenden. Jag skulle gärna få reda på återfallsfrekvensen bland dopingavstängda svenska hockeyspelare. I synnerhet de som har dopat sig så pass "lite" som t.ex Rahm har gjort.
På Lundström låter det som att Rahm har blivit en bättre hockeyspelare av att dopa sig. Jag tror att han hade utvecklats mer som hockeyspelare om han hade spelat hockey under de senaste två åren.
digitalbath:
Håller med...tänk om ändå Brynäs kunde skötas lika kladerfritt som "The asshole of hockey"...
Långt ifrån någon okontroversiell värvning... Att den förankrats i styrelsen först är uppenbart men antar att även större sponsorerna fått chansen att säga sitt?
Kan känna att det är väldigt modigt på gränsen till korkat att göra en sådan här värvning. Det blir väldigt lätt fokus på annat än det hockeymässiga.
Visst alla (eller de flesta) förtjänar en andra chans. Jag kan även förstå om en klubb håller en spelare bakom ryggen om han gjort en dumhet, han kanske får en andra chans i laget och klubben trots att han gjort något som föreningen fördömer i sak, t ex brutit mot idrottens eller samhällets regler.
Vad detta har att göra med huruvida det är klokt av Brynäs att värva Rahm i detta läge övergår mitt ringa förstånd. Brynäs har inga förpliktelser mot Rahm, om FBK nu valt att ta tillbaka Rahm och ge honom en ny chans hade jag kunnat förstå resonemanget om en andra chans.
Jag tror inte så många bankdirektörer skulle anställa någon som fått kicken av konkurrenten för förskingring, jag tror inte många affärsinnehavare skulle anställa någon som fått kicken för att ha stulit ur kassan hos annan arbetsgivare, jag tror inte ett bussbolag skulle anställa en rattfyllerist som sitter sista fängelsemånaden på sitt rattfylleristraff även om han var en jävel på att hålla tidtabellen för några år sedan etc.
Klart att Rahm som andra dömda brottslingar ska ha en ny chans att visa att han insett sitt misstag och ångrar sig. Det innebär inte att han ska ha ett kontrakt som målvakt hos svenska mästarna innan han på minsta sätt visat att han ändrat sig.
Redigerad kommentar
Huge:"Varför ska just dopingdömda idrottare inte få en ny chans när t.o.m mördare får det?
Hur menar du att mördare får en ny chans? Visst de släpps ut när de avtjänat sitt straff men hur menar du sen i en jämförelse med Rahm?
Jajjen: Klart att det är en stor skillnad mellan vad som händer på rinken/eller inom all idrott. Om inte annat rent straffmässigt.
Skall en spelare som åker runt och slashar en spelare (som händer 100 ggr under en hockeymatch) bestrafas med 2 månader på kåken?
Du kan ju prova att ta med dig en klubba ner på stan och slasha några stycken. Jag kan lova att du får lite mer än två minuter.
Så sluta jämföra lagen och idrottsliga bestämmelser.
Redigerad kommentar
Juridiskt och moraliskt är det fine med andra chanser,sen betyder inte det nödvändigtvis att man gladeligen bjuder in vederbörande i sitt hem.
Jag tycker det känns olustigt att Brynäs IF, svenska mästare och Sveriges finaste klubb ska förknippas med fuskare.
Sen kan man inte göra så mycket mer, Brynäs har gjort en bedömning,nu får vi hoppas att han spikar igen kassen.
T T: Ett ringa dopningsbrott är ett... ringa brott. Grovt rattfylleri är ett... grovt brott. Men där har vi inga skrupler. Spela på bara!
Redigerad kommentar
Slajsarn: Idrottsetiska? Vad betyder det? Har idrotten en särskild etik där överträdelser förtjänar strängare straff än förbrytelser ute i samhället? Han har redan fått ett särkilt straff utöver brottsbalkens. Två års avstängning. Men han ska straffas hårdare alltså. Varför inte slå ihjäl han?
Redigerad kommentar
Jajjen:Jag förstår inte hur man vill göra detta dopingbrott till en kriminell handling. Visst, det ÄR kriminellt osv. Men det viktiga är inte det kriminella utan rent idrottsetiska aspekter.
Så sluta jämföra med skattesmitare och liknande. De är visserligen parasiter men de tillhör en helt annan diskussion än denna.
T T: Jag har läst på och vet att han tog stanozolol och drostanolon i syfte att återhämta sig snabbare efter operation. Helt klart fel och fusk, det säger jag inget om.
Så vad menar du med att jag inte googlat lite själv? Hade du någon poäng att komma med?
T T: Intressant vad åklagaren yrkade enl. länken:
"ringa dopningsbrott", "enstaka brott"
Och nån tog upp pedofiler och livstids avstängning i samma tråd...
Jajjen: Rahm kanske förtjänar en andra chans. Absolut. Men är det rimligt att en som varit borta i 2 år från hockeyn går direkt till svenska mästarna?.
Sen framförallt. I vilka sammanhang vill man synas, vilka rubriker vill man få??
En oerhört korkad värvning rakt igenom - dock inte sagt att han inte kan lyckas. Men nån gång bör man väl tänka en gång extra. Fanns nog likvärdiga alternativ, men som inte gett lika mycket negativ publicitet.
Jag tycker diskussionen borde nyanseras lite. Är alla insatta i vilket preparat Rahm tog och i vilket syfte? Är det ett prestationshöjande preparat?
Ja, det är ett förbjudet ämne och Rahm fuskade och stängdes av. Men att, som någon gjorde här nedanför, dra paralleller till vad Muhlegg petade i sig är ju beklämmande.
Rahm har snart avtjänat sitt straff och är enligt regelverket redo att spela i aug.
Ni som fördömer honom antar jag också fördömer alla slags kriminella handlingar och att de som avtjänat sina straff aldrig bör få en andra chans.
Klart folk ska få en andra chans (oftast), men jag tycker han verkar strulig och det sammantaget med hur lite han presterat och hur länge han varit borta gör det iaf för mig till en konstig värvning...Särskilt i det ekonomiska läget vi befinner oss.
Han dopade sig för att komma tillbaka från en skada. Alltså komma tillbax till sin ursprungliga form inte för att bli bättre OCH han åkte fast! Han blev alltså så bra pga sin träning inte pga doping. Många av friidrottsstjärnorna som dopar sig blir så bra just för att dom tagit doping och därför får dom ett återfall när dom märker att deras påhittade kariärr inte går att rädda.
Tror faktiskt att Robin kommer hålla sig i skinnet denna gång (men vad vet jag?). Att han sedan passar bra in i profilen av vad Alcén söker hos en målvakt gör honom väldigt intressant. Dock säger jag som så många andra att värva en spelare som inte spelat hockey på två år känns ju lite så där. Efter en säsong i allsvenskan absolut!! Men att betala pengar för honom känns inte OK. Spec, inte om en spelare som Matsson verkligen var aktuell?
Dopingmässigt har han fått sitt straff DOCK kommer det bli en jävla press på honom, klarar han av DET? Jag kommer iaf vänta och se och låta han spela matcher innan jag säger bä eller bu.
Dock skulle det ju kännas mycket bättre med en Lock-out i höst så vi får Markström! Får Rahm träna i lugn och ro och kanske spela lite matcher i ettan och J20 under hösten och gå upp i ES efter jul!
Markström till BIF, Lindbäck till TIK, Läck till LIF och Svedberg till AHL?
Redigerad kommentar