Brynäs IF

724823 inlägg · 7958 ämnen

Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

« · 1310710 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Jag tycker att många i Brynäs jobbar hårt. Sundqvist, Andersén, Granström etc jobbar väl precis lika hårt och spelar lika konsekvent som Dackell gör. Apropå "ger aldrig upp", vem i Brynäs ger egentligen upp? Vem drar inte sitt strå? Vem jobbar inte vidare trots kritik och motgångar?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Jag skulle vilja se Wännström-Granström-Rohdin. Skulle kunna vara en jobbig kedja att möta.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Vem har påstått att den förbättrade defensiven enbart skulle vara Dackells förtjänst?
Han har dragit sitt strå till stacken genom att aldrig ge upp och jobba vidare trots kritik och motgångar.
Det är bl.a DET som gör honom till en av våra viktigaste spelare, om inte den viktigaste.
Det räcker väl för fasen med att konstatera att han är vår lagkapten.
Borde inte enbart det i sig få dig och andra att höra några klockor ringa?
Herregud, man blir ju mörkrädd när man hör ex Gävlelasses totalt inkompetenta skitsnack om att Dackell är slut.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Okej, men om den förbättrade defensiven är Dackells förtjänst, varför åtgärdade han det inte förrän efter 20 matcher?

Om Dackell bara kunde vifta energin åt rätt håll med ett trollspö borde han väl inte ha väntat nästan halva grundserien :). Är det inte i motgång som en lagkapten ska leda laget?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
GävleLasse:  "Tycker du att NÅN i laget verkar vara pådriven av Dackell? Är det NÅN som har dragits med att Dackells "entusiasm"?

Skojar du?
Hela laget har innan uppehållet för det mesta varit lite FÖR otåliga och överambitiösa i iverna att producera framåt.
Vilket har kostat massor av poäng.
Nu börjar det se bättre ut och efter uppehållet har energin riktats åt rätt håll, dvs både framåt OCH bakåt.

Jag konstaterar bara att en samlad hockeyexpertis hävdar att Dackell är Brynäs personifierad sas, och lagets överlag sett viktigaste pjäs.

Och att DU hävdar att han är slut.

Jag väljer i det här fallet att i all anspåkslöshet luta mig mot fackkunskapen.
Kan kännas tufft för dig men du får väl lära dig att leva med det.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
GävleLasse: Dackell är inte lika bra som tidigare. Räcker inte det? Måste man idiotförklara honom också?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Tycker du verkligen att Niklas Andersson är Frölundas själ? Att han leder deras lag?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Jajjen: Du får sära på vad skribenterna skriver. Jag har väl knappast gnällt på Lauritz.

Men tycker du att det är några spelare som har höjt sig under Dackells ledarskap? Det finns bara en eller två spelare som jag kan tycka har varit bra rakt över. Silfverberg och Ekholm och dessa herrar hade varit precis lika bra om tex Sunken eller nån annan varit kapten i Brynäs.

Dackell är slut som hockeyspelare.

Hans assist igår som Huge hissade. Vad hade han för alternativ än att passa pucken till närmsta spelare? Han hamnade under press och gjorde det enda han kunde göra.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Jajjen: *ASG* Det måste ha varit du som uppfann ordet spydig, för det är det som genomlyser varenda jävla inlägg från din sida...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: Nu tycker jag herrn låter lite spydig. Tänk på klimatet.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Jajjen: Ja precis så är det, shit vad du är duktig, blir ju nästan bländad av ditt otroliga kunnade o intelligens. Du måste ha fått grym bra luft i ditt barndoms Sandviken?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
GävleLasse: Många syndabockar blir det. Czarnecki, Sundlöv, Dackell, Hansen, Lauritzen, tre målvakter, Nordqvist (eller är han på igen?), backarna. Måste ha glömt nån...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: Ja, Brynäs är fan värre än al Qaida. Och bin Laden är en mysgubbe jämfört med Czarnecki.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Tycker du att NÅN i laget verkar vara pådriven av Dackell? Är det NÅN som har dragits med att Dackells "entusiasm"?

HELA laget underpresterar ju något kopiöst. Det är bara du och NC som ser Dackells "storhet"..

Han är slut och jag blir nästan tårögd av att se dina "exempel" på spelare som skulle vara några slags pådrivare.

Niklas Anderson? Ja, för tre fyra år sedan... Även han borde ha slutat med hockey, så även Dackell. Även Sjödda spelade en säsong för länge.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: "Inte ett dugg onyanserat och svartvitt.
Tänk vad enkelt allt måste vara i din hockeyvärld."

Ungefär som i din hockeyvärld menar du, där Brynäs alltid är felfria oavsett vilken skit dom sysslar med, det är ju jävligt nyanserat?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

GävleLasse: " De tappade ledningarna är ett klart bevis på att Dackell är en väldigt dålig pådrivare."

Precis.
Inte ett dugg onyanserat och svartvitt.
Tänk vad enkelt allt måste vara i din hockeyvärld.
Slår nån ett felpass på träning så är det ett bevis på hur dålig istränare CZ är.
Släpper nån i ett mål så är det ett klart bevis på hur dålig målvakten ifråga är.
Om spelarna inte alltid svarar upp på kaptenens försök att driva på laget så är han solklart en usel pådrivare.
Inget som helst ansvar vilar förstås på de som Dackell försöker driva på, eller hur....?

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
GävleLasse: Ja, vad är det som säger att man allitd måste hålla med expertisen i alla lägen?
Här handlar det inte om att tippa nån placering utan om ett objektivt och handfast omdöme man avger om en spelares kvaliteter och betydelse för sitt lag, efter att man gjort en samlad bedömning vad gäller erfarenhet, skicklighet, klubbkänsla, betydelse både på isen och utanför, ledaregenskaper, betydelse vad gäller historia och kontinuitet osv osv.
Och där hamnar av nån anledning Dackell oftast högst upp på listan när det gäller Brynäs, även om en spelare som Markan självfallet också varit viktig.
Du kan jämföra hans betydelse för sitt lag med ex spelare som Davidsson i HV, Niklas Andersson i Frölunda, Magnus Johansson i LHC, Dick Tärnström i AIK.
För att ta några konkreta exempel.
Den typen av spelare som varje lag anser vara själen i resp lag.
Även om Dackell börjar tappa lite av sin forna glans så är han fortfarande oerhört viktig inte minst för våra unga spelare, förutom att han i övrigt gör ett mkt bra jobb på isen.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Samma expertis som som du brukar kalla okunnig när de tippar Brynäs som KS lag?

Så Dackell var viktigare än Markan förra året? Bevis tack!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
sylf: Ja det glömde jag. Han gav sig in i garagebyggarbranschen när han kom hem och hade mage att kalla det sommarträning. Det säger lite om honom som person. Han är en som direkt slår av på farten så for man är i ledning. De tappade ledningarna är ett klart bevis på att Dackell är en väldigt dålig pådrivare. Sen finns det ju oersoner som har svårt att inse detta. Lever i det förgångna.

Om Dackell skulle vara lagets viktigaste spelare så äger det mer om truppens kvalité än Dackells kvalitéer. Är han det så är det KS direkt.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
GävleLasse: Dacke gav sig ut i det civila livet direkt när han kom hem, och har så varit sen dess.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

GävleLasse: " Dackell är en överbetald spelare som endast spelar hockey för att han inte vågar ge sig ut i det civila livet."

Ja, det är väl därför som Dackell sen många år tillbaka och inför varje säsong rankats som Brynäs viktigaste spelare, av en samlad hockeyexpertis.
Måste säga att ditt påstående är det mest korkade jag hört hittills.
Ja, förutom förslaget att låna ut Järnkrok då.....

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Bissett19: Dom släpper han i timrå på vägen;)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
GävleLasse:

Fast nu läste jag att Sandin åker med upp till Skellefteå,så han kanske spelar imorrn...

Dackell-Hansen-Rödin
Eero-Järnkrok-Silfver
Lauritz-Nordan-Sandin/Rensfeldt/Rohdin
Larsson-Sundström-Wännström
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Ove Myling: Jag är beredd att hålla med Mylingen. Om jag skulle ranka brynäs forwards den här säsongen är det nog bara Hansen skansen, Wännström och möjligtvis Sundström jag tycker gör mindre nytta. Eftersom han har så fruktansvärt dåligt klipp i skridskoåkningen kanske det skulle passa bra om man begränsade hans spelyta till endast en zon, alltså bara spela boxplay.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Bissett19: Säkert som amen i kyrkan.

Om han inte ändrar när vi förlorat en räcka matcher så lär han ju inte göra om efter en vinst
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues:

NC brukar vara förutsägbar så jag tror på:

Dackell-Hansen-Rödin
Eero-Järnkrok-Silfver
Lauritz-Nordan-Rensfeldt/Rohdin
Larsson-Sundström-Wännström
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Dackell är en överbetald spelare som endast spelar hockey för att han inte vågar ge sig ut i det civila livet. Det är bara att titta på hans stats (nu menar jag inte poängen utan det andra)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Bissett19: Hoppas verkligen att vi får se Rensfeldt imorgon då??
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Bissett19: Kanske inte det smartaste att göra sig av med Sandin. Men alla dessa felprognoser från Brynäs så kan det bli långvariga skador.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Bissett19: Apropå gammelgäddorna vs ungdomarna ;)

Är det några spelare som är värda en extra omnämning?
- Ja, det är många men om vi börjar med backarna så gör Jörgen Sundqvist sin kanske bästa match för säsongen. Han spelar otroligt uppoffrande och jag tappade räkningen på alla hans tacklingar. Sedan är Ekholm riktigt bra igen.
- Bland anfallarna så gör Johan Larsson ytterligare en bra match. Han tar kloka beslut samtidigt som han är ett ständigt hot för motståndarna. Sedan är Calle Järnkrok bra, han har mycket energi, åker mycket skridskor och styr och ställer. Silfverberg ska också nämnas med sitt frejdiga spel. Slutligen så tycker jag att Alexander Sundström gör ett bra inhopp.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues:

Granis och Kahnberg borta imorrn.
Nordan spelar.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
arnio:" Glöm inte att kasta ruttna ägg på Sandin näst gång vi möter Timrå."

Varför?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Ove Myling: Nu hade väl Dacke -11 för en månad sedan så det går ju åt rätt håll.

PS.

Glöm inte att kasta ruttna ägg på Sandin näst gång vi möter Timrå.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: "Dackell kanske inte producerar lika mkt i poängväg längre, men produktion handlar ju inte enbart om det. Trodde jag att du begrep."

Minus 9 i statistiken är det att han producerar mål åt motståndarna du tänker på isf? Vid 2 tillfällen har han stått och såsat vid blålinjen i PP vilket har resulterat i baklängesmål, senast mot Frölunda hemma, för att ta ett exempel.

"Dom har nog djävligt mkt att tacka bl.a Dackell för skulle jag tro."

Ja, det var ju j-ligt klara besked över vad han bidrar med! Nog, skulle jag tro! Haha!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Som sagt, jag har aldrig sagt att de är oviktiga, men mindre viktiga och mindre framträdande än tidigare. För några år sedan var Dackell lagets i särklass bästa tvåvägsforward och en 40+are var lagets i särklass bästa back. Så är det inte längre.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Peja: " Du har nog missat att "gammelgäddorna" är i minoritet... De blir färre och färre, och får allt mindre betydande roller på isen. Visst är de fortfarande betydelsefulla, men det är ju befängt att påstå att Dackell gör lika mycket nytta på isen och är lika viktig nu som tidigare säsonger."

Dackell kanske inte producerar lika mkt i poängväg längre, men produktion handlar ju inte enbart om det. Trodde jag att du begrep.
Han är fortfarande lagets hjärta och själ, en pådrivare och förebild för framförallt dom yngre som är på väg upp.
Dom har nog djävligt mkt att tacka bl.a Dackell för skulle jag tro.
Han är därför fortfarande minst lika viktig på isen som han varit tidigare.
Ryktet om hans begynnande dalande stjärna är därför betydligt överdrivet, för att travestera Mark Twain.....     :-)

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Du har nog missat att "gammelgäddorna" är i minoritet... De blir färre och färre, och får allt mindre betydande roller på isen. Visst är de fortfarande betydelsefulla, men det är ju befängt att påstå att Dackell gör lika mycket nytta på isen och är lika viktig nu som tidigare säsonger. Alla kan se att han har blivit sämre och att de unga killarna har blivit bättre.

Och varför är Mads Hansen viktigare än t.ex Calle Järnkrok? Kom inte med argumentet att Hansen och Dackell alltid möter motståndarnas bästa kedja, därför att alla som ser på matcherna kan själva se att det är ett argument som helt och hållet saknar verklighetsförankring...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Peja: Det har blivit nån sorts självuppfyllande profetia att Dackell minsann misslyckas i exakt varenda PP han sätter upp.
Man ser det man vill se helt enkelt.
Han har väl dessutom succesivt fått mindre istid i den spelformen, vad jag vet.
Så kritiken är som vanligt enögd och onyanserad.
Liksom mkt annat härinne.

"Har aldrig påstått att gammelgäddorna är oviktiga, men de är leder inte laget som tidigare. Det är inte längre de "som måste göra det" om laget ska kunna vinna. Många av de unga spelarna är inte längre några utfyllnadsspelare. Ekholm och Silverberg är faktiskt landslagsspelare, om du har missat det."

Nä, jag har inte missat att Ekholm och Silfverberg glädjande nog är två undantag och inte några utfyllnadsspelare, om du nu har missat det.
Men både gammelgäddorna och dessa två spelare ihop med övriga bildar ett team som alla leder laget.
Och om det är några som isf skulle leda laget mer än andra så är det just gammelgäddorna. Dom är basen och motorn i laget, hur tråkigt och oglamoröst det än kan låta.

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Självklart handlar det om samtliga spelare, har väl inte sagt något annat heller. Och det är aldrig bara en spelare som har en nyckelroll. Men när de andra gör sitt jobb och screenar bort motståndarlagets BP-spelare, och Dackell ändå misslyckas (tappar pucken när han är oattackerad eller gör någonting med dålig tajming) är det hans fel och inte medspelarnas. Och det har vi sett många gånger den här säsongen. Det är ett lagspel, men varje spelare har ansvar över vad han gör.

Har aldrig påstått att gammelgäddorna är oviktiga, men de är leder inte laget som tidigare. Det är inte längre de "som måste göra det" om laget ska kunna vinna. Många av de unga spelarna är inte längre några utfyllnadsspelare. Ekholm och Silverberg är faktiskt landslagsspelare, om du har missat det.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Peja: "Dackell har haft en nyckelroll i powerplay och den spelformen har inte varit tillräckligt bra den här säsongen. Självklart är han en av de som bör motta hårdast kritik för detta."

En otroligt enögd iakttagelse.
Såvitt jag vet så är man 5 st som delar på ansvaret i PP, även om speluppläggaren är navet sas.
Och då talar vi enbart om spelet när man väl kommit in i anfallszon och satt upp sitt PP.
Det är nog liiiiiite mer komplicerat än att bara EN spelare har ansvaret för allting (styra spelet, avsluta, säkra hemåt osv )

" Dackell är inte längre en av Brynäs bästa spelare, men jag sörjer inte det. Att de yngre förmågorna tar över allt mer är en naturlig process och ingenting negativt, speciellt inte för ett lag som till står del består av duktiga unga spelare som är redo att axla manteln efter gammelgäddorna."

Gammelgäddorna är fortfarande en mkt viktig förutsättning för att alla unga duktiga spelar ska få chansen att axla dessa mantlar.
Vad lägger du isf in i begreppet "bästa spelare"?
Dackell kanske inte är den bäste spelaren när det gäller vissa saker men absolut en av den viktigaste på många plan. En oumbärlig lagspelare och pådrivare som fortfarande håller hög klass.
Ser man inte en sån elemäntär sak så är det beklämmande.

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Somervouri kanske har ändrat sig, men när han skrev på för Brynäs sa han att denna säsong skulle bli hans sista utomlands.
Det skulle inte förvåna mig om Färjestad är och rycker i Grumssonen Andersén.
Kommentera


Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Det är väl bara att ta av hatten för Dackell som igår gjorde sitt första poäng i PP.

Men man får aldrig glömma att vissa spelare, sin dåliga statistik till trots, är riktigt bra oavsett vad de åstadkommer.

OBS! Ironi!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Båda dom borde få förlängt!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: I de flesta fallen handlar det nog inte om Brynäs, utan om hur mycket spelarnas utvecklas. Om de har en realistisk chans att ta en plats i ett NHL-lag kommer de ju att åka över, men jag tror inte de väljer AHL före BIF.

Ekholm, Silfverberg, Rödin och (ironiskt nog) Rensfeldt är väl de som är hetast för sina respektive NHL-klubbar inför nästa säsong.

Andersén och Somervuori har kontrakt som går ut och bör erbjudas förlängt...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Zzz: Ingen högoddsare direkt om Sandin försvinner.
Ligger väl inte i nån av parternas intresse att han nöter bänk i Brynäs.
Det bästa vore om det inte blev nåt ES-lag, om man får resonera lite egoistiskt.
Men Frölunda skulle säkert behöva en Sandintyp i laget......
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Vad nu det har att göra med att jag är hyfsat framgångsrik som fotbollsspelare..

Somervuori får iväg ett perfekt skott, Dackell slår en tremeterspass i sidled. jag hoppas att du ser vad som krävs mest.. är väldigt glad att det inte va ombytta roller.. För då hade vi haft en perfekt pass, och sen ett skott i magen från Dackells håll..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Frågan är vilka av dom unga killarna som blir kvar nästa säsong, sportchefen(förhoppningsvis en ny sådan) lär få bråda dagar när det gäller att få ihop ett slagkraftigt och BÄTTRE lag.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Dackell har haft en nyckelroll i powerplay och den spelformen har inte varit tillräckligt bra den här säsongen. Självklart är han en av de som bör motta hårdast kritik för detta. Dackell är inte längre en av Brynäs bästa spelare, men jag sörjer inte det. Att de yngre förmågorna tar över allt mer är en naturlig process och ingenting negativt, speciellt inte för ett lag som till står del består av duktiga unga spelare som är redo att axla manteln efter gammelgäddorna.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
arnio: Fast Murley är ju istället för Sonnenberg.
Varför ska vi ha Svensson i Brynäs ?
Kommentera

« · 1310710 · »