Brynäs IF

727981 inlägg · 7962 ämnen

Stulet Brynäsmärke!!!

« · 776855 · » Till forumet

Sv: Stulet Brynäsmärke!!!
gunnteg:
Principiellt har väl Huge en poäng, än är inget bevisat. Men låt oss fantisera att det var Brynäs som var först, vilket väl de flesta med en smula sunt förnuft tror. Då uppstår vad jag vet:
Sedvanerätt: Ett inarbetat märke behöver inte mönsterskyddas, då det via mångårig tradition är allmänt känt.

Och, om Eriksbergs IF var först varför har de inte under alla dessa år stämt Brynäs IF för det skamlösa plagiatet?

Skulle vara intressant att se bevis på att Eriksbergs IF i alla tider haft detta klubbmärke - själv tvivlar jag. Möjligen kommer jag inte ligga sömnlös så lång tid framöver, men skulle gärna se att det prövades. Skulle vara intressant att se reaktionen om någon klubb vågade plagiera t ex AIKs märke.
Kommentera

Huge:
"Du säger att du inte är ngn jurist, men ändå så är du tvärsäker på att dom begått ett brott i lagens mening. Skillnade mellan oss är att jag inte är lika säker på det, och det är nog det enda som skiljer oss åt i detta fall.
Följande uttalande från Kebs spalt kan ju också visa på att det inte är så solklart:"

Ja, så mycket (litet) vet jag om lagrätt att EIF har gjort (gör sig) skyldig till ett lagbrott när dom olovligen marknadsför sig med ett marknadsskyddat märke. Vad pebo-Keb skriver skiter jag i, och förmodligen kommer nog inte BIF orka brya sig i den här eller liknande affärerer... Vi snackar ju trots allt om en klubb som bara är steget över Eriksbergs IF när det gäller professionalim . Hade det varit FBK eller ngn annan klubb hade det däremot varit annat ljud i skällan.

"Det var väl mest ditt snack om åtal osv som jag tyckte var lite överdrivet, och därmed i mitt eget tycke oseriöst. Fast egentligen menade jag mer dom skriverier i deras GB som jag refereradet till härovan."

Jag skrev:
"Det verkar ju onekligen som ett klart övertramp och copyrightbrott från div.6-klubben. Om det så är 75 år eller 5 år spelar ingen roll, Gösta Wikström ritade det vackra klubbmärket åt Brynäs IF och ingen annan.
Självklart ska vi inte kräva ett korplag på skadestånd e.dyl men de ska omedelbart sluta använda Brynäs IF:s klubbemblem och be om ursäkt.""

Om du nu refererade till några helt andra som skriver inlägg i EIF:s gästbok kan du ju åtminstone be om ursäkt till mig med tanke på vad ditt svar vad;

"Skäm inte ut oss seriösa Brynäsare ännu mer, tack...."
Kommentera

Per HApps: Tveksamt, men det är väl inte det som är knäckfrågan egentligen. Hade ex ett lag i dag antagit samma märke som EIF nu har, så hade dom nog fått problem med att få behålla märket ifall Brynäs drar saken inför skranket. Iom att vårt märke nu är skyddat sedan flera år tillbaka.
Saken blir ju mer komplicerad iom att saken spänner över ageranden som företagits för nästan 100 år sedan och framåt.
Varumärkeslagen säger:

"Varumärkeslagen "2 § Även utan registrering förvärvas ensamrätt till ett varumärke, då märket har blivit inarbetat."

Om nu detta kan appliceras i denna fråga, så innebär väl det att även EIF kan anses ha förvärvat ensamrätt på märket, då dom de facto har inarbetat märket sedan 1931 och fram tills dess att vi tog patent på detsamma. Typ....
Som du/man ser: det är inte helt solklart att få rätsida på den här soppan... :-)
Kommentera

Huge:
Man kan ju se deras märke som en travesti på Brynäs dito, och då är det ju ok,
Kommentera

micke: "-Bla bla bla. Jag är ingen jurist heller men så mycket vet jag att det EIF har gjort är ett lagbrott. Åh det spelar ingen roll om dom antog märket för 75 år sedan eftersom dom fortfarande har det märket. Lagbrottet är alltså att dom använder ett varumärkesskyddat märke IDAG. Däri ligger brottet."

Du säger att du inte är ngn jurist, men ändå så är du tvärsäker på att dom begått ett brott i lagens mening. Skillnade mellan oss är att jag inte är lika säker på det, och det är nog det enda som skiljer oss åt i detta fall.
Följande uttalande från Kebs spalt kan ju också visa på att det inte är så solklart:

""Klubben har funnits sedan 1931 och är 75 år och då hade Brynäs IF inte skyddat sitt klubbmärke. Dessutom har Eriksbergs IF andra färger på klubbmärket, så jag bedömer det som att det är mycket svårt att komma åt det hela".

Vad nu detta uttalande kan vara värt...

Jag har aldrig påstått att du varit inne i deras GB och skrivit.
Jag menar bara att inläggen därinne, vad avser språkbruk och allmänt hyggligt uppträdande, lämnar en del att önska om man ska betrakta sig som seriös. I detta fall seriös brynäsare, eftersom inläggen sannolikt kom just från brynäsare.

"Det var exakt det jag skrev tidigare, då kallade du mig för "oseriös Brynäsare". Förklara gärna varför...."

Det var väl mest ditt snack om åtal osv som jag tyckte var lite överdrivet, och därmed i mitt eget tycke oseriöst. Fast egentligen menade jag mer dom skriverier i deras GB som jag refereradet till härovan.
För min poäng i hela historien är ju att alla brösstoner känns just lite överdrivna och onödiga. EIF är sannolikt den enda klubben i Sverige som uppenbarligen har ett märke som är mkt likt vårt eget, för att inte säga är så nära en kopia man kan komma. Det är mao ett undantagsfall, och inget att hänga upp sig på. Dom har haft sitt märke i 75 år, och vem vet egentligen hur det gick till när antogs?
Tänk ifall dom kontaktade Brynäs och fick ett godkännande om att få använda märket? Hur ska man då idag ställa sig till detta, rent juridiskt?
Ett avtal är ju ett avtal, även om det bara är muntligt?

Summa summarum: knivigt fall rent juridiskt och dessutom en storm i ett vattenglas, som jag ser det.
Kommentera

micke: Jag tror inte att det finns en chans att fitt resonemang skulle hålla i en rättsal, det är nog snarare tvärtom, att brynäs skulle förlora varumärkesskyddet. För mig veterligen kan man inte skydda ett emblem som en annan klubb också använder(de använde det när brynäs skyddade sitt märke) vare sig om man hade det först eller inte. På samma sätt som att man inte kan göra en uppfinning, göra den offentlig för att sedan ta patent och säga att man uppfann den.
Kommentera

Huge:
"Nä, jag har inte sett originalritningen, men det förändrar väl inte det faktum att frågan inte är avgjord"

"Det har påståtts att märket uppdateras hela tiden och att det ursprungliga märket inte alls såg likadant ut som dagens.
Om då EIF antog sitt nuvarande märke år 1931, så måste detta märke ha skilt sig från Wikströms ursprungliga märke från 1912. Och då kan alltså inte ngt varumärkesintrång föreligga från deras sida.
Tvärtom, så kan det ju då vara så att det är VI som kan anses ha kopierat deras märke från 1931."

-Här påstår du att det påstås att märket har uppdaterats hela tiden och att det ursprungliga inte alls ser ut som dagens.
Det är helt fel, jag har sett Wikströms original och är 99% likt dagens. EIF:s kopia har inte sett olikt ut 1931 eftersom Wikströms original är såpass likt BIF:s klubbemblem idag.

"frågan inte är avgjord, eftersom saken inte har gått till rättslig prövning. Och då menar jag att det kanske inte är så juridiskt solklart som du och en del andra vill påskina. Hur ligger det ex till med varumärkesfrågor när det gäller gamla tider och märken som antogs för nästan 100 år sedan? Kan man idag tillämpa lagen retroaktivt, sas? Jag är ingen jurist, men med sunt förnuft kommer man ändå rätt långt i den här frågan"

-Bla bla bla. Jag är ingen jurist heller men så mycket vet jag att det EIF har gjort är ett lagbrott. Åh det spelar ingen roll om dom antog märket för 75 år sedan eftersom dom fortfarande har det märket. Lagbrottet är alltså att dom använder ett varumärkesskyddat märke IDAG. Däri ligger brottet.

"Och sunda förnuftet säger att man först bör ta reda på hur det ligger till innan man exempelvis börjar att kasta skit i EIF:s gästbok.
För det var just det agerandet jag vände mig emot, då jag talade om oseriösa brynäsare. Eller du tycker kanske att det är seriöst, det som står att läsa i deras gästbok och som författats av några begåvningar som sannolikt är brynäsare?"

- Jag har inte skrivit ett ord i EIF: s forum. Så blanda inte in det.

"ag har dessutom redan framfört åsikten att jag tycker det är fantasilöst samt moraliskt och etiskt fel att rätt av sno ett märke, om man nu gjort det. Men vi talar ju om det juridiska, eftersom det framförts att vi borde vidta rättsliga åtgärder."

- Det var exakt det jag skrev tidigare, då kallade du mig för "oseriös Brynäsare". Förklara gärna varför....
Kommentera

micke: "Jag har sett Wikströms original ritning till Brynäs IF:s klubbemblem. ( Har du du det, du som är "seriös" Brynäsare?)"

Nä, jag har inte sett originalritningen, men det förändrar väl inte det faktum att frågan inte är avgjord, eftersom saken inte har gått till rättslig prövning. Och då menar jag att det kanske inte är så juridiskt solklart som du och en del andra vill påskina. Hur ligger det ex till med varumärkesfrågor när det gäller gamla tider och märken som antogs för nästan 100 år sedan? Kan man idag tillämpa lagen retroaktivt, sas?
Jag är ingen jurist, men med sunt förnuft kommer man ändå rätt långt i den här frågan. Och sunda förnuftet säger att man först bör ta reda på hur det ligger till innan man exempelvis börjar att kasta skit i EIF:s gästbok.
För det var just det agerandet jag vände mig emot, då jag talade om oseriösa brynäsare. Eller du tycker kanske att det är seriöst, det som står att läsa i deras gästbok och som författats av några begåvningar som sannolikt är brynäsare?
Jag har dessutom redan framfört åsikten att jag tycker det är fantasilöst samt moraliskt och etiskt fel att rätt av sno ett märke, om man nu gjort det. Men vi talar ju om det juridiska, eftersom det framförts att vi borde vidta rättsliga åtgärder.
Kommentera

Huge: "Jag anser att man inte ska öppna käften och börja yra om varumärkesintrång INNAN alla fakta ligger på bordet, och vi vet vem som har kopierat vem."

Alla Brynäsare (alla i hela världen förresten) utom dig vet ju vem som har kopierat vem...

LOL vilket självmål :)

Eller anser du att Wikström har kopierat EIF:s klubbemblem 20 år innan ens föreningen existerade? Wikström kanske var en siare.
Kommentera

Huge: "Det har påståtts att märket uppdateras hela tiden och att det ursprungliga märket inte alls såg likadant ut som dagens.
Om då EIF antog sitt nuvarande märke år 1931, så måste detta märke ha skilt sig från Wikströms ursprungliga märke från 1912. Och då kan alltså inte ngt varumärkesintrång föreligga från deras sida.
Tvärtom, så kan det ju då vara så att det är VI som kan anses ha kopierat deras märke från 1931.
Eller tänker jag fel här?"

Jag har sett Wikströms original ritning till Brynäs IF:s klubbemblem. ( Har du du det, du som är "seriös" Brynäsare?)

Den har INTE förändrats nämnvärt på 93 år.
EIF har kopierat Wikströms Brynäsemblem, så enkelt är det.
Dom har (även om dom gjorde det för 75 år sedan) gjort fel och sådant är icke tillåtet.
Punkt slut.
Kommentera

micke: Jag anser att man inte ska öppna käften och börja yra om varumärkesintrång INNAN alla fakta ligger på bordet, och vi vet vem som har kopierat vem.
Och att detta skulle ha ngt med texttv och kvällstidningar att göra, det kan väl bara en o-seriös brynäsare tycka....
Kommentera

Huge: "Skäm inte ut oss seriösa Brynäsare ännu mer, tack...."

Sådana seriösa Brynäsare som enkom följer laget genom text-tv och kvällstidningarna?

Så du tycker det är helt okej att vilken förening, bolag, företag, eller sketen affär som som helst kopierar (stjäl) vårt klubbmärke?

Som brynäsare tycker jag det är usligt och ska bestraffas, vad tycker du (Huge)?

Som neutral civilperson anser jag självklart också att dessa lagbrott ska bestraffas i lagens mening. Vad anser Huge?
Kommentera

HF: Det har påståtts att märket uppdateras hela tiden och att det ursprungliga märket inte alls såg likadant ut som dagens.
Tvärtom, så kan det ju då vara så att det är VI som kan anses ha kopierat deras märke från 1931.
Eller tänker jag fel här?
Kommentera

HF: Hittade en ny sak, kolla på denna bild: www.eriksbergsif.se/images/upload/picture/162_114901643145.jpeg

Notera två versioner av klubbmärket på jackorna. Ett gult som med största sannolikhet är ett äldre märke och ett vitt som är plagierat från Brynäs. De äldre ser även det ut som ett plagiat av en äldre variant av Brynäs. Jag forskar vidare =)
Kommentera

Fundamentals: Precis som du säger så är detta en exakt kopia på det märke som kom någon gång under 90-talet. Efter guldet -93 kanske? I alla fall så är det inte deras design, det är enkelt att visa.

Vidare kan väl vi hobbyjurister fortsätta spekulera ;-) Det finns ingen registrering av varumärke över huvud taget från Eriksbergs sida. Däremot har självklart Brynäs en sådan.

Att påstå att de tagit märket INNAN Brynäs registrerat sitt märke håller inte heller juridiskt. Varumärkeslagen "2 § Även utan registrering förvärvas ensamrätt till ett varumärke, då märket har blivit inarbetat." Så det är inget snack om saken. 12 år känns som en rätt godkänd tid för "inarbetning". Jag tycker Brynäs viftar undan detta lite väl enkelt, all respekt för att det inte finns tid att avsätta för detta men jag tycker ändå att de ska gå vidare med detta. Jag jobbar vidare i alla fall =)
Kommentera

Paddan: Du har lite fel där, tycker jag.
Tjejerna från 90-talet skulle aldrig skriva så klantigt och korkat som de förbannade brynäsare du talar om.... ;-)
Kommentera

65selander: Hörrödu, gamling, till skillnad mot er är vi inte stockkonservativa utan vi försöker ju att appellera till den inre kreativiteten hos våra supportrar. Och det vet ju alla att skisser ständigt brukar förändras.
Kommentera

Huge: Så här ligger det till, märket som Gösta Wikstöm ritade såg ut som om ett fyllo skulle ha ritat det (sorry Gösta). Han hade väldigt fin fantasi men var i ärlighetens namn ingen konstnär, eller jo det var han kanske men han ritade som en kratta. Emblemet uppdateras med jämna mellanrum. Emblemet med en lite fylligare krans som syns på EIF:s hemsida tillkom nån gång på 90-talet. Ops..Copyright. EIF kan inte ha reggat sitt emblem, myndigheterna skulle aldrig godkänna detta.

Nej, jag ha aldrig varit i Enskede. Jag tycks dessutom ha blandat ihop T-banan med idrottsplatsen. Tråkigt bara att BIF-killarna fick spendera kvällen på den lokala polisstationen med att förklara att dom käkade på hamburgerhaket och inte pizzerian. :) (alla brynäsare vet att man inte ska äta på pizzerian)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Citroeng: Hur gamla tror du att Brynäsarna är då? Tiil skillnad har vi ett klubbmärke med tradition. To m erat sm-guld har mer anor än blaffan på eran tröja. :-)
Kommentera

Huge: Det är väl bara för er att slänga iväg en fråga till PRV och se om de kan hjälpa er mot "de ondskefulla" Eriksbergs IF. Det är ju väldigt intressant att läsa alla förbannade brynäsares utsvävningar i en gästbok som mest verkar användas av tjejer födda i början av 90-talet
Kommentera

Fundamentals: Men märket från 1931 är väl det märke som man nu använder? Så har iaf jag uppfattat det hela.

Och då undrar jag isf om Brynäs retroaktivt sas, kan hävda att man har rätten till märket, trots att EIF antog sitt märke INNAN vi skyddade detsamma. När jag tänker efter så kanske du har rätt här, och att vi isf kan (om vi vill) få dom att byta märke.
Frågan är alltså: kan man ex copyrighta ett märke år 2006 och sedan stämma ngn annan som antagit samma märke hundra år tidigare och som fortfarande använder samma märke?
En rysare vore ju annars om EIF också har patent på sitt märke, och vi därmed var tvåa, sas.... :-)

Hur visste du förresten att jag har en pizzeria strax bortom T-banestationen? Har du varit där?
Pizzorna är inget vidare, så jag kan isf förstå att Eriksbergarna blev bråkiga
och inte ville betala för skiten... ;-))
Kommentera

Fundamentals: Det man får kolla upp är OM klubben använt samma märke sedan starten. Det kan ju falla sig så att märket tillkommit EFTER att brynäs registrerat det.
Kommentera

Huge: Det är inte märket från 1931 som bekymrar mig, utan det nuvarande utseendet. Jag är (nästan) helt övertygad om att dom skulle få ändra på utseendet i händelse av rättstvist.

Tänk dig detta scenario, Ett ungdomslag från Eriksberg är på cup i Enskede, laget beter sig illa på den lokala pizzerian. Ett 20-tal vittnen är helt säkra på att brynäslaget som av en händelse deltar i samma cup är de skyldiga. OK, det där var jävligt långsökt, men endå...:)
Kommentera

Fundamentals: Juridiskt sett så verkar det ju vara vattentätt från deras sida.
Vi har nog inget att hämta vid ev rättsliga åtgärder, mer än att vi får betala rättegångskostnaderna.
Att det sedan moraliskt och etiskt sett kan tyckas vara ojysst och fantasilöst att sno ett emblem rätt av, är dock en annan fråga.
Det hör väl annars till undantagsfallen att man snor ett märke rakt av, iaf i dagens läge, när det här med copyright är betydligt viktigare än vad det var när dom lånade vårt märke 1931.
Jag ser det nästan mer som en ära att dom tyckte att vårt klubbmärke var värt att ta efter, då det som sagt verkar vara ett undantagsfall.
Kommentera

Huge: Det jag stör mig på i den här frågan är att emblemet på deras hemsida härstammar från 90-talet. Allt är kapat rakt av. Om jag skulle baxa ett emblem så skulle jag justera vissa detaljer, tex sno kransen från bajen, byta typsnitt på siffror och bokstäver m.m. Om Brynäs skulle koppla in jurister på fallet skulle dom få plocka bort märkt omedelbart. Men, men, det finns väl viktigare sakar att brottas med. Föreningen har iallafall inte mina sympatier.
Kommentera

GävleLasse: "Och vad händer när Eriksbergs IF gör ett tryck i svartvitt...?"

Ja, dom gör sig väl skyldiga till varumärkesintrång skulle jag tro, iom att vårt märke är skyddat.
Vilket det tydligen INTE var år 1931. När dom antog SITT märke.
Det har mao isf uppstått ett helt nytt läge i frågan.
Kommentera

GävleLasse: Det blir nog svart och vitt på olika sätt skall du se.
Kommentera

Bissett19: "Klubben har funnits sedan 1931 och är 75 år och då hade Brynäs IF inte skyddat sitt klubbmärke. Dessutom har Eriksbergs IF andra färger på klubbmärket, så jag bedömer det som att det är mycket svårt att komma åt det hela"

Och vad händer när Eriksbergs IF gör ett tryck i svartvitt...?
Kommentera

claesw: Har lagt till din fråga i "inför idol-krönikan"
Svar inom kort
Kommentera

Gusten:
Kan man njuta av idol om man tar ett par glas vin till maten ikväll?
Lämpligt tilltugg?
Kommentera

Gusten:

Härligt Gusten!!

Jag sitter redan och laddar inför denna happening!! :)

;-)
Kommentera

MadDog: Snart kommer mitt "inför idol" så var lugnt ;)
Kommentera

Vad skönt....Nu kan gnällspikarna klaga på något annat i stället.
Kommentera

Bissett19: Skriver Kent-Åke i ett mejl till Keb ska tilläggas.
Kommentera

prosten: Angående det "stulna "klubbmärket så står detta på Kebs frågespalt:

"Klubben har funnits sedan 1931 och är 75 år och då hade Brynäs IF inte skyddat sitt klubbmärke. Dessutom har Eriksbergs IF andra färger på klubbmärket, så jag bedömer det som att det är mycket svårt att komma åt det hela".

Kommentera

Huge: Jag har inte angett nån tidpunkt för skyddandet. Det är klart att dom inte kan stämma nån som har ett varumärkesskydd...
Kommentera

prosten: Visst kan det vara komplicerat, om man nu vill dra saken inför rätta, sas.
Men poängen är ju att jag inte tycker det är något att bråka om. Att en del lunartomtar överreagerar är inte mkt att lägga energi på. Där biter oftast sakargument dåligt, hur sakliga dom än kan vara.
Om du har rätt angående tidpunkten för när vi varumärkesskyddade märket
(tidigt 60-tal), så är det väl isf våra egna som ska hängas, iom att dom väntade så länge med att skydda märket.
Och det komiska(?) i det, blir ju då att EIF kan stämma oss för varumärkesintrång.
Kommentera

GävleLasse: "Du kanske kan komma med en analys om hur de tänker ;)"

Vilka då, menar du?
Töntarna med alla lunarinlägg på EIF:s hemsida? Där verkar tankeverksamheten överlag vara helt nedlagd.... :-)
Kommentera

Huge: Nu är detta lite mer komplicerat än så med såna här fall. Om det nu är så att EIF nyttjat en kopia av Brynäs varumärkesskyddade klubbemblem i t.ex. 30 år innan Brynäs skyddade märket så kan man mycket väl tänka sig att dom är i sin fulla rätt att göra det.
Kommentera

Jompe: Det är ytterst tveksamt ;)
Kommentera

Gusten: :-))
Kommentera

Jompe: På text-tv ;)
Kommentera

GävleLasse: Du menar att Huge har sett klubbmärket?
Kommentera

Huge: Du kanske kan komma med en analys om hur de tänker ;)
Kommentera

Huge: Jag håller på micke.

Kommentera

micke: "Det verkar ju onekligen som ett klart övertramp och copyrightbrott från div.6-klubben. Om det så är 75 år eller 5 år spelar ingen roll, Gösta Wikström ritade det vackra klubbmärket åt Brynäs IF och ingen annan.
Självklart ska vi inte kräva ett korplag på skadestånd e.dyl men de ska omedelbart sluta använda Brynäs IF:s klubbemblem och be om ursäkt."

Skäm inte ut oss seriösa Brynäsare ännu mer, tack....
Kommentera

micke: Precis..
Kommentera

Dags för nedsläpp, fågel eller fisk ? Dags att dra ner filten över fötterna i början så att inte Modo får medvind.
Kommentera

Hawerchuk: Man är stolt över klubbmärket och vad det representerar - nämligen Brynäs IF. Inte någon liten sketaklubb från Hisingen.

Det verkar ju onekligen som ett klart övertramp och copyrightbrott från div.6-klubben. Om det så är 75 år eller 5 år spelar ingen roll, Gösta Wikström ritade det vackra klubbmärket åt Brynäs IF och ingen annan.
Självklart ska vi inte kräva ett korplag på skadestånd e.dyl men de ska omedelbart sluta använda Brynäs IF:s klubbemblem och be om ursäkt.
Kommentera

Är ni inte lite väl småaktiga nu? Eller om jag ska tala klarspråk, jävligt löjliga. Ge er på en liten sketaklubb ute på Hisingen som inte gjort något ont. Var glada och stolta istället att någon tyckte erat klubbmärke var så fint att de kopierade det rakt av, om det nu är på det viset.
Kommentera

« · 776855 · »