1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504824 inlägg · 4100 ämnen

Linköping HC - MoDo Hockey 2011-10-27

« · 1419541 · » Till forumet

Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2011-10-27
Sawchuk:

"Modo vann skotten klart i första perioden och andra perioden, hade lika många skott som Linköping i tredje och vann skotten klart i förlängningen"

Vart har jag påstått något annat. Läs vad jag skrev igen och försök att förstå.

Jag skrev ju att största delen av modos 40 skott kom i första och i början på andra eftersom man var det bästa laget just då. Sedan ändrades förutsättningarna i och med LHC's 2-1 mål. Linköping fick energi och började ta över matchen, sedan får dom sin kvittering turligt. I tredje ska vi vara nöjda att dom inte sätter 3-2 på sina 3 raka PP.

Det är det jag menar att matchen är 60 minuter och att vi ska vara nöjda med 1p med tanke på hur den gestaltade sig (läs: att vi klarade 3 raka BP med 10 minuter kvar i tredje).
Kommentera

Bad_Brett:

Ja, men nu gör vi inte det. Dessutom så förlorar vi i princip alla andra matcher också.

Ikväll hade vi väldigt bra slagläge för tre poäng och att haka oss fast i kampen kring kvalstrecket. Nu sumpade vi det och jag kan inte vara nöjd med det. Ingen av spelarna är det heller. Dom enda som är nöjda är Molgan och ett par HS coacher.
Kommentera

Sawchuk:

Det jag är mest nöjd med är att de visade att de faktiskt KAN spela bra ishockey. Om de fortsätter på samma sätt så blir det tre poäng nästa gång, det vågar jag lova.
Kommentera

Rytter:

Så vi ska vara nöjda med att Modo tappar en 2-0 ledning på bortaplan och tar en massa dumma utvisningar samt inte är kapabla att utnyttja ett par riktigt grymma lägen i förlängningen.

Som att säga att vi kan vara nöjda att vi bara förlorade med 1-0 det kunde ju blivit 3-0 med tanke på motståndarnas chanser.

Vi hade matchen i våra händer och vi sumpade det, finns inget att vara nöjd över.
Kommentera

Bad_Brett:

Vi har visat att vi kan spela bra förut också men det har sällan varat mer än en match åt gången.

Vi har dessutom inte råd att sumpa poäng de få gånger vi spelar bra.
Kommentera

Sawchuk:

Besviken är jag när vi förlorar hemma mot andra lag som krigar om samma platser, dvs undvika kvalserien och sikta på slutspel t.ex Växjö. Och när dessutom spelet ser ut som skit som i Tisdags är jag väldigt besviken.

Däremot är jag inte besviken när man visar att man klarar att spela bra hockey på bortaplan mot svårt motstånd. Därför är jag nöjd med 1p borta mot LHC med tanke på hur matchen gestaltade sig i tredje. Däremot var jag jävligt missnöjd med matchen i Tisdags.
Kommentera

spud: Att klaga på att Räkan är seg i straffarna måste ju vara ett skämt? Inte insett att det är han "grej" liksom?

Grejen att man ska åka jävla fort vid straffar är en myt. Madsen gör sällan straffar på fart, Schremp gör inte straffar på fart, inte Zuccarello inte omark, you name it. Tekniska spelare kör på lägre fart och snabba dragningar för att få ner målvakten. Inte 200blås och skott i krysset, då man rätt sällan träffar..
Kommentera

Sawchuk: Djurgården ,Timrå på schemat.Två måste matcher.Segrar i båda och vi har häng och kan lämna Timrå en bit bakom oss
Kommentera

Rytter:

Personligen kommer jag aldrig någonsin att vara nöjd med en pinne mot LHC, HV, Färjestad,Skellefteå eller nått annat lag om vi lett med två mål halvvägs in i matchen.
Kommentera

Sawchuk: Om nån frågat mig under dagen så hade jag varit skitnöjd med en pinne borta emot LHC. 

Men nu så känns det surt.

Surt pga oflytet - självmålet av OKT bla.
Surt pga okonsekvensen från domarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk:

Ja ja du gör som du vill. Du får gå och lägga dig och vara missnöjd med 1p idag. Själv kommer jag gå och lägga mig och tänka tillbaka och vara nöjd att vi trots allt fick 1p med tanke på hur sista halvan av matchen såg ut. Framförallt kommer jag tänka positivt och tycka att vi visade att vi kan spela bra hockey och att vi lyckades ta ett stort steg framåt från Tisdags matchen samt att det var jävligt starkt att klara av 3 raka BP sista 10 minuterna vid ställning 2-2 och rädda en poäng.
Kommentera

Salle: Bra skrivet. Exakt så kände/känner jag också. Men ilskan börjar nu gå över i ångest p g a de kommande 9p-matcher mot Djurgården och Timrå. För är det något som jag är rädd för är att Modo efter dagens match kommer göra två skitmatcher. Igen.
Kommentera

Detta får ju onekligen ses som ett fall framåt. Besvikelsen över att vi inte vann är ju väntad med tanke på hur matchen såg ut.

Det vi dock kan slå fast är att vi otroligt sällan har 2 kedjor som levererar eller "hotar". Jag tycker Hannula och Madsen gör rätt bra ifrån sig idag men med Schremp där emellan så blir det inte, sett till det stora hela tillräckligt bra. Schremp kommer inte till sin rätt och han lyckas helt enkelt inte. Orsak? Bra fråga, men han är för dålig i nuläget.

Lördag: DIF hemma.
Tisdag: TIK hemma.

Vinn, skjut, slå, tackla, vinn, bara vinn!
Kommentera

McFire:

Jag tycker att Hari och Nyström visade fina tendenser, men det är ju svårt att göra någonting vettigt när de bara får spela 4-5 minuter.
Kommentera

Hört ett rykte om att MODO ev kommer slippa en lön på sin lönelista snart. Dock ingen spelare.
Kommentera

spud:

Hersley, vem annars.
Kommentera

yngwie: Nä Hersley är ju ingen spelare.
Kommentera

Johnny Bravo:

Iofs sant, så ni få han då.
Kommentera

spud: Hur i helvete kan du säga att reduceringen var Schremps? En solklar interference av Jämtin som en halvblind person med svetsglasögon inte ens kunnat missa sänkte ju honom! Dumma utvisningar, ja kanske, men domarna var katastrofalt inkonsekventa och att LHC fick sex powerplay mot vårt enda är helt barockt. Jag tycker att vi gör en riktigt bra match. Reduceringen kan inget lag försvara sig emot då Jämtin hade två klara regelverk innan och kvitteringen är mest otur.

Schremps straff var ju hur bra som helst fram till att han skulle lyfta in den, men isen var för dålig. Hlavac försökte ju skjuta högt, men pucken hoppade till så att det blev ett lågt skott istället som ställde Tellan. Tror också att Madsen tappade pucken pga urusel sk is...
Kommentera

J F K:

Nu är det slut på bortförklaringar. Nu tar vi sex pinnar mot Djurgården och Timrå istället.
Kommentera

Johnny Bravo: Challe till Timrå kanske?
Kommentera

J F K: Schremp står och lallar med pucken strax innanför offensiva blå, sen går det som det brukar. Han tappar den och ger en kontring till LHC. Räkan åker skridskor som en halvblind person i svetsglasögon som slutar med att han åker in i Jämtin.

Du har inte höga krav om du menar att en straff är hur bra som helst om man lyckas få ner målvakten. Själv är jag lite mer resultatinriktad och en straff som är hur bra som helst i min mening slutar inte mot målvaktens benskydd..
Kommentera

spud: Även om han tappar pucken så hade vi tillräckligt med folk hem. Jag tycker att det är direkt löjligt att säga att det är hans fel i och med att vi hade täckning och inte skulle släppt till ett mål bakåt om inte Jämtin sänkt Schremp med tacklingen. Schremp är enligt regelboken INTE tacklingsbar, så det är ett solklart fall av interference.

Pucken hoppade och for. I och med att isen var så dålig så känns det konstigt att säga att straffen var dålig. Hade pucken inte hoppat så hade han säkert lagt in den. Det känns ju lite som att säga att någon är otroligt skicklig på lotto om denne vunnit, om man har den resultatinriktade inställningen du verkar ha. I dina ögon var väl Hannulas och Madsens exakt lika dåliga, även om Madsen tappade pucken innan dragningen och Hannula träffade ribban. Alla tre misslyckades och följdaktligen var de exakt lika dåliga.
Kommentera

J F K: Ska jag utveckla varför Schremps straff i mina ögon var bra var för att han fick ned Norrena och hade utrymme för att lyfta upp pucken. Det är inte automatiskt så att det är bra att få ned målvakten om man ändå är så nära att man inte kan lyfta upp pucken, men i det här fallet fanns utrymmet, men pucken studsade så han misslyckades.

För övrigt har jag nog inte sett sämre is i straffläggningar än den som var igår. Skrapade de isen överhuvudtaget?
Kommentera

J F K: Så du tycker inte att den modoit som sist hade pucken har ansvar för vad som sker när denne dräller med pucken? Resonerar du likadant när en back dräller med pucken i uppspelsfasen? Är det för att det gäller en forward denna gång som du putsar MODOs största värvningsfiasko på länges rygg?
Kommentera

spud: Största värvningsfiasko är väl att ta i va?!
Schremp har visserligen inte varit så bra som förväntat men han har varit riktigt bra vissa matcher för att sen vara dålig nästa, han har väl potential men får inte ut det och det är väl heller inte många som får ut så mycke av sitt spel just nu?
Kommentera

spud: Största värvningsfiasko är väl att ta i va?!
Schremp har visserligen inte varit så bra som förväntat men han har varit riktigt bra vissa matcher för att sen vara dålig nästa, han har väl potential men får inte ut det och det är väl heller inte många som får ut så mycke av sitt spel just nu?
Kommentera

Berka: Ne det tycker jag inte, han har gjort 10 poäng hittils. Det gör väl att varje poäng kostat MODO ca 100'kr, dyra poäng. Sen att han schabblat och kostat oss baklängesmål gör han till ett fiasko.
Kommentera

spud: Det får ju finnas någon slags hejd på det hela. Visst är den som tappar pucken inblandad, men som sagt så hade vi folk hem och att då säga att han är direkt ansvarig tycker jag är fel. Det är lika fel som att säga att Sundström är ansvarig för baklängesmålet mot Brynäs för han slog passningen som blev icing och Brynäs gjorde mål på den efterföljande tekningen. I mina ögon var det den gången Meyers markeringsmiss och inte Sundströms icing som var direkt ansvarig...

Största flopp? Jösses. Tycker du att Axelsson för att ta ett exempel varit en bättre värvning? Schremp är artist (beror lite på hur det går i vår), vilket gör honom billigare än du tror. Dessutom tycker jag hans plus i plus/minus, samt poängproduktion gör att han inte nått målen, men inte är en jätteflopp.
Kommentera

J F K: Är verkligen Schremp en på artistkontrakt?
Samma för Meyer?
Kommentera

J F K: Axelsson har varit skadad hela denna es-säsong, att bedöma hans insats är inte rättvist.

Och Schremp har helt klart kapaciteten att lämna fiasko stämpeln bakom sig. Men då måste han spela rejälare lagspel över hela banan och inte jaga youtube passningar och mål hela tiden. Men så länge han spelar som han gör just nu är han ett stort fiasko. Han kostar mer än någon annan MODOspelare gjort i historien. Att ha så låga krav på honom som du har är inte respektfullt mot de pengar som supportrar och sponsorer betalar till modo. Räkan skall producera, och när han gör det då kanske man kan ha viss förståelse för defensiva missar men inte som han spelar nu.
Kommentera

spud: Håller med fullständigt när det gäller räkan. Han måste producera. Det är det han har betalt för. För i spelet i övrigt bidrar han inte med mycket.

Undrar förresten vad en sån kille kostar i månaden? 200 000? 300 000? Ännu mer?
Kommentera

Stor Anders:

Ja, ännu mer.
Kommentera

spud: Hur vet du att han kostar oss mer? Som sagt kan han klara sig som en artistspelare och därmed kan du inte räkna lönen, för det är ju direkt korkat.

Jag tycker att han spelar ett lagspel, men jag håller med om att han krånglar till saker alldeles för mycket. Han skulle använda sitt skott mycket mer istället för att som du säger leta svåra passningar. Defensivt är han dock klart bättre än Ritchie som hade större svagheter defensivt, även om Schremp inte är en stjärna i egen zon.

Varför är det inte rättvist att bedöma efter vad de har presterat? Är inte det själva poängen när man ska bedöma en värvning? Du var ju så noga med att påpeka hur man ska se på saker resultatinriktat och då är det ju minst sagt jättekonstigt att Axelsson inte ska ses resultatinriktad, utan bedömt efter vad han kanske skulle producerat om han inte vore skadad. Märkligt.
Kommentera

spud: Jag håller inte med dig. Schremp skall BÖRJA jaga youtube-pass och -mål. Hitills har han mest spelat "EU-hockey" istället för att ta för sig på klassiskt NHL-manér. Att vi alla, ja tom Expressens Nyström, har större förväntningar på Rob än vad han visat hitills ar inget snack. Men nåt fiasko ar han inte, än i alla fall. Då är både Dicken, förhoppningsvis pga skadan och Hersley större floppar.
Kommentera

Sawchuk:

Att analysera straffar är enkelt, alla straffar som inte blir mål är dåliga, alla straffar som blir mål är bra straffar.

Omarks lobb som blev mål var en bra straff, Omarks lobb som inte blev mål var en dålig straff.

Schremp är för tillfället en flopp. Han värvades för att vara tongivande i arbetet att leverera poäng och vinster till Modo. Detta har han inte lyckats med.

Många med mig hade nog hoppats på att han skulle bli en s.k Franchise player som gör spelarna runt omkring sig bättre men så har det inte varit, tvärtom så verkar han vara väldigt beroende av en omgivning som kan skapa ytor och tid åt honom för att han ska kunna prestera.

Våra prestigevärvningar måste vara killar som höjer sin omgivning, vi har inte råd att
lägga våra största löner på individualister och humörspelare.
Kommentera

Salle: Visst har Hersley varit dålig, men jag hade inga större förväntningar på honom. Killen fick ju inte ens nytt kontrakt i malmö. Nä, då är schremp en betydligt större besvikelse.
Kommentera

J F K: Han kommer bara kunna stanna till mitten av mars om han ska vara artistspelare. Alltså varken slutspel eller kvalserie, vilket förvisso är ett troligt scenario för oss. Men inget som en kontraktskrivare skall sikta emot. Så att Macke har signat honom och tagit hit honom i tid till seriestart tyder ju på att räkan inte är en artistspelare.

Vet inte om du slagit i huvudet, men att bedöma en spelare som spelat skadad varje match utifrån att han varit hel är så korkat att det inte är värt att kommentera. Den dag Dick är hel, så får han en ärlig chans att visa vad han går för.
Likaså Räkan, kommer han börja prestera utifrån vad han har betalt för så kommer han också få chans att tvätta bort sitt anseende.
Kommentera

spud: Det är makabert att folk som kan skrika sig hes över att spelare med en bråkdel av Räkans lön slår bort en puck är så överslätande mot räkans missar..
Kommentera

spud:

Kvalserie eller slutspel => extra kosing => resurser att göra om kontraktet till ett vanligt kontrakt.
Kommentera

Bad_Brett: I Räkans fall skulle det säkert innebära en kostnad på 1.5miljoner dvs hela nettot från fjolårets kvalserie.
Kommentera

spud: Blir det mer pengar att göra så, än att skriva ett vanligt kontrakt för hela säsongen?
Kommentera

Poffa:

Artist eller inte så tjänar Räkan riktigt fett med stålar och han var värvad för att vara en av Elitseriens största spjutspetsar vilket han inte kan skriva in på sin meritlista ännu i varje fall. Han är för tillfället utan tvekan en stor flopp.

Han sticker inte ut i en trupp där han har i princip dubbla lönen jämfört med 90% av resterande spelare.

Att vissa vägrar att erkänna detta handlar mer om att det smutsar ner deras ego.
Kommentera

Sawchuk:

Dimitrakos med 4+1 och -5 på 22 matcher. Där har du en flopp.

Räkan är en mindre lyckad värvning (såhär långt), men kom ihåg att han faktiskt bara gjorde 22 poäng på 45 matcher i AHL förra säsongen. En av de stora anledningarna till varför han flyttade till MoDo, var för att återfå självförtroendet.

Växjös Liam Reddox har till exempel betydligt bättre meriter, men har bara gjort 8 poäng och har -5, trots att Växjö är ett topplag. Han måste ju vara en ärkeflopp med dina krav.
Kommentera

Bad_Brett:

Jag behöver inte jämföra med andra spelare för att inse att Schremp ännu så länge är en stor flopp.

Har tyvärr sett för lite av Växjös matcher för att göra en rättvis bedömning av Reddox men mot Modo spikade han ju igen kistan i varje fall.
Kommentera

Bad_Brett:

Ska man radda upp stats bör man väl se till att få dem rätt också. Även om man gör det kan man ju läsa dem lite som man vill.

Man kan ju säga att Rob snittade en poäng per match i AHL förra säsongen. Och att han gjorde 26 poäng i NHL förra säsongen vilket bara var 5 poäng mindre än Daniel Alfredsson.
Kommentera

Sawchuk: Underkänt. Han gör inte det han ska med tanke på lönen. Varför kan vi inte lyckas med en enda värvning?

Jag lovar att om någon annan klubb värvat honom så hade han lyckats. Börjar tro att klubbens karma ligger bakom detta.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Tjänar verkligen Schremp en massa pengar. Vill minnas att i en av de amerikanska/kanadensiska artiklarna som någon länkade upp här på HS stod det att läsa att han hade ett prestationskontrakt baserat på poängproduktion.
Kommentera

Sawchuk:

Whoopie. Jag skyller på att jag sov dåligt inatt. Dumstrut på!
Kommentera

« · 1419541 · »