hockey

« · 1239210 · » Till forumet

Sv: hockey
NuMo: Och han Njurunda-sonen som ville spela med MoDo var zeg...
Kommentera

Vitryssarna är bra hypnotisörer.
Kommentera

Host!
Kommentera

Lindeborg har alltid varit usel, men visst verkar det som om gubben börjar bli senil?
Kommentera

MarcusElving:

Är det nånting man har lärt sig genom åren så är det att man aldrig skall underskatta något lag.

Kommentera

mattias - 74: Inte fan ska vi behöva gardera med ett X i en match mot Vitryssland. Visa lite ambitioner nu, Sverige kommer vinna med 3-4 puckar säger jag.

Dags för Tre kronor att varva upp i turneringen!

Vill se mycket mer av Sedinarna om de ska vara våran leading line, de gjorde inte mycket väsen av sig i första matchen. Kedjan med Zäta och Foppa såg riktigt bra ut, saknades lite i avsluten och de avgörande lägena.

Bäckis och Alfie med Loui som tredjelänk gjorde en hyfsad match, man såg kemi mellan Bäckström och Alfredsson direkt och jag tror att framförallt det paret Bäckis-Alfie kommer att blir ruggigt bra i turneringen. Skulle kunna tänka mig att sätta in Franzén där istället för Loui faktiskt.
Franzén med sin styrka och tyngd skulle ge mycket utrymme för Bäckis och Alfie samtidigt som han är en högklassig målskytt.
Kommentera

250kg kärlek:  "– Hissen går inte ända upp där, säger Jonathan Hedström."

Dagens: Han som sa det...  :-)
Kommentera

Hahl Bundy:

Jag sticker ut hakspetsen och säger svensk seger men garderar med 1X :)

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Eller som Vitryssland gjorde förra gången. :)

Jag tror vi vinner ganska så komfortabelt faktiskt.
Kommentera

Bissett19:

Tror inte jag heller men med tanke på vad slovakien gjorde mot Ryssland och Schweiz gjorde mot Kanada så är allt möjligt.

Kommentera

mattias - 74:

Nej.
Kommentera

Bissett19:

Tror vi att vitryssarna kan lugga Sverige på poäng ikväll?

Kommentera

65selander: Klart man jobbar,sova får man göra efter OS;)
Men det var en grym match inatt när du låg och sög på tummen...
Kommentera

mattias - 74: Demitra blev det efter ett gäng dåliga straffar.
Kommentera

65selander:

Demitras straff är rätt kall !

Kommentera

Är ju inga vidare straffar precis förutom Slovakiens första.
Kommentera

mattias - 74: M.Hossa åkte senare än vad Sid i Ice Age gör...
Kommentera

65selander:

Chara avgör säger jag ju :)

Kommentera

mattias - 74: Straffar nu... Ryssarna vinner
Kommentera

65selander:

Chara kommer avgöra

Kommentera

mattias - 74: sover... Jobbar han aldrig?

Just nu Ot på Slovakien- Ryssland. Han bara se första och slutet på 3:eHänder inte allt för mycket just nu. står mycket på spel med det nya upplägget om bästa tvåa som går vidare

Kommentera

Bissett19: som vanligt med sopan Vinnerborg..sveriges klart vekaste domare..dessutom är han Timrå hatare..tål han inte ..men grymt starkt av Sviss att knipa poäng..bra match
Kommentera

Bissett19:

Sover du aldrig? :)

Kommentera

MarcusElving:

Men jösses vilken match,Hiller är helt makalös i buren hos Svissarna.

4-3 efter straffar,nu blir det Curling,Sverige-Kina det lär bli ett lugnare tempo;)
Kommentera

Bissett19: Schweiz lyckades kvittera till 2-2 i slutet av andra! Nu blir det åka av i tredje. Jag tror inte att publiken i Canada Hockey Place accepterar en förlust mot Swissarna..
Kommentera

Bissett19: Kul andra perre också.
Att några ostätande urmakare, bankirer och liftskötare kan få 17000 knickedickar att sätta Molsonölen i fel strupe. :-)
Kommentera

Salle:

Och andra perioden är ännu bättre,Schweizarna har hämtat upp ett 0-2 underläge...

Underbar match!!
Kommentera

Bissett19: Vad ovanligt att en svensk domare inte pallar för lite tryck... ;-)
Kommentera

Kollar på Kanada-Schweiz i en riktigt bra förstaperiod,Schweizarna står upp riktigt bra,men tyvärr så brottas dom inte bara med Kanada utan även med en domare (Vinnerborg) som inte pallar trycket inne i Canada Hockey Place.

Kommentera

250kg kärlek: Som sagt: såg inte matchen så jag har svårt att bedöma insatsen.
Litar dock på din analytiska förmåga, du är oftast en sansad och nykter bedömare enligt min mening.
Nåt måste kanske göras för att få lite fart på damhockeyn. Inför tacklingar till att börja med, det tillför en extra dimension.
Jag menar: tål damerna det relativt hårda spelet i ex handboll så borde dom väl tåla lite kroppskontakt på isen också?
Där har dom dessutom skydd...
Kommentera

Huge: Jaja, vi tycker olika.

Men jag tillåter inte att landets bästa hockeytjejer, eller herrar, visar upp en sådan nonchalant inställning i OS. Det var en pinsam tillställning igår vilket jag är rätt övertygad om att fler tyckte. Jag försvarade inte heller herrarnas torsk mot Vitryssland utan fördömde och var mycket kritisk då.
Jag hade inte en tanke på att vi skulle vinna utan hade siktat in mig på en förlust med 4-5-6 mål. Men gårdagens insats var så blek, och dålig, att mitt försök att ta damhockeyn till mitt hjärta försvann och lär inte återkomma på ett tag.
Kommentera

250kg kärlek: "Hur ska vi locka flickor till svensk damhockey om det inte skrivs och talas i positiva termer om damlaget? Gårdagens djupdykning lär sannolikt inte fångat särskilt många nya tjejer att fundera på ishockey."

Tycker att du drar lite väl stora växlar på förlusten, vad gäller ev reklam för damhockey och hur matchen skulle ha påverkat yngre förmågor som funderar på att börja spela hockey.
Eftersom alla vet att Kanada är mer eller mindre oslagbara så gäller det i ett OS att i första hand vara smart och prioritera det slutgiltiga resultatet i turneringen framför ev reklam utåt.
Och damkronorna kan väl också tillåtas göra en dålig match, liksom vi tillåter herrkronorna detsamma emellanåt.
Att en ev plattmatch kom just mot Kanada ser jag inte som nåt större problem.
Värre om den isf kommer mot Finland eller ännu värre mot nåt av bottenlagen.

Kommentera

Metal Guru: Du förstår inte heller vad jag menar. Jag bryr mig inte så mycket om hur överlägsen Canada är utan den usla insats som damkronorna visade upp under gårdagen. Du nämner matchen mot USA där Sverige lyckades vinna mot dem i straffar. Tro mig, hade laget spelat den matchen som igår hade vi sannolikt förlorat med lika stora siffror då som nu.
Dessutom blir jag synnerligen fundersam när jag läser om konspirationerna varför det blev som det blev igår. Det kan inte finnas ett bättre tillfälle att verkligen ge max än mot Canada på hemmaplan?

Gårdagens insats var ett magplask, modell megastor.

Kommentera

250kg kärlek:
När ett svenskt damhockeylag möter ett Kanadensiskt dito så är det ändå sport på samma villkor, precis på samma sätt som när Kazakstan möter Sverige i Bandy-VM.

Vad jag vill ha sagt?
Jag försökte sätta lite perspektiv till ert bottenlösa sågande av det Svenska damlaget i hockey. Men det gick väl sådär, eftersom jag primärt arbetar.

However.
VM i ishockey för damer har spelats sedan 1990. Det har varit 12 mästerskap. Aldrig någonsin har några andra än USA och Kanada mötts i en VM-final. Samtidigt är detta det fjärde OS:et med damhockey. Turin-OS 2006 är det lysande undantaget i damhockeyns rullor, där den massiva Kanada/USA-dominansen krackelerade en aning. Sverige fick då spela final, efter att ha lyckats slå USA på straffar i semin.

Är det så att ni väntade er mer av damkronorna pga det freak-resultatet?
Exakt VAD är det som hänt i svensk damhockey jämfört med Kanadensisk dito under de sista åren, som gör att ni förväntar er mer än Kanadensk lek med den lilla blågula musen?

Eller är det så att ni tänker med 'herrhockey-ögon', där lagen är betydligt närmare varandra nivåmässigt?
Hur hade en match mellan Timrå och Kovland sett ut, om Timrå hade velat visa upp sig från sin bästa sida?

Kommentera

Huge: Herregud. Här möter man ett Canada på hemmaplan som antagligen aldrig varit bättre och bestämmer sig för att "spela av matchen". Är det vad du tror? Varje chans att vinna mot Canada måste tas på allvar. Hur ska vi locka flickor till svensk damhockey om det inte skrivs och talas i positiva termer om damlaget? Gårdagens djupdykning lär sannolikt inte fångat särskilt många nya tjejer att fundera på ishockey.
Kommentera

Huge: Jag tror att vi diskuterar olika saker. Jag är upprörd över det sätt som damkronorna genomför matchen och den inställning mangår in i matchen med. Man glömmer allt man övat på bara för att man möter "världens bästa lag". Det ser stora delar av matchen som Bambi på hal is. Det är många lag som skulle vinna över Damkronorna om de spelade sina matcher som igår.
Som sagt: jag tror vi talar m olika saker. Jag snackar om insatsen igår medan du försöker förklara varför damishockeyn i Sverige är som den är.
Kommentera

250kg kärlek: "Jag är ruskigt besviken på hur Sverige genomför denna match."

Kan isf kanske bero på att man till viss del agerat som Wayne Gresky är inne på:
mer eller mindre medvetet sparat på det krut man har för att lägga det på en betydligt viktigare semifinal och i förlängningen det viktigaste av allt: matchen om bronset. Tror inte att vi kan rubba USA, då jag utgår ifrån att dom blir den mest troliga semifinalmotståndaren. Gick iofs bra i Turin, men blixten slår aldrig ner 2 gånger på samma ställe.
Det blir som vanligt: match om bronset mot ärkerivalen Finland....

Kommentera

Hahl Bundy: "Men att det var just du (om nu någon skulle tycka att dom ska försvaras) förvånar mig däremot inte, herr Motvalls."

Som sagt: läs mitt svar till 250kg.
Jag har inte kommenterat insatsen mot Kanada, än mindre försvarat den.
Av den enkla anledningen att jag inte såg matchen.
Försökte mig som sagt bara på en allmän analys av förhållandet lagen emellan.

Redigerad kommentar

Kommentera

250kg kärlek: "Det gäller att gripa varje "inch" av halmstrå. Jättekul att du blev så glad över att damerna lyckades trycka in ett reduceringsmål när det stod 13-0 (var det va?) och matchen var nästan i princip avgjord......"

Läs vad Metal Guru skriver, han sammanfattar det hela mkt bra.
Det var inget halmstrå jag försökte sträcka mig efter. Bara ett nyktert konstaterande att Sverige inte är bättre än så här, när man möter ett toktaggat Kanada i OS och dessutom på deras hemmaplan. Därför visste jag att en spräckt nolla också måste betraktas som en framgång.
Sen är det helt klart så att vi inte gör nån optimal insats och att siffrorna förmodligen inte speglar det korrekta styrkeförhållandet lagen emellan, men det ändrar som sagt inte mitt pricipiella grundresonemang: vi har kommit obetydligt närmare Kanada, som det känns.

Kommentera

250kg kärlek: För mig är det insatsen i semifinalen som avgör betyget. Ska man göra en jätteinsats så är det bättre att göra den i semifinalen än att köra slut på sig i en gruppspelsmatch som man antagligen ändå förlorar. Man ska vara försiktig med att plocka fram sågen innan sista pucken i turneringen är släppt.
Kommentera

Metal Guru: Jag har suttit och läst igenom dina senaste inlägg beträffande damhockeyn och förstår fortfarande ingenting. Vad är det du vill ha sagt?
Att herr och damhockey är två vitt skilda sporter håller jag med om. Men när ett svenskt damhockeylag möter ett Canadensiskt dito så är det väl ändå sport på samma villkor?

Att Sverige har sämre förutsättningar att rubba Canada visste jag/vi om. Men att damlaget gör en sån genomrutten insats och blir försvarad med att "det är två lag som gör upp om det här" eller "vi är ändå klar för semifinal" eller "jag blev så glad när Sverige spräckte nollan", tycker jag är att ge upp på förhand.

Gårdagens insats var bedrövlig, det fanns inte många saker som var positiv. Håller du med?
Jag är ruskigt besviken på hur Sverige genomför denna match.

Kommentera

Frella: Varför skulle han inte det? Hörnqvist kan väl gnugga på där oxå, han är ju fd djurgårdare? Han skulle nog göra sig mer "rättvisa" där än Franzén som jag anser var en ruggigt mycket bättre spelare.
Zäta, Frazze o Foppa är tyngre, råare o snabbare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bissett19: Gör sig Hörnqvist verkligen i en ren checking line? För vi har ju liksom bara tolv forwards att laborera med och med en utpräglad offensiv spelare i en checking line lär den bli lidande istället?
Kommentera

Wayne Gresky:

Magnus Johansson hade stora problem i egen zon,det var ganska tydligt hur tyskarna märkte det och dumpade på hans backsida så fort han var inne,törs inte tänka på hur han ska kunna stå upp mot mot riktiga fysiska forwards som kommer längre fram i turneringen.
Hoppas verkligen att när det börjar gälla lite att man går ner på tre backpar.

Annars håller jag med Hahl Bundy,Franzen in på Hörnkvists plats.Foppa och Zätas samarbete såg jävligt spännande ut..
Kommentera

Precis som damfotboll är en annan idrott än herrfotboll.
Man kan ta de allsvenska segrarna, och låta de möta vilket random P15-gäng som helst, och det är 50/50 om vilka som kommer att vinna matchen.
Tar du ett bra P15-gäng så blir det direkt tvåsiffrigt, och se'n handlar det om hur snälla pojkarna vill vara med damlaget.

Och då handlar det inte om underskattning och o-fokusering. Det handlar om utövare av två olika idrotter.

Redigerad kommentar

Kommentera

Hahl Bundy:
JA. Damhockey är en annan idrott.

Angående Bandy får du väl lobba lite bättre än vad som gjorts nu då. Finland var bronsmedaljörer i Bandy-VM. De spelade 4-12 mot Ryssarna, och 1-8 mot Sverige i gruppspelet, och 4-9 mot Sverige i semifinalen.

Kommentera

Metal Guru: Jodå, jag förstår hur du tänker. Det är också därför jag har så svårt att själv samla kraft för att sitta och titta på t.ex. damhockey eller bandy, på internationell nivå, främst.
Det är heller inte det jag opponerar mig mot utan det är sättet man förlorar matchen på. Det finns inte på världskartan att man tappar konceptet så till den milda grad som i går och ändå anser att det skiljer så här mycket mellan lagen i ett OS.

Ett bättre fokus på matchen igår och det hade garanterat stannat vid 5-6 mål i baken.

Kommentera

Metal Guru: Ahh det är en annan sport o utövning detta?
OM man nu ska ha dessa "idrotter" i ett OS så tycker jag att bandy ska in oxå, om detta ska få finnas i ett OS.
Snacka om solklara medaljer snorlätt!

Nä, det finns nåt som heter stolthet. Det kan jag inte säga att jag såg ett uns spår av inatt.

Redigerad kommentar

Kommentera

250kg kärlek:
Jag tror att grundproblemet i den här diskussionen är att ni tar för givet att ni pratar om ishockey.

Damishockey är en annan idrott än den i sammanhanget kallade 'herr-hockeyn'. Man kan inte jämföra dessa båda idrotter.

Ska vi prata om damishockey i OS, så är det bättre att jämföra med det nyligen avslutade Bandy-VM.
Där hade vi två lag som slogs om guldet, Sverige och Ryssland. Alla andra var statister, och fick mer eller mindre fetstryk av dessa två.
Här har vi två lag som slåss om guldet, Kanada och USA. Alla andra är statister, och får/kommer få mer eller mindre fetstryk av dessa två.

Kommentera

« · 1239210 · »