1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587639 inlägg · 6218 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1578244 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Johan J: hehe, ja, så är det nog. Dom som fortfarande efter 75% nedskrivning har för hög lön kan skänka 'överskottet' till Hallin.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Hagos skulle fortfarande ligga ca 50% högt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: ja, det lär vålla en del diskussioner. En sak som är säker är att om man haft lika mycket i lönekuvertet som de oprioriterade fordringsägarna får efter rekonstruktionen, d.v.s. 25% av sin verkliga lön så hade de flesta spelare antagligen legat 'rätt' utifrån prestation.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mattias - 74: Gillar inte Leksand, men dig är det svårt att inte tycka om.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag antar att lönelistorna blir offentliga när de anländer till länsstyrelsen, kanske redan i morgon. Det kommer förmodligen att röna ett visst intresse här...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mattias - 74: Tack, ärligt. När du skriver så tror jag på det....
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bragd-Birger:

Hoppas ni fixar det, vi om några vet vad ni genomlider. Lycka till alla timråiter, menar det. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Skulle mycket hellre prata trupp, men en fråga hänger obevekligt där: 80 miljoner, hur FAN kunde det hända utan att någon bromsade? 80 miljoner hade vi knappt i omsättning några år tillbaka i tiden.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Känslan är väl att det hela började med framgångsrus, fartblindhet och sedan en snöbollseffekt vad gäller kreativa lösningar för att hitta sätt att kunna ställa ett konkurrenskraftigt lag på isen. Lite som den spelberoende som börjar tumma mer och mer på annat kapital för att sedan med storvinsten kunna ställa allt till rätta. Dom sportsliga framgångarna uteblev dock som bekant under de senaste åren, och med dom ekonomin.
Det här borde ha stoppats i sin linda. Det är vi alla överens om, i a f såhär i efterhand. Men vi drogs ju också med. Startade trådar om 'Elitseriens snålaste och mest handlingsförlamade förening' när det inte köptes in lite nytt under säsongen. T ex.

Jaja. Gjort är gjort. Och: jag tycker ändå att det här med nystart i allsvenskan känns mer och mer rätt. Vi hade kanske kunnat hålla oss flytande någon säsong till, med ett ännu billigare lag, och med ännu torftigare spel. Försökt sanera. Men jag tror inte att det hade gått i längden. Med stor sannolikhet hade vi åkt ur nästa vår, och jag tvivlar på att den ekonomiska situationen varit bättre då. Skuldbördan måste minskas drastiskt. Nu sker det i ett, obarmhärtigt slag. Klarar vi den processen väntar nästa utmaning: att kunna hävda oss i allsvenskan. Detta känns fullt tillräckligt på utmaningsfronten nästa säsong.

Dessutom: det känns som en lättnad att skiten kommer upp på bordet. Nu tar man fram alla papper, ger oss siffrorna svart på vitt och låter oss ta del av förutsättningarna. Det är bra. Nödvändigt. Jag vill vara med och bygga upp igen. Framöver ska vi sikta på Elitserien, men först ska vi se till att vara en av Sveriges 12 bästa klubbar. Ekonomiskt, junior-/talangförädlar-/träningdmässigt. Några av dessa komponentermåste vi bli så bra på att vi förtjänar en plats i Elitserien. Det gjorde vi inte förra säsongen, och vi hade inte gjort det kommande säsong heller om vi krampat oss kvar.

Nystart. Det är fanimej dagens ord. Nu börjar vi om!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: Nog ska vi se till att vi har mer folk än fotbollen & Giffarna iaf. 1700 ska kunna gå.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Jag måste la svara lite i alla fall.

El Loco:

Jag kan tänka mig att GIF Sundsvall vinner SM-guld. Fast antagligen i en avlägsen framtid. Där jag redan är död.

Hubbe Norlén:

Jag tror inte att Timrås publiksiffror kommer att vara så imponerande nästkommande säsong. Ett lag på dekis brukar inte dra några större folkmassor. Men man kan ju alltid hoppas på något annorlunda.

För övrigt tror jag att de som går på Giffarnas matcher är mer engagerade än det stora flertalet på TIK:s matcher.

Nu har jag provocerat nog.

Det kanske räcker så.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Tycker PK var bra på så sätt att det mesta förklarades på ett så enkelt och bra sätt som möjligt, känner jag. Det var bra pratat från Tommy, Mats & Lars.

Alla insåg allvaret till slut. KK (döden) eller Rekonstruktion (fortsätta leva).

Jag är glad att vi fortfarande lever. Hockeyn är, trots allt, nr 1 här i regionen. Nu gäller det att samtliga bevisar det också på alla plan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: Samtidigt så sa väl Nolander i början av hans brandtal att det inte fanns någon anledning att grotta i det som varit utan att det numer var framåt man skulle blicka. Det sa han, tyckte jag, med en viss 'fadd smak' i munnen.
Vidare är det väl så här det litegrand fungerar. Saker tystas, eller rättare sagt, kommer inte upp på ytan så som många gärna hade sett att det gjort.

Var och en får tolka den uppkomna situationen utifrån eget huvud. Känslan jag får är att de som tagit över föreningen känner att de inte har någon som helst anledning att gå i försvarsställning. Det som skett nu är snarare konsekvenserna efter år av 'hjärnsläpp'.

Stort av föreningen och ansvariga att sköta det på den nivå dom hittils gjort. Inget skitsnack för det som varit och dessutom ber man verkligen sina fordringsägare om ursäkt att man inte kan göra rätt för sig.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus, bongo: Det är väl som vanligt, att alla frågor ställs i de intervjuer som görs efter presskonferensens slut när man har chansen att prata enskilt med varje inblandad person. Kommer nog dyka upp lite artiklar under dagen och framförallt under morgondagen som innehåller betydligt mer information än vad man fick ut från presskonferensen. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Knylan: Instämmer, kan vi snälla sluta med Fotboll vs hockey-snacket idag då vi avhandlar den otroligt viktiga rekonstruktionen. Lars Norlander sa på presskonferansen, helt riktigt, att Timrå IK's hemmamatcher är Sundsvallsregionens största mötesplats. Jag tror att det kommer att fortsätta att vara så.

Jag tror att Timrå kommer att ha högst publiksnitt av klubbarna Granlo, Dragons och GIF även i fortsättningen. Hockeyn i Timrå har väl årligen totalt omsatt mer än stadslagen tillsammans varje år sedan vi gick upp i eliten.

Håller med om att det var väldigt lama frågor som ställdes av de journalister som var på plats på presskonferensen. Det fanns ju väldigt många självklara frågor som hade gått att ställa. Vi får hoppas att det kommer mer frågor och svar i framtida tidningsartiklar.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

En sak jag reagerade på efter presskonferensen är att det var väldigt lite kommentarer av arten typ hur hamnade man i det läget man är nu? Ingen av journalisterna där verkade våga ställa en kritisk fråga. Råkade man bara få skulder på 80 miljoner?

Sedan så är man lite nyfiken på om man verkligen ville låna mer pengar från en av bankerna eller om man redan från början var inställd på rekonstruktion.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Hehe..."gilla"..:)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

En timme efter att presskonferensen avslutats som förkunnat det största nederlaget i föreningens historia så sitter vi här igen. Fotboll? Hockey? Vill man se sitt favoritlag så sällan som möjligt som tydligen gemene fotbollssupporter vill, eller vill man att grundserien egentligen aldrig ska sluta som gemene hockeysupporter vill? Varför ens ha ett seriesystem? Kan inte allt bara avgöras på internet? Behöver vi riktig idrott i Sverige 2013? Räcker det egentligen bara med diskussionsforum på internet? Behövs sport? Vad tycker ni? Diskutera i små grupper. 

Själv är jag mest nyfiken på vad det där snacket om stödinsamlingar kommer resultera i. Förmodligen en annan variant av spelarjakten. Jag hoppas att man på något sätt kan förena det hela med säsongskortsförsäljning. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: Det är ju bara att jämföra antalet som går på hockey respektive fotboll så inser man ganska snart att Giffarna aldrig kommer att vara i närheten av TIK när det gäller populäritet i distriktet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

DJ Hemp: Tror du allvarligt själv på att Giffarna någonsin kommer att vinna allsvenskan? eller räknar du lilla SM (Superettan guldet) som ett SM-guld?

Det kanske är bekvämligheten i sin egen soffa som sänker medelpads idrotten. Jag brukar gå på Giffarna när jag besöker Sundsvall, men det är inte direkt någon otrolig produkt som erbjuder. För det mesta kass fotboll, risigt väder kryddat med lite biljettkaos. Rent generallt så tycker jag att Timrå och framför allt Giffarna känns rätt amatör mässiga i sin framtoning. Dock så  tar jag en elitseriematch i timrå framför en allsvensk match på norrporten vilken dag som helst i veckan. I timrå är det varmt, det bjuds på en match nära världsklass och dom har en sovenirbutik värld namnet (kan man inte kalla Giffarnas patetiska försök).

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

El_loco:

Ja, Mr Loco, du kan mycket väl få rätt. Vi blev nog lite bortskämda efter några år, då GIF och TIK var någorlunda stabila i respektive högsta serie. Men jag tror att det saknas något, en framgång i form av ett SM-guld eller i alla fall en final kanske? Förr eller senare blir väl folk less på att lagen aldrig vinner något (jag talar för mig själv).

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

mikenomad:

NORRLANDSLAGET är mycket riktigt en lika idiotisk som missvisande benämning. Och det ser inte särskilt lovande ut på planen heller. Men huruvida Giffarna är folkliga eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Vi som verkligen är intresserade följer laget i alla väder samt i med- som motgång. Man ser fram emot matcherna på ett helt annat sätt än t ex omgång nio, 17 eller 26 i elitserien. Det står jag för. Dessutom är jag för direktuppflyttning och direktdegradering. Kval kan man uppenbarligen ha ändå.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: Vänta du bara Mr Hemp. Jag tror att Giffarna går en mörk höst till mötes. Jag tror inte att dom har budgeterat för de ynkliga publiksiffrorna dom har så här i början på säsongen. Det är ju bara en fortsättning på fjolårets siffror, trots att dom speladen en fantastisk fotboll stundtals tidigt på säsongen. Fortsätter det i samma stil så blir det nog ännu en  rekonstruktion. Den stora frågan är - var tog idrottsintresset i medelpad vägen? Sundsvalls/Timrå publiken är varken värda ett elitseriehockeylag eller ett allsvenskt fotbollslag.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: I ett större perspektiv är hockeyn naturligtvis chanslös mot fotbollen. Och mot basketen. Och mot en rad andra sporter. Här i krokarna engagerar hockeyn dock ljusår mer, med el utan kk-hot, än fotbollen och giffarna gör. Giffarna har fullständigt misslyckats med sina ambitioner att bli folkliga utan följs främst av närmast sörjande. Något "hela Norrlands lag" har de definitivt inte blivit och inte många söder om Bommen, norr om Sundsbruk eller väster om Nacksta bryr sig...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

hubbenorlen:

Jag tycker att t ex Norrköping - Häcken i fredags var mycket underhållande. Även Östersund imponerade mot GAIS samma kväll.

Skellefteå spelar en fantastisk hockey och är mycket värdiga mästare. Men den hockey som Timrå har spelat de senaste åren, är den verkligen så underhållande? Det tycker inte jag.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

El Maco:

Även om årets kvalserie innebar att vi fick två nya lag i högsta serien har jag svårt för den där 55 omgångar långa transportsträckan i elitserien. Det är jag inte ensam om att tycka nu för tiden. Möjligen ensam på detta forum?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

DJ Hemp: Problemet med fotboll är att klassien på svensk fotboll är så låg. Skillnaden mellan VM/CL och Allsvenskan är ju så stor att det knappt är samma sport.
Svensk hockey däremot, har ett betydligt högre underhållningsvärde. Även om den spelas på allsvensk nivå.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

mikenomad:

Hockeyn i Sundsvall med omnejd känns inte särskilt het med ett konkursmässigt lag i allsvenskan och ett gäng lag i ettan. Giffarna har i alla fall någorlunda koll på ekonomin.

Basket och innebandy kändes hetare under säsongen som gick.

Om jag bodde i Skellefteå eller Luleå skulle jag antagligen tycka annorlunda.

Fotbollen har en ohotad position som världssport. Under ett fotbolls-VM står världen stilla. Hur många bryr sig om ett hockey-VM nu för tiden?

Bättre argument skulle jag kunna ha, men dessa får räcka för stunden.

Bongo verkar vara en klok människa.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: Men det är väl den slutliga skulden på 40 miljoner som ska betalas av med ett banklån med långsiktig amortering?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Fick svar på min tidigare fråga på presskonferensen. Den totala skuldsumman är 80 miljoner. Rekonstruktionen ska minska detta med 40 miljoner så att klubben har en kvarvarande skuld på 40 miljoner. Den kvarvarande skulden anser man vara på en hållbar nivå. :(
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Borde inte TJ och CE vara med och svara på frågor i dag också?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nu funkar Mittnytts sändning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Får någon igång sändningen eller har den helt enkelt inte börjat än?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Är det någon som får igång sändningen från presskonferensen? Ett alternativ till mittnytts icke-sänding är ST's liverapportering.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Knylan:

Ironiskt. Tänk vad de ska grina över att de inte lyckades döda oss (den här gången). 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
bongo: Ok, jag kanske missförstod ditt "skitsport med en skitserie."

Men då vet jag. End of discussion för min del.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Så nu när klubben jobbar för överlevnad och stod på kanten till döden, Då blev vi benämnda som klassisk klubb. Inte någon gång under de 13 år i ES typ, inte ens när vi åkte ur.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: Även fast jag föredrar fotboll så följer jag också timrå.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Härligt att Mittnytt livesänder presskonferensen, ska bli mycket intressant. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
bongo: Mitt inlägg var riktat till hempen och bottnar i att han historiskt har hållit fotbollen och giffarnas fana högt härinne. Mitt fotbollsintresse har dött med åren, det fanns en tid för 20-25 år sen då jag följde gif rätt frekvent.

Med det håller jag med knylan och har inget som helst intresse av att fortsätta den här diskussionen. Du tycker som du gör och jag som jag gör. Jag håller till på det här forumet av den anledningen, frågan är vad du gör här?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

bongo: En diskussion kring vilken sport som är bäst, hockey kontra fotboll, är jag just nu extremt osugen på. Men det är ju bara jag det. 

Jag kan redan nu leverera leverera hela diskussionens kontenta: har man ett hockeylag som främsta favoritlag så tycker man att hockey är bäst. Håller man ett fotbollslag närmast hjärtat så tycker man att fotboll är bäst. Eller så har man vett att förstå att båda sporterna har sin tjusning och att det inte behöver finnas något motsatsförhållande. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Mikenomad - såg din kommentar om fotboll nedan. Du verkar inte ha alla hästar hemma. Giffarna må vara osexiga i dagsläget, men hur kan du jämföra hockey med fotboll angående intresse och hur heta sporterna är. Hockey är en mindre världsport än tex curling. Flera av topplagen (och även bottenlagen) i fotbollen snittar över 10000. Hur många hockeyklubbar drar fulla hus under grundserien? Tex Timrå säljer knappt några lösbiljetter utan nästan allt är företagsbiljetter. Tex AIK är i dagsläget ett bottenlag men drar ändå 17000 mot Halmstad i april... Du må älska hockey, men det är en skitsport och en skitserie. Sedan att man byter ut halva lagen varje säsong gör det hela ännu mera ointressant.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
John K: Notera hur skickligt jag besvarade ditt inlägg innan du hunnit posta det.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Glöm inte bort följande: För att en rekonstruktion skall lyckas gäller det att stordelen av fordringsägarna accepterar det bud som rekonstruktören erbjuder. Om så inte sker spricker rekonstruktionförfarandet och det blir då troligen konkurs. Alternativt att någon går in med pengar och löser problemet. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Timrå skriver på hemsidan att man inleder rekonstruktionen 'med stöd från bank, Timrå kommun och stora partners'. Det borde rimligtvis innebära att man är säkra på att få tillräckligt stort stöd bland fodringsägarna för att få genom skuldavskrivningarna? Väljer att tolka det så, istället för att sitta och nerva över ännu en riskfaktor.

Ja, jistanes. Man kan säga mycket om det här med att hålla på Timrå, men...tråkigt är det inte.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Så här skrev Jimmy i bloggen 22/4:

"För Timrå IK skulle en konkurs innebära att klubben slutar existera och man får starta om i nytt namn i lägsta divisionen. Skulle Timrå IK klara en konkurs men inte elitlicensen kommer man ändå behålla platsen i Hockeyallsvenskan då en förening inte kan flyttas ner två divisioner samma år. Timrå IK kan således inte hamna i division 1 kommande säsong."
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nu måste hela HS vara överens om att ekonomin suger aprunk iaf.

Jag vill hellre leva än dö.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
superfalle: Aftonbladet, rikstäckande kvällstidning. Kanske t.o.m når Jämtland.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
superfalle: Aftonbladet förkortas så av klyktattare
Kommentera


« · 1578244 · »