zigge:
Jaji, eftersom jag har en mobil via arbetsgivaren som jag kan använda fritt, så skulle jag kunna skänka flera miljoner till TIK... : )
mikenomad, Hemp m fl: Jag grunnar på en grej, apropå ekonomi o stöd till "hjärte-klubben" : När ni sitter hemma i finsoffan o ser en match, skulle ni kunna tänka er skänka en peng, liknande de har vid "Världens Barn" o liknande TV-galor,typ:
"Skänk 50 kr till Tmrå, ring 0771-710050 , för 100 kr , ring 0771-710100 !
Naturligtvis motsvarande för motståndarlaget.
Skulle DET kunna va nåt? Självklart blir det väl en viss liten avbränning till kanske både ViaSat / SeeLess o ev teleoperatören, MEN enklare för oss i Slösoffan, än att gå in via Internetbank o leta rätt på BG/PG-konto o hålla på.
Vad tror NI? Nåt att skicka in till SHL/AS Viasat/ C-More/Telia?
Frella: Finns det en lista nånstans på vilken spelarbudget varje lag I AS har i år eller iaf hade förra året?
Ja 9 millar e lite lågt då det snackades om 10-12, men det kanske blir 10 ändå med sista forward.
Från Söderbergs blogg:
Ekonomiska krisen. Rekonstruktionen och den ekonomiska röran kring föreningen har påverkat lagbygget. Klubben har bantat sin spelarbudget från 30 miljoner till nio miljoner och har gjort en nystart. Jämför med Rögle som precis som Timrå åkte ur Elitserien, men ett gynnsammare ekonomisk situation gör att laget kan satsa på att ta sig tillbaka.
Man har alltså dumpat ytterligare tre miljoner från de tolv det snackades om tidigare i spelarbudget. Eller är nio spelarbudget och tolv inkluderat övrig personal?
Annat värt att notera är att de Allsvenska klubbarna ligger mellan 5 och 20mkr i spelarbudget.
Redigerad kommentar
250kg kärlek:
Om den innehåller faktafel är det förstås beklagligt. Det är jag inte tillräckligt insatt för att uttala mig om.
Däremot kan jag inte låta bli att känna att ni övertolkar vissa saker. Rolf påstår ju till exempel aldrig att kommunhuset har sålts som en direkt följd av rekonstruktionen. Och egentligen spelar det ju ingen roll, för hur man än vrider och vänder på det, är det ju pengar som hade kunnat läggas på exempelvis skolan, vilket kan behövas om jag har förstått det rätt. Hävdar man någonting annat blir det ju lite som i Leksand, där kommunen på fullaste allvar menade att nedlagda skolor inte hade någonting med ishockeylaget att göra, eftersom pengarna kommer från olika "potter".
Sedan vill jag vara tydlig med att jag är även väldigt skeptisk till att Örnsköldsviks kommun ger pengar till MoDo för att bygga ett museum. Att klubbarna ena året erbjuder monsterkontrakt till utländska divor, för att ett par år senare komma och tigga hos kommunen, ger en lite konstig smak i munnen.
Samtidigt, ur ett rent egoistiskt perspektiv, så ser jag gärna att kommunerna hjälper hockeyklubbar i nöd. Men det beror ju egentligen bara på att jag älskar ishockey så mycket.
Som sagt, om Rolf uppger direkta felaktigheter så förtjänar han all kritik i världen. Däremot tycker jag inte att det är konstigt ifall han är lkritisk till fenomenet att kommuner pumpar in pengar i ishockeyföreningar.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Timrå Icon: Jo, hon är jättebra...på att förstå vad läsarna vill ha. Vi har ju flera gånger suttit och fnissat åt att hon och de andra i lokalpressen gör artiklar utifrån vad vi snackar om här inne. Fine. Det är också en typ av journalistik.
Men utan granskande obektiv journalistik så har vi bara rövslickeri och klickjakt. Och det tror jag ingen av oss vill ha egentligen.
Och om det här gällde Leksand eller äldrevården, så skulle vi applådera Rolf Lunneborg för att han väljer den obekväma vinkeln.
Redigerad kommentar
mikenomad:
Jag förstår inte riktigt problemet. Han beskriver väl egentligen bara det aktuella läget. Sedan kan man ju alltid diskutera hur viktigt laget är för kommunen etc., men en reporter kan ju inte gärna sitta och gissa hur de långsiktiga följderna kommer bli. Hans jobb är ju helt enkelt att rapportera det som har hänt, inte det som inte har hänt (ännu).
Personligen är jag lite skeptisk till att kommunerna går in och hjälper fattiga ishockeyklubbar, vare sig det handlar om Leksand, Timrå eller MoDo. Hade jag inte älskat ishockey hade jag förmodligen varit rosenrasande. Om repotaget istället hade handlat om hur Timrå kommun pungade ut med 18 miljoner för att rädda den lokala ridklubben, hade ni varit lika upprörda då?