Brynäs IF

730590 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs ekonomi

« · 1198914 · » Till forumet

Sv: Brynäs ekonomi
Det är i alla fall glädjande att man har börjat få in fler event till LA. Det växer mer och mer.. :)
Kommentera

Bissett_19: oj oj oj det ser bra ut. Nu kanske ni fattar varför Läkerolen byggdes så stor som den byggdes. Nu finns en buffert till panikvärvningar och det är skönt. $$$
Kommentera

arnio: Kanon att vi fyllde läkerolen i slutspelet men i grundserien då???

Redigerad kommentar

Kommentera

foppa78: Vi ökade ändå från 5683 till 6265 i snitt. 6a i Elitserien i publikligan med den ganska småstad som Gävle är. Förhoppningsvis är vi uppe i 6500 snitt nästa säsong.
Kommentera

Brynäslegenden: Eller så börjar snacket om att det var bättre förr. Typ, "det där hade Silfverberg gjort bättre". Det svåra blir att konsekvent ha höga publiksiffror även när det går sämre. Nåt som t.ex. FBK och HV har fixat rätt bra (jaja, sämre är ett jävligt relativt begrepp).

arnio: "Nu kanske ni fattar varför Läkerolen byggdes så stor som den byggdes."

Inte ens klubbdirektören har fattat det: "...fanns en tro att arenan skulle generera pengar, men det har varit precis tvärtom."

Kommentera

foppa78:"Kanon att vi fyllde läkerolen i slutspelet men i grundserien då???"

Vi hade bra med folk hela säsongen, vi har ju en stor arena och det är inte dåligt med folk per automatik bara för att det finns många tomma stolar. Jag tycker att 6000 personer 27 gånger under en sexmånadersperiod är mycket bra. Det kostar en himla massa stålar att gå på hockey idag och det tar krävs en hel kväll i anspråk, tänk på att hockeyfansen ofta har familj också så förstår du svårigheterna.  Dessutom sänds varenda match på tv så att klaga på de 6200 pers vi har i snitt känns bara dumdristigt.

Kommentera

Har vi hört ngt mer om årets resultat?
Kommentera

tjugo8: Lite lockande att travestera Galenskaparna och skriva att visst har vi det; 3-2, 4-4, 2-0 etc etc   ...

men för att vara lite seriös i alla fall så, nä.....

Kommentera

"Vi kan med glädje också konstatera att föreningen gör ett väldigt starkt ekonomiskt resultat. Brynäs har nu ett eget kapital på ca 25 miljoner kronor."

Nån som minns vad det var efter 10/11-säsongen...?

25 millar torde vara e 11/12, så man kan spekulera i resultatet 11/12...

Kommentera

"Vi kan med glädje också konstatera att föreningen gör ett väldigt starkt ekonomiskt resultat. Brynäs har nu ett eget kapital på ca 25 miljoner kronor."

Jo, då borde det kunna satsas en del på värvningar då, tycker man. Eller ska "notan" när serien börjar i september visa på 9-10 förlorade spelare från förra säsongen och om det nu till slut blir kanske 5 nytillskott utifrån. Är det försvarbart för en regerande Mästarklubb? 

Kommentera

Clarence: vi har värvat en del spets och sedan fyller vi ju också på underifrån. Vi måste ge plats unga spelare från vår juniorsatsning också men en ersättare till Anderse'n kan nog vara klokt av ta in utifrån.
Kommentera

tjugo8: 11 miljoner om jag inte minns fel. 14 miljoner plus, det är SJUKT BRA
Kommentera

atilla: Googlade på det och inför denna säsong var kapitalet 11,2 miljoner
Kommentera

tjugo8: Kul också med sammanställningen över framgångarna, framförallt när den är rippad rakt av från ett inlägg här på HS!
Kommentera

atilla: Sanslöst bra, men det är också ett resultat som behövdes för att få ett större eget kapital vilket är ett måste om vi skall kunna leka med de stora pojkarna.
Kommentera

atilla:

Tack!

"det går bra nu...!"

Kommentera

atilla: Jupp. Årets resultat borde landa på mellan +14-15 miljoner. Riktigt jävla bra. Fyra såna säsonger till så är vi ikapp FBK.

Säger lite om Växjös prestation. Vi hade nio, i princip, fullsatta hemmamatcher i slutspelet. Det hade inte smålänningarna. Trots det gick dom plus 10 mille. Blivande maktfaktor i svensk hockey.

Kommentera

Clarence: "Jo, då borde det kunna satsas en del på värvningar då, tycker man."

Alla som läst en kurs i företagsekonomi på Komvux vet att det är just det man inte ska göra. Kortsiktigt framgångstänk är orsaken till att Brynäs varit ekonomiska dvärgar i svensk hockey. 2008 satte man sprätt på det lilla kapital man mödosamt lyckats samla ihop + det framtida överskott man trodde att man skulle tjäna in. Gick... sådär. Först nu, fyra år senare är Brynäs ikapp.

Brynäs måste fördubbla det egna kapitalet, inte utplåna det, om man ska bli långsiktigt framgångsrika (lex FBK och HV). Det är med nästa års intäkter verksamheten ska bedrivas. Därför måste omsättningen öka varje år. Endast vid katastrofer (=hotande kvalspel) får en spänn tas från det egna kapitalet. Och om man hittar en investering som ger garanterad hög avkastning (dit räknar jag inte Félicien Du Bois).

Kommentera

Jajjen: Har vi nånsin varit med om en liknande säsong?

• Bästa lag räknat med juniorlag i slutspel, damlag och herrlag • SM-guld herrar • Årets rookie • Årets coach • Årets back (BJ Trophy) • Hälften av spelarna i All star team • Årets "Rinkens riddare“ • Årets MVP slutspel • Årets Guldpucken • Årets Junior • Guldhjälmen.

Får vi nånsin uppleva det igen?
Kommentera

sylf: Frågan är väl om nån idrottsförening, alla kategorier, presterat nåt liknande under en säsong. Finns ju föreningar som lirat hockey i över 70 år och inte uppnått hälften.
Kommentera

Jajjen: Bra fråga! Inget svenskt lag har iaf varit närheten. Grymt!
Kommentera

sylf:

Märkligt att ingen tidning skrivit om resultatet än...vill minnas rubriken Växjös "monstervinst"...

Och hur ska avtalet om ingen C-hall ses i ljuset av detta...?

Kommentera

Clarence: Jag är jävligt glad att Brynäs filosofi skiljer sig från din. Med din strategi har vi varit tillbaka i träsket om 2-3 år...
Kommentera

ang Lakers vinst så har de en megaskuld till kommunen som skall betalas in i framtiden.

Kommentera

65selander: Men man får ju ha i åtanke att dem fick ett bidrag på 18 miljoner (tror ja det var, rätta mig om ja har fel nu) från kommunen. Det är ju enda anledningen till att de ens gått plus.
Kommentera

atilla: De får väl 18 milj som driftbidrag några år till. De satsas hårt men det kan komma surt tillbaka.
Kommentera

bradberry:  Jag tror förstås det är större risk att Brynäs är tillbaka i träsket kanske redan kommande säsong om de nu väljer att inte värva mer än tre-fyra spelare utifrån  och ersätter  övriga förlorade  ,  vad det nu till slut  blir, kanske 6-7 st?, med juniorer. Då har man nog en lite för stark övertro på sin egen återväxt.

Förutsättningen för nya, närliggande framgångar för seniorlaget tror inte jag är att nu vara f ö r återhållsam och snål i sin framtidssatsning.  Det går inte att komma runt att det kostar att ligga på toppen, vilket klubbledningen ju gjort klart för oss att man vill. 

Kommentera

Clarence: Och det är just därför som klubbdirektören förklarat att spelarbudgeten ska öka med 10 procent inför kommande säsong. Läser du aldrig vad som skrivs om Brynäs?
Kommentera

Clarence:

På anfallssidan kan jag inte se att man ska värva fler spelare om
både Granström och Wännström blir kvar. Fler än 15 anfallare, med
bevisligen god kapacitet att spela elitseriehockey, skulle vara slöseri
med resurser. Visst skador kan hända, men att när det inte är några
skador, hela tiden ha två anfallare på läktaren och en på bänken, är
mer än tillräckligt. Utan skador så kommer bra spelare att sitta på
läktaren den här säsongen.

På backsidan däremot så håller jag med om att två nya spelare
bör in, som ersättare till Andersén och Ekholm. Men det var ju lyckat
att vara kall och vänta in Ekholm förra säsongen. Kanske kan ersättaren
till Ekholm, även den här säsongen heta Ekholm?

Om NHL klubben vill att Ekholm ska harva på i AHL så är det bättre
att han spelar i elitserien. Så pass bra spelare ska inte spela i AHL.
Om de inte tycker han är redo för NHL så är det bättre att han spelar
i elitserien. En liten näsbränna till NHL klubbarna är aldrig fel.

Skulle det inte vara rea på spelare från elitserien, så skulle NHL
lagen få tänka till lite mer innan de plockar över spelare.

Om man tycker att en spelare behöver en hel säsong för att anpassa
sig till liten rink, så kanske spelaren inte ska spela i NHL. Det gäller
alla spelare och inte bara Ekholm. Som det är nu är AHL bara en billig
slasktratt för NHL.

Kommentera

Clarence:Hur var din bild inför säsongen som var? Stämde den med verklligheten?

Redigerad kommentar

Kommentera

Snyggt! 14 miljoner.....

Redigerad kommentar

Kommentera

Take44: Fantastiskt man kan ju inte va annat än stolt, så nu vill vi se nyförvärv!!!
Kommentera

Take44:
Har något Elitserielag gjort ett bättre resultat?
Hur var det med MoDo guldsäsongen?
Kommentera

I den osannolika raden av framgångar kan vi troligen lägga till det bästa ekonomiska resultatet i elitserien någonsin.

Är det sommarlovet eller är det HS-mentaliteten att bara vältra sig i bedrövelser som gör det så tyst här?
Kommentera

tjugo8: en sån här dag är man glad över att det inte byggdes en mindre hall som flera av här inne önskat.
Kommentera

ähhhh

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen:

Har hört om ett knappt plusresultat 12/13, låter rimligt

Kommentera

Var ngn som frågade tidigare, tror på knappt plusresultat 12/13, snart får vi väl veta

Känns som den ekonomiska styrningen bland seriösa ES-klubbar har höjts avsevärt senaste åren, där har tack o lov Brynäs varit en föregångsklubb...

Det där är naturligtvis ingenting som lillebror från div 2 vet ngt om...

Kan verka trist lagmässigt men de senaste årens lägga på hög tror jag är avgörande för att Brynäs inte ska bli ett Läxand, TIK, Dif, AIK, Frölunda osv...

Vidhåller dock att jag tror att Bylund varit upprensaren och att det kan bli lite mer fokus på spelartruppen med ny ordförande

Kommentera

HappyX3:
Håller med!

Lite mer om "den andra sidan" från en site jag kan rekommendera
Kommentera

Linus Wickman:

Säkert desillusionerad Läxsing som gjort anmälan

Kommentera

tjugo8: Gavlerinken blev Läkerol Arena efter 40 år... Varför skulle man inte kunna spela på denna plats, givetvis med ombyggnationer ibland, de kommande 50 åren?
Kommentera

Peja:

Skitkanal!

Svamlar om elitlicens & skriver att Brynäs är anmälda...

"det är revisorerna och inte Brynäs som anmälts till revisorsnämnden. – Sedan har det här ingenting med elitlicensen att göra (det nämns i programmet, och i GD:s första version, reds. anm). Det här handlar om hela koncernen, medan Brynäs IF har ett positivt kapital på 25 miljoner kronor, säger Hans-Göran Karlsson."

Kommentera

Jajjen:

"Lån säger ingenting om hur ett företag mår. Intjänandeförmåga säger allt. Med ett snitt på 9000 per match och som hela Göteborgs vinternöje kan dom skära guld med täljkniv. Förra säsongen redovisade Frölunda personalkostnader på 13 miljoner mer än Brynäs. Det blir några skapliga hockeylirare det."

Men....hur tänker du nu egentligen...???

Brynäs omsätter ju mer än Frölunda, 147 vs 126 miljoner 2012/13...???

Hur vet du att Frölundas ev högre personalkostnader går till hockeyspelare o inte annan personal?

Kommentera

tjugo8: "Hur tänker du nu, egentligen." Den är bra.

Nettoomsättning Frölunda: 119 mnkr

Nettoomsättning Brynäs: 106 mnkr

119>106

Du har förmodligen tittat på koncernvärdet iställer för sportens omsättning. Koncernvärdet blåses upp för Brynäs eftersom driften av Läkerolen (gökungen) är skitdyr.

Men omsättningen är bara en indikation på företagets värde. Allt handlar om var kostnaderna ligger. Frölunda lägger 13 mnkr mer på personal än Brynäs. Frölunda redovisar 67 anställda, Brynäs 66 anställda. Om den 67:e anställde tjänar 10 miljoner eller om Frölundas spelatrupp består av 10 spelare kan Brynäs spelartrupp faktiskt kosta lika mycket. Annars tror jag att det är ett tecken på att Frölunda fortfarande har betydligt mer stålar än Brynäs. Ett intryck som förstärks av att eftertraktade spelare gärna väljer göteborgarna.

Så tänkte jag.

Kommentera

Jajjen:

Så du vill alltså se på Brynäs omsättningen för biljetter, souvernier osv....men så snart jag köper en öl eller en korv på Läkerolen så vill du inte räkna med det...???

Varför ska Frölundas korvar o öl räknas med men inte Brynäs (inkl det helägda Arenabolaget)?

Äpplen/Päron?

Och innan vi borrar in oss i de övriga nyckeltalen (om det behövs?) tycker du 12,3% högre nettoomsättning moderföreningarna är så anmärkningsvärt?

Fö bra genomgång av personal, den hade jag ej hunnit med än...

Kommentera

tjugo8: Hög omsättning är ointressant för ett företag som har hockey som affärside, om den höga omsättningen beror på räntor och amorteringar på lån. Om den höga omsättningen beror på att man har höga kostnader för hockeyspelare är oddsen däremot goda för att man har ett hyfsat hockeylag på isen.

Omsättningen för koncernen jmf med moderföreningen är för Brynäs 40 mnkr högre. Samma jämförelse i Frölunda, då diffar det 4 mnkr. Det är knappast verksamheten i kioskerna som förklarar den skillnaden. Läkerolen gör det däremot.

Kommentera

Jajjen:

Jo, men nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar...?

Jag förstod det som att du initialt hävdade att Frölunda hade en överlägsen ekonomi vs Brynäs (intjäningsförmåga, 9000 publik, skära guld osv...)?

Av det du skrev så tolkar jag det som att det är nyckeltalet Intäkter (omsättning/försäljning) som du lyfter fram som Frölundas överlägsenhet...?

Jag hävdar bestämt att Brynäs har högre intäkter än Frölunda vid en äpple/äpple-jämförelse, Brynäs har oraniserat sig så att kiosk- o restaurangintäkter på ca 25 miljoner redovisas i det av Brynäs IF helägda Brynäs Arena AB.

Och ang lönekostnaderna (även om vi kanske måste bena upp en fråga i taget)...har du uteslutit att snittlönen för icke-spelarlöner sannolikt är betydligt högre i en stad som Göteborg där levnadskostnaderna o konkurrensen om arbetskraften sannolikt är högre än i Gävle?

Kommentera

tjugo8: Brynäs höga intäkter går till att betala räntor och amorteringar, Frölundas höga inäkter går till att betala spelarlöner.

I Göteborg finns förmodligen Sveriges mest optimala förutsättningar för att bedriva hockey. Tillräckligt stort för att hitta finansiärer och publik, lagom litet för att slippa konkurrens (vintertid).

Kommentera

Jajjen:

Ok, så du tror att VF har större spelarbudget? Varför sade du inte det på en gång för...? ;)

Du säger att VF hade 13 millar högre Personalkostnader 12/13...

Genom att brygga m viktiga faktorer tror jag att skillnaden i Spelarbudget 2013-2014 sannolikt är mkt mindre än vad du tror

+13 miljoner

- högre löner för icke-spelare i storstadsregion

- Brynäs har ökat sin spelarbudget denna sässe

- Bort m tunga löneposter som Brunnström, Sjöström, (Micke.J), PJ Axelsson, Fredrik Eriksson, Tömmernäs, Brendan Bell, Pierre Johnsson,

Fö anser jag att Brynäs ekonomi utklassar VF de senaste 5 åren vad avser utvecklingen på resultat, omsättning, och eget kapital

Tro mig, det är en jättejobbig sits att vänja sig vid helt nya ekonomiska ramar

Håller med om att Frölunda ekonomiskt tycks ha letts av arselen som sumpat den fina förusättningarna

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1198914 · »