GävleLasse: Allt beror på vilka förväntningar man haft på en spelare som Kahnberg. Som jag ser det så är det enbart målskyttet där han inte riktigt infriat de flestas förväntningar. I övrigt har han gjort det mkt bra: skapar massor för sig själv men även åt andra spelare och han har allmänt sett bidragit till att vår offensiv blivt klart bättre. Problemet är att vår spelidé ännu inte riktigt är den ultimata för hans spelsätt. I Frölunda hade man råd att låta honom härja i fjärdelinan med två extremt duktiga juniorer vid sin sida, ngt Brynäs inte har råd med i dagens läge. Men jag tror absolut att vi är på rätt väg även om stegen är små. Frågan är sen om CZ får nytt förtroende att utveckla laget ytterligare?
Tveksamt.
Angående Kokko så tror jag rent generellt att man inte ska förstora problemen när spelare byter miljö. Spelarna själva är dessutom noga med att i förväg scanna läget sas, dvs kolla upp det nya lagets spelsätt osv.
Dom vet nog rätt så bra vad som väntar i det nya laget när dom väl är på plats, speciellt i det här fallet när Kokko är bekant med Sverige och ES sen tidigare. Han ju även erfarenhet av svenskt spel innan han kom till Timrå så den biten är jag inte speciellt orolig över.
Återstår den sociala biten där det kan bli knepigare om det inte funkar.
Finns dock inget som tyder på att han skulle ha vantrivts i Timrå och står man ut i den hålan så vore det väl fan om det inte skulle funka en halv säsong i Gävle..
:-)
Huge: När det gäller Kahnberg så var det många som var snara att såga även fast sågningarna har visat sig vara mer och mer korrekta för han har ju difinitivt inte visat att belackarna haft fel.
Jag är rädd at du kommer bli besviken om du jämför LJ och Kokko. Och visst fan måste ha ha tid på sig att komma in i laget, lära sig spelsystemet och hitta sin roll i laget. Sånt tar tid. Har man dessutom haft det tungt med sitt lag innan så ligger inte ett stukat självförtroende borta. Han tvingas ju i alla fall att rycka upp rötterna för familjen för att spela hockey. Hur glada är de att flytta och hur mycket kraft tar en sån grej från HONOM?
Jag skulle vara lite mer försiktig i mina förhoppningar när det gäller Kokko om jag vore dig. Jag menar det har ju passerat en hel del spelare genom Brynäsleden genom åren under Sundlövs regi som haft ännu bättre förutsättningar och misslyckats.
GävleLasse: "Med Cz's matchning av de spelare som redan finns så spelar knappast en offensiv back så stor roll.. Speciellt inte när han kommer som helt ny. Räknamed en inlärningsperiod på 10-12 matcher innan man kan bedöma honom."
Med en ersättare till Jonsson och hans kvaliteter så kan vi ju matcha laget på det sätt som var tänkt innan Jonsson blev skadad. Mkt av orsakerna till att ex offensiven klickat är ju att Jonsson försvunnit, så jag begriper inte ditt resonemang om att en ny offensiv back i det läget inte spelar nån roll.
Det är väl snarare så att det spelar en djävligt stor roll....
Sen är det lite intressant att en spelare som Kokko, med tidigare erfarenhet av ES, skulla anses behöva 10-12 matcher för att kunna bli korrekt bedömd.
Hur många matcher gick det innan man fällde domen över Kahnberg?
4 eller 5?
GävleLasse: Lyssna på Hussen, han har kloka synpunkter att förmedla.
Kravprofilen just nu är väl en spelare som i mesta möjliga mån ska ersätta Jonsson och inget annat. Får vi sen en rutinerad back som sannolikt trivs mkt bra med spelet i ES så är det ännu bättre.
Nån skada tror jag inte på, den risken skulle inte Sundlöv och CZ ta såvida det inte handlar om nåt mkt lindrigt. Sånt checkar man självfallet upp i såna här lägen innan man tar nåt beslut.
Att han spelat 12 av 20 matcher behöver inte betyda att han gjort bort sig eller i övrigt gjort sig omöjlig.
Man säger ju att hela laget gått trögt och han säger själv att det inte riktigt funkat för honom personligen heller. Finns väl helt enkelt andra backar i laget som för tillfället ansetts vara bättre, svårare är det kanske inte.
Generellt sett är spelet annorlunda i Finland jämfört med ES och han verkar passa bättre i ES, även om han uppenbarligen inte haft några större problem med spelet därborta vilket tidigare resultat visar.
Din utgångspunkt är tydligen att Brynäs spelar en grishockey liknande den i Finland vilket jag inte håller med om öht, och att det därför skulle kvitta för Kokkos del: grislag som grislag och han därigenom inte skulle göra bättre ifrån sig i Brynäs än vad han gjort under dom 12 matcherna i Blues.
Tycker att hela din utgångspunkt är felaktig och därför anser jag att Kokko kan bli ett mkt bra (interimistiskt) alternativ till Jonsson.
Bissett19:Givetvis så hoppas jag att det blir bra. Inte tu tal om det. Men jag är väldigt tveksam till att det blir det.
Nej det krävs ganska fundamentala förändringar i offensiven för att man ska få en bättre offensiv.
Huss: Men har verkligen inte Ca några andra alternativ än Hansen eller Kokko?
Som jag har påvisat innan så har man rullat på med sina vanliga formationer och provat att köra med 4 forwards i PP. Att man sedan stoppat in en defensiv center utan ett bra skott som extra forwarrd säger ju en del.
Med Cz's matchning av de spelare som redan finns så spelar knappast en offensiv back så stor roll.. Speciellt inte när han kommer som helt ny. Räknamed en inlärningsperiod på 10-12 matcher innan man kan bedöma honom. Sen har han alltså 10-12 matcher till att leverera på tills LJ förhoppningsvis är tillbaka. Är han inte det så blir det fler matcher.
Ur risksynpunkt för fler skador så håller jag med om att en backförstärkning är viktig. Absolut.
Huge: Att han skulle vara fel spelartyp har jag inte sagt. Det jag säger är att jag är tveksam till att han skulle fylla Brynäs kravprofil.
OM nu Espoo har ekonomiska problem så kan man ju undra två saker:
12 av 20 matcher. Varför? Har han varit skadad eller har han inte platsat?
1 mål 3 assist med ett snitt på 18.26 matcher. Det låter som en väldigt skral utdelning för en Offensiv back som sedemera skulle vara för dyr för Espoo att behålla. Varför har han inte levererat i så fall?
Det luktar bänkning lång väg. Så det är inte spelartypen jag ställer mig väldigt tveksam till utan valet av spelare.
Huss: "Nu handlar väl inte värvningen av Kokko om att värva spelare som gått i stå. Killen är 34 år och en interimslösning för Jonsson.
Det jongleras med äpplen, päron och vattenmeloner i vissa diskussioner här.."
Inte bara i just den här diskussionen, min käre Huss.
Känns som att frukthandlarna har årsmöte härinne för det mesta...
:-)
GävleLasse: "Många försök har gjorts att "väcka" spelare vars karriärer gått i stå. VAD talar för att just Kokko skulle lyckas när inga andra har gjort det."
Så nu har Kokkos hela karriär helt plötsligt gått i stå, bara för att Blues av nån anledning vill hyra ut honom?
Du har i sanningen en oerhörd förmåga att överdriva och övertolka exakt varenda sak som händer och sker.
Värvar vi Arnason under en mkt svårbedömd lockoutsäsong, ja då är det ett bevis på att våra samtliga värningar alltid misslyckas.
Osv, osv...
Min refexion är att Kokko ska ersätta Jonsson och de kvaliteter som denne har, främst vad gäller offensiven. Du har ju tjatat dig blodig över vår usla offensiv överlag och när vi nu ev hittat en spelatyp som kan bidra till att offensiven blir vassare, ja då passar inte det heller.
Om han sen räcker till vet vi ju inte och vi vet heller inte vad som ligger bakom hans flytt, mer än att Blues har ekonomiska problem och gärna vill hyra ut honom.
Men kom inte och säg att vi försöker värva fel spelatyp när vi försöker få ordning på offensiven.
Huss: Men i slutändan så blir det ju det. Kokko lånas ju ut just på grund av detta. Ser du på fakta och smakar på orden som sagts från Brynäshåll.
De söker en ERSÄTTARE för LJ. En back som skall spela runt 20 minuter per match. Väljer man då en back som försvinner från ett lag med svansen mellan benen?
Finns det inga backar på marknaden som håller måttet och som fyller den kravprofil an satt så väljer jag INGEN!
Då får man helt enkelt hitta andra vägar och spara pengarna. Det kanske inte är en så dum idé med tanke på felbudgetteringen när det gäller publikintäkterna...
Huge: Brynäs har många "spelande och offensiva" backar. Sunken, Hietanen, Nolander. Det är snarare Cz's taktiska upplägg och formering av laget som är boven i dramat. Detta kombinerat med att han låter alibispelare glida runt på 80% i match efter match.
Om nu Kokko har ett tilltuffsat självförtroende och behöver byta miljö. Rent logiskt så kan han "gömma sig" lättare i ett lag som Brynäs än i ett lag där tränaren ställerkrav på spelarna.
Jag väntar på en reflektion om de fakta som lagts fram.
Du har hela tiden hävdat att man spelar defensivt och "smart" i Brynäs. En spelstil som du i ett tidigare inlägg nu sagt att även Espoo spelar men att Kokko inte passar för den stilen. VAD talar för att han passar bättre i Bryäs om spelstilen är den samma?
Många försök har gjorts att "väcka" spelare vars karriärer gått i stå. VAD talar för att just Kokko skulle lyckas när inga andra har gjort det.
GävleLasse: "Simon Skoog: Hade det tungt i sitt lag och behövde byta miljö. FLOPP!
Janne Hauthanen: Samma visa.. FLOPP!
Magnus Kahnberg: Samma visa. på väg att bli FLOPP!
Tyler Arnason: Samma visa FLOPP
Petri Kokko: Samma visa... Flopp??"
Haha. Ja, det gäller att välja ut dom få exempel man kan hitta när det gäller att bevisa sina egna teser.
Varför pekar du inte på ex spelare som Kimmo Timonen, BomBom, Chris Phillipps när du nu ändå väljer att dra fram Arnason och Hauthonen?
Finns massor av fler spelare som varit lyckade värvningar men dom passar som sagt inte riktigt in i den bild du försöker förmedla.
Nyanserat? Knappast....
Som sagt: alla värvningar blir inte lyckade och alla blir inte heller misslyckade. Innan du försöker bevisa att merparten av våra värvningar genom åren varit misslyckade så borde du nog ha lite mer på fötterna än ett par misslyckade diton. Där Kahnberg dessutom knappast kan räknas som ett misslyckat förvärv, även om man hade hoppats på lite fler mål från hans sida.
GävleLasse: "Och då tror du att han skulle passa i Brynäs? Gävle är ju grishockeyns mecka med Cz som svinaherde..."
Goddag yxskaft.
Ja, jag tror faktiskt att en spelande offensiv back passar bra om vi nu ska försöka komma ifrån den "grishockey" (din och många andras enormt överdrivna och okunniga anm) som Brynäs hittills har spelat.
Men du kanske har nåt bättre förslag på spelartyp som isf skulle göra offensiven vassare överlag?
Huge: "Jag menar att ett miljöbyte överlag och speciellt när det gått trögt för hela laget och spelaren själv, kan vara det som får igång spelaren ifråga."
Få se nu...
Simon Skoog: Hade det tungt i sitt lag och behövde byta miljö. FLOPP!
Janne Hauthanen: Samma visa.. FLOPP!
Magnus Kahnberg: Samma visa. på väg att bli FLOPP!
Tyler Arnason: Samma visa FLOPP
Petri Kokko: Samma visa... Flopp??
Det mesta talar emot.
OBS!När det gäller Kahnberg så har han i alla fall försökt och haft en del stolpe ut. Men i min bok så är det målen som räknas och har man en lön på över 200K per månad så ska man just kunna kräva MÅL av en forward.
Huge: Blues ligger i mitten av tabellen så jag tror inte att det är tabelläget som gjort att de vill göra sig av med honom.
Nej jag håller fast vid tesen att han har blivit gammal, fuskat med sommarträningen och nu håller han inte måttet. Det enda som talar för honom är dina skygglappar och ett mirakel
Huge:"Rätt så sannolikt att Blues gått trögt som lag och att Kokko helt enkelt inte platsat för dan i komb med att man försökt få ordning på sitt spel via rakare och enklare defensiv "grishockey" sas, och att han inte riktigt passat in i det spelsättet."
Och då tror du att han skulle passa i Brynäs? Gävle är ju grishockeyns mecka med Cz som svinaherde...
arnio: Bevisligen så vill de hyra ut honom så de 18.26 kan lika gärna bero på att de haft andra backar skadade och de varit tvungna att spela med Kokko. I det kan vi bara spekulera.
Fakta är att Blues helst ser honom någon annanstans...
Bissett19: Där fick vi svaret på den frågan i alla fall... Så då får vi se om ett miljöombyte kan få fart på honom eller om han är over the hill och vill mjölka ut lön så länge han kan på gamla meriter...
Det finns ju tradition på sånt i Brynäs ;)
Bissett19:Ja det kan ju vara så enkelt att det är en schism mellan honom och tränaren. Nåja. Det får visa sig hur det går med det hela.. Det är väl inte ens klart att han ska spela i sveriges snyggaste dräkt.
Jag såg förresten att man bytt ut de gula nuffrona på ryggen på bortastället..
Bra jobbat!
Huge: Jag hoppas verkligen att du har rätt.. Fast det är mycket som talar för att det blir ännu en flopp. Bara det att han inte fått så mycket speltid i finland den här säsongen. Att det skulle vara ett annat spel i Finland köper jag INTE som förklarig. Han har ju gjort många säsonger i finska ligan där han spelat bra...
Han är ju ingen ung grabb så det finns en stor risk att han kanske borde lagt av.