Brynäs IF

727818 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd Brynäs IF - Luleå HF 25 oktober 2008

« · 1079305 · » Till forumet

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Luleå HF 25 oktober 2008
Det är så pass tätt i serien nu att om resultaten går emot oss
på måndag och tisdag så är vi nere på sjunde plats helt plötsligt.
Kommentera

Sluta spekulera o börja kröka!!
Kommentera

Enaranger: Nej det är luuuuuuungt, JanT har lovat att vi är klara för slutspel.
Kommentera

Idag var det ishockey iaf. Brynäs flera procent bättre än de senaste två matcherna, men Luleå var lite distinktare och hetare för dagen. Bara lyfta på hatten och en jäkla skillnad att förlora på detta sätt, jämfört med skitmatchen mot Timrå senast.
Kommentera

MickeB: 13 powerplay och ett mål och du lyfter på hatten? Backspelet bättre än mot Timrå? Nej nu brister pannvenen känner jag ... måste logga ur ... måste coola ner mig ... måste ....
Kommentera

Gusten: Såja, så farligt är det väl inte....Backspelet har jag inte ens nämnt. Men ok klart bättre än mot TIK. Då två tokmissar, idag några studsmål i mot, Luleå var hetare.

PP, ja så är det ibland att motståndaren lyckas neutralisera det på ett bra sätt. inte så lätt att ändra heller mitt i matchen. Men viktaste orsaken varför var att Luleå, även där var hetare runt sin egen kasse och Brynäs spelade mycket runt runt. Precis som i matchen i stort.

En jämn match där Brynäs drog det kortaste strået, vilket man nog får acceptera att inte Brynäs alltid vinner dessa jämna matcher, tycker jag. Men brister det i pannvenen på dig, så ta dig en Whiskey:)
Kommentera

MickeB: "Såja, så farligt är det väl inte..."

Idag hade Brynäs hemmaplan, publikstöd av hög elitserieklass, en domare som faktiskt blåste när han skulle och en motståndare som troligtvis är kvalseriemässig. Resultat: 2-4.

Nej, det beror ju på vilka förväntningar man har. Jag hade förväntat mej att se ett lag som spelade för en slutspelsplats. Det fick jag INTE. Luleå, däremot, kan mycket väl vinna en kvalserie.

Gusten: Jag tror du kan skita i en tabell med Rögle. Dom är för bra. Ta med SSK istället. Har vi tur är deras svacka i år som Brynäs förra året. Så här alltså:

Brynäs 27 +1
----------
Luleå 16 -5
SSK 12 -14

För övrigt anser jag att Svanbergs backspel vid Luleås 1-1 mål är det sämsta jag sett sen en match förra säsongen i Länscupen i Stockholm, P 13-gruppen.
Kommentera

Ja, inte mycket att säga om kvällens förlust, vi var på tok för ineffektiva och Luleå gjorde mål på sina chanser. Nu väntar antagligen en rad hedersamma förluster, tur att vi har en buffert att ta av. Hoppas NC är tillbaka till nästa match.
Kommentera

Fn ett så uselt PP-spel. Nu får dom ta och börja träna in PP formationer.
Finns det nått annat lag på den här nivån som bara rullar runt på femmorna i PP? Det är fn inte seriöst, så många chanser och så dåligt spel i PP.

Ove vass. Tyckte även att Sunken var rätt ok.

Nu tänker jag inte åka upp nå mer förns BIF har tagit en 3-poängare, så det lär väl dröja tills nästa besök...
Kommentera

Clubsport: Kan bara hålla med angående Molin, han såg riktigt vass ut ikväll. Annars tyckte jag faktiskt vi gjorde en bra insats ikväll men Luleå spelade Brynässpel och det gav resultat, tät defensiv och en riktigt bra målvakt. Det är kanske skönt för spelarna att dala i tabellen så att man kan återgå till det defensiva spel man hade i början på säsongen.
Kommentera

Jajjen: "Idag hade Brynäs hemmaplan, publikstöd av hög elitserieklass, en domare som faktiskt blåste när han skulle och en motståndare som troligtvis är kvalseriemässig. Resultat: 2-4."

Mycket möjligt att Luleå får spela kvalserien innan det är klart. Men de har inte spelat som ett kvalserielag den senaste tiden, inte idag heller. Så mycket skiljer inte mellan något av lagen i serien, så att inte formen blir avgörande, vilket även syns då alla slår alla.

Brynäs ineffektiva i PP, javisst, men skapade i ärlighetens namn chanser också mellan varven, som lika gärna kunde ha blivit mål.

Men summasumarum Luleå var mer bra ikväll än vad Brynäs var dålig. De spelade ett bra försvarsspel, hade en bra målvakt, precis som Brynäs ofta vinner sina matcher på.
Kommentera

Gusten: "13 powerplay och ett mål och du lyfter på hatten?"

Hur räknar du då, egentligen?

Bara för att Luleå hade 26 utvisningsminuer, betyder väl inte det 13 PP, eller hur?:)

Men Brynäs gjorde en under genomsnittlig prestation i PP, ungefär där lag som SSK och FBK ligger, i stort ligger, för jämnan hittills i år.
Kommentera

Alla förstod väl i början av säsongen att det skulle komma några förluster, och nu har de kommit. Jag tycker att vi gav Luleå matchen igår. Vi hade 1-0 och 2-1 och med tajtare spel, framför allt i egen zon, borde vi ha vunnit. Tycker att man tappat en del av det spel som var så framgångrikt de första 9-10 omgångarna och det gäller att hitta tillbaka till det.

En punkt som försämrats de senaste matcherna gäller spelet ur egen zon. Tidigare vårdade man pucken och spelade sig ur egen zon, nu är det mer vilda rensningar eller sarg-ut.

Coachningen, eller snarare icke-coachningen, har jag tyckt varit konstig hela säsongen, men den funkade bra i början. CZ tycks köra utan särskilda PP-eller BP-formationer och ibland (som vid 1-0), funkar det, ibland inte. Att ha Svanberg inne i BP eller PP är bara fel.

Bara att bryta ihop och komma igen.
Kommentera

MickeB: Luleå skall ha en eloge för sin höga forechecking och sitt uppoffrande spel i bp men samtidigt en hel bunt med ris för sitt medvetna agerande gentemot Markström. Det syntes på leendena, nickandet etc bland Luleås spelare efter i princip varje pååkning.
Men samtidigt var Brynäs pp-spel rent utsagt bedrövligt. Långsamt, omständigt och alltför få avslut.
I en sån match som igår saknades faktiskt Brendl. Han hade garanterat hängt en 2-3 kassar....
Trodde ett tag att Brynäs var på gång efter bytet när man gick in och tacklade stenhårt en fyra-fem ggr.
Dacke strålande men var är Micke Lind?
Kommentera

Huss: Enligt GD spelade Micke Lind inte i tredje perioden på grund av lårskada. Men han var ganska blek i de två perioder han spelade.
Kommentera

Jompe: Spökar ljumskarna på Mille igen, månne..?
Kommentera

Dream Team: Tyckte mig höra baksida lår nämnas igår...
Kommentera

Huss: Ja Micke Lind har jag aldrig sätt sämre i en räcka matcher som nu. Defensivt nyttig dock, men den enskilt största orsaken till Brynäs måltorka de senaste 5-6 matcherna. Ta bort han nu från Dackell och Widing, dessa två behövs för produktionen, så ge dem en center som klarar av att slå en passning rätt i offensiv zon.

Stor orsak till det dåliga PP också. Denna lina fick chans på chans, men kom knappt in i zonen.

Dixon skriker efter en bättre omgivning, så ge honom Dackell åtminstone då. Tror stenhårt på att dessa två skulle passa varandra som handsken offensivt.

Självklart var det medvetet av Luleå att köra på Markström. Men o andra sidan väldigt tydligt också att de inte ville skada honom eller så, utan bara nafsa på honom, Markström gjorde sitt också för att bidra med lite drama och spelade över.

Men goda råd är nu dyra. Brynäs bärs nu av sin fjärdekedja och även Hansens kedja har varit pigg, men de två första har kört fast rejält. Naturligtvis tungt för vilket lag som helst, när de bärande spelarna, oavsett anledning, kör fast samtidigt. Stor risk att förlustsviten fortsätter ett tag till, om inte Nicklas Cz vaskar om bland de två första linorna till Modomatchen. Det är tyvärr min övertygelse.
Kommentera

MickeB: Pucken i dagens GD:

"Alla lag hamnar i kriser och min förhoppning är att Brynäs hittar snabbt ur den."

Kris?
Efter ett par förluster där han tydligen helt bortsett från hur motståndet sett ut?
Möjligen en lätt svacka där vi tappat en aning jämfört med den nivå vi tidigare legat på.
En nivå som dessutom inte går att hålla hur länge som helst.
Lite väl starka ord från Pucken, vars krönika för en gångs skull känns sansad i övrigt.

Håller annars med dig till fullo.
Lind är säkert hämmad av skada och både Sundström och Dixon skulle förmodligen ta hans plats med bravur, om dom fick chansen.
Båda är ju för dagen minst lika bra både framåt som bakåt.
Sen tror jag absolut att CZ:s frånvaro i båset betyder mer än spelarna vill erkänna.
Kommentera

Ruggigt irriterad på insatsen igår. Och ni som bor utanför Gävle kan ju inte ens klaga på en dålig publik den här gången...

Några av Brynäs backar gjorde riktigt amatörmässiga individuella misstag. Svanberg har gjort det två matcher i rad nu, och igår visade ju verkligen inte Hietanen varför han har landslagsmeriter.

PP var också under all kritik igår, men samtidigt är det inte märkligt att det skiter sig när coacherna gång på gång fortsätter att matcha en femma med Sundqvist, Hietanen som backar bakom Hansen, Molin och Hermansson. Det är ett enormt svaghetstecken att de får så mycket speltid, och det var ju ärligt talat riktigt dåligt med tanke på hur bra kedjan med Sundström, Granström och Sandin fungerar.

Molin gjorde visserligen ett mål igår, men jag vidhåller att han inte bör spela PP. Hans dribblingar på blålinjerna (ja, i båda zonerna) är helt livsfarligt och han tar alltid enorma omvägar till målet. En puckkladdare vars puckinnehav sällan leder fram till ens en målchans.

Hansen är ju en defensiv center och Sundqvists passningsspel gör honom olämplig att spela PP. Dålig coaching.
Kommentera

Huge: Ja "pucken" är inte känd för att vara sansad annars:) Efter tre förluster på rad brukar han väl vända ut och in på hela föreningen och kräva huvuden på ett fat:)

Ja tre förluster på rad är väl inte mycket att bråka om ännu. Men det som oroar mig är coachernas passivitet. Lind har fått mest istid av centrarna även här på slutet, fastän det har sett för jävligt illa ut. Samtidigt som Dixon och övriga centrar har visat att de kan göra jobbet bättre.

Det gick mot SSK. Det gick mot VF. Det gick mot SAIK. Det gick inte mot FBK. Inte heller mot TIK och inte heller mot Luleå. Att förvänta sig att fjärdekedjan ska fixa poängen och bara rulla på tummarna när de "bärande" formationerna spelar offensivt svagt sex matcher på rad.
Kommentera

Peja: Amen.
Var svagt agerat av dom två i båset igår, varför inte BÄNKA nån som är KASS för att sänd signaler till laget.
Hade ju te x spelare som inte ENS fick chansen igår..

Linds har varit ap kass nu i flera matcher-Bänkas eller rehab kör han..
Svanberg-Innebandu kung.. BÄNKEN NU

Varför får Hermansson linan så mkt tid å så lite uträttat?

Granis-Sandin-Sundström varför får dom ingen mer tid??

Ge dom som är hungriga tid förfan...

Ps. Ölen smakade skit hela kvällen uppe på Estraden oxå..
Kommentera

MickeB: Håller med.
Min tanke är att en skadad Lind inte har så mkt mer än sitt spelsinne att lita till, och även detta blir ju lidande vid en skada.
Både Sundström och Dixon är dessutom riktigt bra vad gäller det fysiska spelet, ngt som Lind helt saknar.
Detta sammantaget kanske märks lite extra nu när våra 3 senaste motståndare dessutom hållit högt tempo och spelat riktigt bra.
För om man tittar på de matcher du nämner (SSK, VF och SAIK) så gjorde motståndarna i ärlighetens namn inte så mkt väsen av sig rent spelmässigt, vilket säkert till viss del dolde Linds svagheter för dagen:
Kommentera

Peja: Amen!

Svanberg tycker jag normalt får oförtjänt mycket kritik. Men insatsen igår på det första baklängesmålet var patetiskt att se. Dessutom ett baklängesmål direkt på hans konto uppe i Timrå också.

Hansen ska inte spela PP. Sundqvist har inte passningsspelet som förtjänar PP, men däremot mod, de vill använda honom framför målet.

Sedan har de gjort det till en grej med social coaching, för och nackdelar med det, där fördelarna är på lång sikt, dock utan några som helst garantier. Man kan vrida och vända på det som man vill, tycke och smak som avgör till sist och Brynäs coacher har väl det tycket och smaken då, åtminstone ännu så länge.
Kommentera

Peja: Nej, jag tänker inte klaga på publiken den här gången, bättre stöd än så här får laget inte i en vanlig seriematch. Laget annars har numera tagit en väldigt brun nyans, nästan så att dom börjat lukta också. Matchen igår var ytterligare ett steg tillbaka till fjolårsformen, vilket vi kommer att få vänja oss vid. Hur kan Svanberg få speltid? Hur kan han dessutom få det i PP? Kasta in en junis där och han gör det klassen bättre!

Hur kan laget åka bort och hylla "hockeyfesten" och sen vinka lite förstrött till ståplatspubliken? Är det några som skall hyllas är det ju dom, som står där 28 matcher per år plus ett gäng borta.
Kommentera

Huge: Ja Lind och hans spelsinne hör nog till historien. Något är rejält fel med honom, på något plan så att han inte ens ha det kvar. Slut som offensiv kraft, användas defkedja och BP.

För jag menar smärta har han spelat med förr, utan att spelsinnet har sprungit och gömt sig, kan ju vara något som stör utanför hockeyn också. Nä jag blir inte förvånad om han lägger grillerna på hyllan innan säsongen är slut. Så pass dålig och alvarligt tycker jag hans "svacka" verkar vara.
Kommentera

MickeB: Ja, Svanberg ångrar säkert sitt agerande vid 1-1.
När puckföraren i det 2 mot 1-läge som uppstår kommer in från kanten och har dålig skottvinkel så måste backen täppa till passningsvägen och låta Markan ta hand om skytten/puckföraren.
Nu blev det en halvmessyr och Svanberg kom på mellis.

Sen undrar jag fortfarande om inte CZ coachat annorlunda eftersom som han tidigare väl visat att han inte är rädd för att spela de som för stunden är hetast...
Kommentera

Huge: Det som är så jävla dåligt av Svanberg i den situationen är att han inte har klubban efter isen.
Kommentera

Peja: Hietanen var som du skrev bedrövlig igår. Han får ta på sig två mål, och det hade kunnat bli fler. Påminner skrämande mycket om Custemo i två mot en situationer. Granström gick bort sig i mittzonen rejält på andra eller tredje målet, han blev för het och gick på att proppa fel spelare i stället för att markera sin spelare. Skit misstag som gör att vi förlorar matchen.

Molin spelar powerplay för att vi extramt få spelskickliga forwards. Skulle gärna se mer av Sandin här, men han har inte rätta kylan (än) utan spelar bort pucken för ofta. Dackell och Lind är dom enda av forwards som vi kan bygga powerplay på. Widing ska enbart stå framför mål. Vårt powerplay fungerar bäst när vi dumpar på mål och går på returerna, som dom tre sista minuterna.

Vi har en forwardsbesättning bestående av 90% brunkare som lever på vilja. Hade vi haft viljan att vinna mer än Luleå igår hade vi gjort det.

Blir även jävligt irriterad på att ingen kliver fram och markerar när dom kör på Markström gång på gång. Andersén var den ända som försökte lite, men det först när dom kört på Marken för femte gången. Var jävligt nära att sätta cola burken jag hade i handen i ryggen på Kyrö, så jävla utstuderat. Kolla på Luleå när Granström körde på Modig, hela femman var på honom+modig. Så ska det se ut.
Kommentera

MickeB: Nja, jag vill inte vara så drastiskt att jag påstår att Lind totalt tappat spelsinnet men hans nivå har helt klart sjunkit, framförallt vad gäller offensiven och i synnerhet i PP.
Men han spelar väl förmodligen där han blir tillsagd att spela så det känns mer som en coachgrej än hans eget fel, sas.
För en normal Lind i god författning är en jättetillgång både framåt och bakåt, vilket dock för dagen är föga tröst för ett Tigerhjärta...

Om vi ser framåt: passar kanske bra att åka upp till Ö-vik och praktisera lite patenterat bortaspel, a la Luleå igår.
Kommentera

Huge: "patenterat bortaspel"

Vi får alltså se ryggsäckshockey, vattenskidåkning genom mittzon och vedkapning á la skogshuggare från Brynäs på tisdag? Trist.

Jaja, vi får väl "vara på" Markström under matchen så tappar Brynäs konceptet helt och viker ner sig.

Kommentera

Huge: Ja Svanberg måste ju veta så pass, tycker jag, grundläggande, men det slog väl tilt.

Angående CZ coaching och spelat de som är hetast, så vet jag inte om jag håller med. Vet om att han har fått cred för det, men en titt i speltid, inte minst bland centrar och forwards är de ganska rejält inristade i sten hittills på säsongen. Sällan några större omröringar i hierarkin utan Dacke får sina 20 min och Lind sina 19 och Dixon sina 16 och Hansen sina 15, Molin, Vas, Sandin, Granström, Sundström i intervallet 8-13 minuter ungefär
Kommentera

Zzz: Jag tycker att Hietanen verkar ha ruggigt dåligt självförtroende. Han tar några sekunder för mycket på sig vid varje upp spel vilket brukar vara att tecken på osäkerhet vilket ju är ett tecken på dåligt självförtroende.

Jag har alltid varit en av få som alltid har varit frågande till om Hietanens osäkerhet i det defensiva spelet verkligen väger upp hans offensiva styrkor. Ibland blixtrar han till i det offensiva spelet, men han borde kunna ta för sig betydligt mer där också.

Och let's face it, många av de ass som Hietanen gjorde förra säsongen var tack vare Pavel Brendl.

Tror även att Lind har tagit skada av att inte längre spela med Brendl... Brendl är ruggigt skicklig på att hitta ytor och placera sig där, och då får en spelskicklig kille som Lind alltid ett bra passningsalternativ i passningszon. Och han är tillräckligt smart för att se Brendl i de lägerna. Men samtidigt tror jag att Lind spelar halvskadad...

Tror varken Hietanen eller Lind är kvar nästa säsong, men nu gäller det ju att jobba med det material som man har på plats och då är de med i rostern.
Kommentera

Peja: Lär väl tillägga att det är synd att det mentala verkar spöka för Hietanen. Rent talangmässigt finns det ju ingen anledning till att han inte skulle kunna spela lika bra som t.ex K.Berglund (briljant match igår av honom)...
Kommentera

Zzz: Jag tycker att det finns fler spelskickliga forwards. Inte minst Sundström, som ju fixade gårdagens enda PP-mål.
Kommentera

Huge: "Om vi ser framåt: passar kanske bra att åka upp till Ö-vik och praktisera lite patenterat bortaspel,"

Samma fina bortaspel som de 2 senaste.FBK och TIK?
Verkligheten och de andra lagen har hunnit ikapp Brynäs, det var bara en tidsfråga.
Kommentera

Poffa: Tja, om du nu tyckte att Luleås bortaspel igår såt ut som "ryggsäckshockey, vattenskidåkning genom mittzon och vedkapning á la skogshuggare" så får det stå för dig.
Annars tar jag gärna en 3poängare med rejäl ryggsäckshockey om det behövs.
Sen tror jag inte vår hockey däruppe brukar se så mkt tristare ut än vad er egen gör nere i LA.

Hoppas dessutom att ni "är på" Markström. Det kanske väcker våra egna killar, för igår såg dom tama ut trots dom iofs ngt överdrivna skriverierna om pååkningar och medvetet tufft spel mot vår målvakt.
Kommentera

sylf: "Samma fina bortaspel som de 2 senaste.FBK och TIK?"

Inte alls.
Är du inte läskunnig?

Jag skrev "bortaspel a la Luleå".
Dvs det bortaspel vi lyckats bra med i de flesta bortamatcherna, undantaget just FBK och TIK.
Kommentera

Huge:Ja möjligt att Linds spelstyrka skulle gå att renovera om han slipper fladderkusen Widing då. Miljöombyte alltså bara, menar du? Ja, jag ser gärna att du får rätt, även om jag befarar att han är för evigt slut, offensivt:)
Kommentera

Huge: Era tigrar kommer inte ha mer klös i sig på tisdag. De kommer jama sig hesa men inte visa klorna en enda gång.
Kommentera

Huge: Och FBK och TIK är de 2 senaste, du kan inte se en trend?
Kommentera

sylf: Nä, jag ser ingen som helst trend pga 2 matcher.
Det gör nog ingen normalt sansad statistiker heller.
Kommentera

Har inte orkar läsa igenom allt som skrivis om matchen igår och idag.
Har sett matchen och alla mål och det som slår mig mest är Hietanens dåliga försvar på dom två sista målen MEN framförallt Svanbergs agerande på 1-1 målet, vad sysslar han med? Antingen får han gå på skytten eller täcka passet. Nu gjorde han ingenting av det!
Dock så har det garanterat redan skrivits om detta men ändå!
Kommentera

Huge: Jag ser inte den negativa trenden i statistik, jag ser den i verkligheten!
Kommentera

mattiaskarlgren: Varför bara klaga på Svanberg? Han klantade ju sig bara på ett mål, till skillnad från Hietanen.
Kommentera

Peja: Jag tycker att det finns fler spelskickliga forwards. Inte minst Sundström, som ju fixade gårdagens enda PP-mål.

Sundström är spelskicklig, men på vilken nivå? Som jag ser det duger han inte till för att spela powerplay i ett elitserielag. Molin tycker jag precis som du har gjort sitt, men i Powerplay är tycker jag han är ett bättre alternativ än många andra spelare. Bl.a. för att han kan hålla i pucken den viktiga extra sekunden vilket syndes, inte minst igår, att många inte behärskar.

Skulle gärna se att Brynäs jobbade lite för att få Nordqvist till nästa säsong(hellst redan i denna). Han kan ju inte vara nöjd men sin roll i Frölunda. Skulle gå inte som viktig och spelskicklig förstacenter i Brynäs.
Jag tror starkt på Dixon även om det måste lossna framåt snart. Vi har redan en Hansen.
Kommentera

När det framkom att Björn Danielsson blir borta ett bra tag framåt skrev
några att det kanske inte gjorde så mycket.

Han har kanske inte gjort några större avtryck i poängligan.
Men, kollar man i +/- statistken och i tekningsstatistiken
så ser man att han trots allt gjort ett ganska gott jobb ändå.
Så länge han var med var inte heller Molin och Hansen inne
på speciellt många mål bakåt i spel "5 mot 5". På något sätt
har han och de han spelat med passat ihop, så att de varit
rätt så täta bakåt när de varit på isen. Det har blivit många fler
mål i minuskolumnen för Molin och Hansen nu på slutet.

Plus minus ligan visar kanske inte allt, men den säger ganska mycket.
Ta t.ex. Dixon. För att kalla sig "tvåvägs center" så har det blivit väl
mycket mål bakåt jämfört med framåt när han är på isen.
Av +/- kan man i alla fall utläsa att Hermansson, Dixon och Vas
inte ska spela i samma kedja. För tillsammans har de varit inne på
väl många mål bakåt jämfört med framåt, även under den period
laget vann matcher.
Kommentera

Enaranger: Tekningsstatistiken? Känns ju inte direkt som jätteväsentligt för en kille som är andratekare i sin kedja. Danielsson tog även flera onödiga utvisningar - nej, den mannen håller inte längre es-klass. Statistik säger inte allt, speciellt inte när man väljer att vinkla den som du gör.

Man kan ju även säga att anledningen till att Brynäs har förlorat de tre senaste matcherna är att man har gjort för få mål [vad är det, 5 på 3 matcher?] och där bidrar ju inte Danielsson med någonting överhuvudtaget.
Kommentera

Peja: och Sunken som tappade sin gubbe och tittade på puck.
Kommentera

Peja: Varför skulle Enarangers statistik vara vinklad?
Det var det mest korkade jag hört på länge.
Björnes frånvaro har splittrat en väl samspelt defensiv konstellation, vilket också visat sig i statistiken som Enaranger pekar på.
Hur svårt är det att förstå DET resonemanget?
Kommentera

« · 1079305 · »