Café

49238 inlägg · 1044 ämnen

Forum

« · 2722026 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Om det finns företag som är beredda att betala lönen de kräver, så är det inte ett problem. Då betyder det att personerna kräver marknadsmässiga löner.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Nåja, lärare har lika många arbetstimmar över ett år som andra yrken. Sommarledigheten är längre på grund av kompenserad ledighet från högre belastning och arbetstid under andra delar av året. Avundas verkligen inte den enorma stressen som många lärare erfar under exempelvis tiden då nationella prov ska administreras och betyg ska sättas.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB: Jo, det finns branscher som är jäkligt högavlönade. Har haft kompisar som skolkade sig genom skolan och sedan flummade runt fram 30, innan de beslutade sig för att gå en crash course inom IT. Arbetade sedan med att åka runt och installera Office 365 och konfigurera Outlook på kundernas datorer för 1500-2000 kr per timme.

Det slår mig dock att många från mindre städer tycks tro att gemene stockholmare sitter på trendiga kontor, surplar latte och drar in 75 000 - 80 000 utan problem, och den bilden stämmer helt enkelt inte. De allra flesta skulle vara väldigt nöjda över 40 000 i lön.

Vi måste komma ihåg att lärare har lång sommarsemester (även om den har blivit kortare) och jul- och påsklov. De slipper debiteringskrav och säljmål och kan fokusera på att göra ett bra jobb istället. Ledighet är ledighet, dvs ingen elev kommer ringa i mitten av juli och kräva att de avbryter semestern för att fixa något akut. Som konsult är du aldrig riktigt ledig, vilket äter upp dig inifrån över tid.

Faktum är att jag länge funderade på att bli lärare tills jag insåg vilket kaos det har blivit i många skolor. Det var väl tingsrätten eller liknande som kallade lärarrollen för ett "högriskyrke" när en lärare hade åkt på spö av en elev.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Har såklart noll koll på din bransch, men jag har bekanta som inte ens slutförde sin ingenjörsutbildning på universitetet utan istället landade rejält högavlönade jobb i samband med deras examensarbete. Inom IT, data och programmering. Tycker det var ruggigt korkat att inte göra klart de sista kurserna eller att det fanns något sorts krav från arbetsgivarna, men de jobbar fortfarande kvar inom det fältet och lever jäkligt gott.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Peja: Fast problemet är att många tittar på vad fackförbunden säger, och det finns mycket som tyder på att personer med högre lön är mer villiga att rapportera till statistiken (precis att många ansåg att min genomsnittliga lärarlön kändes för hög).
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Jag har dock inte hört talats om något liknande tidigare. Sticker nog ut jämfört med resten av Sverige, undantaget Stockholm kanske.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Om det är realistiskt att få en lön, oavsett om man är nyexaminerad eller inte, så är man ju dum om man inte begär det. Gissningsvis kollar de lönenivåerna med varandra. Sen kan du tycka att det är för mycket, men om företag är beredda att är betala det, så är det ju uppenbarligen en marknadsmässig lön. Så där haltar din jämförelse med Måns Carlsson avsevärt.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB: 37 000 i ingångslön är galet mycket enligt mig. När jag intervjuar nyexade ingenjörer med de löneanspråken säger jag "tack, men nej tack". Runt 30 000 kr som ingångslön för en civilingenjör i storstadsområdet och 25 000 kr för en högskoleingenjör känns rimligt.

Dagens nyexade är tyvärr i regel helt dumma i huvudet, ungefär som att deras examen per automatik skulle göra dem till produktiva medarbetare. Man bör komma in med en sjujäkla ödmjukhet. Ungefär som att Måns Carlsson inte börjar med att kräva poweplaytid och 200 000 kr i månaden.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Synd att skolans personal inte tjänar mer än 58000:- i månaden för då kan man få utökat rot/rut avdrag! Trist:(
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Känner förskollärare som jobbat i flera år och först nu med nätt och jämnt över 30000kr i lön. Samma sak med två väldigt nära vänner som varit verksamma på gymnasiet i över 10 år men under 35000kr. En kompis dotter har däremot nyss fått ca 37000kr som ingångs i Göteborg.

Det skiljer inte bara enormt beroende på ort men det verkar också ha varit ganska usel löneutveckling för många som jobbat inom skolan. Rent anekdotiskt från min sida såklart. Sen är Umeå ett dåligt exempel överlag kanske då det är ”Norrlands”-löner och dessutom universitetsort på det.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Det beror på vart man arbetar också. Kanske är det högre lön där de jobbar och runt Stockholm, medan lönen är lägre i andra delar av landet. Tillgång och efterfrågan.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:

Den där siffran känns inte korrekt, min kollega som är nyutexaminerad förskolelärare har runt 35 i ingångslön så att gymnasielärare skulle ha 7500 mer i genomsnittlig lön låter inte rimligt
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
TIK_TIK: Jag har bara haft tur att ha haft intresse i en bransch där lönerna är höga och ramlat in i rätt roll för mig.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB: Jag kan säga att över 40 har jag inte, även fast jag jobbat på gymnasiet i 20 år.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Var hittar du den siffran? Saco placerar genomsnittslönen på 35000, vilket stämmer bättre överens med den bilden jag har från bekanta lärare och rektorer. Vet att nyexaminerade landade på strax över 30 här i Umeå med omnejd för några år sedan. Sen tjänar de naturligtvis inte lika bra som typ Göteborg och Stockholm här uppe.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Gymnasielärare har en genomsnittslön på 42 500 kr idag, vilket får ses som en väldigt bra lön.

Nu var det visserligen ~10 år sedan, men de löner jag blev erbjuden som nyexad masteringenjör från KTH låg på 20 000 - 25 000.

Var glad över din höga lön, men det är snarare undantag än regel. En medellön på över 40 000 är, inflationen till trots, inte ett lågavlönat yrke. Arbetar tillsammans med en otroligt duktig programmerare i 40-årsåldern, en av de skickligaste jag har träffat. Extremt dedikerad, sitter på kvällar, helger och semester för att hålla sig uppdaterad. Har ruskigt bra koll på AI-utvecklingen och annat som ligger rätt i tiden. Han blev helt rörd när han insåg att han efter lönerevisionen skulle tjäna över 40 000. I hans värld var det som en dröm som gick i upplevelse.

Så min gissning är att det snarare är du som ligger högt än lärarna som ligger lågt.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Och jag tycker att det är fördjövligt att ett lärarpar jag känner tillsammans har lägre lön än jag har själv. Trots mer studier, mer betungande jobb och större ansvar.
Jag önskar vi hade värderat våra barns utbildning högre än så.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Jag menar att föräldrarnas huvuduppgift är att uppfostra barnen. Lärarnas viktigaste är att utbilda barnen. Tanken är väl knappast att föräldrarna bara ska lämpa över barnen och låta lärarna sköta allt, det måste börja med att föräldrar sätter regler. Annars blir lärarnas jobb snudd på omöjligt,

Det ät i alla den bestämda åsikten alla mina lärarvänner har.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jag har jobbat i skolan i 32 år och först och främst vill jag säga att det var INTE bättre när jag gick på högstadiet 78-81 men då påstår man att svenska skolan var bäst i världen! Jag hade klasskamrater som gick i skolan utan att göra ett skit! Så funkar det åtminstone inte i min kommun men det finns givetvis mängder av saker som inte fungerar! Ta bort friskolorna och gör skolan statlig igen är 2 saker man kan börja med! Idiotiskt att Sverige skall vara det enda landet i världen med friskolekoncerner som suger ut pengar ur landet! När John Bauer gymnasiet i Mölndal kursade så var det kommunens skyldighet att lösa skolgången för eleverna, så kan man ju inte ha det!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K:

"Det är inte egentligen skolans uppgift att uppfostra barnen "

Jösses vilket skitsnack, " förlåt "

Skolan har som uppgift att göra barnen mer klokare och mognare under deras skolgång, skolan är ingen lekstuga, det är som ett arbete för dom varje dag klockan 0800 när det ringer in och när det ringer ut på eftermiddagen när sista lektionen är klar

Jag som jobbat inom branschen i 25 år vet att det är " mina barn och andras ungar som det heter "

Vad har du fått det ifrån att inte skolan skall uppfostra barnen när föräldrarna jobbar?

Är ju det som är syftet med att gå i skolan att utbildad och kompetent personal skall ta hand om dom så de mår bra när de kommer hem på eftermiddagen när föräldrarna är på jobbet
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
TIK_TIK: Skolan är ett riktigt sorgebarn på flera nivåer. Trist, för i sina stunder så är det oerhört givande med det pedagogiska arbetet. Läste på lärarhögskolan ett antal terminer för snart 20 år sedan innan jag helt bytte område.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Tyvärr så är det så. Märks så väl på många elever vilken uppväxt dom haft angående relationen med sina föräldrar. Det jag menar med skolan är att vi måste ha klarare och striktare regler när det gäller vissa saker. En lärare idag får knappt höja rösten till en elev. Många som inte är i skolans värld har ingen aning om hur otrevligt det kan vara.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
TIK_TIK: Det är inte egentligen skolans uppgift att uppfostra barnen, men många föräldrar verkar antingen för ointresserade, för trasiga eller för fokuserade på sig själva för att utföra sin viktigaste uppgift efter att ha blivit förälder.

Hur många föräldrar leker ens med sina barn och inte bara släpar barnen till en lekplats för att kunna surfa på telefonen???
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Jobbat i 20 år på gymnasiet, jag blir mörkrädd när det gäller utvecklingen inom skolvärlden. Jag kan nästan säga lite drastiskt att det gått för långt när det gäller all daltande hemifrån och sen fortsätter det i skolan. Nånting måste göras och det snabbt!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K:

tråkigt att höra, och din situation är inte normen för hur det var förut, det är jag tämligen säker på.

Jag sökte barn och fritid till gymnasiet men kom inte in, hade usla betyg i framförallt 9an så valde en annan linje, skolkade från vissa ämnen såsom bild och fysik

Fick sommarjobb som fältassistent och åkte runt och skjutsade hem fulla ungdomar som 20 åring haha

Det var då jag visste vad jag ville göra

Ångrar mig såklart men vet att jag avskydde dessa ämnen.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Hade ingen respekt för lärarna. Var kopiöst mobbad för jag försvarade de andra mobbade. Den skola jag gick i var katastrofal helt enkelt. Mina barn fick betydligt mer stöd än mig. Nu tänker jag inte köra en klassisk anekdotisk bevisföring för jag fattar att min situation förmodligen inte är normen.

Hade ingen vettig utbildning då jag hoppade av ett par universitetslinjer. Borde inte kommit in på mina betyg, men skrev så bra på högskoleprovet.

De två klasskamrater på gymnasiet jag hade som sökt samma linje kom inte in på den som ordinarie trots mycket bättre betyg, men tack och lov kom de in som reserver...
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K:

Så är det, när jag gick i skolan kom rektorerna in på lektionerna och kollade till klasserna, det är väldigt sällsynt idag, när jag gick på högstadiet hade vi något som hette tillsynslärare, det var det bästa som fanns men dom försvann såklart.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Jag önskade bara att sådana yrken fick mer betalt och man hade råd att anställa tillräckligt många för att ha en bra arbetsmiljö. Känner flera lärare och alla är trötta. Kanske framförallt på all bedrövlig dokumentation som tar tid från undervisningen.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K:

Fast nu har du fel, det var ingen som tog hans åsikter på allvar, snarare tvärtom. Jag hoppas verkligen skolorna blir som när jag var ung, herregud vilken respekt man hade för lärarna och rektorerna, minns när min lärare slängde ut mig från centralkapprummet för jag hade sagt emot honom. Sådant händer inte idag, idag är det kaffe och bullar för att citera en politiker, skolorna har dessutom svårt att få alla tilläggsbelopp som de söker för varje enskild elev som behöver extra stöd, det är där jag kommer in som assistent och pedagog, man tar in vikarier som inte kan ett skit och bara sitter med mobilerna hela dagen, skall man ta in en vikarie skall det vara någon som engagerar sig och tar egna initiativ, vikarier är bra men kommunerna anställer fel folk som vikarier
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov:

Det var sommarjobb förra sommaren

Skall tillbaks dit snart då jag är trött på skolan nu, det är så sjukt jobbigt så du anar inte

Jobbat i skola i 25 år nu får det räcka
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74:
Bytt jobb på sistone trodde du jobbade inom omsorgen?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Fast Björklunds parti har varit mest i styrande position av alla partier. Det känns som en dålig ursäkt att bara skylla på andra när man haft bäst förutsättningar av alla att påverka.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:

När Jan Björklund var utbildningsminister så kom han med en rad bra förslag som jag som lärare tyckte var riktigt bra, b.la katederundervisning och frånvaro hela dagen för sen ankomst samt kepsförbud under lektionerna, det blev såklart inte så för att S och V minsann sa att man skall minsann inte intränga på elevernas integritet, jag blir rädd på riktigt när jag ser hur det är i dag i skolan när eleverna dikterar villkoren på många skolor, min gamla högstadieskola i Borlänge brottas med olika problem såsom mobbing av elever drogförsäljning och

sexuella trakasserier mot tjejer " vi vet vad det beror på men ingen vågar säga något "

Respekten är som bortblåst idag, eleverna bestämmer och dessutom är andelen behöriga lärare väldigt låg idag i de flesta kommuner.

Jag som fritidspedagog fick senast i Tisdags höra på fritids att jag var bäst på skolan som verkligen vågade ta i ungarna om de var dumma och skälla på dom. idag vågar ingen det för att de är rädda att bli anmälda

Bedrövligt hur det blivit.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Vet inte om det bara är Sossarna. Alla de senaste årens läroplaner har varit borgerliga och det absolut värsta sveket är privatiseringen, som är katastrofal. Förutom Pinochetes Chile som under ett tag hade oss som förebild finns det inget land som har den typen av privatskola som försörjs av skattemedel och har snudd på obegränsat vinstuttag
Göran Perssons kommunalisering var också en del i att förstöra skolan.

Ett annat dråpslag är givetvis nu när man minskat kommunernas statsbidrag med 14 miljarder, vilket gör att 96% av kommunerna tycker sig behöva minska pengar till skolan. Inte fan lär den bli bättre av det... Men med ett nytt jobbskatteavdrag och rut- samt rot-bidragen flyttar man snabbt pengar till det som är viktigt. De redan rika.

Ska man bli rik ska man dock inte jobba till sig pengarna. Man ska starta en skola eller ett vårdbolag.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Det där är ju helt och hållet sossarnas påhitt. Hade kompisar på högstadiet, som hade svårt med skolan, som skippade gymnasiet och blev målare eller dylikt vid 16 års ålder. Jag var en av de högpresterande, som lade ytterligare 10 år på vidare studier. Men som nyexaminerad skämtar man inte bort 10 års arbetslivserfarenhet, oavsett yrke. De har gått igenom finanskriser, revisioner, reformer, ja, allt möjligt. Trots fina studieresultat och att jag har gjort det bra i min karriär, kommer jag troligtvis aldrig "komma ikapp" de som kom ut arbetslivet som 16-åringar.

Jag insåg sedan, att av mina intelligenta vänner, så har samtliga av de som lyckats bäst, hoppat av sina utbildningar. Samma sak gjorde exempelvis Elon Musk.

Dessvärre har vi lurat unga svenskar att en eftergymnasial utbildning på något sätt kommer leda till en trygg ekonomi.

Svenska på acceptabel nivå bör dock vara ett krav, oavsett vilket yrke man har.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Har inte Facebook. Har haft för många lågbegåvade högerdårar som tjafsat och har alldeles för dåligt tålamod med korkade människor.

Hanif Bali som brukar ha rätt unkna åsikter och som säger sig irritera sig på människor som inte faktakollar saker (samtidigt som hans uträkning att vi inte har tillräckligt med mineraler för att ha batterier till omställningen baserade sig på att alla människor från nyfödda till 100-åringar skulle ha 11 Teslor). Killen som lär ha varit en av Sveriges genom tiderna minst produktiva rikdagsmän..

Han har i alla fall skrivit en ledare jag köper in på:
www.expressen.se/ledare/hanif-bali/sverige-maste-bryta-det-sista-stora-tabut-/

Har alltid irriterat mig på kraven gällande ämnen som svenska och matte för många yrken.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:

Här har vi en snubbe som har otur när han tänker

Seriöst

Kämpa Sverige eller nåt

Han är med största sannolikhet vänsterpartist

OBS

Facebook länk
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
puffe: Stort grattis!

Med lite kreativitet kan du även använda denna:

Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
KulaShaker: Först läste man Orwells '1984', sedan såg man Kubricks '2001'. Allt var i en avlägsen framtid. Idag har man dock nått tidens ände

www.youtube.com/watch?v=wUDRIC5RSX4

börjar fundera likt Basil

www.youtube.com/watch?v=_I1N905fFDw

allt hopp ute, men så dyker halmstrået upp igen, finns hopp ett tag till kanske....

www.youtube.com/watch?v=zKQfxi8V5FA

God Natt alla ungdomar
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Har du sett What is a Woman? 8.2 på IMDB, 86% på Rotten Tomatoes. Matt Walsh är ett geni när det gäller att göra obekväm komedi. Lite som Borat fast utan trams och med en tydlig röd tråd.

För er som inte känner till Matt Walsh, så är han en mästare när det gäller "the power of silence". Dvs, istället för att börja tjafsa med folk, sitter han tyst och ställer lugna frågor, så att personerna till sist inte står ut med tystnaden utan trasslar in sig i sina egna argument. Det är en konstform.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Den ser ut som en extremt tråkig och förutsägbar historia. Varför ska man se den? Jag har nog aldrig sett en sämre trailer i hela mitt liv.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
TIK_TIK: Ja, det är fruktansvärt.

För att göra diskussionen lite muntrare igen, så kommer "Am I racist?" bli den roligaste filmen på länge. Matt Walsh ligger som ni kanske vet bakom 2000-talets bästa dokumentär "What is a Woman?", men frågan är om inte hans nya film kommer överträffa den.

Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Sitter här nu och är oerhört ledsen, en ungdom hoppade från en bro och avslutade sitt liv. Psykisk ohälsa är nånting så fruktansvärt! Inte långt ifrån en tår nu.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Voxra är ett alternativ!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Tack och lov finns det en hel del bättre medicin än Lithium, men det är fortfarande rätt vanligt bland de tyngre fallen. Men, medicin är inte medicin som läker eller botar. Bara dämpar beteenden eller ångest.

Behandling av borderline:
Vilken behandling och terapi du blir erbjuden kan variera beroende på var du söker vård. Oftast består behandlingen av någon form av psykologisk behandling och ibland även läkemedel.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Ja, precis. Det finns dock ingen medicin mot Borderline.

Vid bipolär sjukdom används ofta litium, vilket har en massa obehagliga biverkningar. Om doseringen är felaktig, om personen glömmer ta medicinen eller på annat sätt kastas in i en manisk fas, så kommer denne där och då må oerhört mycket bättre än tidigare och ha massvis av energi och idéer. Då slutar de ofta med medicinen helt (och ofta aktivt förstärker manin med droger) och katastrofen är ett faktum.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Jag skulle säga att psykopater och sociopater i princip gör aktiva val. De kan och bör hållas ansvariga. Jag är helt övertygad om att Trump är sociopat eller psykopat, liksom många andra presidenter med bland annat J F K och Bill Clinton. De gör aktiva val, även om de gör dem utifrån en avsaknad av empati.

Människor med exempelvis en psykos gör inte rationella val. De kan ha en gravt förvanskad bild av verkligheten och därmed förstår de många gånger inte konsekvenserna av de val de gör i det tillståndet. En närstående har varit i en psykos där blåljuspersonal fick hämta personen i fråga och föra denne till sjukhuset. Den var en fara för sig själv och många andra. Efter korrekt diagnos och återgång till medicinering så var personen i fråga återigen möjlig att ställa till svars för sina handlingar.

Där är en annan filosofisk fråga. Om en person medvetet undviker att ta medicin. Kan denne då ställas till svars? Personer med någon form av borderline har ofta oerhört svårt att förknippa diagnosen med sin egna självbild. Man tycker sig inte behöva medicin alternativt tycker man medicinen är begränsande (man blir inte lika produktiv/kreativ). Många slutar helt plöstligt med medicinen, vilket kan leda till psykos eller ett förstadie där personen inte fungerar fullt ut.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB: Det där blir ju lite av en filosofisk fråga; När slutar det personliga ansvaret?

Jag menar, folk väljer ju inte att bli psykopater. Om jag har gjort en massa dumma grejer, är det då en förmildrande omständighet om jag får diagnosen antisocial personlighetsstörning? Eller skulle man kunna hävda att jag, mina impulser och narcissistiska instinkter till trots, är tillräckligt klar i huvudet för att förstå vad konsekvenserna blir?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB:
Jag håller med men valde att utelämna då jag och BB redan vet var vi har varandra där.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov: Sen är det värt att återigen trycka på det faktum att det finns individer som totalt saknar förmågan att ha det perspektivet. På grund av omständigheter och sjukdomstillstånd - en funktionsnedsättning. Det var stora delar av min poäng i den tidigare diskussionen. Det är inte ett aktivt val att åsidosätta det perspektivet.

Du skulle inte ifrågasätta någon som saknar gångförmåga om varför denne inte bara reser sig upp och börjar traska.
Kommentera

« · 2722026 · »