Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1401048 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle:
I början på augusti (3/8 och ett par dagar framåt, om ni vill läsa i denna tråd) var det rätt upprört i mediasverige, efter att en biljettkontrollant 'slängt av en elvaåring från ett tåg i Kumla'. Även härinne var pulsen bitvis hög.
Kommer ni ihåg detta?

Biljettkontrollantens fackförening SEKO's utredning har nu blivit klar, och finns att läsa på Flashback. Tyvärr är länkar dit inte ok enligt HS policy (har jag för mig) så jag länkar inte. Men den som vill hitta, är säkert så van vid datorer att man vet hur man använder Google, vad nu det är.

Överraskande nog så backar denna rapport upp sin medlem till 100%, det var alltså helt korrekt handlat av biljettkontrollanten att avvisa elvaåringen på tisdags, utan att någon tog emot henne där på tisdagseftermiddagen.


Betyder detta att vi kan utöka Djävulens Anhang till att inte bara innefatta SJ, utan även SEKO?

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
På med folie hattarna, nu är det strålande tider igen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack:

SAAB fick nej till Rekonstruktion, Konkursen är nära :/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Ja, under förutsättning att han hade ändrat sig INNAN han hade börjat kanske.
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team: Märkligt. Hade min tandläkare plötsligt ändrat sig för att han inte kände sig "i form" hade jag varit tacksam. Hellre det än någon halvmesyr.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Alltså, seriöst, vad är det för fel på folk..?

Kommentera



Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Japp, så här ser länken ut idag.
Mäklaren bedyrade dock att det ine är DEN Breivik som idag står som ägare utan en annan. Men skojaren Rune Olai Haga är högst delaktig i försäljningen, det har jag tagit reda på.

Tack, men nej tack, typ.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

ÖstrandsNisse:
Det här huset?

(sålt enligt annonsen)

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
En rätt bisarr händelse har inträffat mig. Jag har varit på jakt efter en fjällstuga i snart 4 år. Det kanske inte behöver sägas att det inte gått sådär jättebra. Kanske för att jag inte är beredd att lägga hur mycketpengar som helst för en stuga jag kanske kommer att utnyttja 20-25 dagar på ett år.
Jag har kikat på väldigt många olika objekt och jag vet inte hur många hundra mil jag kört fram och tillbaka mellan Sundsvall och de Jämtländska fjällen.

Men jag hade hittat ett objekt, förvisso rätt dyrt, men som jag prutat rejält på och som kändes riktigt intressant. Det såldes via mäklare och jag mejlade mäklarfirman nu ikväll för lite mer information och om en eventuell visning.

Jag ställde mina frågor till henne och hon svarade snabbt. I det sista mejlet berättade hon att detta hus hade varit ett lifthus gammalt tillbaka men var under senare år totalrenoverat och det såg riktigt, riktigt bra ut. Mycket dyra renoveringar var gjorda och det hade inte snålats med detaljerna.
Att det var ett gammalt lifthus lockade mitt intresse och jag googlade på "gammalt lifthus Mårdsundsbodarna" där jag fick fram en länk till en killes blogg. När jag började läsa kommentarerna kring detta hus så höll jag på att svimma.
Det visade sig att ägaren var en av Norges största bedragare Vid namn Rune Olai Haga (bland massor av andra namn som han använde sig av). Han var eftersökt i Sverige sedan han lurat många svenskar på pengar. Det värsta av allt var när jag läste en kommentar som var skriven i Oktober 2010 där personen berättade att denna Rune hade en samarbetspartner vid namn....Anders Breivik. Det Rune lurade till sig, det köpte Breivik.

Jag har mejlat tillbaka till mäklaren dessa uppgifter och ifrågasatt om hon kände till det här. Jag hoppas att den sena timmen är orsaken att hon inte återkopplat för om hon känner till detta är det helt sjukt. I köpet och det pris vi diskuterat så ingår allt, även inventarier. Jag undrar jag hur mycket av dessa inventarier som hade stått där vid ett köp? Antagligen inget.

Otäckt att dessa kopplingar finns, allrahelst till Anders Breivik. Detta bevisar än mer hur försiktig man ska vara vid affärer. Man vet aldrig vad som lurar i vassen. Jag kommer i alla fall inte att titta på huset. Det finns andra objekt med en bättre historia.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Om någon har det långsamt på jobbet...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team: Så är det. Den enda nackdelen är väl restiden även om det förkortats då det i princip bara går direktflyg numer. Har man dessutom valt ett flygbolag med "all inclusive" kan man göra som Sven Melander, sätta sig i en rullstol och be frugan skjutsa in en genom tullen med orden "invalido" ;)

Dock är det ju ganska noggrann i passkontrollen så det kan finnas en risk. 65:an kanske har mer att förtälja i detta ämne? ;))))
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Jag tror mer på att det skulle skapa en sorts igenkänningsfaktor hos den generella öviksbon som gör att dialogen inte behöver utgå från ett fientligt perspektiv. Ungefär som att man alltid ger en elak hund en bit hundgodis innan man försöker bli vänner med den.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ÖstrandsNisse: Oj, det låter som ett måste att besöka när det nu blir!

Vi tog speedboat ut till Tachai island på Similan islands, en nationalpark dår vi snorklade, badade och mådde prima en hel dag. Magiskt.

Det är nästan så att man säker olika ord för att toppa det man skriver, men för att beskriva Thailand för nån som inte varit där så är detta nästan ett måste, för det är verkligen sju resor bättre än det som går att läsa i böcker och på nätet!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team: Har varit där. Ytterligare en makalös upplevelse om du väljer Khao Lak i gen är att hyra någon som kan köra ut er i båt och låta han/hon ta er till ön som ligger en bit utanför Khao Lak (man ser den från land). Den sägs ha räddat många hundratals människor från katastrof då den stoppade upp flodvågen. Däremot ser man tydligt vilken kraft vågen hade när man går i land och ser hur det ser ut på ön. Den ser antagligen likadan ut nu som när vi var där. Say nomore, det måste upplevas.

Mitt bästa minne är dock besöken i Bangkok, åka bananbåt och fiska mal. Det är inte att leka med. Jag drog en mal som vägde 82 kg på spö...
Nästbästa minnet är resan med speedboat ut till James Bond-ön där vi mellanlandade på ett ställe där vi snorklade med jätte-sköldpaddor och mindre hajar. Oslagbart.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Aah, du vill alltid visa ett visitkort så vi vet att det är du. Så omtänksamt!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Helst av allt skulle jag bara vilja ha den där första truddelutten på tre sekunder, från Dueling banjos, bifogat i varje inlägg då jag pratar med en modoit. Som en slags öppning. Det hade jag tyckt vore lite festligt, utan att mena något illa på något sätt :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle: Jag känner mycket väl igen truddelutten. Den bruka spelas i Eon Arena. Jag gar hört den där massor av gånger, men faktiskt bara där. Kul med lokala hits!

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ÖstrandsNisse: Ja, vi var upp till polisbåten. Vi pratade med loklabefolkningen och vattnet hade ju nått ända upp till huvudgatan, där då båten till slut stannade upp ett par hundra meter på andra sidan den vägen. Helt makalöst! 

En bit norr om Khao Lak ligger ön Ko Kho Kao och på fastlandssidan där har du byn Baan Nham Khen. Där kan du också se häpnadsväckande spår av tsunamin. Blå ängel och Röd demon, två båtar som ligger kanske hundra meter från varann en bit på land, har varsin otrolig historia. Ängeln, följde med tsunamin genom byn utan att skada vare sig människor eller hus, medan demonen tog samma väg, men den mosade istället allt i sin väg. 

Stället på Kamala drevs av svenskar och stället på Ko Kho Khao ägdes av ett norskt par och det paret bodde såklart där under hela säsongen. Vilket paradis!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Ibland kan man misstänka och ibland vet man bara...

www.youtube.com/watch?v=dg6m6q9Qj2A
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Friman SR: Totta, inte bara hjälte utan även MoDoit!

Sedan byter man kanal och då är det Black Sabbath, troligen MoDoiter de med.

"

Black Sabbath

Svt 2 19.30

Musik special. Brittisk musikdokumentär från 2010. Paranoid är gruppens kanske mest kända skiva. Nu berättar Geezer, Ozzy och de andra hur inspelningen gick till, och ger dessutom spännande inblickar i bandets tidiga karriär. Här avslöjas hur många av Sabbaths klassiker kom till genom musikernas enastående intuition - nästan som av en slump."

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team: Vi åker den 13e gången i ordningen nu. 8 gånger till Phuket (6 ggr till Kata, 2 ggr till Karon), 2 svängar till Hua Hin (dit bör man åka rätt sent på året då det är ganska kallt fram till November), 1 gång till Khao Lak, en gång till Krabi och nu till Kamala. Jag är helt klart mest nöjd med Khao Lak (såg du polisbåten någon kilometer upp på land?). Vi hoppade förra året så att året innan var vi i Khao Lak.

Jag har hört att Kamala ska vara okej också. Vi försöker hitta ställen där inte allt blivit så dyrt ännu. Phuket, d.v.s. Kata och Karon har exploderat så och där tycker jag att det blivit dyrt, men det är väldigt fint.

Thailändare är de bästa folkslag jag mött. Otroligt trevlig, och uppoffrande. Har man dessutom barn med sig blir de som tokig (de är ju helt galna i "ljusa" barn).

Jag älskar Thailand och ska bo där halva året när jag blir stor.

:))
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ÖstrandsNisse: Vi var med familjen till Thailand i mars månad. Det var första gången för oss(jag, Jenny och Henrik som hann fylla 2 på plats). Vi reste runt på västra sidan och avslutade med ett besök i Kuala Lumpur, Malysia. Ao-Nang Krabi, Kamala, Khao Lak, Ko Kho Kao, Nai Yang och sen vidare med flyg.

Jag håller dagarna i Khao Lak som kanske de bästa på hela resan, men Kamala kommer lika klar tvåa. Jag hade ju hört mängder av bra saker med befolkningen om hur barnvänliga de var o.s.v, men jag hade hade aldrig kunnat föreställa mig hur makalöst det egentligen var. Helt otroligt med tanke på allt de genomlidit. Det fanns inte spår av tsunamin överallt, men de fanns där bara man tog tid på sig.

När var ni där? Vi kommer absolut att åka tillbaka någon gång. När Henrik blivit lite äldre kanske.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander: Underbart! Där har jag varit 6 gånger så att jag vill se lite annat nu. Vi åker i slutet av November till Kamala beach som inte ligger så långt från Phuket. Bästa gången någonsin hade jag ändå i Khao Lak. Men allt i Thailand är bra. Ölen är billig, maten likaså...och god dessutom. Sedan kan man åka tuc tuc hela dagarna utan att bli ruinerad.
Hälsa Thailand!
:))
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Tips... En hjälte dyker upp i Minnenas Television ikväll:

Lördag 20 aug 2011
SVT 1 kl 18.15

Minnenas television: Totta Näslund -
Bohus Blues

Bohus Blues - sista sommaren.
Textat sid. 199
Totta Näslund och hans sommarband
"Varmare än Körv" från 1987. Fullt ös
med Totta Näslund, Nikke Ström, Bengan
Blomgren, Hasse Olsson, Jesper
Lindberg och Bosse Skoglund samt deras
gästartister: Ola Magnell, Tove Naess,
Peps Persson och Monica Törnell.
(SVT1 senare i natt, SVT1 21/8 och
SVT24 23/8)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ÖstrandsNisse: Åker nästa tisdag till Kata Beach :-)
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Friman SR: Åh så trött jag är på att höra nyheter om SAAB vareviga dag. Ber att få citera Pehr G Gyllenhammar "det finns ingen livskraft i ett företag som gått med vinst 2 år av 60". SAAB borde fått dö med värdighet när tillfället gavs alternativt borde någon stark kraft fått göra något bra med företaget. Maud, du bara stökar till det! Ha en åsikt någon gång. Förundrande att det finns aktieägare än!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Vill bara tipsa er som gillar Thailand och har några veckor kvar att ta ut på er semester samt har några tusenlappar som ligger och skramlar.
Sjukt bra erbjudande, jag har några polare som åkt på Dennis restips.

Lägg denna sida som favorit om du gillar Thailand. Han har ofta kanonerbjudanden på resor dit.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Per HApps: En epok i svensk industri är tyvärr död. Ingen privatperson som är vid sina sunda vätskor törs idag köpa en ny SAAB. Godnatt Jord, det finns tyvärr inget förtroende kvar hur mycket än Mûller vill...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:
När VD'n klev av fattade man åt vilket håll det lutade.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Om någon fått för sig att Muller & co har något annat mål med sitt SAAB-ägande än att tömma företaget på pengar, så kan man läsa följande:
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Haha. Helt rätt. Vem vet vad som kunnat ske i framtiden om hon fått fortsätta med sin glada attityd. Nej. Sådant ska beivras.
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
bisterfinnen: Du som är tröjmaster kanske kan fixa nåt liknande att skänka bort utanför motståndararenorna.
Kanske nåt sånt som ändrar tryck beroende på temp. :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

70 Rodrigues:
Vad synd att det kom ut nu.
Hur många av de 250 t-skjortorna tror ni har hunnit tvättats?

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues:

Vackert!!
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Ja hela diskussionen blir ju väldigt hypotetisk just nu.

Men några saker:

*Ja jo du hade resonerat likadant om det hade varit en etnisk svensk men oavsett hudfärg så tycker jag att det är diskriminerande att väga in såna saker i sin bedömning, speciellt då det inte finns några bevis som styrker att det är på det här sättet. Nu finns det väl inget som säger att konduktören faktiskt har vägt in något sånt här i sitt beslut.

*Den version som finns ute, från berörda parter, är väl den från familjen/systern/flickan och enligt dom fick flickan 2 korta frågor som hon svarade nej på och sen blev hon avhyst. Sen tror jag inte att det är så självklart att vi kommer att få konduktörens version av saken, det ligger nog i SJ:s (och kanske även facket) intresse att lägga locket på detta.

*Vad jag först reagerade på i ditt sätt att skriva var att du ville nyansera en situation som inte på något sätt är klar. Visst det KAN finnas förmildrande omständigheter men den fakta som ligger på bordet lutar ju faktiskt åt att konduktören har handlat fel. Sen om det finns förmildrande omständigheter, det får väl endera tiden utvisa eller så får vi aldrig veta.

*Slutligen så måste jag bara säga att alla dessa vittnesmål om SJ:s tidigare "avkastningar" förmodligen färgar min åsikt lite. Enligt många har man ju blivit avkastad med giltiga biljetter, på grund av att konduktörerna inte vetat om reglerna själva osv. Nu måste man väl se från fall till fall men jag tycker att mycket tyder på att SJ bör se om sin policy angående kundservice rätt rejält.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: "Om konduktören väger in, i sitt beslut att kasta av flickan, att hon är mörkhyad då anser iaf jag att det är en diskriminerande handling."

Visst är det så.
Om det nu har varit den enda grunden för bedömningen.
Men som du säger: mitt ställningstagande bygger i stort sett enbart på att flickan sett äldre ut, ev vuxen.
Och som sådan isf fullt kapabel att bl.a ta vara på sig själv en tidig kväll i Kumla. Och INTE på nån ödestation i övre Norrland där det är -25 grader kallt.
Jag pekar sen bara på att det i just det här fallet råkade handla om mörkhyade och inget annat.
Jag hade resonerat exakt likadant ifall det gällt en etnisk och vit svensk som blivit avvisad och där det förekommit försök till tjuvåkande specifikt i den gruppen.
Skillnaden är väl bara att man isf INTE hade blivit beskylld för rasism, vilket egentligen konstigt och lite ologiskt.

"Men det här är ett sidospår. Jag hävdar fortfarande att flickans/systerns version är lika godtagbar som konduktörens."

Beror väl helt på hur deras resp versioner av händelseförloppet ser ut: både konduktörens och flickan/systerns.

Så det resonemanget blir väl än så länge bara hypotetiskt, som jag ser det.

Mitt resonemang överlag har dessutom hela tiden varit mer inriktat på att försöka nyansera bilden av det hela, iom att diverse nätforum på direkten översvämmades av kategoriska och tvärsäkra uttalanden om nån stackars liten 11-åring (som verkligen skulle ha sett ut som 11 år eller yngre)och som skulle ha blivit avkastad av en stor och elak konduktör utan några som helst känslor eller förmåga att avgöra åldern på flickan.

Sen tror jag personligen att konduktörer överlag är rätt så bra på att bedöma ex åldern på ett någotsånär korrekt sätt.
Utan att man fördenskull ska utesluta att det finns undantag.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge:

**Men hela ditt ställningstagande bygger ju i princip på att flickan skulle se betydligt äldre ut. Det vet ju varken du eller jag om hon faktiskt gör? Det är konduktörens subjektiva åsikt.

Så uppgifterna om att flickan ser äldre ut väger ju, i nuläget, lika tungt som familjens uppgifter om att konduktören betett sig som en douchebag, dvs. den andra partens subjektiva åsikt?

**Om konduktören väger in, i sitt beslut att kasta av flickan, att hon är mörkhyad då anser iaf jag att det är en diskriminerande handling. Och nu försöker jag inte att vara överdrivet "pk" utan jag anser helt enkelt inte att man kan basera ett sådant viktigt beslut att kasta av någon, på något som "verkar" vara eller att någon tycker sig se ett mönster. Man kan inte generalisera på det sättet och det gäller överallt i samhället, det var inte riktigt den sortens stereotypisering jag menade. Och nej jag vet att du inte menade att hela beslutet grundade sig på detta men jag tycker att det är lika fel att "väga in" dessa faktorer i ett sånt beslut.

Men det här är ett sidospår. Jag hävdar fortfarande att flickans/systerns version är lika godtagbar som konduktörens. OM det handlade om en tjuvåkning så är det klart att dom misskrediterar konduktören. OM det handlade om ett grovt övertramp från konduktören så är det väl klart att hon misskrediterar resenärerna? Hon lär ju inte vilja bli arbetslös.

Jag kan väl hålla med om din slutsats, att det handlar om att den mänskliga faktorn har felat, däremot anser jag att det är ganska viktigt att utreda i vilken utsträckning den felat. För det här verkar, som sagt, vara långt ifrån första gången någon blivit avkastad från ett tåg. Och OM nu konduktören agerat rätt enligt SJ:s regler så verkar det finnas en uppsjö av vittnesmål där dom agerat helt felaktigt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle: " Vad jag syftade på var att om det är upp till konduktörens OMDÖME att göra en uppskattning i ett sånt här läge, då kan man helt enkelt hänvisa till dennes subjektiva syn på saken. Ungefär som när en krogvakt bedömer att någon är för full. Han har inget alkotest som bevisar det, inga promillegränser att gå efter men han sitter likt förbannat säkert oavsett om du är nykter eller stenfull när du åker ut."

Visst är det så: den som bedömer är subjektiv i sin uppfattning, det kan vi aldrig komma ifrån.
Oavsett om det gäller en konduktör eller en krogvakt.
Har heller aldrig påstått att konduktörerna skulle vara felfria, det har säkert begått massor av misstag av liknande karaktär.
Det intressant i det här fallet är dock: är det med 100% säkerhet ett misstag att kasta av en flicka som verkar vara mer eller mindre vuxen, sett till utseende och om nåt som styrker nåt annat inte går att uppbringa?
Såvitt jag vet hade väl konduktören ingen som helst info om att flickan skulle vara 11 år gammal och således heller ingen anledning att i det läget börja tvivla på sitt eget beslut?

"Säger han som hänvisar till kommentarsfältet på en lokaltidning när han ska presentera fakta rörande etniciteten på ungdomar som tjuvåker tåg?"

Hänvisningen var inget försök att presentera några fakta.
Bara ett försök att peka på en anledning till konduktörens agerande: att tjuvåkning faktiskt verkar vara rätt så vanligt på sträckan, bl.a hos icke etniska svenskar.
Och att det isf skulle vara något som vägts in i konduktörens beslut.

I övrigt tycker jag att Metal Guru argumenterar mkt stringent och bra i frågan, kunde inte sagt det bättre själv.

Konduktören har gjort en bedömning som mkt väl kan vara korrekt, eller iaf inte helt uppåt väggarna.
Misstaget verkar ha skett vid avlämnandet av ärendet, där det av nån oklar anledning har gått snett.
Ingen har meddelat personalen på Kumla station att man avvisat en misstänkt tjuvåkare, eller så har personalen på stationen av nån anledning underlåtit att agera.
Mao: det kan handla om den mänskliga faktorn som med facit i hand fått olyckliga konsekvenser, som det verkar.


Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: nä men lugna mä!

Man kan väl för fasen inte bara titta till hur utgången av situationen blev? Det finns väl massor av brott som delas ut i förebyggande syfte, som är ämnade att avskräcka brottslingar att gå hela vägen med en handling? Försök till rån, oaktsamhet i trafiken och allt vad det kan vara. Måhända en dålig liknelse men jag inbillar mig att brottsrubriceringar som dessa existerar i förebyggande syfte eller för att begränsa skadan av brotten över ett längre tidsperspektiv.

Allt jag ville med länken var dock att visa på hur jag tycker att ett fall av bristande medmänsklighet KAN se ut och vilka följder det KAN få. Eftersom du uppenbarligen inte vill se min "mellanväg" i frågan så ville jag bara förtydliga varför jag tycker att konduktören handlat fel.

Det var någon som nämnde pedofiler i jämförande syfte men för att göra det hela lite mer humant så låt oss säga att man kastar ner flickan i en pool med hajar. Om hon lyckas kravla sig upp över kanten, helt oskadd, ska man då dra ett sträck över det hela? Jag tycker att du överskattar en liten flickas förmåga att klara sig på egen hand, speciellt i ett sådant rövhål till "stad" som Kumla, nattetid.

Dessutom vill jag tillägga att polisen redan har konstaterat att konduktören INTE har begått något brott men det betyder ju inte, som jag försökt lyfta fram hela tiden, att denne inte begått en felande handling.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle:
Du länkade till en artikel i Expressen här nedan. Du måste haft ett syfte med den länken.

Jag tror du ville visa att en farbror i straffrätt tyckte att konduktören gjorde sig skyldig till brottet "framkallande av fara för annan". Men om man kikar med facit i hand, vilken fara utsattes flickan för? Jo, hon 

a) klev av tåget.
b) satte sig på en trappa och grät.
c) blev uppmärksammad och omhändertagen av en kvinna.
d) fick mat och husrum över natten.
e) fick en morgonpromenad, där polisen anslöt.

Inte mycket till fara, om nu kvinnan var den samarit hon berättat om i TV och rikspress.


Alltså, brottet "framkallande av fara för annan" måste i så fall vara någonting hon kunde ha hamnat i.

Så, om nu farbror i straffrätt har rätt, måste det också gälla alla andra som avvisas, oavsett vad som egentligen händer. Mao, det är omöjligt att idag avvisa något utan en apparat som tar hand om de olyckliga tjuvåkande människorna.
Om nu farbror i straffrätt har rätt.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Personen som blir strandad har ju helt andra möjligheter att ta sig vidare om denne har en mobil eller pengar på sig. Saknas detta så ser ju situationen annorlunda ut, speciellt om det är mitt i natten. Det finns ju gradskillnader av "fara" också. Problemet är bara att i ett worst case scenario så kan personen dö.

Nu behöver vi verkligen inte ta det här till en abstrakt diskussion där "alla kan dö när som helst, var som helst". Jag pratar om en specifik situation som uppstår i ett specifikt kontext, nämligen att bli avkastad från ett tåg på en plats du saknar kännedom om, utan möjlighet att reda dig själv.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Jag menar att du utsätter den här personen för någonting helt oplanerat.
Vad som helst kan hända, och detta fall spelar ingen roll vilken ålder resenären har.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle:
Och hur underlåter man att utsätta någon för fara, om man avsätter någon vid en random station vid en random tidpunkt i en random väderlek?

Kommentera

« · 1401048 · »