Redigerad kommentar
spud:
Jag beklagar inte Saddams fall.
Jag beklagar sättet Saddam föll på.
Jag beklagar också att det som gäller för en del, inte gäller för andra.
(jämför ex. Saddam med Mugabe)
spud:
Väldigt sant.
Men varför gick västvärlden in och tog Mugabe, med samma motivering som Saddam fick erfara?
Redigerad kommentar
spud:
Saddam var ju Den Gode i regionen i början på 80-talet, och hade inte ändrat sig någonting under sin regimtid. Varför sågs han plötsligt vara så ond, sett med samma glasögon, att man måste starta krig mot honom tio år senare?
spud:
Har västvärlden gått in och stoppat något aktivt pågående folkmord?
Inte mig veterligen.
...folkmord är ett brott som Saddam skulle dömas för, därför var det lagligt att gå in och plocka ut han. Att det sen ledde till krig mot de som ville försvara en person ansvarig för folkmord rättfärdigar kriget.
Det känns ju som om att starta ett fullskaligt krig för att ställa en person inför lokal domstol gränsar till overkill.
Nu pratade man iofs mer om 'weapons of mass destruction' än att ställa Saddam Hussein inför rätta för folkmord at the time.
Nu ska jag skriva vad jag tycker om den här debatten:
Då Schahen av Iran styrde landet under sina sista år (revolutionen kom 1979), satt den andlige ledaren Ayatollah Khomeini i landsflykt i Paris.
Västliga medier beskrev då Shahen som en korrupt bov, medan Ayatollan skulle bli räddningen för Iran.
Revolutionen kom, och den sjuklige Shahen avsattes, och nästan direkt införde den återvändande Ayatollah Khomeini islamska lagar. Snart hade han blivit den Stora Satan i västpressen.
Samtidigt styrde Saddam Hussein landet bredvid, Irak. Detta land var då ljuspunkten i ett annars mörkt mellanöstern - de hade en framsynt ledare som utbildade hela sitt folk. Iraks styre beskrevs som det mest demokratiska i hela regionen.
Så rykte Iran och Irak ihop i ett stort krig, och Irak var den Goda Sidan.
Samtidigt gick Sovjet in i Afghanistan. Vi i västvärlden såg det som ett orättfärdigt angrepp på en liten enskild stat, och vi stödde lokalbefolkningen i våra tankar. De mullor som ledde frihetskampen var hjältar. (For further information, see Rambo III)
Blah blah blah...
Det jag tycker är att västvärden saknar en röd tråd i vilka som är de egentliga bovarna, vad man ska göra åt den saken - samt en helhetsbild; kan det vara så att det i en del fall faktiskt är vi som är de där egentliga bovarna.
Alla måttstockar behöver inte nödvändigtvis dras efter våra västerländska demokratiska principer. Däremot ska basala folkrättsliga principer gälla; du ska få öppna munnen utan att få stryk.
...skulle vara "hur just en någorlunda sjysst forumargumentation/diskussion"
hellge:
"Vi får väl se vad Dysso, Metal Guru, mok och westerlind tycker. Det du kallar mig skulle nog kunna ses som att bryta mot forumreglerna om påhopp på person."
Denna moderator tycker ännu ingenting om frågan ovan, eftersom ni klarar av att argumentera mot varandra utan att dra vapen. Däremot tycker jag att många har att lära av er hur just en sjysst forumargumentation/diskussion ska gå till.
:0)
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Wayne Gresky: Pre-Birger Jarl.
Narkotikaproduktionen är den största inkomstkällan för talibanerna och trots att det är i strid mot allt vad den allsmäktige koranens ord står för så kör man på. Ändamålen helgar medlen. Att kostnaden i antalet afghanska narkomaner är runt sjusiffrig spelar ingen roll för talibanerna. Makten framför allt.
Annars rider talibanerna på att de kan skapa ordning och reda. När afghanska staten försöker bygga upp ett ordnat samhälle så störs de av terroristattacker, en vinnande strategi. Därför behövs den civila uppbyggnaden, utbildning av ett polisväsende och en inhemsk fungerande armé. Dessvärre är den sittande presidenten (och stora delar av resten av afghanerna i ledande ställning) en mutkolv, så det är lite si och så med de civila samhällets uppbyggnad. Men utan att skapa ett fungerande civilit samhälle kommer talibanerna att vinna, på samma sätt som Hamas stäkt sina positioner. Kost sagt, statens våldsmonopol och civilistion går hand i hand. Dock får inte våldsmonopolet endast vara demokratisk styrt på pappret.
När det gäller hemtagandet av trupper så kan beslutet inte bli annat än en "tillsvidareanställning". Vikariat och bemanningsföretag, som Ohly för ovanlighetens skulle verkar föredra, får andra hålla på med.
spud:
Usa tog saken i egna händer och gjorde slut på en idiot.
Jättebra!
Och gav därmed rätten till alla och envar som tycker nån är en idiot, att göra slut på densamme.
Vad är egentligen problemet med 9/11?
Al Queda tycker amerikaner är idioter, tog saken i egna händer och gjorde slut på typ 3.000.
Redigerad kommentar