1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

492436 inlägg · 4084 ämnen

Forum

« · 2717150 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Apropå ingenting...
Johannes Hedberg: Nu var väl MoDo även bästa nykomlingen på många år. *hittar inget om hur vi låg till efter hela serien spelad* nnOch vi har inte heller tvingats göra stora ändringar utan vi har tillräckligt duktiga spelare för anfallshockey i SHL. Vi lever inte på bqra en kedja och kontringar som många nykomlingar tvingas köra efter att ha kört offensivt i Allsvenskan.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: De flesta hockeyspelare föredrar att inte se hockey, ännu hellre inte att diskutera det på olika sätt med folk som är utomstående. Framförallt de som är i min ålder och lite äldre. Det är något jag verkligen fått känna av med spelare i exempelvis vår juniororganisation. Krävs att man älskar att se hockey och är nördig i det för att tycka det är intressant att diskutera, hockeyspelare är bara hockeyspelare och deras intresse ligger liksom i spelet och att bli bättre.
Lyssnade på en hockeypodd med Axel Sandin Pellikka där han ironiskt nog sa i podden han hade blivit inbjuden till att ”det skulle bli så skönt att slippa tänka på hockey ett tag”. Den bilden får man även i TV-intervjuer, spelarna tycker ju inte det är skitkul att vara med. De ser snarare hyfsat less ut i de flesta utav dem.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rht: och får vi en förstakedja som kan åtminstone producera som en OK shl-kedja så ännu bättre!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rödluvan: Låter vettigt. Jonte är en skön snubbe, men jag har svårt att se honom jobba arslet av sig. Jag tror inte alla hockeyspelare egentligen älskar att se hockey. Jag kan mycket väl tänka mig att de flesta ser VM, men att ställa sig i en dragig ishall i malmberget gör nog inte alla.

Dahlin vet jag ingenting om, men jag hoppas han verkligen har engagemanget för att vilja och orka se massor av hockey.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: även om vi i början fick mycket gratis p,g,a underskattning . Så tappade vi ju mycket i pp och naivt backspel . Och när vi fick ordning på dessa tycker jag vi vart bra. Så inget mer naivt backspel och bra pp så är vi med.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Vad Sanny sa: ”Jag gillar att man breddar och tar in en ”coming guy” som är beredd att göra vad som helst för att MoDo ska bli bättre, inte som Timrå som tog in Jonathan Hedström för något år sen som skulle vara någon scout eller så. Inte för att såga Jonte men han har liksom glidit på en räkmacka inom hockeyns tjänst genom alla år och varit en duktig hockeyspelare men han har inte kommit till den rollen för att han älskar hockey om du förstår vad jag menar som till exempel Dahlin”
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rödluvan: Vad har han för roll? Han stod registrerad för två matcher i IFK Tumba samt som scout för Timrå ifjol.
Tumba är fan i mig inte den charmigaste staden....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Jag tror inte heller ni klarade er kvar på ren underskattning. Däremot går nykomlingar ofta på rent lyckorus första säsongen, i synnerhet på hösten där de vinner matcher de normalt inte kommer vinna. Tror inte Brynäs kommer dra samma fördel eftersom vi bara var borta från SHL i en säsong. Men med Karlskrona och Oskarshamn kunde vi se samma tendenser. Karlskrona var väl till och med i ligaledning vid landslagsuppehållet i november.

När ett lag har gått upp i SHL efter 7 års olycka så drar alla åt samma håll. Det är därför dessa lag ofta har svårare andra året.

Nu för tiden är dock serien så jämn. Jag kan se 7-8 lag som lika gärna kan komma att åka ut samtidigt som vissa av dem lagen (Leksand, Timrå, Växjö och LHC) till och med kan hota rätt långt in i slutspelet om de slipper skador. Starten av säsongen kommer bli viktig, och att slippa skador.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Spännande detalj var att Sanny halvsågade Jonte Hedströms roll i Timrå 😅
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: tycker Malmö har bättre backsida och målvaktssidan kan bli bättre ifall Langhamer vaknar till liv igen. Men forwardssidan kommer omöjligt vara lika bra, dom kan inte få samma träff på finnarna i år.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rödluvan: Nej, det är rätt ologiskt. Visst finns risken att man höjer kraven så det blir mer press. Man har inte samma tålamod, man underskattas inte av motståndare osv. Jag tycker inte vi ska behöva hamna där...

Fler lag har också mer press. Brynäs har fått det lite otacksammare läget att de inte lika tydligt tippas i botten. Sannolikt får de som HV möta motståndare som inte underskattar dem lika mycket som vi kanske underskattades. Malmö har sagt sig ha bättre lag. HV med ny och orutinerad coach har värvat väldigt dyrt osv

Det jag tycker många glömmer med oss är att vi visst fick många poäng inledningsvis, men vi avslutade också väldigt bra. Då kan man inte skylla på underskattning.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Har också en känsla av att Bernhardt kommer blomma ut i år. Fortsätter vårat försvarsspel vara som det var på slutet av säsongen så kommer flera av våra backar se bättre ut.
Tycker att Bernhardt hade lite oflyt i PP också, kanske för att spelet inte stämde helt hundra i början och självförtroende höll igen det där fina skottet han har.
Bernhardt är den backen jag tror mest på inför kommande säsong i vårat lag.
Helt fantastiskt i HA andra året som sagt, så potential finns där absolut.
Kanske kan det bli någon match i tre kronor för honom till och med framöver.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Jag tycker ändå det är intressant det dem säger. Vi har uppgraderat samtliga delar av truppen, som redan gjort ett starkt nykomlingsår, men ~ DET TUFFA ANDRAÅRET ~ gör att vi sannolikt hamnar på kvalplats. Får inte logiken att gå ihop.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: det borde vara omöjligt att upprepa en sån svag skottprocent som han hade förra säsongen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
TIK_TIK: Tror Bernhardt kommer göra en betydligt bättre säsong. Hans sista i HA var sannolikt den bästa säsongen av en back sedan Kenny Jönssons dagar. Kompetensen finns där, men han är behöver självförtroende och en bättre start. Han brände väldigt många bra lägen inledningsvis och började fundera för mycket.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rödluvan: Ännu bättre kan det bli om Näsén får en annan backpartner.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Sommarpodden med SannySvensson är nu släppt. Två timmar. Och man pratar om MoDo ganska direkt. Säger en del intressanta saker, som att 25 poäng från Näsén förra säsongen är toppbackssiffror.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Skön svengelska på shl.se weekly recap:

Ludwig is a good skater and has a good game sense. He's a good two-way back that we think we'll get a lot of use from.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Två veckor till återsamling. Och sen nästan två till första t matchen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
M Horava: En frisk Kossila hade väl fungera överallt:)
Tyvärr har vi knappast råd eller skulle vara intressant för honom om han hade varit frisk.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
erjo: En frisk Kossila hade nog funkat rätt bra med Olofsson och Jasek..
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
erjo: Svårt att gissa, De åkte ut tidigt så han borde hunnit med vad det är för operation det kan röra sig om. Är det någon annan typ av skada? Kanske någon form av diskbråck som han spelar med?
Att man inte läst någonting förvånar
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: om det nu är något som behöver opereras så skulle det kunna va en fin värvning för lag som har fyllt en preliminär trupp. Låta försäkringskassan betala första halvan och sedan får han komma in och hjälpa till efter jul då det börjar gälla.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
erjo: Frågan är väl också hur skadad Kossila är? Såhär sent är det ändå rätt jobbigt för klubben att tack nej med tanke på vilken status han har. Kanske är det en latent skada som egentligen borde opereras, vilket gör att det blir lite av en chansning att plocka honom.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Skönt att HV hann göra klart med Kero nu när Kossila kom ut på marknaden igen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Elysium: fint ska det va
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nu hänger modoflaggan på stugan! Mina gröngula släktingar som bor bredvid muttrade lite...😂
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

😉👍
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nån som har laddat ner spelschemat till sin googlekalender? Står att det ska dyka upp om några minuter men hittar inget.
Har en iPhone 8
Kommentera

Sv: Silly season
J F K:
Brukar köra en på matcherna. Den kommer om ca en månad.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Är inte vår silly stängd i princip förresten? Förutom Norlinder lär ingenting hända förrän tidigast oktober.

När kommer en försäsongstråd, inför säsongen?
Kommentera

Sv: Silly season
J F K:
Ser inte att ämnet har med vår silly att göra! Och ämnet har snart ältats hela sommaren så ni får släppa det och gå vi vidare i bubbla/brynäs forum eller kanske en gemensam chattgrupp på valfri app.
Kommentera

Sv: Silly season
Peja: Jo, jag köper det. Jag tycker att han taktiskt inte är någon stjärna, lite som vår Sundell. Vår tränartrio har fungerat oerhört bra, så uppenbarligen är det någonting i att alla inte behöver vara skickliga på allt. Det viktigaste är nog det omvända. Man ska täcka upp för de (kunskaps)luckor som de andra har, för ingen är koplett.

Man ska inte glömma att det också är viktigt med någon som sprider ett bra humör. Som kan lätta på stämningen när det går tungt osv. Där ser jag väl Masken som en styrka.

Men, som sagt. Har jag den största respekt för Janne Larsson. Han hade nog varit en tillgång i nästan alla lag.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Om du kollar på Maskens CV, så har han ju haft relativt få roller och klubbar sett till den långa tidsperioden. 6 år som sportchef i Leksand, men 11 år som NHL-scout for Colorado, 5 år som sportchef i Rögle… så känns lite tuffa att skriva ”han fått en massa olika roller i olika lag, utan att någon gång riktigt passa in tydligen”, som du gjorde.

Jag är verkligen inte Maskens största fan och det kändes märkligt att ta in honom i ledarstaben, men rätt ska vara rätt.
Kommentera

Sv: Silly season
Huge: men snälla prata Brynäs i er egna bok börjar bli löjligt
Kommentera

Sv: Silly season
Huge: Jag har inte svarat på Jugges fråga, då jag inte skrev någonting om Maskens nuvarande roll. Snarare kunde man - vid viss intelligens - förstå att han kanske har en roll där han passar väldigt bra. Lite som Sundell som är oerhört duktig på isträningar, fysisk träning och en hel del annat även om han inte är taktiskt lagd. En person som inte saknar förmågan att läsa mellan raderna inser vad jag menar.

Masken är oerhört trevlig och lättsam. En bra person helt enkelt. Det är nog det som gjort att han fått en massa olika roller i olika lag, utan att någon gång riktigt passa in tydligen.

Men, jag borde insett att du inte skulle klara läsa dig till det.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: "Dvs, som vanligt har du faktiskt fel när du skriver i det här forumet."

Haha..
Nä, det är DU som inte svarar på Jugges konkreta fråga.
Han frågade vad det rent konkret i Maskens nuvarande roll i Brynäs, som du inte är imponerad av.
Inte vad din egen killgissning säger eller vad f.d spelare/ledare som haft med Masken att göra i andra klubbar, har sagt om honom.

"Min känsla går givetvis att jämföra med att killgissa, men de personer jag litar på som inte blivit imponerande vet betydligt bättre än att kallas killgissning."

Nä, din känsla/killgissning ÄR att killgissa, punkt slut.

Sen säger ev uttalanden om Masken från "personer som jag litar på" egentligen ingenting, eftersom det högst sannolikt går att hitta lika många eller fler spelare/ledare som har en helt annan och betyligt positivare syn på Masken och hans jobb när dom haft med honom att göra.
Kommentera

Sv: Silly season
SPOODI:

Han var RFA fram tills 1 juli.

Men eftersom Montreal inte gav honom något qualifying offer tappade man rättigheterna och han blev UFA istället, dvs tillgänglig för övriga klubbar.

Återstår att se om han får något erbjudande.

Om vi var nära hägg borde norlinder ligga ännu bättre till då han varken gjort något avtryck i NHL eller är någon rollspelare.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Vinnarna av barncancergolfen på Veckefjärden har välbekanta ansikten.
Kommentera

Sv: Silly season
Rödluvan: Måste han inte erbjudas och skriva på ett kontrakt med Montreal för att kunna försöka slå sig in där? Är det så givet att han får erbjudande?
Kommentera

Sv: Silly season
Rödluvan: blir nog inte Montreal han är RFA. Kan dock bli ett annat lag
Kommentera

Sv: Silly season
SPOODI: Kommer Norlinder så lär det bli under säsongen. Han vill ju slå sig in i Montreal, det kan gå ända fram till 30 nov.
Kommentera

Sv: Silly season
jonsson: ja om inte något händer, sen kan det säkert komma in något under säsongen med
Kommentera

Sv: Silly season
Är bara ev Nordlinder vi väntar på nu då?
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Förutom ett kortare inhopp i Leksands bås för snart 20 år sedan, så har inte Masken varit elittränare förut. Han har varit sportchef och scout. Så det finns egentligen inte många referenser på honom i tränarrollen. Tror en del av tanken att han är i Brynäs är att utnyttja hans kunskaper från de andra rollerna också.
Kommentera

Sv: Silly season
Jugge: Nej, det bygger litegrand på min känsla efter intervjuer o.dyl, men framförallt genom de personer (fd spelare och ledare) som haft med honom att göra.
Min känsla går givetvis att jämföra med att killgissa, men de personer jag litar på som inte blivit imponerande vet betydligt bättre än att kallas killgissning.

Dvs, som vanligt har du faktiskt fel när du skriver i det här forumet.

Det är lugnt förresten. Jag har alltid haft svårt för Mikael Sundell som är assisterande hos oss. Jag tycker inte alls att han är någon taktiker samt det var ganska oroligt i de juniorlag han tränat hos oss med mycket utvisningar och disciplinproblem. Det är väl inte osannilikt att Masken har en liknande roll som honom...
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: ” Ok, trodde man skulle byta ut Masken som jag är allt annat än imponerad av..”

Nu sitter du och killgissar igen som vanligt. Eftersom du har så gedigen kunskap om Maskens roll i tränartrion så kan du väl berätta vad den är och vad han gör så dåligt?…
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Sagobladet killgissar vilka lag som får problem:
Hans Abrahamsson
HV71
Brynäs
Malmö

Jonathan Knekta
Örebro
HV71
Timrå

Mats Wennerholm
Örebro
Modo
Malmö

Simon Norberg
Timrå
Modo
Örebro

Mattias Karlsson
Modo
Brynäs
HV71

3 stycken "varningar" för MoDo, HV71 och Örebro
2 stycken för Timrå, Malmö och Brynäs.

Rätt jäkla jämt bland de sex lagen som tippas i botten...
Kommentera

Sv: Silly season
SPOODI: Han och Näsén kommer fortfarande vara dom enda backarna som är ett hot offensivt, så jag är rätt säker på att han kommer få fortsatt mycket speltid.
Vilket jag tycker är helt rätt.
Kommentera

Sv: Silly season
Peja: Ok, trodde man skulle byta ut Masken som jag är allt annat än imponerad av. Janne verkade göra ett bra jobb i Rögle och verkar va varit instrumental i att lugna Abbott...
Kommentera

« · 2717150 · »