1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588012 inlägg · 6218 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1577687 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Berglund: Problemet är ändå att kostnaderna sannolikt har växt i högre takt än intäkterna. Sedan KHL kom in i bilden har spelarlönerna trissats upp ännu mer och på senare år har man fått punga ut en rejäl slant för en spelare som Yared Hagos och blivit halv skinnflådd för Ilkka Pikkarainens namnteckning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: Stora vinnarna absolut, men jag kallar det lite av en felsatsning. Svenska korgboll är på ren blåbärsnivå, och även om innebandyn är i världsklass så kommer den aldrig att kunna bli en publiksport i närheten av hockey och fotboll.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vargher85: Är nog ökningen av tv-pengarna som hjälpt till mer än den extra publiken. Vet inte vad "tv-pengen" låg på för 10 år sen men den va säkert 12 miljoner lägre, medans 1000 pers mer(vilket vi ju inte har) på matcherna kanske står för 6 miljoner extra in.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Det händer spännande saker i stan just nu. Följande är klart:

X En ny simhall ska byggas och stå klar i årsskiftet 2015-2016. Kostnad 150 miljoner.
X Sporthallen renoveras för 45 miljoner.
X En ny multiarena (3-4000 åsåkådare) ska byggas på Bernerstomten. Kommunen sätter taket på investeringen till 250 miljoner. Men bjuder in aktörer att kliva in projektet för att arenan ska bli ännu bättre. Byggstart under 2015.

Basketen och Innebandyn kommer alltså att få en helt ny arena. Om man ska spekulera så kanske det är den omtalade "Timrå-arenan" i stan som nu istället blir en multiarena åt helt andra lag och sporter. Det är dessa sporter som just nu är de stora vinnarna i Medelpad då de gamla slagskeppen Giffarna och Timrå åkt ur sina respektive högstadivisioner.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Var och en har sitt eget tolkningsföreträde.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Moverare: Den förklaringen hade jag kanske kunnat acceptera, om det inte vore så tydligt att du njuter av att skriva den här typen av inlägg; "Tänk så det kan gå"
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

bobrov: Trots risken att framstå som konspiratorisk så misstänker jag att det finns oegentligheter inom många elitföreningar. Om grävande journalister skulle ge sig in och granska alla elitlagen i ishockey så skulle man nog kunna hitta mycket så kallat smått och gott.

Vi vet redan att det finns ett antal klubbar som har fått väldigt generöst stöd från hemkommunen och det är troligen bara toppen på ett isberg. Därtill finns de mer lyckligt lottade klubbarna som har privata finansiärer som kan skjuta till pengar när det fattas.

Det är inte så att jag försöker peka finger, utan det jag snarare vill framhäva är att kostnaderna inom ishockeyn har skenat iväg så mycket att det knappast är förvånande att klubbarnas ekonomi blir ansträngd. Spelarlönerna stegras alltmer och dessutom förväntas klubbarna att ha påkostade arenor. Arenorna tar i och för sig in mycket publik, men driftkostnaderna är höga, liksom priserna för uppförandet av en modern arena. Samtidigt kan man se att klubbarna inte drar till sig några enorma publikströmmar. Åskådarantalet har förvisso stigit med åren, men jag har svårt att se att det varit tillräckligt för att täcka kostnaderna.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Det var inte tänkt som ett hån utan en reflektion över tillståndens föränderlighet och sakers förgänglighet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Vargher85: Det är dags för gänget för "Uppdrag Granskning" att kolla uppp TIK dom sista 4-5åren hur faan det har kunnat gå så  illa ????

Sen kan grabbarna från "Lyxfällan" hjälpa till att sanera ekonomin ??

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Smokey: Jag har väldigt svårt att se att Timrå IK skulle behöva gå i konkurs. Visserligen så är det kommunen som håller i bilan och med tanke på den uppståndelse som varit kring Leksand så är det förståeligt om man inte vill ge sig in i några vidlyftingheter.

Men hur man än vänder och vrider på saker och ting så ska man nog passa sig för att undervärdera Timrå IK:s marknadsvärde. Laget har bidragit till att sätta en närmast obetydlig kommun i mellersta norrland på kartan och utan dem så kommer troligen kommunen snabbt falla i glömska igen.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Carl Lejonkräk: löven gick väl aldrig i konka va? Dom blev väl räddade i sista stund men fick ingen elitlicens? Dom passade väl på att rensa rejält i leden och gjorde en" nystart"
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Alltsså, vilken jävla soppa det här är. Varför får man känslan att man inte började jobba med det 'allsvenska spåret' förrns degraderingen var ett obestridligt faktum? Och hur amatörmässigt är det att hålla på och tjata om att 'vi måste få pantbreven av kommunen så att vi kan låna pengar!!1', utan att uppenbarligen ha koll på om det räcker för att banken ska låna ut?

Nej, vänner. Mitt förtroende för de styrande sjunker för varje dag. Dom är mysiga, härliga människor och allt det där, men...det är fan ingen direkt nivå på grejerna.

Snart maj. Undviker vi konkurs kanske det kan börja jobbas med detaljer som spelare sisådär kring midsommar? Jaja. Vi har ju i a f Sveriges bäste sportchef.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Smokey: En konkurs kan i långa loppet vara bättre än att bära på ett skuldberg säsong efter säsong och tvingas till att spela med budgetlag i Allsvenskan. Se bara på Löven, nu är de åter i Allsvenskan och de har en välmående ekonomi. Fas det är klart att en konkurs gör ju att ni kan glöma alla drömar om  Elitserien de närmaste tio åren kanske.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Spelare, klubbledare och styrelsefolk kommer och går... Endast Supportrar består.

Fy fan om Timrå IK går i konkurs. Det är ett svek mot mig, men framför allt, mot min son som jag fostrat till TIK:are. Orka!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: Siewert Lunneborg Josefsson kan visserligen ha rätt i hur illa till TIK ligger, men därför behöver man inte rada upp tendensiösa felaktigheter.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Hur kan Lunneborg få hålla på som han gör. borde det inte finnas någon Timrålover på Mitnytt redaktionen som kan leverera nyheter med Klass. Tacka vet jag Maria Nordström.

Ett mindre problem, men om Timrå går i konkurs så kommer inte TIK forumet här på HS att vara kvar. Om vi inte gör ett undantag och låter en konkursad klubb vara kvar på något sätt. Antar att ungdomssektionen kommer att vara kvar och föra namnet Timrå vidare så forumet kan leva vidare genom dom.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Självklart var det den som fick genomslag. Huruvida det är en höna av en fjäder sett utifrån Timrås nuvarande situation är inte intressant, hans version levererar ju en "nyhet".
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Moverare:Finns det ingen rik person som håller på TIK???

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
kraft: Han dyker endast upp här när det ges tillfälle till att vara spydig och nedvärderande. Värdigt beteende för en snart 50-årig man.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

kraft: Vad gäller kaffekassan så verkar det inte riktigt vara på det viset.

Men hoppet lär vara det sista som överger människan.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Dream Team: Maria Nordström - Rolf Lunneborg 100-0. Beklagligt hur media fungerar. Lunneborgs noll koll-hopkok var det som fick rejäl spridning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Moverare:Vi har mer pengar i kaffekassan en vad ni någonsin haft,men för ett elitlag är det kritiskt..

det är lika illa för oss båda,men skiter jag ner mig  ,torkar jag upp fortare en dig...

gå och sov nu,du är bara en mygg på örat../Andreas

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Dream Team:Det var inte så fasligt många år sedan Timrå-klacken skanderade: Sundsvall Hockey har inga pengar kvar.

Tänk så det kan gå.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Lite lugnande ord från Nolander, även om inte är annat än "bara" ord.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag är besviken på kommunen. Köp tillbaka arenan för 20 miljoner - då har man gjort en mycket bra affär med tanke på arenans värde och investeringarna som gjorts. I samma veva löser sig TIK:s ekonomiska situation.

Undantaget förskottet på det snålt tilltagna driftsbidraget, har kommunen gjort något förutom att förhala uppgörelsen med pantbreven?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: jag uttrycker mig kanske klumpigt. Kommunen har sagt nej till förslaget till rekonstruktion eftersom det innehöll ett förslag om en återköpsklausul som enligt kommunallagen är olagligt att göra. Men på samma möte där detta beslutades så sade man samtidigt att man gärna diskuterar andra lösningar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Öh, det är väl Tingsrätten som beslutar om rekonstruktion, inte någon kommunstyrelse.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: jag fick veta av kommunalrådet att någon rekonstruktion inte kan bli aktuell eftersom det mycket riktigt strider mot kommunallagen. Däremot sade hon i samma mening att även om inte en rekonstruktion är genomförbar så meddelades på det extrainsatta mötet idag att man är öppen att diskutera andra förslag. Så liket lever, it aint over...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Okej, då är det lika bra att ställa in sig på det värsta. Ville inte tro att det var så illa men tydligen... Ja, det är inte utan att det kändes på vibbarna när man träffade den från det sjunkande skeppet avgående råttan T J för ett par år sedan. Tänkte dock att det skulle finnas en större lokal vilja att behålla detta kommunala slagskepp i eliten, men icke... Nej fan, vi är inget MoDo. En stabil klubb med gamla trotjänare som bryr sig, nej. Vi är ingenting. Det var därför vi befann oss på en 18 år lång ökenvandring medan MoDo endast var nere och vände någon säsong på 1980-talet.

Hösten 1999 tog Giffers steget upp i allsvenskan efter många år i norrettan. Ett halvår senare gjorde Timrå om denna bedrift fast i hockey. Nu, 13 år senare, har båda lagen tagit steget ner inom loppet av ett halvår. TIK kanske till och med försvinner.

Samtidigt har Gävle två stabila lag i högsta serien i båda dessa sporter. Vad är det för fel på Medelpad egentligen???

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: nej, det har du rätt i. Vad jag menar är att det finns några som sitter på kommunhuset som verkar göra allt som står i sin makt för att utnyttja denna situation, att ifrågasätta kommunens generositet när det gäller Timrå IK och fort som sjutton komma in på skola, vård och omsorg.
Och visst, det kan knappast vara kommunens ansvar att rädda föreningar som missköter sin ekonomi. Men när man använder Timrå IK som en bricka i spelet för att vinna sympatier - åtminstone i detta prekära läge - då känns det inte så jättebra.
Men visst, den initierade källa som jag tror att det är kan vara någon helt annan.

Alldeles oavsett tror jag att det är enormt viktigt att föreningen överlever, inte bara för alla som älskar föreningen, utan för alla andra också. Som inte bryr sig i hockeyn. Det är nog bara att fråga Skellefteås kommundirektör vad det laget betyder för deras kommun.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hur är läget, egentligen? Positivt eget kapital, ett nära noll-resultat, men stora likviditetsproblem? Hur stora kortfristiga skulder släpar TIK med? Kan TIK bära Eon Arena? Vore en rekonstruktion bra på sikt?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Hur fiskar man röster som anonym?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: ja, det känns som att läget är akut. Hela Timrås ungdomssektion upp till U16 drivs ju helt självständigt med egen ekonomi. Idag, även om inte slantarna finns, finns ett ganska stort bokfört värde i form av pengar. Dessa lär inte US se skymten av vid en konkurs. Alla materiella tillgångar också, vad händer där? Kan man rädda något tro?
I övrigt tror jag att reporterns initierade källa jobbar på kommunhuset och tycker sig kunna fiska röster på detta sätt. Själv tror jag personen skjuter sig i foten.

Jobbigt läge hur som.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Håller mina tummar för att ni slipper konkurs. Kämpa!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: Eller så tar vi tillbaka Wifsta/Östrands. Ska vi börja om så är det lika bra att börja om ordentligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Det verkar vara hög tid att bilda TIK Ungdom och rädda undan lite tillgångar. Det kanske finns nån slipmaskin och lite annat lösöre som kan vara bra att ha...

Skjut mig.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Tveksam insats av Rolf Lunneborg, i den där artikeln och tidigare. Jag är ingen ekonom, men ffa första stycket ger intrycket att Lunneborg tagit sig vatten över huvudet och inte vet vad han pratar om. Får jag gissa kan mötet ha handlat om någon form av garanti att kommunen ska köpa tillbaka arenan vid en konkurs. En sån garanti lär kommunallagen sätta stopp för. I praktiken lär det oavsett garanti bli kommunen som får köpa arenan vid en konkurs. Kan banken nöja sig med det?

Detta, kombinerat med ST:s uppsnappade rykte från igår, gör att jag tycker att det ser väldigt mörkt ut. Situationen känns overklig.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
TikAlltid: Det är möjligt att just det här kanske inte är någon dramatisk förändring till det sämre för TIK:s utsatta läge. Däremot är det väl knappast positiva nyheter heller. Och verkligheten är ju att en konkurs ÄR nära förestående, att tro nåt annat är mer än lovligt naivt. Sen är begreppet "nära" relativt...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Man blir bara så JÄVLA ledsen !!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Till ALLA som får panik av hubbens länk, läs artikeln och säg vart konkursen är nära någonstans? för att inte kommunen vill bryta mot lagen? så om ALLT skiter sig så kan inte kommunen göra något...(Oj vilket jävla avslöjande, och vilket konkurshot) ja om ALLT skiter sig, inget har skitit sig än, han skrämmer och gör sensationsrubrik på senastionsrubrik! Han säger ju liksom att vi är nära konkurs för att kommunen röstat igenom att inte vara lagbrytare, varför blir det en konkurs av det. 

Titta även på vem som skrivit artikeln, gamla hederliga insider Rolf vars största dröm är att få vikariera på Uppdrag Granskning, samma man som använde HS och Supporterklubben som källa!  (se länk!) 


vågar inte ens tänka mig vem den hemliga källan är....Närmsta försupna uteliggaren som hittat ut i vårsolen eller?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: Det känns ju inte bra att en person som var med på mötet säger att klubben ligger "oerhört illa till". Den personen kan ju dra åt helvete. All negativ press och uppmärksamhet lär knappast göra banken mer benägen att hjälpa till. Så det känns ganska hopplöst just nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: Ja. Vi får hoppas på någon sorts mirakel de närmaste dygnen...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: Det konstiga är att kommunallagarna skiljer sig så markant åt beroende på var i Sverige man bor. Det saknas ett "tiotal miljoner". Skillnaden på liv och död för en älskad och anrik förening. Kaffepengar för andra....
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Jag tog mig friheten att flytta länken hit. Hoppas att du inte har något emot det.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jaha, fredag v. 2 av ödesveckorna....verkar bli sudden.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Apropå lokal idrott: Risken bör väl vara obefintlig att Timrå går i GIF-fällan? Ekonomin gör ju att halva laget kommer att bytas ut.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Känns ju som att det finns några lag som kan dra lite publik till eon iaf.

Typ. Björklöven, Malmö, Djurgården, Västerås och Bofors iaf

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Timrå Isstadion:

Det stämmer bra. Ja, men då finns det en risk att man tar sig till Sörberge några gånger nästa säsong då. Man är exempelvis rätt sugen på att se Timrå vs Malmö. Det var ju några år sedan sist vi mötte dem...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: E.ON-bussar från exemplevis västra Medelpad lär nog dras in, men "dina" tror jag blir kvar, för du bor väl i stan?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Greven: men man kan ju också tänka sig att Elitserien inför något som efterlysts länge av diverse tyckare: d v s att ettan i AS har en säker plats i ES. Jag hittar härmed på att det var så jag tänkte...
Kommentera

« · 1577687 · »