Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Huge:Var det tvunget att förslaget skulle vara enhälligt då? det kanske räckte med majoritet?
Jag har inte koll på Hockeyligans protokoll för behandlande av såna här frågor,
Jag har väldigt svårt att se Modo röste emot förslaget om att tilllåta korttidskontrakt oh sedan prata om att anv'nda kryphål för att kunna använda NHL spelare ändå.
Slajsarn: Exakt... Dessutom brukar ju Bäckis helt klart sabba Brynäs gruppdynamik varje försäsong...
arnio: Ja, det skulle säkert vara helt omöjligt att hitta en extern finansiär/sponsor till en världsspelare, och det skulle säkert inte komma fler åskådare till matcherna... Get real.
Redigerad kommentar
Huge:" Men risken är väl ändå mkt större att en ung talang får stå åt sidan, eftersom jag håller för troligt att lagen försöker värva så bra finnar och tjecker som möjligt och inte plockar hit nån som dom VET är trött och gammal.
Eller vad tror du?"
Sundlöv tog ju in den finska raketen Hutten ;-)
googla trött finne så står det "Menade du Hutten?"
Slajsarn:
Kan tyckas, men jag menar att det även finns frågetecken bland alla självklara positiva åsikter om stjärnornas plötsliga uppdykande.
Slajsarn: "Det är givetvis en aspekt av saken. En annan är att det vore skoj att se NHL spelare i ES. Alla omröstningar i media tyder på det och där är det ju publiken som förväntas besöka matcherna som röstat."
Visst vore det skitkul att få sen Bäckis och andra stjärnor men det har inte ett skit med sakfrågan att göra.
Antingen kommer man överens om att inte använda sig av lockoutade spelare eller så kommer man överens om att det är fritt fram att använda sig av dom. Punkt slut.
Nu har man valt det första alternativet och då står man för det.
Svårare är det inte.
"Vd är det som säger att det just är unga talanger som får stå åt sidan? Man kan väl lika gärna bänka en trött gammal tjeck eller en finne."
Absolut.
Men risken är väl ändå mkt större att en ung talang får stå åt sidan, eftersom jag håller för troligt att lagen försöker värva så bra finnar och tjecker som möjligt och inte plockar hit nån som dom VET är trött och gammal.
Eller vad tror du?
"Varför har du inga åsikter om att lag hellre tar in okända utlänningar istället för att satsa på egna unga talanger. Det är ju ett större problem i och med att detta pågår varje säsong lockout eller inte."
Därför att Hockeyligans lag har kommit överens om övergångsreglerna och dom säger att det är Ok att ta in okända utlänningar.
I lockoutfrågan har man kommit överens om att INTE ta in NHL-spelare.
Då får man rätta sig efter det.
Kan inte se vad min åsikt om det generella agerandet att ta in okända utlänningar på bekostnad av egna talanger, har med saken att göra.
Men i sak tycker jag att det inte går att kategoriskt var för eller emot det ena eller det andra. Ibland är det kanske bättre för ett lag att välja nåt utländskt, ibland är en egen talang att föredra.
Beror väl helt på laget situation och förutsättningar.
Huge:" Och vad ev inlåning från finska ligan har med saken att göra, kan jag inte förstå. Det är ju en helt annan diskussion, där man kommit överens om att det är Ok."
Jag tänker på "argumenten" om gruppdynamik och att unga talanger får stå tillbaka. Blir inte effekten densamma?
Slajsarn:
Du tar upp jämförelsen Bäckis / Elias Lindholm..... visst, inte så noga med några matcher hit o dit kan tyckas. Men jag tror så här.... Elias fick en del utrymme redan i våras..... lyckades ganska bra. Nu är han med i truppen från början och skall på allvar försöka ta en plats i laget. Han känner sig säkert inte slagen på förhand utan hoppas få sina chanser om han satsar och får va frisk.
Jag tror det är en mänsklig reaktion att Elias tappar lite sug om han plötsligt skall försöka konkurera ut Bäckis..... delvis det jag menar med gruppdynamik.
arnio:Ja i så fall så får jag vika mig. I alla fall när det gäller Brynäs ståndpunkt.
Men frågan kvarstår. Skall Brynäs kunna påverka hur t ex frölunda vill bygga sitt lag?
Jag tycker att det borde vara upp till varje lag att bestämma.
Huge:Så om en klubb tar in en spelare på korttidskontrakt så skall man bestraffas. Gäller det bara NHL spelare eller gäller det även om man tar in en spelare på lån från en annan klubb. Hur bra får den klubben vara? Vilka ligor ska man tillåta i så fall?
Det har ju lånats in, köpts in spelare från tex finska SM-Liiga från lag som inte tagit sig till slutspel. Det vore intressant att få veta hur din ståndpunkt är vart gränsen går.
Och hur går det med gruppdynamiken då?
Peja: " Att förbjuda lockoutspelare är ju verkligen att krångla till det, om det ändå inte går att stoppa klubbar från att ta in lockoutspelare..."
Min poäng är att man tagit ett gemensamt beslut om att INTE plocka hem lockoutade spelare, utan undantag.
I det läget är väl alla varianter som försöker underminera det tagna beslutet, lika med att krångla till det.
Mao: håller man sig till ingånget avtal mellan klubbarna om att inte ta in lockoutade spelare så finns det ju inget problem att ventilera öht.
Isf är det den eller de klubbar som försöker gå runt överenskommelsen som krånglar till det och isf borde bestraffas på nåt sätt.
arnio:Tillgängliga på obestämd tid? De är ju bara tillgängliga så länge deras kontrakt löper.
Att de skulle ställa till oreda? Men om de tycker det så får de väl prioritera på det sätt som de känner är bäst. Men att rösta fram ett förbud som stoppar andra klubbar som inte vill satsa på samma sätt är del.
Jag har svårt att se att te HV71 skulle rösta ner ett förslag om att tillåta korttidskontrakt av NHL spelare för att de är oroliga för gruppdynamiken i Brynäs eller i Frölunda.
Tväst:"Gruppdynamiken"? Men det är väl inget tvång att ta in spelare bara för att man skulle få. Det är ju en avvägning som varje förening får göra. skulle t ex Bryäs anse att Bäckis skulle spela säg 12 matcher för laget kontra att man skulle låta Elias Lindholm spela dessa. Hur mycket utvecklas en 17-åring på så många matcher, eller snarare skulle dessa 12 matcher störa hans utveckling? Knappast.
Jag tror inte att gruppdynamiken skulle påverkas ett dugg heller. Kanske om man tog in 4-5 spelare på bekostnad av redan etablerade spelare. Men det är so sgt upp till varje förening att göra en bedömning på effekt och verkan, precis som man får göra annars med om man tycker att truppen behöver förstärkas.
Slajsarn:
Ta emot spelare eller ej... enligt mig så finns det ett antal för o emot.... svårt att ha en enda åsikt i frågan.
Men, jag intresserar mig för ett lags långsiktiga mål, hur man hanterar olika upplägg med sina ledare, egna spelare, importer m.m. Följa de "rika" lagen kontra de som inte har samma ekonomiska förutsättningar... se glädjen när "lillebror oväntat slår storebror".
Helt klart skulle vissa matcher bli riktiga gobitar med NHLspelare som krydda, säkert med mer publik på läktarna. Men samtidigt tappar man ju gruppdynamiken som fås av att en samling spelare växer samman under säsongen, troligtvis blir det några juniorer som får nöja sig med J-20 istället för att få en ärlig chans att slå sig in i A-truppen.
Men återigen.... helheten är svårbedömd. F.ö. för mig får dom gärna begränsa antal utlänningar till 2-3 st i varja lag.
Huge:Det är givetvis en aspekt av saken. En annan är att det vore skoj att se NHL spelare i ES. Alla omröstningar i media tyder på det och där är det ju publiken som förväntas besöka matcherna som röstat.
Vd är det som säger att det just är unga talanger som får stå åt sidan? Man kan väl lika gärna bänka en trött gammal tjeck eller en finne. Varför har du inga åsikter om att lag hellre tar in okända utlänningar istället för att satsa på egna unga talanger. Det är ju ett större problem i och med att detta pågår varje säsong lockout eller inte.
Redigerad kommentar
Huge:Det är ju väldigt enkelt. De som har klubben i fråga som "moderklubb" eller i alla fall har spelat som junior i juniorverksamheten borde ha fritt fram att spela.
Nu kan man ju tydligen sparka spelare så det kryphålet kommer att användas. DÄRFÖR anser jag att svenska spelare borde ha rätt att spela om (när) det blir en lockout, oavsett hur länge den pågår.
Jag köper inte argumentet med att unga talanger bromsas i och med att NHL spelare skulle spela ex 10 matcher och sedan dra till NHL. OM det drar igång.
I så fall så borde väl klubbarna säta en begränsning på antalet utländska spelare i truppen. Årets upplaga av modo har ju massor av utländska spelare. Å då har Ö-vik ett hockeygymnasium som i alla fall DE är stolta över...
Redigerad kommentar