Café

49238 inlägg · 1044 ämnen

Forum

« · 2716510 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Puffes frizon för god musik
KulaShaker: Hade de tvättbjörnar då? Och vad hände när de fick socker?
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
Bad_Brett: Där har jag varit många gånger i min barndom tillsammans med mormor och morfar. Minns tydligt hur jag matade tvättbjörnarna med sockerbitar. Typisk mänsklig humor eller bara elakt…?
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
KulaShaker: Faktiskt första gången jag besökte Furuvik. Riktigt trevlig park måste jag säga och Havskrogen höll bra klass.
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
Bad_Brett: Besökt fiendeland för att avnjuta lite skön musik!
Men du generaliserar hårt som vanligt…
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
Rip Kirby: Till skillnad från woke-vänstern, kan jag uppskatta politisk musik även om jag inte delar budskapet. Sitter i bilen på väg hem från en Bad Religion-spelning i detta nu.

Nationalteatern har förgyllt många kvällar i mitt liv. Ulf lever vidare genom musiken.
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
puffe: Såg dom på skoltid i början på sjuttiotalet, inget jävla högerskit på den tiden!
Heja (p)Uffe!
Kommentera

Sv: Puffes frizon för god musik
puffe: En klassisk och synnerligen episk göteborgsröst har gått ur tiden. RIP Ulf Dageby. Ur en tid när rock´n´roll på svenska var mer politisk och i många ögon också bättre än någon gång tidigare.

Det är något visst med just 70-talet. Inte nog med att man är född där och då, det gjordes en hel drös med både bra musik och episka filmer i alla möjliga genrer där och då som blivit stilbildande. Jag plöjer just nu igenom en lång rad TV-serier från den tiden. Se bara här: The Streets of San Francisco, Dallas, Hulken (originalserien),
Mission: Impossible (också det orignalserien), Columbo, The Invisible man, Star Trek, för att nämna några. Parallellt ser jag ytterligare några serier eller filmer men som jag ser mer efter hur andan faler på så att säga. Om jag har någon ledig tid för annat på min semester? Tja, emellan regnskurarna dyker det väl upp nån timme nu och då för andra saker :)
Kommentera


Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Läser man vad som står i din länk får man en annan bild.

Discrimination by law enforcement

Research suggests that police practices, such as racial profiling, over-policing in areas populated by minorities and in-group bias may result in disproportionately high numbers of racial minorities among crime suspects.[79][80][81][82]

In-group bias has been observed when it comes to traffic citations following accidents, as black and white police in one state were found to be more lenient to suspects of their own race, resulting in a 3% discrepancy.[81]

 A 2013 report by the American Civil Liberties Union found that blacks were "3.73 times more likely than whites to be arrested for marijuana possession," even though "blacks and whites use drugs, including marijuana, at similar rates."[83]

 A 2020 study in the journal Nature found that black drivers were stopped more often than white drivers, and that the threshold by which police decided to search black and Hispanic drivers was lower than that for whites (judging by the rate at which contraband was found in searches).[18] 

Analysis of more than 20 million traffic stops in North Carolina showed that blacks were more than twice as likely as whites to be pulled over by police for traffic stops, and that blacks were more likely to be searched following the stop. There were no significant difference in the likelihood that Hispanics would be pulled over, but Hispanics were much more likely to be searched following a traffic stop than whites. When the study controlled for searches in high-crime areas, it still found that police disproportionately targeted black individuals. These racial disparities were particularly pronounced for young men. The study found that whites who were searched were more likely to carry contraband than blacks and Hispanics.[84][85]
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Man har inte friat i 99 fall av 100, för att sedan döma någon till 22 år i fängelse.
Det är svårt att döma någon för mord när ingen har dött.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov: Varför svarta begår fler brott är en helt annan fråga. Jag kommenterade missuppfattningen om att strukturell rasism skulle leda till att svarta drabbas av mer polisvåld än vita, vilket är en ren och skär lögn.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov: I kontexten polisens överrepresentation av våld mot vissa grupper i USA skulle det vara värdefullt att få siffror även kring vissa gruppers (eventuella) överrepresentation av våld mot polisen.

Går också att vinkla statistik. De flesta fattiga i USA är vita och de flesta som dödas av poliser i USA är vita, men det framkommer sällan i debatten.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Varför någon begår mord är en svår sak att förklara och enbart en fattig uppväxt blir såklart fånigt. Men det är banne mig fånigare att hävda att det beror på en viss hudfärg eller ras.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
J F K: Nu blandar du verkligen äpplen och päron. Rättsväsendet skall inte ta hänsyn till huruvida en viss gärning var "droppen som fick bägaren att rinna över". Man kan inte fria i 99 fall av 100 och sedan helt plötsligt döma någon till 22 år i fängselset. Det är så bananrepubliker opererar, inte världens största demokrati.

"Man måste vara extremt polariserad för att inte veta att det är ett stort övervåld mot svarta från vita poliser i USA."

Det räcker med att ha deltagit på statistikundervisningen på högstadiet i skolan för att kunna avfärda ditt påstående som direkt lögn och desinformation:

- 12,6% av USA:s befolkning klassas som svarta
- 59,3% av USA:s befolkning klassas som vita
- Andelen svarta bland de som arresteras för mord är 51,3%
- Andelen vita bland de som arresteras för mord är 45,7%
- 27% av det dödliga polisvåldet drabbar svarta

Räknar vi lite snabbt på detta får vi fram följande resultat:

- Svarta är 5,29 gånger mer benägna att begå mord än vita i USA - en på tok för hög faktor för att enbart kunna förklaras med bias inom rättsväsendet
- Tittar man till den grova brottsligheten, är alltså _vita_ brottslingar 2,27 gånger mer benägna att råka ut för dödligt polisvåld än svarta

Ditt resonemang är med andra ord ungefär lika logiskt som om jag skulle hävda att män är förtryckta av kvinnor, eftersom som fler män åker dit för våldtäkt än kvinnor. Det är så dumt att det knappt går att bemöta. Det är rätt självklart att antalet situationer då dödligt polisvåld blir aktuellt ökar när polisen kommer i kontakt mer grupper som är kraftigt överrepresenterade i den grova brottsstatistiken.

Och återigen behöver man inte lyssna på mig; Det räcker med att läsa en Wikipedia-artikel inom ämnet:
en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime_in_the_United_States

Slutligen kommer en liten sammanställning vad beträffar mord i USA mellan åren 2014 och 2024:

Svart gärningsman, svart offer: 66 140
Svart gärningsman, vitt offer: 5 980
Vit gärningsman, svart offer: 3 020
Vit gärningsman, vitt offer: 31 160

Du kan komma dragandes med dina socioekonomiska faktorer hur mycket du vill, men lik förbaskat säger statistiken att risken för en svart person att bli mördad av en annan svart person är 103 (!!!) gånger högre än att bli mördad av en vit person (om man normaliserar baserat på demografin). Även om du väljer att titta procentuellt, så andelen svarta offer kopplade till vita gärningsmän lägre än den procentuella svarta populationen.

Sorry, men det är case closed. Ingen person med grundläggande förmåga till logiskt tänkande eller tolkande av statistik, kan mena på att en faktor på 103 kan vara ett resultat av bias inom rättsväsendet. Varför skillnaden är så gigantisk är dock en intressant fråga, men det är inte det vi diskuterar här och nu.

Men jag uppskattar att dessa frågor lyfts, eftersom det ger mig en möjlighet att få redogöra för skillnaderna mellan verklighet och religion.

Och ännu en gång... Ifall ni tycker att det jag skriver är skit, gör egen research innan ni bemöter, istället för att recitera Aftonbladet eller MSNBC. Googla, läs rapporter, läs Wikipedia, titta på YouTube-klipp, fråga ChatGPT... ju mer desto bättre.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Du skulle argumentera varför Rodney King-incidenten händer hela tiden i Sverige och att det bara var vänstern, BLM och säkert transpersoner som tyckte det var över gränsen.

Jag tror Floyd bara vara droppen som fick bägaren att ringa över. Man måste vara extremt polariserad för att inte veta att det är ett stort övervåld mot svarta från vita poliser i USA. Jag tror att du gravt överskattar det där med "skifta debatten". Du ser spöken pä ljusa dagen känns det som och ser konspirationer i varje hörn.

Nu har vi alltså en potentiell vice president som gladeligen accepterar rollen bakom en person han anser är jämförbar med Hitler. Det säger lite om hur långt republikanerna kommit...

För övrigt är Biden höger sett till höger/vänsterskalan. Han är bara mer vänster än republikanerna, men han blev ändå kandidaten då demokraterna är rädda för att någon som är vänster skulle riskera mittenväljare.

Dessutom lär det som vanligt bli att demokraterna får klart flest röster.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Som vanligt ska du överdriva och fokusera enbart på det mest extrema och försöker framhäva det som normaliserat. Som kartan i länken visar gäller det bara i några få stater.

Men jag håller med om att vecka 31 är långt över gränsen när det borde vara tillåtet.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Wauzsig: Jag tvivlar på att manualen angav hur många minuter tekniken fick användas, men målet var att göra den kriminella medvetslös:

"The version of the Minneapolis Police Department's policy manual that is available on-line, however, does permit the use of neck restraints that can render suspects unconscious"
www.nbcnews.com/news/us-news/minneapolis-police-rendered-44-people-unconscious-neck-restraints-five-years-n1220416

"The motion includes 30 pages of Minneapolis Police Department (MPD) training materials. And it specifically includes information about the “maximal restraint technique”—along with a photo of an officer with his knee to a suspect’s neck during a training exercise—similar to the hold used by former officer Derek Chauvin."
www.lawofficer.com/training-supporting-the-neck/

Hur mycket våld som polisen får använda är en intressant fråga som bör diskuteras. Efter George Floyd har vi har minst två liknande situationer inträffat i Sverige:

"En av poliserna ska ha haft sitt knä mot den narkotikapåverkade mannens rygg och han ska enligt domen i tingsrätten ha dött av kvävning och hjärtstopp."
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-dog-vid-polisingripande-pa-lidingo-polisen-frias-i-hovratten

"När polisen ingrep mot mannan ska de tryckt ned hans bröstkorg så han låg med magen mot marken. Detta grepp hölls kvar så länge att mannen drabbades av syrebrist och hjärtstopp, vilket ledde till att han avled."
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polis-atalas-ska-ha-kvavt-man-till-dods-vid-ingripande

Varför blev det inte upplopp världen över efter dessa händelser? Jag har inte heller hört många vänstersympatisörer vara upprörda över avrättningen av Ashli Babbitt till exempel:
en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Ashli_Babbitt

Det är fullkomligt rimligt att hävda att det faktum att hon försökte ta sig igenom barrikaden trots upprepade varningar, legitimerade avrättningen. Men Floyd ignorerade polisens order under betydligt längre tid och gjorde dessutom våldsamt motstånd. Michel Byrd, som avrättade Babbitt, blev inte ens åttalad - Chauvin fick 21 års fängelse. Tycker någon på fullaste allvar att det är rimligt, samtidigt som svenska poliser som gjort exakt samma sak blir helt friade?

När en brottsling uppträder hotfullt och ignorerar polisens order, finns det alltid en risk att olyckor sker. Det är jäkligt tråkigt, men så kommer det alltid vara. Det bästa är att helt enkelt lyda polisen. Vidare håller jag med om att det nog är klokt att ta bort MRT ur manualen, då den uppenbarligen verkar leda till många "olyckor". Men är det rimligt att lägga hela ansvaret på de individer som har blivit upplärda att använda MRT?

Jag tror de flesta är tillräckligt intelligenta för att begripa varför just Floyd-incidenten blev så stor. En vit man trycker sitt knä mot en svart man som skriker "I can't breathe". Det är bilden av en vit slavdrivare som behandlar svarta som boskap. Det var precis denna bild som BLM, påhejade av radikala demokrater, behövde inför valet 2020. Man ville skifta debatten till rasism och polisvåld, istället för ekonomi, för att på så sätt få ett övertag gentemot Trump. Chauvin blev en perfekt scapegoat, och dömdes baserat på reaktionerna snarare än handlingen i sig.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Hänvisa gärna till var någonstans i manualen det står att det är okej att använda knäet på det sättet i 8-9 minuter.
Kommentera


Sv: Zon för politiska diskussioner
Peja: Jag har alltid varit en stor försvarare av abort, men det här med att "kvinnors demokratiska rättigheter" har blivit synonymt med att få göra vad man vill med sin avkomma är riktigt sjukt (sedan är det skrämmande få som begriper varför Roe v. Wade ogiltigförklarades av SCOTUS, men det är en annan historia). Nåväl, här är ett exempel på hur sjukt det har blivit:

dupontclinic.com/abortion-from-25-31-weeks-6-days/#

Vi pratar om att avrätta 31 veckor (> 7 månader) gamla foster. Nuförtiden kan barn överleva efter 5 månader i livmodern. Att avrätta spädbarn blir inte mindre barbariskt bara för att det görs inuti livmodern. Jag skulle vilja se dessa stollar som skriker om kvinnors rättigheter gå fram och vrida nacken av 7 månader gamla foster. Som referens postar jag en bild hur ett spädbarn ser ut efter 31 veckor i livmodern. Den som tycker att det är en självklar demokratisk rättighet att få avrätta denna bebis, bör vara beredd att göra det med sin egna händer, annars är det ett massivt hyckleri.
Uppladdat:

450x300-31.jpg31.jpg

Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rulltårtan : ”det är självklart i en demokrati att vill jag göra abort så gör jag det!”

Det är självklart i din demokrati men inte i en demokrati där andra värderingar än dina råder hos gemene invånare.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: eller hur! Du skulle lätt kunna bli SDs nya ledstjärna som tror på allt du läser o hör! Trist att det bara blir fler o fler idioter i samhället o så kommer ett möjligt 3 världskrig och efter det undrar alla hur kunde vi ta så fel! Hitler var ju en bra kille! Eller hur! Floyd var ingen helyllekille men det är så många fler som dött i andra polisbrutala händelser i skitlandet over there!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rulltårtan : Det sa han långt innan han låg på marken. Han sade även "I can't choke!", ljög om att hans mamma just hade dött och vägrade sätta sig i bilen på grund av rädsla för Covid, trots att poliserna sa att de skulle veva ner rutorna. Det var för övrigt inte första gången, utan han hade en historik av att ljuga för poliser för att slippa bli gripen.

Floyd hade bland annat rånat en gravid kvinna under pistolhot. Men inget av detta spelar egentligen någon roll, eftersom Chauvin följde den dåvarande manualen, samt att Floyd dog av en fentanylöverdos och hjärtfel.

Men återigen, det är bara att titta på den oklippta filmen och bilda sig en egen uppfattning. Att Floyd började skrika "I can't breathe" på grund av knäet är ren desinformation, vilket man inser direkt om man faktiskt tar sig tid att se klippet istället för att blint följa mobben.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Hjälp jag kan inte andas!! - skiter väl jag i för jag följer bara reglementet!!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Wauzsig: Slå upp "Political Hit Job". Sedan ser du dokumentären jag länkade.

Derek Chauvin följde den då gällande polismanualen till 100%. Den reviderades strax efter Floyds överdos, där knä-mot-axeln-instruktionen togs bort. Inte alls suspekt...
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
För den som inte har koll, vill jag göra er uppmärksamma på Bad Bretts senaste idol, Derek Chauvin, som är en dömd mördare.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Peja: det är självklart i en demokrati att vill jag göra abort så gör jag det!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rulltårtan : Det är demokrati och det finns många konservativa i USA.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: finns väl viktigare saker att göra än att lyssna på ett helt tal med Donald Trump!? För mig räcker det att han tillsammans med sina konservativa domare gjort det enklare att förbjuda abort!! STOPP MIN KROPP!! Det är kvinnan som bestämmer inte nån jävla kristen ultra höger!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Tillägg: Då förstår jag heller inte varför du inte presenterade sådana klipp istället. Då kan man inte tolka det på annat sätt än att du valde att vara aktivist.

Sen väljer du att generalisera igen. Man kan exv stötta BLM utan att vara våldsbejakande. I en rörelse som är så löst sammansatt finns det många olika ståndpunkter. Det måste du ju vara medveten om när du nu följer och läser så mkt.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Absolut håller med om skeenden förenklas från båda håll.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov: Jag tittar på i princip varenda tal Biden, Harris, AOC, Trump mfl håller. Då blir det ganska lätt att bedöma huruvida medias sammanfattningar är korrekta. När det gäller Trump lyckades media länge klippa och klistra för att få honom att framstå som en rabiat och rasistisk narcissistist, men jag gissar att de flesta som fortfarande har den bilden aldrig har sett ett Trump-tal i sin helhet.

Och de som har följt Kamala och AOC över tid vet att våldsromantiken inte är något är något som behöver klippas ihop, de har varit extremt öppna med sitt stöd för terroristgrupper som BLM.

Men ja, generellt håller jag med om att man inte ska bilda sig uppfattningar baserat på ihopklippningar, då detta är hela anledningen till varför folk ogillar Trump, fick för sig att det fanns en "järnrörsskandal" samt att Derek Chauvin skulle ha gjort något som helst fel vid gripandet av George Floyd. Frågan jag ställer mig är om folk faktiskt är intresserade av sanningen, eller om det är aktivismen i sig som lockar. För sanningen finns ju tillgänglig för alla nuförtiden, det är bara att titta på det oklippta och okommenterade materialet och bilda sig en egen uppfattning.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Har inga åsikter källor i sig utan det var ihopklippet som störde mig.

Källan med Sebbe var fö från SVT.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov: Problemet är att många svenskar har en skev självbild av sig själva som intellektuella för att de följer CNN, MSNBC, Fox News och Reuters. Man anser [felaktigt] att man är kapabel att bilda sig en objektiv uppfattning då man läser artiklar från tidsskrifter över hela det politiska spektrat. Om någon hänvisar till, säg, Ben Shapiro eller Henrik Jönsson, blir man direkt stämplad som en foliehatt, trots att den rapporteringen dessa herrar gör ligger närmare traditionell journalistik än gammelmedia.

Detta är ingen lätt resa att göra. Jag är uppfostrad med att Socialdemokratin är en av de viktigaste faktorerna till varför vi i har haft så bra välfärd i Sverige. Jag fick lära mig tidigt i skolan att SVT och DN är seriösa tidskrifter, medan man ska ta det som skrivs i Expressen och även Svenska Dagbladet med en nypa salt.

Men oavsett politisk åskådning, går det inte längre att hävda att CNN eller SVT står för en mer objektiv rapportering än Daily Wire eller Henrik Jönsson. Det blir lika löjligt som att hävda att filmer gör sig bättre på VHS en streamingtjänster. Enda anledningen till att någon kan ha denna inställning är en nonchalans och aversion gentemot den moderna verkligheten. En verklighet där gammelmedia inte hade överlevt utan presstöd och public service-skatt. Det är en red pill-fråga; den dag man väl vågar ifrågasätta det vi blivit indoktrinerade med sedan barnsben, går det inte att vända tillbaka. Vissa barndsomvänner idiotförklarade mig i 10 års tid, innan de till slut accepterade den plågsamma sanningen med public service.

För oss som är mer intresserade av att se saker med egna ögon, och mindre intresserade av att höra vad imbeciller som Jonna Sima eller Anders Lindberg har att säga om saken, blir det tämligen löjligt med utspel som att no-go-zoner eller våldsromantik hos vänstern skulle vara någon form av populistisk högerpropanda. Kan rekommendera filmen "The Fall of Minneapolis", som på ett pedagogiskt och objektivt sätt skildrar exakt hur media medvetet vinklade George Floyd-incidenten:

m.youtube.com/watch?v=eFPi3EigjFA

Jag är emellertid inte naiv, utan inser att J F K och hans entourage kommer komma med högafflarna och avfärda filmen som lögnaktig propaganda. Jag är därför inte intresserad av att diskutera detaljer i filmen, utan vill mest uppmana alla som tror sig vara pålästa om BLM och George Floyd-incidenten att vara öppna för andra perspektiv, och därefter på nytt ställa sig om reaktionerna verkligen stod i proportion med händelsen. Bilda er en egen uppfattning.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jugge: "Dom ligger väl väldigt nära våra egna moderater i världsåskådning?"

En sanning med modifikation. Det må gälla Joe Biden och gänget, men tar du AOC eller Ilhan Omar så är de betydligt mer radikala än Nooshi. Därav splittringen bland demokraterna.

Det är därför Trump är det överlägset bästa valet. Han har inte samma konservativa värderingar som den typiska republikanen, utan vill mest att arbetarklassen ska få det bättre, samtidigt som han vill skydda amerikanska intressen och värderingar.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Alla normalt funtade människor begriper att din liknelse mellan Breivik och BLM
är helt galen.

BLM är en reaktion på århundraden av förtryck och rasism. Breivik är en massmördare.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov: Det är bara att förbjuda skiten, är så innerligt trött på allt snack om yttrandefrihet! Å skicka tillbaka idioten till Irak!!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB:
Man får bränna vad man vill för mig så länge vi talar skrifter,flaggor och även pengar. Men tycker att man isåfana fall framstår som en tönt för egen del. Däremot verkar det känsligt för andra människor av oklara orsaker.

Är vi i ett läge där det blir en del av vår säkerhetspolitik så kommer flera frågor i spel men att bränna en koran i det läget var omdömdeslöst.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Nej jag kommenterade Sebbe Stack och huruvida han är representativ för vänstervåld. Utgick från Sverige. Jag antar att du och Mattias 74 är flitiga demonstranter och därför känner er hotade av upplopp. Sen att vänstern i sig gllorifiersr upplopp bevisar varken ditt eller Mattias klipp. Är ditt bästa underlag ett ihopklipp på X med olika perioder utan kontext så har du inte mkt till underlag.

Så vem som är farligt av höger/vänsterextremister är svårt att veta iaf vad som framkommit från både dig och Mattias. Det går heller inte att avgöra utan att man sätter sig in i frågan.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
TIK_TIK: nej tack!! Helt ärligt så är Sveriges dansband så oerhört pinsamma så jag skäms nästan! Såååååååå dåligt!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jugge: Både demokraterna och republikerna är givetvis otroligt höger med svenska mått mätt. Bernie Sanders är väl egentligen den enda som pratar om saker som påminner om svensk politik, och just därför betraktas han som alldeles för vänsterradikal för att kunna ta över demokraterna.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Roligt att man kallar demokraterna ”vänstern” här inne… Dom ligger väl väldigt nära våra egna moderater i världsåskådning? Det är bara att republikanerna är så sjukt långt ut på högerkanten, och det har bara blivit värre sen Trump började styra partiet.

Alla amerikanska politiker har genom alla tider, oavsett demokrater eller republikaner, haft svårt för ryssarna/Sovjet. Trump däremot tycker ju att Putin är en hyvens kille… Man ska ju inte önska folk olycka, men jag tror att världen hade varit lite säkrare om gårdagens kula tagit lite längre åt höger…
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rulltårtan : Fram för mera dansband. Förgyller tillvaron.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: stormade dom inte Kapitolium, okey bara en död men en väldigt farlig markering mot demokratin ivrigt påhejad av Trump som borde sitta i fängelse och inte ha chansen att bli president igen!
Förbjud Mello och dansband!!!!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:

Exakt så menar jag 😀
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Problemet är att man jämför med typ Breivik. Om det dog 25 personer under upploppen i Minneapolis och Portland där vänstern spred hat och skräck under många månaders tid, så hävdar man ändå att Breivik var mycket värre då han på egen hand hade ihjäl 77 människor. Om det enda måttet du använder dig av är antalet skjutna personer per gärningsman, blir det väldigt logiskt att högern är överrepresenterad eftersom de vet hur man hanterar skjutvapen.

Alla normalt funtade människor begriper dock att denna typ av jämförelser är helt idiotiska och att Breiviks attentat var en mikroskopisk flugskit i rymden jämfört med den förrödelse BLM-rörelsen orsakade, som uppgick till tiotals, kanske hundratals, miljarder kronor. Högern har aldrig varit i närheten av att orsaka denna typ av skada i modern tid.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Jadu, vänsterextremister har väl inte mördat någon i Sverige vad jag vet, däremot har högerextremister mördat närmare 40 personer sen början av 80 talet till nu.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74:
Du menar att han fortfarande vill använda våld idag eller om han är vänster? Han är väl någon form av predikant idag.

Du menade med videon att vänstervåld var en större fara än högervåld( knepig uppdelning fö).

”Högervåld”
Lasermannen
Mangs
Brevik

Alla var seriemördare med politiska motiv. Ingen aning om hur deras politiska åsikter spelade roll för vad de blev. Hur många har Sebbe dödat?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB: nej det förstår jag men varför inte ändra lagen som man gjort i Finland och vad jag tror även Norge?
Måste Sverige alltid vara ett land där allt är ok! Friskolor som vi är unika för (kan finnas något liknande i typ Colombia) A-traktorer och mopedbilar och så dessa jävla fartgupp! Elsparkcyklar USCH!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Tänker mest att diskutionen handlade om våld och politik i sammanhang. Att Stakkset själv uttryckt att våldet i hans liv egentligen handlade om andra saker i livet som fick utlopp i aggression. Att han idag blivit Kristen.

Jag har inte kollat klippet, men har sett andra klipp där han var väldigt hatisk och kan tänka mig vad som sägs i detta klipp.


Sen kan han säkert fortsatt ha "vänster sympatier",
Men kan nog garantera att han inte står bakom sina gamla våldsamma åsikter idag.

Detta är i samband med när Einar sköts(Nils Grönberg)
”Jag är så trött på våldet. Jag är så trött på mig själv för att jag var en så dålig förebild för Nisse å ungdomarna i hans generation när dom växte upp genom det livet jag levde. Förlåt. Vila i frid”.
Kommentera

« · 2716510 · »