1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590800 inlägg · 6217 ämnen

Slår vi vakt om SHL och Elitserien?

« · 1265729 · » Till forumet

Sv: Slår vi vakt om SHL och Elitserien?
Bragd-Birger: Annars lider vi väl en aning med våra länsgrannar idag eftersom deras attraktionsvärde, vilket kom som en obehaglig verklighetspåminnelse för många av släktmedlemmarna där uppe i Ångermanland, tydligen inte räckte till för att Linkan skulle välja spel i Modo....
Kommentera

Bragd-Birger:

Skönt.

Blev orolig där en stund.
Kommentera

P J: No offense, men istället för att gambla med blodtrycket bör du fundera ett tag på hur gången i den här såpan är. Håkan Loob leder ett utvecklingsbolag som Hockeyligan (dvs elitserieklubbarna) gemensamt äger.
Han utreder och grejsar alltså på bl a Timrås uppdrag.
Det existerar inget 'skynda skynda, skriv upp sig på listan för snart är den full!!!1' - larv.
Lika lite har 'Luleå pyntat in sex millar i juni'.

Herregud, folks.
Kommentera

P J: mm . .precis . sex mille . iväg med corso skippa sonnenberg och hirso och investera i en utredning i stället.
Kommentera

TIKbiff:
Sex mille eller inte, men säg inte att det inte kommer ha betydelse att Luleå pyntade in det i juni medan Timrå väljer att titta på och inte bidra med en spänn om/när småklubbarna slåss i slutändan om att få vara med... Tar man inga risker kan man inte räkna med att få samma utdelning som när man tar risker. Det om något är väl allmänt känt.
Kommentera

TIKbiff: sen kan man ju lite försiktigt undra vilken typ av utredning som kostar så mycket pengar . hade de varit 6 mille allt som allt som alla lag skulle dela på . men 6 miljoner per lag .. den utredningen måste lösa alla problem i hela världen .. de kanske är palme utredningen som ska starta upp igen
Kommentera

TIKbiff: Märks ganska tydligt att lueå har cashat in dom pengarna iaf, med tanke på hur deras trupp ser ut.....
Kommentera

P J:
Dumsnål?
Det är väl så att säger du nu att du skall vara med, då skall du vackert vara med att betala in 6 000 000 oxå....
Kommentera

Ska man utgå från det som presenteras i media börjar jag bli riktigt orolig. Fler och fler lag anmäler sitt intresse medan Timrå vill avvakta till hösten. Även en intresseanmälan idag inte är en garanti för deltagande i framtiden är det ju helt klart så att när man väger mellan två klubbar där den ena visat intresse och den andra passivt tittat på så är valet ganska enkelt. Det är en situation jag ABSOLUT INTE vill se att Timrå hamnar i. Vad har man då vunnit på att vara dumsnål? Då blir det som någon skrev längre ner, en kamp om SM-guldet mot Örebro, Bofors och dylika hockeymetropoler. Inte heller kommer det vara nån vits att satsa hårt på J18 och J20, för spelarna kommer dra ännu tidigare från Timrå. Derbyn i all ära, men jag ser hellre en hockey av högsta Europaklass i Timrå än derbyn mot Sundsvall hockey.
Kommentera

Skönt att komma till en sida där det sportsliga sätts i förgrunden. Svensk idrottstradition bygger på upp och nedflyttning,kval,streckstrider och dramatik.
Stängda ligor hör hemma i USA där gemene man har idrotten som förevändning att käka popcorn. Vill ni bli riktigt förbannade så rekommenderar jag ett besök på hockeysverige.se och läsa Robert Petterssons blogg. En frölundait i övre blöjåldern som dessutom har begåvats med humor då han kallar sig hockeyexpert.
Kommentera

Skarin: Jag avsåg inte att jämföra Gävle och Sundsvall. Jag pekade bara på de sjuka nu-måste-vi-hoppa-på-tåget-manövrar som elitserielag är så absurt fallna för. Det börjar med något/några lag, och sedan sprider det sig neråt tills alla ska ha/göra samma sak. Varpå man slutligen hamnar i just Gävle eller Övik, där arenan utgör en stor riskfaktor som kan välta hela föreningen på typ två säsonger om det skulle skita sig ordentligt sportsligt och publikt.

Orkar inte dra arenagrejen på ett engagerat sätt, men oavsett vad man tycker om det är det näppeligen så att 'en arena i Sundsvall är det enda alternativet för Timrå!!1'. Lika lite som en europaliga är 'det enda möjliga för svensk hockey'. Det beror på vad man har för mål att sträva efter och hur man vill nå dit. Vill Timrå hamna topp4 vad gäller omsättning, spelarbudget osv...sure. Då måste man göra upp med sin historia och skapa ett nytt fundament i Sundsvall.
Jag ser fördelarna med det alternativet, men jag är också rädd för de potentiella negativa konsekvenserna. Fuckar man upp föreningens mojo och magi, så...tja. Då riskerar man att bli fucked om det blåser snålt.
Kommentera

Jag har varit tyst länge. Det får nog bli så ett tag till.

Men att jämföra Läkerol Arena med en ny arena i Sundsvall City, vid ranschen känns väl så där va...... Det är lite skillnad på läge, etc etc...

Men......vi känner lugnet...... Vi tar en toy.

Dock kan jag hålla med om en hel del i de känslor som BB beskriver. Jag gillar inte riktigt det här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bragd-Birger: Håller med avseende både fakta och känsla. Argumentet "det känns tråkigt" är dock inte så starkt. Däremot argumentet "hur fan ska det fungera" tycker jag är mer relevant.

Angående tåg och hoppande: om dårskapet så som det presenteras av Ros i Aftonbladet nu av någon allmänt bizarr anledning segrar och det svenska seriesystemet dödas blir det måhända mer intressant att hänga med. Sen är det tråkigt att det starkaste argumentet mot det svenska seriesystemet med upp- och nedflyttning och annat trams verkar vara att det fungerat utmärkt sedan hela Sverige släpptes in i pyramiden för 55 år sedan och därför per automatik hör forntiden till. Leksands geggiga argument om att seriesystemet är otidsenligt är ju en fascinerande variant på temat när de och löven (ständigt dessa Löv) krävde utökning av ligan vid deras degradering för tio år sedan.

Angående Loobs underkläder och eventuella orenligheter däri: När Löfbergs Lila Arena byggdes var den förberedd så att övre etage kunde täckas för och stängas av om det blev tomt... Idag är det istället default att det ska komma 7000 pers. Och när det inte gör det är hoppet att byta liga och gå upp till, vad är det, 65 omgångar? Brynäs har väl konstaterat att arenan inte blivit något väsentligt lyft ekonomiskt. Modo är nog fortfarande väldigt glada för sin arena men det är ju bara att konstatera att det krävts pengar motsvarande en årsförsäljning kånkenryggsäckar för att täta de ekonomiska hålen trots att flera av de ledande spelarna spelade ideellt.

Det finns för många kåta klubbdirektörer som glömt vad det här går ut på.

Kommentera

Bragd-Birger: Läkerol Arena kostade 160 miljoner kronor att bygga. Du överdrev med sisådär 90 miljoner kronor, var tvungen att rätta dig.

I övrigt så ligger det mycket i det du skriver.
Kommentera

Den här europaligan känns skittrist. Precis som man kan förvänta sig, när det är en rent kapitalistisk nödvändighet. Storklubbarna har trissat upp lönenivåerna så mycket (bl a genom att ständigt övertrumfa och köpa lyckade spelare från mindre klubbar) att dom 'tvingas' ha extremt tajta ekonomiska marginaler för att hålla jämna steg med sina toppkonkurrenter. Vilket slår igenom lika mycket hos klubbarna nedanför.

Och sen NHL/KHL/övriga Europa på det. Jag vet inte, jag. Frågan är om det inte vore en betydligt smartare väg att gå att helt enkelt inse faktum och tvingas vänja sig vid en lägre kvalitet på Elitserien? Hur tungt väger egentligen förmånen att få se spelare av yppersta europaklass i den egna arenan ställt mot det man försakar i en europaliga? När man i princip dödar allsvenskan (eller i a f motivationen i form av en hägrande, möjlig elitserieplats)? När man plötsligt gör det tidigare otänkbara - dvs stänger ligan?
När man i princip omöjliggör deltagande för lag som inte kommer från en storstadsregion alternativt har en jävligt fet arena som dom kan fylla?

Jag förstår inte att lag som exempelvis Luleå redan 'anmält sitt intresse' (och notera, aftonslaske- och sexpressjournalister: detta innebär inte att dom 'är klara', och att det därmed bara finns 4 platser kvar för övriga att slåss om. Lika lite som en uppskrivning högst upp på mäklarens jag-är-intresserad-lista betyder att du har första tjing på lägenheten). Om man har svårt att hävda sig i den inhemska ligan, vad får dom att tro att dom ska ha större chans i en liga där dom dessutom ska konkurrera med dom pengastarkaste lagen i Norden + Schweiz/Tyskland m fl ?

Men, konsensus just nu verkar vara: tåget går, och det är lika bra att kasta sig på så fort som möjligt. Jag är skeptisk. Jag skulle gärna se att man började polarisera frågan, för och emot. Det är ingen 'nödvändighet' med en europeisk liga i föreslagen form. Det är ett alternativ, och som med alla alternativ finns det bra och dåliga utsikter med det.
Vill man (dvs i Sverige först och främst Dif, Frölunda och Malmö som har de bästa förutsättningarna) kunna få en större kaka att röra sig med, så...visst. Då är det här ett säkerligen utmärkt alternativ. Förutsatt att dom får med sig tillräckligt många andra svenska klubbar så klart, så att dom inte hamnar vid sidan av och blir betraktade som menlösa parenteser. Allt medan Elitserien rullar vidare i en visserligen något urvattnad men ändå hyfsat rafflande form.

Njae, som sagt. Det är lite bajsnödigt. Men elitserien har ju varit väldigt duktiga på att blåsa upp sig själva och sin verksamhet till någon sorts fantasiprodukt. Jag menar, 250-miljonersarenor i hålor som Gävle och Övik betraktas som en helt naturlig nödvändighet. Och i Karlstad springer Loob omkring med urinfläckade kalsipper för att kassakon Löfbergs Lila Arena plötsligt börjat sina.

Och här i Timrå är det plötsligt otänkbart med något annat än att flytta laget in till Sundsvall och bygga sig en egen megaarena. För annars 'hamnar man efter'. Hur mycket efter exempelvis Brynäs och Modo man nu anser sig vara, ekonomiskt eller sportsligt.

Summa summarum: hela den här europaligegrejen är en fortsättning på elitseriens ständiga haren vs sköldpaddan-lek. Klubbarna längst fram i den ekonomiska kön ogillar hur gapet minskar och kan inte pressa sig så mycket mer för att behålla sin komfortmarginal. Därför: fortsätt spring på en ny bana. Gärna med så många betalande sköldpaddsdeltagare som möjligt.
Kommentera

Et tu Brute: Ja allt kan ju vara vattentätt i denna nya ligakonstruktion också. Men just därför vore det ju intressant ifall någon kunde ta fram lite mer fakta i stil med hur allt är tänkt att fungera rent praktiskt.

Ska man se det skattetekniskt så lär svenska klubbar få svårt att hävda sig om man ser det långsiktigt? Om lagen ändå spelar i samma liga kan väl en utländsk stjärna välja spel i Danmark lika gärna jämfört med att bosätta sig i någon landsortsmetropol i Sverige.
Kommentera

Frella:

Det går att vända och vrida på det här en hel del. Det man med säkerhet kan säga är att nuvarande upplägg ger klubbarna mellan, 1-5 miljoner, i vinst.

Detta innebär idag att de flesta går minus.

Skall vi ha svenska lag kvar i Europatoppen krävs det ju att man får bra betalt för TV-rättigheterna?

Om nu 10 lag skulle mötas inbördes under 36 omgångar, så känns det hetare än att 12 gör det nu, under 55 omgångar.

Kommentera

Et tu Brute: Jo i ES ja men där finns ju även ett spänningsmoment neråt. Blicka mot NHL och KHL då istället då det väl är dessa denna liga ska efterlikna. Om HV71, Leksand etc varit i den sits Edmonton var i iår. Hade publiken strömmat till arenan då? Utan ett lönetak är väl risken rätt stor att de lag som huserar på stora orter får ett rätt rejält försprång inom några år? Med ett lönetak tappar man istället konkurrenssituationen med främst KHL. Det känns som det kommer krävas väldigt höga pris och tvpengar för att mindre lag ska hänga på.

Tio svenska lag känns som åtminstone fem för många i min bok men jävligt kul om det lyckas byggas något bra av detta.

Kommentera

Frella skrev "Om man inte har de två förstnämnda är det då någon som tror att t ex Leksand kommer kunna konkurrera med Köln på lika villkor efter två-tre år? Hur intresserad kommer då publiken att vara när man har ett lag fast förankrat i botten av ligan och har man tur kan man snubbla sig till slutspel något år annars så har man lirat färdigt.

Någon borde kunna ta fram info om detta så att även vanligt folk får veta om det är ett potentiellt luftslott eller en riktigt bra produkt.

Något  säger mig dock att ett möte med Jyp i början av oktober eller i slutet av mars, är minst lika viktigt som ett länsderby mot MoDo, ifall segern innebär att man går upp på slutspelsplats?

Kommentera

Noterar att också Leksand vill vara med på tåget. Vore det inte mer intressant om kvällspressen kunde göra ett riktigt avslöjande och kanske komma med lite inside om hur det är tänkt att ligan ska fungera.

Kommer man att ha ett lönetak?
Kommer man köra någon form av draft?
Hur löser man skattebiten för spelare?
Kommer man införa glesbygdsbidrag?

Om man inte har de två förstnämnda är det då någon som tror att t ex Leksand kommer kunna konkurrera med Köln på lika villkor efter två-tre år? Hur intresserad kommer då publiken att vara när man har ett lag fast förankrat i botten av ligan och har man tur kan man snubbla sig till slutspel något år annars så har man lirat färdigt.

Någon borde kunna ta fram info om detta så att även vanligt folk får veta om det är ett potentiellt luftslott eller en riktigt bra produkt.

Kommentera

Bragd-Birger: Jo, inte är vi särskilt proggiga eller romantiska av oss, så det kan nog ligga en hel del i den iakttagelsen.
Kommentera

El Maco: Sitter och läser kvällstidningarna och ser att vissa lag ska få vara med och andra inte i en som jag ser det PAJAS LIGA. Vi har en mycket bra inhemsk liga i sverige som vi ska värna om jag är väldigt tveksam om det kommer att finnas tid att fostra hockeyspelare vilket vi i sverige har varit bra på.Vi ska komma ihåg att hockeyn är väldigt liten jämfört med fotbollen i europa. Så något champions league i hockey det har jag svårt att se. NEJ TIMRÅ DET HÄR SKITER VI I.
Kommentera

Björn W: jag tycker ditt "konstaterande" är rätt spekulativt. Men visst, whatever makes you happy. Jag antar att det är i just Luleå och Ö-vik det finns störst behov av rosa drömmar 2010.
Kommentera

Bragd-Birger: Ja det är du. Du pratar ju bara för dig själv.
Kommentera

Björn W: Jag kan bara prata för mig själv, men jag tolkar det som att Modo är en menlös klubb från en menlös stad och med en menlös supporterskara.
Är jag något på spåren?
Kommentera

El Maco: Du är fri att dra vilka växlar du vill - själv konstaterar jag att en av de som skulle ha kommit med pga ett vapenstillestånd har nu utnyttjat sin styrelseplats och den information han fått till att få sin klubb att vända (även offentligt). En av de som kommit med var alltså fel person att välja för ett förtroendeuppdrag, sett från de andra fem lagens sida. Möjligen var också hela klubben fel klubb att släppa in.

Men saker beror ju hur man vill se på dem, så klart. :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Vad betyder föresten Furbo magnifico? Fanstastisk räv? Que?
Kommentera

Björn W: Vad inseminerar du? Lulefiguren och modofiguren antar jag är med som representanter för hockeyligan/silent six eftersom de inte kom med igår utan redan efter förra vapenstilleståndet i höstas. Skulle inte dra allt för stora växlar på det. Perra är tydligen med i någon slags gemensam hockeyutvecklingskommitté också - det är minsan inte Challe. Jag bara undrar vad det betyder?
Kommentera

El Maco: Visst, du kan ha helt rätt - inget tvivel om det. Jag bara undrar vad lulefiguren Curt Johansson och MoDo-figuren Anders Källström gör som styrelseledamöter i HUB när inte Brynäs, Timrå, Skellefteå & Södertälje tycks ha någon representation där?

Furbo magnifico?
Kommentera

mikenomad: Tägtström skriver fel i ingressen så Timråit han är. Enligt Ericsonintervjun har alla lag fått en förfrågan. Tägtström drar slutsatsen att eftersom Modo fått en förfrågan så är de med - i så fall är Skellet, SSK, Timrå och Brynäs med också. Så egentligen har ingenting hänt annat än att någon på mer eller mindre goda grunder spridit ett teoretiskt förslag på liga med tio svenska och random utländska lag samt att Luleå kommit fram till att det Norrbottniska läget är så pass desperat att de måste gå med oavsett vad. Två andra lag som också varit grymt positiva är AIK förra året som hellre spelade i KHL  och succéklubben Björklöven som också anmält sig frivilliga till en plats i europaligan.

Jag är lugnare idag än igår. Jag säger så här - verkar det bra hoppas jag att Timrå kan flexa muskler så pass att vi kan gå med. Och brådska i det här läget är ett svaghetstecken. Lite kvardröjande oro för fulspelande men inte mer än förra veckan.

Kommentera

tomanihe: TIK skulle förmodligen inte tveka att hoppa på utredningen om man hittade en extern finansiär då det kostar sex miljoner att köpa in sig i nuläget. Med en sån utgift sätter man ju hela föreningens existens på spel med tanke på att vårat egna kapital efter årets säsongs bokslut kommer vara 0kr.
Kommentera

tomanihe:

If you´re not in, you´re out.

Typ.
Kommentera

mikenomad: Är inte heller säker på att det är vettigast att stå utanför. Om ligan nu blir av och det skall göras en utvärdering av vilka svenska lag som skall vara med så kan man ju anta att det ligger lättare till att det väger över för de lag som varit med sedan tidigare. Hade jag varit den som valde och allt var lika mellan exempelvis Luleå och Timrå, där enda skillnaden var att Luleå varit med och bekostat utredningen så skulle det nog vara det som avgjorde frågan. Jag misstänker även att man har större chans att påverka hur utredningen skall genomföras.

Det man får hoppas på är väl att Timrå inte genom att vara motståndare, eller allt för skeptisk till den nya ligan straffat ut sig om Europa ligan blir av.
Kommentera

El Maco: Det är ju trevligt att du delar Ericsons åsikter och lugn. Själv är jag inte lika säker:
Kommentera

T T: Väldigt kloka ord från Ericson tycker jag. Han tycker precis som jag så det verkar ju väldigt begåvat...
Kommentera

Anonymous: Så enkelt är inte allt.
Kommentera

tomanihe: Japp men det hänger ihop med hur stort intäktstappet blir om europaligen blir sanning och ni hamnar utanför. Det värsta som kan hända är att den ända kostnaden man kan skära i när intäkterna minskar är spelarbudgeten, eftersom resten är fasta över sikt vilket är vad vi ser i Brynäs idag.

Som sagt, jag tror vi får svårt att överelva ekonomiskt om vi blir utanför, så sätt er inte i samma situation som oss.

Redigerad kommentar

Kommentera

Dunc: Resorna blir ju inte att leka med heller.
Kommentera

El Maco: Vad gäller Luleå så gick de med 700000:- plus, Färjestad däremot de gick flera miljoner minus. Så ekonomiskt kan du inte klanka ner på dem.
Kommentera

Zzz: En ny arena är väl egentligen en annan diskussion men det tycker jag att man bör bygga oavsett om den nya ligan blir av eller ej. Om det nu inte blir så att tik hamnar utanför, då behövs nog inte någon ny arena. Motivet till att jag förespråkar detta är för att jag personligen tycker att det skulle vara roligt och mer praktiskt med en fin arena inne i stan. Tror att det är fler som tycker så också. Men ur ett rent ekonomiskt perspektiv så tror jag att klubbledningen har bäst koll på om det skulle vara lönsamt eller inte. De har ju funderat på denna fråga i några år nu.
Kommentera

Per HApps: "det är bara att välja . Antingen hoppar man med och bygger en ny arena inne i stan, eller så blir det derbyn mot Sundsvall hockey."

Bygg ingen ny arena föränn ni är med, se på oss (Brynäs) som har en areana som dränerar hela ekonomin. Kommer vi inte med i europaligan kan jag inte se hur vi ska klara det. Vi har idag en omsättning på 130 miljoner men ett spelarbudget som placerar sig i 11-12 i elitserien.

Redigerad kommentar

Kommentera

T T: Det kan väl iof vara smart och smidigt att stå vid sidan och vänta på vad de andra kommer fram till. Risken är dock att de andra kommer till att "Tyvärr det finns bara utrymme för 10 svenska lag, vi vet att vi sa att alla skulle vara välkomna men...". I ett sådant läge är det lättare att inte bjuda in några fler än att slänga ut några som redan är delaktiga. Om tik skulle engagera sig i arbetet så skulle de ju även få större chanser att påverka. Visst man riskerar att ha kastat bort tid och pengar ifall det inte blir av. Men det finns ju en risk med att stå utanför också.
Kommentera

Ericson känner ingen oro att Timrå ska bli utanför ligan om klubben väntar med att ta ställning.

– Nej, det gör jag inte. Det vi har sagt är att vi tolv lag i Elitserien ska erbjudas plats i den här serien. Sedan om inte alla kommer att ta det erbjudandet, det får vi se när den dagen kommer och vi ska ta ställning. Det är inget som är hugget i sten att det ska vara tio lag utan det kan vara tolv också. 
Kommentera

Frågan är om det handlar bara om den europeiska ligan. Bryter dom sig inte ur svenska ishockeyförbundet vad händer då med tre kronor och deras turneringar? Hur mycket pengar kommer förbundet, pumpa in pengar för att behålla sin status. Följden kan bli att peningkåta äldre spelare spelar i en europeisk liga medans yngre spelare kommer att delta i den nationella för då får dom delta i små kronor och tre kronor turneringar. Dom svenska lagen kommer inte ha en chans ekonomiskt att konkurrera med Nhl dller Khl
Kommentera

El Maco: Betr. den tänkta nya ligan så måste man ha i åtanke att det handlar om att dra in så mycket stålar som tänkas kan i varje enskild klubbs klubbkassa. För de svenska klubbarna i en sådan tänkt liga gäller alltså att man måste dra in mera slantar till klubbkassan än vad man gjorde under fjolåret. Detta med tanke på att de flesta av klubbarna gick back ekonomiskt sett. Man måste alltså spela mer matcher än vad man gjorde i fjol och det måste komma mer publik o man måste få mer TV-pengar. Under fjolåret spelade man 5 matcher i grundserien mot alla svenska lag. Detta räckte inte för att klara budgeterat resultat. De klubbar som gick bättre än budgeterat klarade sig någorlunda genom slutspelet.
I den tänkta nya serien så gäller fortsatt 5 matcher mot svenska lag. Men det är mindre antal svenska lag, följaktligen mindre antal matcher. Detta skall kompenseras av matcher mot lag från Tyskland, Schweitz, Danmark, Tjeckien o.s.v. Dessa matcher skall inte bara spelas på hemmaplan.....
Har i tankekedjan svårt att se hur man skall kunna, fullt ut kompensera för det publikbortfall som oundvikligen kommer att uppstå. Sedan så finns ytterligare tveksamheter speciellt vad gäller TV-pengar. Om något av de större bolagen har möjlighet att teckna sådana avtal. Vilket i sig är mycket tveksamt.
Ja, det var lite tankegångar......
Kommentera

Hahl Bundy: Jag håller med dig. Dock skulle jag vilja göra som biskop brask och smuggla med en lapp om nödd och tvungen.

1) Jag tycker inte att elitserien är särskilt sjuk. Det är Sveriges bästa liga oavsett sport och möjligen med undantag för dansk fotboll hela nordens bästa liga.

2) Jag förstår att det är lockande med red bull-pengar och vad det kan vara.

3) Men... på sikt förstår jag inte hur en elitliga på europeisk basis ska kunna ha så jävla många lag utifrån buskarna i Sverige.

4) Så varför ska vi vara så pådrivande?

5) och är inte den beprövade europeiska modellen nationella serie med internationellt cupspel? Visst, KHL är nationsövergripande men det är gamla sovjet, goddamit! och att ishockeyns utvecklingsländer Ungern och Rumänien kör gränsöverskridande kan jag också tycka är smart.

Men som det ser ut nu när Luleå tydligen suger Nordic Trophykuken och det säkert viskas runt om i buskarna bakom isladorna i vårt avlånga land måste man kanske vara med? De så kallade storlagen (förutom HV) torskar massor av pengar i år med sina nuvarande affärsmodeller och det är ett faktum att det sprutar ut kvalitetsspelare från den här serien till KHL och i någon mån Schweiz så nåt kanske måste göras. AIK och Malmö har väl förlorat hundratals miljoner tillsammans genom åren men tydligen är i alla fall Malmö jävligt sexiga.

Jag tycker att Christer Ericsson har rätt i att man ska invänta utredningens utfall innan något bestäms men i den här ligan kontrakterar man ju bevisligen varandras tränare och spelare under brinnande spel så varför skulle folk vara ärliga på den här punkten? Om dyngluleå är med på båten redan verkar det räcka med att vara tidiga för det kan inte ha att göra med vare sig sportslig, ekonomisk eller organisatorisk kvalitet i alla fall.

Kommentera

El Maco: Inte visste jag att du också var där. Vi var ett gäng som for ner o hade jättekul. Därnere förstod jag att "Sebbe" skulle bli något alldeles extra.
Före det så hade jag större förhoppningar på Eric Moe. Men där nere i Arboga så ändrade jag ståndpunkt. Just den matchen o några kommande så envisades "Challe" med att spela "Sebbe" o Eric tillsammans o det syntes på långt håll att detta var misslyckat. Det går inte att ha 2 stycken spelbackar i lag o absolut inte om de är så unga. Ja sa till mig själv efter den matchen att "Sebbe" kommer bli den bättre av de två. Ju längre säsongen fortgick ju mer rätt fick jag. Mot slutet av serien så dristade jag mig till att säga att "Sebbe" påminner mer o mer om Bert-Ola. Oh se så rätt jag haft. Om Bert-Ola dominerade så kommer den här killen dominera ändå mer.
Kommentera

Ang. den nya ligan o hur den ser ut kan man tycka mycket om o jag har väl en del åsikter men det lutar nog åt att jag tycker så här:

Skulle den här nya ligan i Europa av nån anledning skita sig,så är man ju inte ensam eftersom det finns 9 st. andra klubbar i Sverige som är i samma situation.
Det är väl "bara" starta en ny liga i Sverige eftersom det är de 10 bästa lagen i landet ijentligen.
Riskerna med att inte hoppa på det här tåget ser ut att vara betydligt större än att inte hoppa på i tid.
Man kan inte avvakta för länge, Vi kan inte stå på perrongen när tåget går.

Det kanske kostar några miljoner om det skulle skita sig, men att stå utanför och få möta svenska dynglag som Sundsvall o Tingsryd istället tex. anser jag innebär att Timrå IK väljer att kliva ner på allsvensk nivå om ens det.

Det anser jag att vi inte har råd med!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Simmalugnt: Själv har jag hört att både Luleå och Linköping är ena jäkla publikmagneter i Salzburg och Prag. Och de andra åtta svenska och de tio finska och the odd norska och danska laget också.

JypH mot HV71, det låter som ett programspråk.

Kommentera

Simmalugnt: du, det var riktigt trångt på läktarna i Arboga när vi mötte Dynamo Riga i augusti ifjol ska jag säga dig. Inte fullt lika trångt i mellandagarna 1990 hemma i ladan.
Kommentera

« · 1265729 · »