Brynäs IF

730585 inlägg · 7961 ämnen

silly season 16-17

« · 1746440 · » Till forumet

Sv: silly season 16-17
Skrubben: Men om vi skall vara ärliga så är det väl rätt självklara saker? Om dämpar denna lite vårystra glädje över att Brynäs har börjat kommunicera igen efter det att HGK slutade så kan man fråga sig varför Stark inte gjort detta tidigare?
Varför precis efter att ha lanserat ett mardrömsresultat?
Det har varit knäpptyst under ett års tid men nu helt plötsligt, två saker samtidigt....gosh, hoppas han inte sliter ut sig.
Kommentera

2064: Kan det vara så att han märkt att det uppkommit fler frågor senaste tiden och tar tillfället i akt att öppna upp kommunikationen lite? Vet tex. inte vad han skulle sagt i höstas/vintras.
Kommentera

Huge: " så att ni slipper sitta ovetande härinne och dra slutsatser av era egna gissningar om hur verksamheten bedrivs."

Ovetande? Var det inte klart att verksamheten gick 8 miljoner back pga en klantig budget? Stark gick ju t.o.m ut och förklarade hur det kunde bli så här på Brynäs hemsida. Nu har ledningen valt att dels förklara ingående på hemsidan men även satt in ett extra möte för fansen, vilket tyder på att det har skett misstag från deras sida som måste redas ut. Bra gjort av Brynäs. MEN, bara för att vi här på forumet har släppt den här blundern och gått vidare så betyder inte det att du kan gå runt och slå dig för bröstet som att "jag hade minsann rätt" och låtsas som att detta möte minsann upphäver det faktum att vi gick 8 miljoner back pga nybörjarmisstag.
Kommentera

dAVydov: Du menar frågor av arten "hur fasen kunde ni tappa 8 miljoner kronor bara sådär?" och faktiskt tvingas förklara det?
Kommunikation är a och o.
Hur enkelt som helst, att efter 3 månader bara köra en intervju om det känns efter första tiden, utmaningarna framöver, kort om resultat, känslan kring En Bra Start (där man slänger in en intervju med en sponsor) och varför inte (helt off topic, jag vet) något om hur han ser på de sportsliga målen på kort och lång sikt?
Kommentera

Kollade in lite spelare på Elite prospects. Denna kille ser ju jävligt fin ut. Bra namn dessutom 😊

"Street is a center who relies on his fine hockey smarts to play a two-way game. Owns both scoring and playmaking ability. A hard worker, he is also a capable skater."

Har ni andra hittat några fina spelare under er EP-scouting?
Kommentera

2064:

Som den läktarekonom man är funderar man om ekonomichefen kommer också eller tar Stark ansvar för det själv?
Kommentera

munkas:

Tror Stark & BZ kommer att sjunga We shall overcome med de närvarande fansen på tisdag.
Sen är allt glömt och förlåtet.
Kommentera

Monno: Ohotad även av Ryan Gunderson som aldrig gjorde färre poäng än Cumiskey och nästan 10p mer som bäst?

Ok...
Kommentera

munkas: Ovetande? Var det inte klart att verksamheten gick 8 miljoner back pga en klantig budget?"

Jo, men vad har det med mitt råd till mylingen att gå på mötet att göra?
Jag talar om läktarcoacher som är ovetande om ansvarigas förutsättningar, och ändå sitter och kritiserar beslut som tas.
Hur fan kan man göra det INNAN man har hela bilden klar för sig, det är ju det som är min poäng. Har du inte fattat det? Uppenbarligen inte, och inte de 14 tomtar som tryckt plus på ditt inlägg heller, som det verkar.
Därför ger jag såna som mylingen rådet att gå på det där mötet.
Då får han veta hur ansvariga resonerat, vilka förutsättningar man haft, hur man tänker kring juniorerna, värvningar osv osv.
Då får han slutligen ett bättre underlag när han sen ska besluta sig för om han antingen ska kritisera eller gnälla över ett beslut.
Men du kanske tycker att det är mer seriöst att sitta och gnälla över beslut som tas, där du inte haft en aning om beslutstagarens situation och vilka förutsättningar denne haft?

"MEN, bara för att vi här på forumet har släppt den här blundern och gått vidare så betyder inte det att du kan gå runt och slå dig för bröstet som att "jag hade minsann rätt" och låtsas som att detta möte minsann upphäver det faktum att vi gick 8 miljoner back pga nybörjarmisstag."

????
Exakt VAD är det jag ansett mig haft rätt om?
Och exakt VEM eller VILKA är det som har tolkat syftet med mötet som ett försök från ansvariga att släta över misstaget och låtsas som att det inte varit nåt misstag?
Vet inte hur andra uppfattat initiativet, men själv har jag uppfattat det som ett fullt befogat sätt att från ansvarigas sida förklara en massa saker som många fans undrar över så att vi ovetande och oinsatta läktarcoacher får lite mer kött på benen sas innan vi börjar gnälla eller hylla beslut som tas.
Märkvärdigare än så tror jag faktiskt inte att syftet med mötet är.
Kommentera

Skrubben:
Kollade igenom lagen som Bengtzén och Berglund kommer att kunna se i AHL, tveksamt om dom kommer att se varje lag dock men vi får se. Kastade iallafall ihop alla som kan tänkas vara intressanta med utgående kontrakt. Spelare med * är dom som får ses som högoddsare (beroende på ålder, situaton, svag poängproduktion mm.). Ryssar är såklart helt bortsållade. Så om man är intresserad av lite EP-scouting...
Kommentera

Rodrigo: Endast forwards och centrar bör nämnas. Svårt att veta om dom kommer att kolla på backar, beror nog på hur situationen med Salmela artar sig.

Sen har jag säkert gjort ett par missar här och var men det ska vara i princip korrekt.
Kommentera

Varför gör inte Brynäs något sånt här under Silly season?
Sånt här skapar intresse runt lagbygget. Det är mycket roligare att se en presskonferens eller ett möte där man intervjuar varje nyförvärv istället för att smälla upp en artikel där det står "Jonathan Granström klar för Brynäs".
Ta efter Luleås LHFlive tex. Tänk vad spännande att se på hemsidan att "Brynäs IF kallar till presskonferens".

Sen, varför gör man inte en avstämning med Bengtzén där han får berätta lite om vad han tycker om säsongen som varit och vad för typer av spelare man vill ha in osv? Lite mer öppenhet mot fansen skulle uppskattas...
Kommentera

Rodrigo: Tack så mycket!!! :) Det här ska bli kul...
Kommentera

Huge: Huge. Nu är det fan dags att du tar tag i dig själv. Om du inte klarar av att skriva inlägg utan att nedvärdera andra (det gör du indirekt).
Så föreslår jag att du tar en paus från att svara på inlägg.
Vet ingen annan som kallar andra vid öknamn lika ofta som du.
Andra må tycka att ledningen är idioter. Men man kallar de inte vid öknamn.
Skärpning nu!!!
Kommentera

mk: Jag tänkte också på Bissett haha
Kommentera

Rodrigo: Fantastisk sammanställnig, tack!

Jag har gått igenom det hela och jag hoppas på MARK ARCOBELLO!

Bra offensiv, playmaker, och framförallt ett riktigt coolt namn!
Kommentera

Sv: silly season 16-17 Kommentera

Huge: "Jag talar om läktarcoacher som är ovetande om ansvarigas förutsättningar, och ändå sitter och kritiserar beslut som tas.
Hur fan kan man göra det INNAN man har hela bilden klar för sig"

Alright, men då tycker jag att du ska sluta skriva inlägg tills du varit på det här mötet då, eftersom det kommer en hel del POSITIV kritik från ditt håll angående föreningens olika förehavanden.

Blir ju bara löjligt att försvara föreningen när man har noll insyn.
Kommentera

En tanke för att höja stämningen och upplevelsen i Gavlerinken när det är 4500 på plats.
Att man gör som Aik gör på Friends att man fyller upp nedre etage först och sen öppnar upp sektion efter sektion på övre etage om man börjar sälja slut på nedre?
Och att man skärmar av där det blir tomt så man slipper se dessa tomma eller glesa sektioner.

Sen se till att klacken och ståplats blir fullt med folk, satsa ännu mer på det.
Tycker klacken gör ett bra jobb redan nu men dit med ännu mer folk.
Fullt på hela nedre och fullt på ståplats så blir det kanon fast det är 4500 där.
Kommentera

7780: Modo gör lite åt det hållet i Allsvenskan, de säljer bara säsongskort på de nedre säsongerna, hur det blir med lösplåtarna vet jag inte,
Kommentera

7780: Jag har tänkt i samma banor. Iofs vill jag personligen alltid sitta på övre etagen, man får bättre överblick där, även i hörnen. Nackdelen är avståndet till spelarna och isen. Det blir bättre stämning om publiken är så centrerad som möjligt och inte utspridda som idag.
Kommentera

Honken: Samma här, jag köper alltid biljett längst upp
Kommentera

Ove Myling: Äntligen har du alltså insett att du uppträder löjligt när du kritiserar föreningens beslut utan att ha nån insyn eller kunskap om förutsättningarna.
Heders, sent ska syndar'n vakna.
Det JAG gör är att vare sig försvara eller kritisera beslut eftersom jag inte haft insyn eller kunskap om förutsättningarna.
Jag påstår att insatt och kunnigt yrkesfolk med insyn i och kännedom om förutsättningarna, är bättre lämpade än oinsatta med noll insyn, när det gäller att ta beslut som blir så bra som möjligt.
Det är INTE detsamma som att jag påstår att alla beslut är riktiga och att Brynäs aldrig gör nåt fel. Gör man DEN feltolkningen så är det isf feltolkarens problem och inte mitt.
Kommentera

Huge: Med tanke på att Brynäs enligt Mike Helber har en spelarbudget som inte skiljer sig nämnvärt från ligans topplag, är förutsättningarna redan kända. Men vad vet Helber, han har ju bara varit sportchef i ligan i tolv år... Då kan man ju ifrågasätta om vi får ut lika mycket av vår spelartrupp som dessa topplag och att vi inte får det är ganska uppenbart med tanke på vår usla slutspelsstatistik Jag hävdar fortfarande bestämt att anledningen till detta är att för stora pengar har lagts på spelare som inte tillhör de ledande i laget. Att ihärdiga rykten om att exempelvis Sundqvist är en av de bättre betalda i laget bekräftar detta, att Blomquist värvades som poängproducent (och förmodligen har en lön i nivå med det) bekräftar också detta, liksom att även Ollas sägs ha suttit på en saftig lön. Att de jobbar hårt råder det inget tvivel om men tillhör de verkligen lagets bättre spelare? Det tycker inte jag. Krutet måste naturligtvis läggas på spetsspelare, inte breddspelare.
Kommentera

Huge: "Jag påstår att insatt och kunnigt yrkesfolk med insyn i och kännedom om förutsättningarna, är bättre lämpade än oinsatta med noll insyn, när det gäller att ta beslut som blir så bra som möjligt."

Detta är väl pudelns kärna. Jag anser INTE att dessa yrkesmän och kvinnor gör ett särskilt bra jobb. Lade upp ett inlägg där jag drog upp tre fel som jag anser att föreningen gjort under den senaste tiden:

-Gått minus 8 miljoner
-Inte satsat på egan produkter
-Värvat Broadhurst, som var en dålig värvning ur både ett sportsligt och ett ekonomiskt synsätt.

Sålänge den här typen av "misstag" görs så får nog "insatt och kunnigt yrkesfolk" räkna med att bli kritiserade av oss läktarcoacher.
Kommentera

Rodrigo: Grymt jobb! 👍
Kommentera

7739:

Nu sjönk ju Helbers trovärdighet rätt rejält.
När han påstod att Linköping hade en spelarbudget på 35 mkr.

Kollar du vilka spelare de hade den här säsongen.
Och sen summerar vad de kan tänkas ha i lön.
Då är det helt orimligt att den siffran stämmer.

Om de inte antingen kommit på ett sätt att slippa skatt
som inget annat lag har, eller har en hel del spelare
som väljer att spela långt under marknadsmässig lön.

Och då ger jag inte mycket för de siffror han angav
för de andra lagen heller. Både Växjö och Skellefteå
låg orimligt lågt med tanke på vilka spelare de har.
Och alla i Skellefteå är inte införskaffade som billiga
okända spelare som många vill få det att framstå.
Kommentera

7739:
Ang frikostiga kontrakt:

En nyckelfråga, Rödskägg!

Ta ett aktuellt exempel. Nr 31.
11 ("fulla") säsonger i Elitserien.
4 säsonger med 20+ poäng (grundserien)
3 säsonger med 0 (säsongen 15-16) eller bättre
(+ 6 och + 7) i +/- statsen.
Roll: tekar, käftar och gruffar (framför mål).

Vad skulle du lägga för lön?
50
100
150
200
250
300
Kommentera

7225: Han tekar och käftar ju bara - totalt oviktiga moment i hockey. 20 000 räcker väl för en sån.
Kommentera

Enaranger: Du får ha i åtanke vad deras spelare var värda när dom skrev kontrakten. Vad dom sedan har utvecklats till i LHC-tröjan spelar ju ingen roll.

Spelare från AHL är ofta relativt billiga. Gordon har därmed ingen jättelön. Roe hade inga vidare siffror innan han kom till LHC. Broc Little hade en dålig säsong i Finland innan han skrev på för LHC. Säkerligen hade även han en låg lön.

Junland hade en skadefylld sejour i Ryssland innan han vände hem till Sverige. Och Rahimis genombrott kom väl för två år sedan? Dvs. innan han skrev sitt kontrakt.

Om man tänker efter så tror jag att deras spelarbudget inte är så hög. Dom har gjort en riktigt bra scouting helt enkelt! Dom har t.ex. ingen Enterfeldt eller Blomqvist som lirar i fjärdekedjan med relativt höga löner. Likaså har dom ingen Sundqvist som inte kommer platsa bland sex backar nästa säsong.
Kommentera

Auchinleck: Granström är ingen poängmaskin utan har, som du skriver, en annan roll. Däremot är han som bäst när det gäller, vilket han visat både under guldåret 2012 och i år i Luleå. 150-200 någonstans tycker jag är en skälig lön för en spelare av hans kaliber med tanke på den spetskompetens han besitter och det faktum att han med största sannolikhet är tilltänkt att centra någon av toppformationerna. Det är ju i just de formationerna större delen av spelarbudgeten bör läggas. Vad tycker du själv?
Kommentera

Enaranger: Samtidigt är det väl som Helber eller Sanny (kommer ej ihåg vem) har sagt, att toppklubbarna ofta inte behöva pröjsa riktigt lika mycket för sina toppspelare som till exempel Brynäs utan kan få en slags rabatt genom att man är en större utmanare till guldet. Självklart är pengar en extremt viktig faktor i dagens elitidrott men samtidigt kan många spelare tänka sig att gå ner något i lön om man får chansen att spela i ett riktigt bra lag, för i slutändan vill de ju ändå vinna något. Växjö och Skellefteå har väl också den förmånen samtidigt som Växjö ofta sägs erbjuda en lukrativ sign on-bonus, vilken kanske inte är inräknad i Helbers uppskattningar av spelarbudgetarna. Skellefteå har ju också många framstående juniorer och satsningen på dessa frigör ju pengar till mer etablerade spelare.
Kommentera

Enaranger:
Lyssnade på cmores pod. Enligt Helber så visste han att några klubbar ljugit, i vissa fall hade han fått uppskatta men han menade att listan gav en ungefärlig bild av löneläget. Dessutom är jag rätt säker på att listan var exklusive sociala avgifter, blir lite låga summor annars om man jämför med årsredovisningarna
Kommentera

Tarasov: Alla med lite förstånd förstår ju att siffrorna är helt åt fanders.
Kommentera

7225: Förklara gärna varför de skulle vara åt fanders.
Kommentera

7225:
Vid en första anblick på spelarbudgetarna får man lätt en uppfattning att vissa av topplagen skulle ligga ganska mycket högre än vad Brynäs gör. Kreativ bokföring kan väl va en del av verkligheten, men det kan ju även va så att Brynäs har dyrare tredje o fjärdeformationer än konkurrenterna.... då får ju SAIK, Växjö m.fl. en större del av budgeten att satsa på spets istället kanske?
Kommentera

7225:
Bortser man från soc. avgifter är de rimliga. Kan även tänka mig att rangordningen stämmer nåtsånär
Kommentera

SnowKing: Fast ser du intäkterna så förstår du ju, Växjö och SAIK badar i pengar från Kommunen till exempel. Vad gör de med stålarna om inte lägger de på spelare? Saik med 6 finaler i rad och gigantiska bidrag har ju stålar så det skriker om de.
Kolla denna artikel till exempel
"Enligt tidningens granskning så skiljer de så mycket som 19 miljoner i stöd till de olika klubbarna. Skellefteå och Växjö får mest av sina kommuner. HV 71 har inget driftsbidrag från kommunen vad gäller driften av arenan.
– Vi får inget driftstöd för Kinnarps Arena. Vi genererar 50-55 miljoner i intäkter till regionen. Det är som ett daghem och ett ålderdomshem per år. Vi gratulerar de kommuner som insatt det, säger HV 71:s klubbdirektör Peter Eklund."
Kommentera

7739:
Brynäs la 87 m på personalkostnader säs 14/15 att endast 40 av dem skulle vara på spelartruppen bli väldigt konstigt. De betyder att man lagt ut övriga 47m på övriga ca 75 anställa. Det blir en ganska hög genomsnittlig månadslön för kioskpersonal vaktmästare kockar etc.

Kan tom tänka mig att Helber summor är netto, iom med att det kan skilja så mkt på skatt för de olika spelarna. Exv har Salmela betalat expertskatt förgående säsong vilket betyder att 25% av lönen inte beskattas med vare sig inkomstskatt el sociala avgifter.
Kommentera

Ove Myling: "Detta är väl pudelns kärna. Jag anser INTE att dessa yrkesmän och kvinnor gör ett särskilt bra jobb."

Det får du väl tycka men min poäng är ju att om du hade varit insatt i verksamheten, känt till de förutsättningar som ansvariga haft och själv varit kunnig och erfaren när det gäller att driva ett elitlag i hockey, så hade du kanske tyckt att dessa yrkesmän och kvinnor hade gjort ett riktigt bra jobb och tagit väldigt bra beslut.
Nu sitter du ju bara med facit i hand och bedömar deras kompetens utifrån hur utfallet av ex ett beslut har blivit, tycker du allvarligt talat att det är ett seriöst sätt att bedöma nån kompetens?
Du kan väl annars svara på en enkel fråga: vem eller vilka anser du annars ha bäst förutsättningar att ta så korrekta beslut som möjigt?
A: oinsatta läktarcoacher med ringa kunskap och erfarenhet av att ta de beslut vi diskuterar?
B: erfarna och kunniga yrkesmän som känner till förutsättningarna?
Kommentera

Huge: " erfarna och kunniga yrkesmän "
Anser du verkligen att de finns i Brynäs?
Kommentera

7739:

För att ta några exempel på spelare hos Linköping.

Broc Little förlängde kontraktet med Linköping efter att
ha gjort 47 poäng säsongen innan. Tror inte att han var
så billig då. Speciellt inte efter att ha haft ytterligare
2 poängstarka säsonger i Sverige innan den första säsongen
i Linköping.

Rent logiskt så borde Andrew Gordon ha varit dyrare för Linköping
än vad Scott och Sweatt var när de kom till Brynäs. För han är
ju klart mer meriterad än de var.

Rhett Rakshani spelar nog inte heller för småsmulor.

Garret Roe kan ju möjligen ha varit lite billigare än de andra.

Niklas Persson spelar nog inte heller gratis.

Little, Gordon och Rakshani tjänade nog i alla fall inte
mindre än vad Scott och Johnson gjorde (var för sig).

Att sen resterande spelare i Linköping då skulle
spela för väldigt låga löner jämfört med de andra
lagen. Det har jag svårt att se.

Och att utländska spelare skulle välja en lägre lön
bara för att ha en större chans att vinna SM-guld,
om det finns ett annat bud som är högre. Det har
jag också svårt att se. Agenten lär ju i alla fall inte
rekommendera honom att ta den lägre lönen.
Eftersom även han då får lägre inkomst.
Kommentera

Enaranger: Som ett exempel har Sanny själv sagt att han valde en något lägre lön i FBK för möjligheten att vinna guld, trots att han hade erbjudanden som gav bättre betalt.
Kommentera

Tarasov: Det intressanta är inte de exakta summorna utan att skillnaden mellan klubbarna är betydligt mindre än vad många har trott. Om Luleås budget ligger på 46 miljoner eller 460 är av underordnad betydelse.
Kommentera

Huge: "Du kan väl annars svara på en enkel fråga: vem eller vilka anser du annars ha bäst förutsättningar att ta så korrekta beslut som möjigt?
A: oinsatta läktarcoacher med ringa kunskap och erfarenhet av att ta de beslut vi diskuterar?
B: erfarna och kunniga yrkesmän som känner till förutsättningarna?"

Det är en kuggfråga antar jag? Ditt b:alternativ har ju drivit klubben 8 miljoner back. Förtjänar de att kallas erfarna och kunniga yrkesmän då?

Sedan har ju du en väldigt rolig benämning av epitet "erfaren och kunnig", Sundlöf blev väl kunnig och erfaren över en natt samma sak med Doffen Östblom.

Antingen har du en väldigt skev verklighetsbild eller så har du extremt låga krav, herr busschaufför.

Jag kommer aldrig att kalla någon som driver klubben 8 millar back för kunnig och erfaren.

Så grundinställningen är felaktig här, det finns inga hos Brynäs som lever upp till din b-kategori, om det fanns skulle vi inte gå 8 millar back.

Jag vänder på frågeställningen till dig:
Tycker du att de som förväntas ta rätt beslut hos Brynäs är erfarna och kunnig yrkesmän som lyckats i sitt arbete?
Kommentera

kennys:
" erfarna och kunniga yrkesmän "
Anser du verkligen att de finns i Brynäs?

Så du menar att det bara finns stolpskott till anställda i Brynäs då? Fin diss av hårt arbetande människor... Känns det skönt att sitta där bakom skärmen och kasta skit omkring dig? Ifrågasätt gärna de ansvariga, men att insinuera att alla anställda gör ett dåligt jobb är jäkligt oskönt gjort.
Kommentera

kennys: Klart det finns kunniga och erfarna yrkesmän i Brynäs. Det vore dumt att sitta och påstå annat. Det finns också okunniga yrkesmän i klubben, vilket vi sett prov på i dagarna.
Kommentera

« · 1746440 · »