1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

494398 inlägg · 4086 ämnen

Möte med Näslund

« · 1340417 · » Till forumet


Möte med Näslund
Hej alla MoDoiter!

Jag har inom kort bokat in ett möte med vår nya GM Markus Näslund, under detta möte kommer jag som representant för Lumberjacks framföra styrelsen åsikter om MoDo Hockeys agerande mot supportrar och tvärtom, detta är inte något krismöte av något slag, utan ett möte för att förbättra relationen mellan spelare och supporter.

Jag vill höra om ni här på hockeysnack har något som ni vill att jag ska framföra, allt från enstaka händelser till någon rutin som ni tycker är bra eller dåligt.

Så bomba på med åsikter som ni vill få framförda!
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Är detta resultatet av ditt mail? Grymt snyggt och bra gjort av MArkus.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Gustafsson: Delvis, fick ett bra och utförligt svar och efterfrågade ett möte som han tyckte lät som en bra idé.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Att börja svara på mail kan ju vara något för föreningen att tänka på.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
shinzawai: Alternativt att man tydligt gör klart vilka personer som inte har tid att svara på mail och därför undanber sig dem.

Inlägget skrivet med en gnutta ironi.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

Jag som stockholmare tycker att MoDo är väldigt dåliga på att nå ut till supportrar som inte bor Örnsköldsvik. Man har tidigare försökt lite, med forum och tröjtävlingar, men i dagsläget finns det inte mycket sådant.

Nästan alla "jippon" är i stil med "Möt Timander och Madsen i Fans Corner", "Utmana Svartvadet i bordshockey på Framnäsudden" eller "Köp varor för 500 kr i souvernirbutiken och få en matchbiljett".

Givetvis ska man fokusera mest på de supportrar som går på hemmamatcherna, men i dagsläget har man nästan ingen kommunikation alls med supportrar i övriga Sverige. Förslag på förbättringar inom området skulle kunna vara:

- Spelarchatter (gärna en i veckan)
- Spelarkrönikor (gärna en i veckan)
- Låta supportrarna rösta på vilken spelare som skall intervjuas härnäst
- "Madsen-cam". Spelarna själva filmar under resorna och intervjuar sina lagkamratet.
- "Inside MoDo" - Ja, vad hände egentligen?
- Omröstningar (t.ex tidernas MoDo-lag eller årets mål etc.)
- Pristävlingar (designa tröjor, sätt ihop den bästa intro-filmen, måla fanart, komponera en MoDo-låt, skriv en hejarklacksramsa etc.)
- Nytt forum

Som jag ser det har man en fantastisk skara supportrar i alla åldrar, som man utnyttjar ungefär till 1%. Även om de största intäkterna kommer från Öviksbor, skadar det inte att tänka långsiktigt och bygga upp ett rykte som den bästa och mest intressanta klubben i Sverige. I dagsläget besöker jag aldrig modohockey.se, bortsett från när jag dirigeras dit från hockeyligan.se.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Bad_Brett: Mycket fina synpunkter! Flertalet av dessa bör vara självklara för en förening på elitnivå!

Sedan verkar det som att folk börjar bli nervösa på kontoret, fick just ett argt sms om att ingen bryr sig om LJ och en massa annat surr och ett möte beordrades på måndag, när vi vill ha till ett möte måste vi säga till 2 månader i förväg och alla dyker inte upp ändå. Sedan jobbar jag på måndag så det blir inget möte för mig i alla fall.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

En fråga:

Är det inte dags att ta tillbaka Mia snart.






Brettans frågor var bra, men gäller mest marknadsavdelningen och Tommy Roos. Kanske läge att lite snyggt fråga hur det är med Roosen.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund

popcorn: Kommer mötet handla om hur Modo och LJ ska samarbeta och kunna dra nytta av varandra, eller är det mer samspelet mellan Modo och "valfri supporter"?

Gäller det den andra varianten finns det miljoner saker att ta upp, frågan är bara om man ska ta upp alla dessa på en gång. Då kan det bli lite korvstoppning och så får man inget gjort. Personligen är det vissa saker som man ska fokusera på, istället.

1. Klubben måste bli mer ödmjuk i sitt förhållningssätt till supportrar/media.
2. Forumet måste öppnas igen.

Båda dessa punkterna är enkla att motivera och förklara. De borde dessutom vara relativt enkla att utföra. När klubben tagit tag i dessa saker, då är det dags att ge dem nya uppgifter.

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen: Mia började på bilbolaget i Sollefteå då jag jobbade på Bilbolaget i Örnsköldsvik, med tanke på vilket jobb hon gjorde under tiden jag jobbade på bilbolaget så tror jag aldrig att bilbolaget kommer släppa Mia.

Just när det gäller marknadsavdelningen så har den trots allt sina ljuspunkter, främst Micke P är en riktig klippa!
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Poffa: Det gäller båda alternativen, samtliga punkter som har en vettig motivering kommer tas upp, jag kommer sätta ihop allt i ett dokument och överlämna till Markus och Göran Ericsson.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund

popcorn: Okej. Då tror jag fortfarande att man ska skynda långsamt i vad vi supportrar önskar från klubben. Blir listan allt för lång och komplicerad kommer klubben förmodligen reagera som vilken normal-Svensson som helst, nämligen att det inte blir någonting gjort.

Fokusera istället på några enstaka, stora saker och få igenom dessa.

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

Mia är aldrig omöjlig när det gäller MoDo! Kärleken går aldrig ur!

Kanske inte heltid som MC just nu, men kanske delaktig som senior advisor i grenarna souvenirframtagning och supporter/sponsorrelationer!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Poffa:

Jag tycker att det är rimligt att man gör en väldigt tydlig sammanfattning, där man i fet stil skriver ner de huvudpunkter som du pratar om. Däremot tycker jag inte att det är fel att lämna in en utförligare bilaga där man går in mer i detalj på vad sakerna skulle kunna innebära i praktiken. "Ödmjukhet" är till exempel en väldigt godtycklig punkt, där det där är väldigt svårt att kontrollera om det faktiskt sker någon förbättring. Jag tycker därför att det är viktigt att bena ner detta till väldigt konkreta underpunkter som i princip kan kontrolleras numeriskt.

Att t.ex. ha som synpunkt att "Bli ödmjukare i matchrapporteringen är till exempel ett fullkomligt meningslöst krav". Istället bör det benas ner till någonting mer konkret, till exempel att man lägger till "gilla"- och "ogilla"-knappar i alla artiklar och sätter upp som mål att ha ett ratio minst på minst 80-20. Just denna lösning är inte optimal, men ni förstår vad jag menar.

En annat förslag är att man sätter upp ett mål om hur många moment på hemsidan som ska kräva använderinteraktion varje vecka.

Genom att kontinuerligt samla in statistik på hur klubben uppfattas, kan man sätta upp numeriska mål och på så sätt få en väldigt bra överblick av hur den aktuella situationen ser ut.

Det är viktigt att man inte börjar spotta ur sig en massa tokiga känsloargument om hur man sliter tungt om dagarna för att se MoDo, men hur man inte får någon tacksamhet tillbaka. Istället gäller det att på ett strukturerat vis sätta upp väldigt tydliga krav. Huruvida kraven uppfylls eller inte skall inte vara en tolkningsfråga, utan skall kunna redovisas numeriskt i form av tabeller och grafer.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Anställ ett par personer som ansvarar för innehållet i MODO-TV och på hemsidan + en person som sköter det tekniska.

Öppna forumet på officiella igen och ha någon/några, förslagsvis någon av personerna ovan, som arbetar direkt för att hålla en tydlig dialog mellan moderatorer och MODO Hockey.

Lär er svara på mail, Tommy Roos jag tittar på dig!

Slussa ut Hasse på ett snyggt sätt så fort som möjligt.


Det skulle möjliggöra de saker som badbrett skrev om här under och jag som långväga supporter skulle vara mer än nöjd.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Gustafsson: Patrik Edlund och Hasse Andersson är ansvariga för MoDo-Tv och dess innehåll.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Och är de anställda av MODO?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Gustafsson: Om jag förstått det rätt så jobbar Hasse ideelt, dock är han pensionär på sidan av, Patrick Edlund vet jag faktiskt inte om han är anställd eller inte, men det förutsätter jag.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Dåså, då är det ännu lättare att skilja Hasse från MODO. Att få bort Hasse, eller åtminstone se till att hans aura inte får smitta av sig till fler inom föreningen borde anses som Jätteviktigt.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud:

Konkreta punkter:

-När man släpper nya souvenirer gör man det till ett evenemang på ett specificerat datum. Exempelvis huvuddelen prick en vecka före säsongsstart, eller en julklappsspecialare vid första advent.

-(Åtminstone) En chatt i månaden. Behöver inte vara med spelare, kan vara med tränare, sportchef et cetera.

Generella punkter är det som redan nämnts, ödmjukhet, öppenhet och kommunikation (Förutom transfermarknaden, där borde F. Andersson prata mindre). Som supporter boende utanför länsgränsen så finns det massor med saker att förbättra.

Ett tips är att man (till detta möte eller till senare tillfälle) tar fram en lista med minimikrav (det minsta man kan kräva av en elitserieklubb,) och optimumnormer (saker som skulle göra Modo till den ultimata föreningen)
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Jobbar inte Edlund både för MoDo och Timrå? Typ skriva krönikor och skit i matchprogrammen?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund

popcorn:
- Ett nytt och medryckande Intro där LJ/supportrar också får vara med och påverka.

- "Teaterpling" i högtalarna när det är tex 5 & 3min kvar till nedsläpp så slipper vi spela för halvtomma läktare i början av perioder emellanåt.

- TIK hade en (röd) strålkastare riktad bara emot klacken före matchen som såg rätt mäktigt ut ifrån andra sidan. Nåt liknande borde kunna funka i FC också.

- Bättre nyttjande av jumbotronen och arenans ljus&ljus som stämningshöjare, tex ÖKA/KÄMPA. MN vet ju hur dom gör och hur sånt fungerar borta i NHL. Specielt OM de nya projektorerna kommer igång nån gång. Dom fanns ju I EON?
(Minns hur "coola" man tyckte de röda utryckningsljusen var i Kempis en gång i tiden)
OBS EJ förinspelade applåder och hejaramsor som i Läkerol Arena.

- Ny speakerröst i båset. Eller åtminstone under spelarpresentationerna.

- BORT med Hasse A från ALLA intervjuer och hyllningar före, under och efter match. Det går inte att höra vad karln säger, speciellt, när han pratar i mikrofon. Samma gäller även MTV.

- Fler "Gå 2 betala för 1", och dylika erbjudanden på matcher som man förutspår blir glesa som typ alla måndags- och tisdagsmatcher. Mer folk inne på arenan = Mer "omkringintäkter" och Mer drag runt matchen.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Salle: Vi har fått en stor del i nya introt, detta utan att ens veta om det och får nu "skulden" att vara otacksamma för att kosta MoDo en STOR summa pengar.........!

Ang. teaterpling så låter det som en mycket god idé, har dock för mig att man medvetet avstått från detta för att man vill sälja så mycket som möjligt i barer och kiosker, lägger till det i listan i vilket fall!

Jag har efterfrågat en ljuskägla på klacken som det var i gamla Kempehallen, jag har fått positiv respons men inget har hänt.......

Skriver in speaker och jumbotrontankarna.

Gå 2 betala för 1 gillas inte av säsongskortsinnehavarna, därför avstår MoDo hockey medvetet från detta.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Dom som köper en bärs (till) så sent på periodvilan har nog tänkt sig stå kvar i baren oavsett pling. :-)

Angående "2 för 1" så var det enbart ett samlingsnamn för dylika erbjudanden.
Dom kör ju förresten ett 5 för 4 (5 pack sitt 995:-) just nu på hemsidan så helt främmande mot sånt verkar dom ju dock inte.
Och vad skulle vi säsongare bry oss om det förresten. Vi har ju redan fått mängdrabatt jmfr om vi skulle köpt lösa biljetter.



Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Åsikter än så länge, fortsätt fylla på och säg till om jag missat något!

www.speedyshare.com/files/26512077/m_te.pdf
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Salle: Det är mycket möjligt, det finns i alla fall med i protokollet nu =)

Jag förstår vad du menar om biljettfrågan, men jag förmedlar bara vidare den information jag fått av personal på marknadsavdelningen.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: "Uppvärmningsjippon" i arenans pub(bar).

På samma sätt som logegäster odyl får AJ/CB på besök kan man väl locka dit folket lite innan. Det borde höja både stämningen och intäkter.

Tidigarelägg hockeybussarna (alt kör 2 hämtningar) på lördagar (& helgmatcher) så kommer folket dit tidigare och spenderar således mer pengar.


Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

För lite fokus på det kassa souvenirsortimentet. Jag tycker att du kan föreslå att dom tar hjälp av Mia som var en naturbegåvning på området.

Jag tycker också att du kan föreslå att dom tar hjälp av mia för att utveckla dialogen med sponsorer och supportrar. Jag tror inte hon är jätteimponerad av humleklubbar och mack-kompisar....
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Salle: Jag tycker att man öht ska se över bussarna. Försöka hitta sponsorer till dem för att få ner biljettpriset mot 0an och därmed öka antalet bussåkare och minska antalet billister. Det vinner miljön på, samt att det kan ske en viss ökning av andelen som kan ta ett glas öl i baren. Dock minskar intäkten för ungdomslagen som sköter parkeringen.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Jag tycker förslagen spretar något oerhört. Allt ifrån att Modo hockey skall vara så ödmjuka i sitt uttryck att vi förväxlas med japaner, från att Modo skall försöka anpassa tidtabellen på bottniabanan så att Modo Syd, kan närvara på varenda hemmamatch.


Vad handlar mötet om egentigen?

Vad förväntar sig Näslund och vilka förväntningar har LJ?


Någon sa tidigt att det är bästa att koncentrera sig på det viktiga. Några få viktiga punkter där det är rimligt att man får gehör. Jag håller med.

Det är iofs. inte fel att brainstorma, men nästa raket från Cape Canaveral kommer knappast att målas med Modo Hockeys logotype.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
NuMo: Det är väl helt naturligt att förslagen spretar. Men om Popcorn går ut och ber om uppslag till mötet så ska förslagen spreta.
Sen får naturligtvis Popcorn som tagit initiativ till detta välja vad han vill driva, vad han kan stå för och vad han tycker är viktigt.
Vi ger bara förslag till honom.

Om du tycker att alla ska synka sina förslag med varandra innan man ger ett förslag till popcorn får du HEMSKT gärna visa hur denna övning ska gå till. Ditt förslag påminner lite om Hasse As teori kring internetforum.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Inlägget riktade sig i första hand just till popcorn.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
NuMo:

Vad som är viktigt är en väldigt subjektiv fråga. Vissa retar sig på kaxigheten i matchrapporter, andra tycker att den är skön. Det finns säkerligen till och med personer som gillar souvenirerna. Istället för att alla ska få göra sin röst hörd, blir det en tävling där elitistiska skribenter kommer och menar att deras personliga åsikter är det enda som är relevant.

Baserat på min egen erfarenhet, bör denna typ "rapporter" ha en mycket tydlig och kortfattad sammanfattning, men gärna också kompletterande dokument. Till exempel, säg att man kan sammanfatta alla idéer under följande punkter:

1. Kommunikation
2. Modernisering
3. Ödmjukhet

Dessa punkter i sig är emellertid väldigt godtyckliga och säger egentligen ingenting. Därför är det en absolut nödvändigheter att ha bilagor med idéer om vad det skulle kunna innebära.

Ska jag vara lite kritisk, så har tidigare inskickade dokument haft lite för mycket "Jag blev illa behandlad när jag stod och köpte korv mellan period 2 och 3". Givetvis förstår jag att det finns många eldsjälar som gärna tror sig veta vad som vore bäst för klubben, men oavsett hur rätt de må ha, så är det enda vettiga att börja införa objektiva metoder för säkerställa att önskad kvalitet uppnås.

Exempel på hur detta skulle kunna göras är:

Kommunikation
- Öka den procentuella [%] andelen av supportrarna som är nöjda med kommunikationen
- Öka antalet [#] interaktionsmöjligheter för den gemene supportern
- Minska tiden [t] som det tar för nyheter att publiceras

Modernisering
- Öka den procentuella [%] andelen av supportrarna som är nöjda med moderniseringen
- Årligen införa nya funktioner [#] på hemsidan
- Årligen uppdater souvenirutbytet [#]

Ödmjukhet
- Öka den procentuella [%] andelen av supportrarna som är nöjda med ödmjukheten
- Öka antalet [#] möten med supporterföreningen
- Minska antalet [#] negativa rubriker i media

Denna information kan sedan tillämpas enligt Kano-modellen eller Quality Function Deployment, vilket sedermera kan leda till en kravspecifikation med fokus på det som är relevant.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
NuMo: Man kan ju som någon sa ta upp de viktigaste punkterna på själva mötet men samtidigt ge Macke en lista på andra problem och önskemål som vi supportrar har.

Om MoDo och Macke inte får veta sånt hur f-n skall dom då kunna bli bättre.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Jag efterfrågar en nöjdhets-enkät som medlemmarna i Modo kan fylla i efter avslutad säsong där klubben själv kan se vilka områden som behöver bättras till kommande säsong. Man kan inte bli bäst på allt men man ska alltid sträva till att bli det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Salle: Håller med. Självklart borde man ha en prioriteringslista.

LJ och Modo måste jämföra visionplaner med varandra.

Jag förväntar mig att popcorn sovrar och inte tar med sig hela brainstormingkartan till Macke. Den kartan är nämligen till sin natur förutsättningslös.

Relationen mellan klubben och supporterrepresentanterna skall vara långvarig och framgångsrik. Framtiden är lång, därför kan man koncentrera sig på att avhandla de viktigaste punkterna var gång man samtalar och förhandlar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
InVinoVeritas: Tror du inte man kan avläsa hurvida medlemmarna är nöjd eller inte ES tabellen. Spelar laget bra så blundar man inför vissa irritationer. Spelar laget dåligt gör man inte det och man letar saker att irritera sig på.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
NuMo: När det gäller hemsidan och forumutbudet så tror jag att Markus har målsättning som de flesta här. Nämligen att klubben ska göra ett proffsigt intryck.

Sedan kan det ju verkligen diskuteras om det verkligen är hans arbetsområde. Trollsås, Roos och Östman skulle egentligen vara de rätta personerna att diskutera de här sakerna med och att försöka gå visa Markus är mer eller mindre ett underkännande av de andra.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Ja, nu menar jag mer som hur medlemmar i allmänhet upplever saker som öppenhet, service, kommunikation, etc. det är ganska ovisentilgt att fråga "hur tycker du det gick för modo iår?" DET kan man läsa i tabellen.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
InVinoVeritas: Det var det jag menade. Jag tror man förknippas i stort sett allt med MODO till resultatet. Man har överseende med ALLT om man vinner.
Så säsonger av bra resultat blir medlemarnas upplevelse överdrivet bra, och dåligt resultat ger överdrivet negativ upplevelse.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Wayne Gresky: Jag tror att Markus är fel person att tala med om man vill ta upp saker som hemsida, souvenirer och annat som inte är hockeyrelaterat. Det är väl marknadsavdelningen som får sköta den biten, och vill man bli tagen på allvar ska man nog inte blanda in frågor som ligger utanför Markus bord. Nog för att han kan vidarebefordra dem till den som har ansvaret, men då är det väl lika bra att gå direkt till dem med sina åsikter och frågor?

För att göra en jämförelse, det är knappast någon Rangersfan som tar upp hemsidans innehåll med deras GM Glen Sather om man säger så.

Men det är dock inget fel i att han tar sig tid att vara med på detta möte, men jag hoppas det sköts lika proffsigt från supporterhåll som från Markus håll, då kan nog alla tjäna på detta möte på sikt.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

Var det ni som bestämde att ni ville ha mötet med Markus eller var det MH (trollis, rooster eller vem du nu kan ha varit) som bestämde att det var Markus ni/du skulle träffa.

Känns som att rätt person vore Rooster, eller?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen: Orsaken till att det tas direkt med Markus är för att folket på kontoret inte har motsvarat våra förväntningar.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Jag irriterar mig på att ALLA ska behöva slussas ut i en alldeles för trång utgång/entrehall, köa i en kvart för att komma ut ur hallen, om man har plats högst upp längst ifrån utgång. Detta gör mig irriterad, varje gång, oavsett tabellläge. Tycker det är svagt att de inte har bättre "utrymnings-utgångar" , när det inte brinner, sas.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

Alltså innebär det att ni tar upp alla typer av frågor med Markus och gör det tydligt för honom varför ni tar upp så mycket annat än det rent sportsliga med honom?

Bara så att ni går in i ett möte med syfte och mål klara för er och att Markus har det klart för sig. Annars finns risken att det bara blir ett möte och aldrig mer och så vill vi ju inte ha det, eller?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
zigge: Sant, och det gäller alla arenor som är klonade enligt samma modell.

Tänk på Kempis-tiden, då portarna öppnades, då blev köerna ute på vägarna istället :-)
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen: Markus är förberedd.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn:

Tummen upp! Kör hårt!
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
popcorn: Tycker fortfarande att du bör trycka hårdare på att allting runt hemsida och MODO-TV behöver bli proffsigare. Anställ Martin Sedin, Edlund och qwuerts(namn?) vetja. En proffsig och väluppdaterad hemsida (med forum!) vinner samtliga supportrar på.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Gustafsson: Ska man anställa någon så bör detta vara en person som kan göra ett kanonjobb på flera områden. Sköta hemsida, skriva texter, göra intervjuer, ansvara för spelarentré. Inget ont om nu nämnda trojka men det borde finnas personer med riktigare utbildning för att sköta det hela om avsikten är att man ska bli proffsigare. MoDo har inte råd att anställa personer för skojs skull.
Kommentera

« · 1340417 · »