Brynäs IF

725368 inlägg · 7959 ämnen

Äntligen på papper

« · 121602 Till forumet


Sv: Äntligen på papper
Jompe: Det går inte att jämföra Frölundas juniorsatsning och Brynäs. Ett lag som har råd att avlöna två-tre landslagsmässiga femmor kan givetvis chansa med juniorer. Det är svårare för ett lag som konkurrerar med div. 1 när det gäller att köpa spelare. Brynäs har alltså mer att förlora - i värsta fall sin elitserieplats - om juniorerna skulle svika. Är det nå´n som tvivlar på att Frölunda skulle köpa in några etablerade landslagsspelare om dom skulle börja tappa i tabellen?

Där, gordo, har du också förklaringen till att Brynäs plockar in Nylander.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Jompe: Helt klart klockrent inlägg!

gordo: Jag tror att du kommer att få som du vill precis som Jompe skriver, det kommer aldrig att få spelare som Kung Ove och Pär Djoos att spela något dump and chase-spel, inte hemma i gavlerinken iaf!
Gamla hundar e helt enkelt omöjliga att lära sitta.. När slutspelet krypit lite närmare så har gubbarna trummat igång ordentligt ska du se!!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo mfl: Den här diskussionen, något förenklat, handlar om huruvida vi vill spela publikvinnande hockey eller vinna matcher. Poängen med klapp-klapp-hockeyn var att en gång i tiden var den både elegant och vinnande. När Esko blev tränare sade han i något sammanhang att "Brynäs gillar att göra snygga mål, men alla mål räknas lika". Alltså--rakare spel. Jag är personligen övertygad om att det fortfarande finns utrymme för klapp-klapp; ett utmärkt tillfälle att visa det är imorgon mot Linköping som har backar stora som hus, och ungefär lika snabba och smidiga. Klapp-klapp så är man förbi dem.

Jag tror att Esko inte är dummare än att han inser att han är bunden av den trupp han har, med dess styrkor och svagheter. Om han kan introducera ett något rakare spel så är det förmodligen bra, men det kommer ändå att finnas utrymme för irrationella spelare som Molin, Miettinen och Anger.

Alltså--Du har både rätt och fel, gordo. Vi vill alla se publikfriande hockey, men vi har inte materialet till det i alla femmorna. Dessutom är det ju som Du själv så klokt påpekat att ett komplett lag behöver både KK-spelare och grisar. En checking line ska satsa på grishockey.

Och JA--släpp lös Bollibompafemman. De kommer att göra misstag då och då, men det är en av de bästa investeringar vi kan göra på sikt. Kolla Frölundas ungomsfemma--de har vuxit enormt med ansvaret som lagts på dem.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor:
Jag tror inte för en sekund på SM-guld i år. Tror däremot att Esko kommer att vara kvar om han inte tabbar sig i kommunikationen med spelarna. Tanken från SK är ju att förändra den gamla damen... i vilken riktning är lite mer oklart!
Helt klart är att det kommer att ta ett par tre säsonger innan skutan har svängt runt, förutsatt att arbetet följer en plan och inte bara sker ad hoc.
När det gäller klacksparkande så är jag för det och kommer alltid att vara det, men hur framgångsrikt laget är och blir beror på hur mycket talang man kan värva/utbilda och stoppa in i laget.
Inge Hammarström har i en av sina mest famösa uttalanden uttryckt det på följande sätt:
"Det går inte att lära en gråsten att simma"
Det ligger in i helvete mycket i det!
Vem som tränar laget och hur man skall spela är helt ointressant i förhållande till andelen gråsten i laget...
Brynäs anno 2002 består av för många gråstenar!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:
Nu börjar vi snacka Gordo. Bajenexemplet tror jag är upplysande. Skillnaden är att jag tror Esko är den nye tränaren som får resultat (kanske SM-guld!?). I fall det blir som med Bajen kommer han därefter också få sparken och laget går tillbaka till det gamla invanda ineffektiva "klacksparkandet".
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor:
Ett modernt klapp-klapp spel är aldrig fel. Precis som du skriver är en utveckling av spelet ett måste om man skall ta initiativet i Elitserien. Men problemet är att man ändrar spelsystem först och hittar/värvar/utbildar rätt spelare sen (förhoppningsvis).
Som det är i dagsläget är det bara Miettinen/Anger som har skaplig koll på tempo/rivighet i kombination med lir. De andra stomspelarna är av en annan sort. Tempoväxlar gärna nedåt för att anfalla samlat med undantag för någon genomskärare av D-juice eller en och annan uppåkning av Sjödda.
Här uppstår det en kulturkrock mellan olika sätt att spela hockey på. De bärande lirarna vill och är bäst att spela en typ av hockey, tränaren förespråkar en annan.
Ungefär som Hammarby Fotboll resonerade efter förra säsongen fast omvänt. "Vi måste spela roligare fotboll" och så byter man ut tränaren som tagit laget till SM-guld. Obegåvat. Spelarmaterialet är kvar fortfarande på gott och ont.
I Brynäs skall det spelas "rakare", snabbare och mer fysiskt.
Med i stort sett samma spelarmaterial som förra säsongen som vill hålla i pucken och spela runt inom laget.
Svårt att se det brighta i den ekvationen.
Som jag skrivit tidigare:
Molin är slut som artist och lämnar föreningen efter den här säsongen om han skall åka omkring med nackspärr i mittzon och puckarna viner över honom ner i kortplanket. Undra på att han får migrän...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Hugin:
Det räcker inte med att par segrar för att stimmet skall vända, Hugin.
Generationsväxling på gång i laget, taskiga resurser att satsa framåt, oklarheter med den nya Arenan, ny klubbdirektör som inte i positionen som ordförande för den gamla damen lyckades ens andas framtidsbenägenhet...
Det finns grundförutsättningar?

Juniorer är bra att ha för att sänka medelåldern i truppen så slipper man den diskussionen, eller?
För spela kan dem inte! Bara nöta bänk...
Lägg ner juniorverksamheten och reavärva Nylanderspelare istället, det blir billigare!
Heja FBK?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
KentaK:
Negativ, hela tiden?
Diskussionsbenägen, hela tiden!
Tyvärr är det många här på HS som pendlar mellan SM-guld och sparka ALLA från A-Ö beroende på hur det gått i föregående match. Det känns bara tröttsamt!
Att hävda en bestämd uppfattning är lika viktigt som det är för laget att föra ett bestämt spel som är underhållande och framgångsrikt.
Grundinställningen inför den här säsongen är negativ. Oavsett Anger, oavsett Miettinen, oavsett Ram, oavsett Esko, så finns det för lite talang och framtid i laget för att konkurrera om SM-guldet.
En till mellanssäsong är inte vad Brynäs behöver, om man säger så.
Reklamen är svårsåld som det är ändå...
I det perspektivet (nödvändigheten att öka intresset kring Brynäs) så är värvningen av Nylander en stor jävla gäspning, helt i linje med den lätt dammiga profil Brynäs har lagt sig till med under de senaste åren. Ospännande!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:
Det är ju inte ämnet jag tycker är meningslöst att diskutera, tvärtom. Det var sättet att diskutera det på, d.v.s. att bara stenhårt hävda sin egen värdering utan att försöka förstå andras.

Jag hajar att du vill att Brynäs ska spela klapp-klappspel som förr. Själv är jag av åsikten att Brynäs gamla spelsystem behövde utvecklas genom att få in snabbare spelvändningar och ett tuffare försvarsspel som ett komplement till passningsspelet och spelsinnet som ju redan finns i laget. Därför är jag positiv till den nuvarande förändringen. Brynäs har ett överflöd av spel- och passningsskickliga spelare. De finns t.o.m. i tredje/fjärde kedjan typ Johansson, Wågström, Kyrö, Luovi, Danielsson etc. Det vi saknar är väl snarare spelare typ Huss och Soling. Där kan ju Nylander passa in även om jag som du hellre att sett en junior typ Mårs i den rollen.

Leksandsmatchen tyckte jag förresten präglades av att Brynäs sköt för lite, speciellt i PP där man passade och passade helt utan att få till några bra skott eller avgörande passningar. Seegt klapp-klapp om man så vill. Du vill se Molin få ytor i mittzon och framåt. Det får han i snabba spelvändningar och inte genom att laget långsamt passar sig fram a la serie A.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
KentaK:
Ja du har rätt gordo är inne i ett negstim. Det vänder nog snart.

Vissa saker har han dock rätt i, som ex värvningen av Nylander.
Ingen kan påstå att den är särskilt lysande. Med Brynäs resurser finns inte så mycket mera att göra.
Jag hävdar, med den drucknes envishet, att vissa juniorer skulle spela bort honom OM de får chansen. Nu är det spel om poäng och helt plötsligt talar man inte längre om att juniorerna skall få chansen. Man tappar säkert bort 83-kullen också och får panikvärva flera Nylanders i framtiden.
Huva
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Fan va negativ du är hela tiden då!?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor:
Naturligtvis är det inte antingen svart eller vitt, utan antingen mer svart eller mer vitt som vi diskuterar.
Det finns ingen som vet hur den här säsongen kommer att sluta, Saida är död.
Men baserat på det som hänt sedan förra säsongen och det som SK, Esko och GP vill ska hända framöver så kan man uttala sig om hur man tror att det kommer att utveckla sig. Förutsättningarna kan vara bra eller dåliga, oddsen för att lyckas höga eller låga.
Man har det spelarmaterial man förtjänar och det gäller att anpassa spelsystemet efter det, inte tvärtom! Det är huvudämnet för den diskussion som du tycker är meningslös att diskutera!
Vad har spelarmaterialet och spelsystemet för betdelse enligt din uppfattning? Kan det ha någon betydelse för resultatet?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
lucky luke:
Vinst i matchen ger om det upprepas tillräckligt många gånger under samma säsong SM-guld. Men man vinner inte för att man skall vinna matcher. Man vinner inte med muskler, man vinner om man använder hjärna mer än motståndaren. Det är hur man försöker spela och ev framgång med ditt eget spel som avgör om man vinner eller inte. Frågor som:
Hur utnyttjas spelarmaterialet optimalt?
Hur skall matchning se ut på kort och lång sikt (i vissa lägen i matchen eller etablering av nya spelare typ Bolibompa osv)?

Precis som du skriver så upplevs värvningen av Nylander som "skön" försäkring. Han kan jobba hårt och är nöjd med begränsad speltid. Bekvämt för SK, Esko och GP...
Men är det en förstärkning av laget när det gäller att spela optimalt för att vinna SM-guld?
I konsekvensens namn så borde man fortsätta med det lag som vunnit på försäsongen öven i serien. Varför har man annars träningsmatcher?
Så fort det blivit seriespel börjar man gå ner på tre femmor, vilken utveckling har laget då?
Antingen har man spelare som man litar på i truppen eller så får man värva/utbilda nya. Signalen blir annars att Brynäs när det börjar hetta till inte har ett lag bestående av fyra elitseriemässiga femmor. Då är SK ute och cyklar.
Karjalainen istället för långtidsskadade Soling är helt ok. Nylander som ersättare för Danielsson är helkorkat och har som enda resultat att speltiden för juniorerna minskar.
Danielsson eller Nylander, det kvittar, båda är kompletteringsspelare och tar plats för en framtidsspelare som behöver matchas in på sikt!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
P J Davydjoos:
Det framstår som helt klart att Linköping kommer att ge Brynäs ett bättre motstånd än allsvenska Leksand gjorde i måndags.
Jag förutsätter att spelarna i Brynäs är tränade för att spela i ett högt tempo i minst 3x20.
Däremot är jag tveksam till att ändra spelet från puckhållning till fasthållning och dump and chase. De spelarna finns inte i truppen. Stomspelarna i dagens trupp vill hålla i mycket puck och skapa spel. Det sitter i ryggmärgen på Djoos, Sjödda, Janne, Roger, Ove, Louvi och nån till. Melin försökte också införa ett speedigare spel med snabba pass i djupled och arbete på djupet för forwards. Det fungerade inte alls, speciellt inte när det börjar gå tungt, då gör man det man är bra på, dvs puckhållning.
Puckhållning behöver dock inte innebära låg intensitet eller låg fart, tvärtom, det visade spelet -99 om inte annat.
Att komma in i anfallszon samlade är A och O för Brynäs eftersom man (förutom Anger) inte har någon bulldozer som kan vinna puck och skapa tid för eftertrupperna.
Då blir laget utdraget och ett enkelt byte för kontringar.
Ove Molin som artist och avslutare kan vi glömma om det skall spelas bulldozer i anfallszon. Han behöver komma i fart från egen zon och få pucken om det skall bli någon fest.
Att det är Miettinen och anger som har gått bäst på försäsongen är just för att de passar för det spel som Esko vill införa. Sedan hänger Berka med på köpet.
Vilka fler kan prestera det spelet med framgång?
Spelare efter spelsystem eller spelsystem efter spelare?
Nylander passar in i bulldozer-spelet och förmodligen kan vi då i konsekvensens namn se fler sådana spelare i truppen framöver...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Samen:
Blir mäkta förvånad, Samen...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
BrynasDanne: Jag visste inte att det gick att använda html-tags så här.I övrigt så var det intressanta resultat ikväll, våra två kommande motståndare möttes i kväll, och Linköping drog längsta strået. Ska bli intressant att se om Brynäs kan hitta mer av sitt spel i dessa två matcher. Dessa två matcher bör bli svårare än den i Leksand. Men som sagt, i början av serien är poängen lika viktig. Spelet kommer förhoppningsvis att succesivt förbättras.

Då Kyösti blir matchklar får han förhoppningsvis igång Janne&Ove, och då tar ju Luovi plats bredvid Kyrö som också säkerligen flankeras av Danielsson om vi ska tro Esko. Vilket kommer att ge oss en fjärdeformation med Nylander-Wågen-Östlund/Jobs/Floberg.
Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att vi får en bättre säsong än förra, och att juniorerna får mer speltid i år än tidigare, då det finns möjligheter att köra fyra formationer ganska ofta i år, vilket förra året nästan var en omöjlighet.

gordo: Jag tror/hoppas inte att spelet kommer att lida av att spelarna är mer vältränade för att klara 60 minuters spel i högt tempo, och att det blir mer intensitet osv. Jag tror att spelarna växer med uppgiften och kan tänka hockey lika mycket och kan komma att spela det fantasirika klapp-klapp spel vi vill se, men i det högre tempo och mer uppoffringar i hockeyarbetet som krävs för att ha en chans i dagen elithockey.

Men som sagt, vi vet inte förrän säsongen är över om Eskos ideér faller väl ut...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
lucky luke: Jag ska inte lägga mig i det övre för det vet jag ingenting om men det där nedersta är något jag tjatat om länge...
Låt de unga spelarna som är framtiden spela mera och satsa på framtiden istället för att "bara" satsa på i år...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: "It takes two to tango" Jag tycker du låter magsur eller så har kärringen knipit ihop för länge. Jag säger som några tidigare tyckare - vinst i matchen måste väl vara målsättningen, skönliret kommer när det ges utrymme. Domare och is var ju under all kritik igår och det främjar definitivt inte skönspel - Rådbjer & Spol-Jansson, vilka dj...a dåliga skämt.
I fjol klagade "vi alla" över SK som var handlingsförlamade, när skadorna stod som spön i backen. Nu klagar du när dom agerar, själv tycker jag att det är skönt att vi fått dessa försäkringar (Kösa & Nyllet) - Nylander tyckte jag var väldigt nyttig igår (dvs inte bara försäkring utan också förstärkning). En poäng har du däremot i din kritik när det gäller behandlingen av "Bolibompa" - om det visar sig att dom även i fortsättningen bänkas - dom skall absolut beredas plats i många matcher då dom är vårt framtidskapital.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:
Du kan tydligen avläsa hela säsongen utifrån en halvdassig premiärmatch. Vad jag försökte säga var att det kanske inte bara är antingen-eller utan finns nåt där emellan. Men skitsamma, det är rätt meningslöst att diskutera med någon som har alla svar.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Huvudsaken och målsättningen är troligtvis att ta tre poäng när man kliver in i rinken. På vilket sätt detta görs kommer nog i andra hand, men om det ges utrymme för trevligt spel så tror jag inte att Brynäs håller igen. Det gör nog inget lag.
Får man chansen att spela en rolig och publikvänlig hockey så gör man nog det. Det är ju med högsta sannolikhet roligare för både spelare och publik...

Tyvärr har väl hockeyn utvecklats lite åt fel håll om man vill se rolig hockey... Var det Boork som började utvecklingen med 1-3-1 i Frölunda eller var det ännu tidigare?

Nåväl... well well... ja ja...
Gordo: "Att ta in en spelare i Nylanders ålder och med hans profil är ofattbart kortsiktigt."

Var det inte så att det blev lite kris på forwardsidan i.o.m. att Danielsson och Solin blev skadade ... Kanske lite svårt att hitta en ung talang som inte har fått kontrakt så tätt inpå premiären...

Jag tror nog att Nylander kan tillföra ett och annat.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: För att göra ett stort argument så litet som möjligt:
1. Har du sett Brynäs spela i Gavlerinken i år?
2. Har du sett Brynäs spela i överhuvudtaget i år? Förrutom igår då!

Poängen är den att farten vi INTE hade igår, kan hänga på alla dessa skador vi haft.. Vi har enligt mej sparkapital i både Mikko Luovi och Ove Molin.. Inga små sådana heller!
Sen är ju skadelistan faktiskt proppad med forwards som kan "när dom vill/kan" (Karjalainen, Soling och Danielsson)

För att sen diskutera spelssystemet så tror jag inte ett dyft på att vi kommer att ha mindre klapp klapp runt jul än vad vi brukar ha, har du dåligt minne.. eller har du inte sett nån premiärmatch förrut? Det ser alltid KNACKIGARE ut än så här i premiären..
Tycker ändå att intentioner av snurr nere i motståndarzonen och lite klapp klapp och läckra dragningar existerade iaf när Berka, Miettinen och Anger var på isen!

Och att vi vinner skotten med 31-22 i en match som de flesta Brynäsare anser som en "dålig" match från våran sida tycker jag är ett bra tecken på att det INTE är mer "grishockey" i hörnen än vad det brukar vara!

Tycker vi kan börja gnälla på "bök och stök-hockeyn" när vi har sett 2-3 hemma matcher med iaf någorlunda ordinarie lag på isen..
Står fast vid att om Soling "lagar sig" innan jul utan operation så är vi en stor dark horse och i mina ögon en av dom farligaste utmanarna mot FBK i vår!!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Ärligt talat så skiter jag i hur Brynäs spelar.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Samen:
Bättre upp, Samen!
Det handlar om hur Brynäs skall spela i framtiden. Framtiden är nu, Samen! Du är en av de som är nöjda om Brynäs tar tre poäng mot Leksand en måndag kväll och det är 3x20 nöff-nöff?
Är det din förhoppning om Brynäs spel i framtiden?
Döpa om Gavlerinken till "Stian" och njuta av skitspelet?
Med din inställning så blir det inte många barn gjorda...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
prosten:
Finns ingen anledning att djupanalysera AIK, det har de fullt upp med själva. De tappade själen, då är det kört!
Det gäller att undvika att hamna i samma situation.
Vilken spel vill du att Brynäs skall visa upp för hockey-Sverige?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Nej det orkar jag inte. En gammal farbror bara yrar en massa saker om att "det var bättre förr"
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
KentaK:
Amen!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
KentaK:
1. Det är alltid kul att vinna men försäsongen är inte något bra mått över vad som kommer att hända när det skall delas ut medaljer i vår. Sedan är resonemanget rätt inriktat på just att diskutera hur Brynäs skall spela. Inte bara spela för att vinna. Utan hur Brynäs skall fortsätta att utveckla sitt kännetecken och det unika i svensk hockey: klapp-klapp.

2. Måttet på bra hockey enligt mitt sätt att se på det är inte hur mycket fart man har på grillorna utan hur snabbt tankeverksamheten i hjärnan fungerar och hur det fortplantar sig till armar och ben för att skapa förutsättning till samspel på bästa Brynäsnivå. Nylander må ha fart på rören och gilla bök vid sargerna men i övrigt är han begränsad.
3. Leksands nöff-nöff hocket modell 02-03 leder till kvalspel där hoppas jag att lagen slipper mötas för hjärtats skull om inte annat.
Tätt och trångt... finska tränare, vettu... Yippie för villervalla!

4. Döma ut och döma ut. 3 poäng och ett stort tack till Gauthier kan man väl ta. Hoppas Linköping slänger in puckarna i eget mål också...
Det jag i så fall dömer ut är bristen på debatt hur Brynäs skall spela. Vilken hockey man vill se. När man tar hit en villervalla- tränare, innebär det att man (SK) tänkt till om Brynäs spel, eller är det bara för att fylla den vakanta tjänsten som tränare.

Man spelar den hockey som spelarmaterialet tillåter. Långsamma spelare blir inga bra dump and chase spelare bara för att tränaren tycker det. Anger klarar det, men sen vet det fan om det är någon mer som klarar det i Brynästruppen.
Pumpa puckar i kortsargen gillade för fan gamla Luleå som hade 100 kg biffar som älskade att nöffa i planket...
Som åskådare på Brynäs matcher är man nöjd med tre poäng och lite tid på VIP:en, eller?
Att sätta Bolibompa är om något ett tecken på hur stort behov det fanns att ta tre poäng...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
prosten:
AIK tappade väl förrutom ledarna också huvudena när man började panikvärva spelare som Jyrki Louhi, Boris Zapka, Santeri Heiskanen och allt vad dom hette..

Just detta att man köpte nya utlänningar till ett antal av runt 5-6 stycken flera år igen gjorde ju att lagandan flög ut ur fönstret direkt! Men jag tror stenhårt på deras nya koncept med bara unga sthlmare.. Kumpulainen, Hagos & co kan säkert etablera laget i kvalserien till att börja med, men man får svårt att ta sig tillbaka till finrummet!!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Köper inte det snacket. Mångfald du ? Låter mest som Den enda vägens poli... nej förlåt, taktik ska det vara. AIK tappade inte sitt "koncept"
eller rättare sagt sitt spelsystem utan man tappade ledare från AIK och därigenom sin "laganda".
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Nu tycker jag nog att du är aningen trångsynt!
1. Vi har faktiskt spelat enormt bra på försäsongen och resultaten har absolut inte uteblivit.. Och inse att man kan faktiskt vinna även om vi inte spelar det gamla hederliga Brynäs-liret..

2. Nog för att vi alla har rätt att vara kritiska när vi tittar på Peter Nylander som kommer från ingenstans och tar platsen från våra junisar, men han var faktiskt en av dom absolut piggaste på grillorna igår kväll!!

3. Varken jag, eller du har sett Brynäs spela i Gavlerinken i elitserien i år.. Vi vet sen gamla tider hur svårt Leksand är i Isladan där dom oftast lägger gasen i botten!
Igår kanske dom inte gjorde det, eller så var de våran "finska bökostök-hockey" som saktade ner Leksingarna igår..

Poängen är den att efter en serie match är det alldeles för tidigt att döma ut den nya tränaren, det nya laget och det nya spelsättet på det sätt du gör.. Framförallt med tanke på försäsongen!

Låt dom spela ett par omgångar hemma i Gävle så är jag bergis på att spelet hyfsar till sig, dom 3 poängen som vi fegade till oss i Leksand kan bli grymt viktiga för självförtroendet!!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Samen:
Då är du väl snäll nog och förklarar det för en gammal farbror?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
prosten:
Fram för mångfald, Prosten!
Hur skulle det se ut om alla spelade lika?
Om det är intressant med nöff-nöff-hockey som huvudinriktning för Brynäs blir det rätt ointressant att titta på, eller hur?
Att ta in en spelare i Nylanders ålder och med hans profil är ofattbart kortsiktigt. Varför inte ta in Jens Östling och placera honom på bänken igen när vi ändå håller på. Då får vi två stabila spelare att bygga laget kring när de gamle pensionerar sig.

Poängen är att om man tappar sitt "koncept" att bygga laget så är man snart historia på mer än ett plan.
Skräckexemplet är AIK som under de senaste 10? åren tillåtit externa influenser långsamt mala sönder själen tills man hamnat i fritt fall. Någonstans började det.
Det vill man inte skall hända med Brynäs!
Och någonstans börjar den processen!
Börjar den med villervalla och nöff-nöff...
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Du vet inte vad du pratar om
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor:
Torpedhockey a la Skansen eller finsk villervalla det är ungefär samma sak. Muskler istället för hjärna.
Det är aldrig en framkomlig väg i längden, men det kan vara vinnande på kort sikt därför att det är enklare att bygga ett lag som spelar med med inriktning klappa och slå än att bygga ett lag som spelar en skapande och fartfylld offensiv GULD-hockey.

Det är bara att välja huvudinriktning:

Klapp-klapp eller nöff-nöff...

Som svar på din fråga om finsk villervalla:
JA!

Vill du bjuda in Harkimo också, eller?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Du menar att man kan endast vinna framgång genom att spela hockey på det sätt du förordar eller ?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Bissett:
Clas Eriksson jämställer jag med Roger Kyrö, inte med någon på Nylander nivå...
22 lirare har aldrig Brynäs haft heller om jag minns rätt. Men det är ett lag som är inriktat på lir som har haft sina bästa stunder vid 12 (13) tillfällen).
Sedan att det behövs arbetshästar, elakingar och framspelare för att stjärnorna/publikfavoriterna skall glänsa/avgöra matcher, så är det överallt i samhället i övrigt också. Det är ingen nyhet för någon.

Men, ett Brynäslag där Peter Nylander spelar på tre femmor är inget mästarlag, lite mer kunnande behövs det än en blöt tröja och nöff-nöff i sarghörnen för att tillföra laget SM-kvaliteter...
Det aktiva spelet (villervallan) som finnarna förespråkar innehåller enligt min mening för mycket muskler och för lite hjärna. När musklerna spelar hockey blir det nöff-nöff i sarghörnen och klappa och slå på pucken och motspelare. När hjärnan dominerar spelet blir det klapp-klapp... i spelet!
Kanske en hårfin skillnad för vissa, men ändock en helt avgörande skillnad på hur spelet ser ut i ett guldlag eller ett mittenlag.

Kontinuitet i lagbygget för klapp-klapp eller villervalla, nöff-nöff, en slank han hit, en slank han dit, en slank han ner i allsvenskan?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:
Jag håller inte med dig angående den "finska villervallan" utan förordar att finliret får influeras av ett rakare finskinfluerat spel. Jag upplever detta som en positiv satsning och inte ointressant eller visionslös. Detta försökte jag beskriva i det tidigare inlägget. Tycker du att finsk landslagshockey också präglas av "villervalla" eller?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Det går ej att ha 22 st Lirare i laget, men måste (tyvärr) ha sådana nyttiga spelare i laget, kolla på FBK förra året man hade oxå några "vattenbärare" typ Clas Eriksson!!!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor:
Hängsle, livrem och säkerhetsnål = Nylander.
Om det enda kravet på framtidens Brynässpel är svettiga tröjor då är vi illa ute...
Håller med om Brynäs periodvis spelat till synes håglöst efter senaste guldsäsongen.
Förstärkningar (som anstår ett mästarlag) som lyst med sin frånvaro, skadebenägna stomspelare, inga juniorer som får jobba sig in i truppen på ett seriöst (Frölunda!) sätt m.m.
Det finns många förklaringar.
Resultatet av denna erosionsprocess blir ointresse för den gamla damen.
Ointressant profil i spelet, värvningar av begagnade spelare, ointressanta visioner för föreningen = ingen satsar mer resurser i Brynäs!
Det är så enkelt!

Brynäs är ett spelande lag med inslag av riktigt tuffa hjältar. Det är ett vinnarrecept som gett 13 SM-guld (varav ett i Leksand sedan 1975).
Varför inte fortsätta på den vägen istället för att importera finsk villervalla?
Utan stark fortsatt Brynäsprofil, ingen framtid!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
prosten:
Stämmer.
Så här dålig har Leksand inte varit på länge.
Och Brynäs var inte mycket bättre.
Bök och stök... tack Gauthier... 3 poäng... Yippie!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:
Håller med, intervjun med Pär Djoos var den roligaste/bästa på länge..
-Det är trång och tätt på isen??
-Jo men de e två finska tränare mä VÄTTU! hehe
.. Nej men de e väl så de ska va VÄTTU.. undrar hur många VÄTTU han hann med under den där dryga minuten!?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:
Jag tyckte (själv mycket förvånad) att Nyllet var riktigt bra igår. Han gjorde t.o.m. några snurrar som påminde om brorsan.

Sedan tycker jag nog att Brynäs har försökt spela lite väl snyggt de senaste åren. Det är kul när det går men blir lätt håglöst och väldigt beroende av inspiration för att funka. När inte klapp-klappspelet gett utdelning har man lätt fallit ihop och gett upp matcherna. Jag tycker inte det handlar om antingen eller. Visst ska Brynäs spela snyggt, det är ju ett av klubbens kännetecken, men man ska också kunna spela rejält, hårt, snabbt och enkelt. Det behövs ofta under en lång elitseriesäsong. Med de lirare Brynäs har tror jag inte risken för att de hamnar i bök och stökspel är särskilt stor. Risken är nog större att det blir problem åt andra hållet, alltså för mycket lir och backhandpassningar bakom ryggen. Jag tror inte det handlar om antingen eller utan om man kan få in lite mer av det raka "finska" raka spelet i finliret så kommer man vinna väldigt mycket mer, vilket ju är rätt viktigt.

Sedan håller jag ju med dig om juniorerna. Visst ska de spela. Nog borde man ha börjat matchen med fyra femmor i alla fall. Kul att Jobs kom in och gjorde bra ifrån sig.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo:


Instämmer i det mesta Du sagt. Efterlyser också lite mer djärva grepp, istället för importerade spelare. Hur reagerar alla seriösa juniorer på detta? Hur skall dessa kunna utvecklas (om de nu gör det)?
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
gordo: Du verkar inte direkt nöjd? Vad var Djoos kommentar jag såg inte sändningen.
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor:
Ungdomarna på bänken och di gamle spelar, som vanligt...
Bättre med begagnade svenskar (Nylander) än med ungdomar.
Bättre med andra klassens finnar än egna ungdomar.

Har vi dåliga juniorer?
Har vi fega tränare?
Har vi visionslösa sportchefer?

För övrigt var Djoos kommentar på Canal + om matchens karaktär och tränarnas hemland rätt dräpande! Säsongens bästa kommentar så här långt.
De två lagen i Sverige som är mest kända för lir håller sakta men säkert på att förvandlas till två finska lag modell AIK-spel (dvs ingen jävla profil alls)!
Tacka fan att Ove Molin trampar omkring i ett vakuum när det kastas puckar i kortsargen hela tiden!
Brynäs varumärke eroderas om det inte ens får spelas klapp-klapp spel längre.
Bök och stök får de hålla på med i Finland!
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Igor: Jag har läst att till den här säsongen så är det 26,8 men det kan va fel du ahr nog rätt :)
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
BrynasDanne:
Här kommer medelåldern på HS också:
1. Leksand 27,8
2. Färjestad 27,4
3. Södertälje 27,4
4. Linköping 27,1
5. Malmö 26,9
6. Luleå 26,2
7. Frölunda 26,2
8. Timrå 26,2
9. Djurgården 26,1
10. HV71 25,9
11. Brynäs 25,7
12. Modo 24
Kommentera

Sv: Äntligen på papper
Flynt: Jo...d stämmer ju...Dom tjatar ju bara på att Brynäs har en massa gammla gubbar.....
Kommentera

Äntligen på papper
Äntligen är det konstaterat att Brynäs inte har ett särskilt åldersstiget lag. I dagens aftonblad publiceras en lista över längsta, tyngsta och yngsta lagen i Elitserien. Brynäs är näst yngst i elitserien. Skönt med seger i första matchen, väldigt viktigt. Men jag tycker nog också att Ram såg lite väl fladrig ut.
Kommentera

« · 121602