För dem som är sugen på Thailand i December. Sjukt billigt!
Redigerad kommentar
Olle: "Konduktören har en anställning att försvara och kommer naturligtvis att vara lika benägen att ljuga till sin egen fördel i samma utsträckning som flickan."
Kvalificerat svammel, eftersom det mesta av konduktörens version sannolikt gått att styrka via vittnesmål eller teknisk bevisning sas.
Och att han därför snarare aktar sig väldigt noga för att ljuga, då risken att avskedas vid upptäckt skulle vara mkt stor.
"Jag lutar mer åt att övriga redogörelser, i kombination med SJ's uttalade dåliga rykte dom senaste åren, gör att man inte kan avvisa det som struntprat. Det är roande att du klankar ner på andras avsaknad av kritiskt tänkande och sedan vräker du ur dig något som implicerar att en massa människor är lögnare, utan att ens ha fakta i frågan. Amatörmässigt."
Grattis till priset för årets mest logiska kullerbytta.
Så när JAG tror att övriga redogörelser till stor del består av partsinlagor där den drabbade kanske överdriver och t.o.m ljuger, då är jag amatörmässig.
Men när DU tror tvärtom och blint litar på alla redogörelser, ja då är det tydligen kalla fakta som kommit fram.
Var det amatörmässigt du sa?
Sen påstod du nånstans att SJ:s ändrade rutiner skulle vara nån sorts bevis för att man har gjort fel i det här fallet.
Märklig slutsats.
Det kan väl helt enkelt bero på att man vill försöka minimera riskerna för att såna här situationer ska uppstå i framtiden.
Betyder väl inte att man per automatik ansett att konduktören gjort nåt större fel i det här fallet, som jag ser det.
Sen är jag väl inte dummare än att jag begriper att konduktörerna säkerligen gör fel då och då, men det tycker jag kan anses vara mänskligt och förståeligt med tanke på att liknande situationer måste uppstå massor av gånger varje dag på våra tåg.
Redigerad kommentar
Nu till livets oväsentligheter. Vi har en bil som kan köras på både etanol och bensin. Jag är intresserad av att jämföra hur långt jag kan komma på respektive drivmedel. Alltså vad som i det långa loppet är mest lönsamt. Under vintern så använder vi oss uteslutande av bensin, så valet är snart inget val längre, men jag var bara nyfiken på hur jag gör för att räkna ut det?
Olle: "Slutligen tycker jag att det är lite ironiskt att det är tack vare just det här fallet, som visar sig vara problematiskt, som läsare har skickat in massor av redogörelser för situationer där konduktörer faktiskt har handlat helt felaktigt, slängt av ungar med giltiga biljetter osv. Jag gissar att det är mindre tacksamt för SEKO att gå in och backa upp sina konduktörer där."
Kan hålla med om att det är ironiskt.
Men det säger ju öht ingenting om sanningshalten i dessa "läsares" egna berättelser om hur dom själva minsann har blivit behandlade på samma sätt som den här "11-åringen".
Skulle tro att majoriteten av dessa berättelser skulle visa sig vara exakt lika osanna och ensidigt subjektiva till egen fördel som den här "11-åringens" historia nu visat sig vara, efter en ordentlig undersökning från facket och SJ.
Och inte efter den sedvanliga "undersökningen" i media (läs: vi ringer barnet som kastats av och frågar hur det gick till, det räcker nog för att få hela bilden klar för sig....)
Är det inte ganska uppenbart att media i sedvanlig ordning har trampat i klaveret och inte är intresserade av nån sanning?
Och att djävligt många som gnällt över SJ nu sitter där med skägget i brevlådan och försöker försvara sina tidigare ståndpunkter in absurdum, alt tiger som muren för att man skäms över att ha gått på medias svammel och själv inte har förmåga att tänka kritiskt?
Olle:
En kortis, innan jag drar iväg för att vara borta hela dagen:
"Flickans familj borde ju kunna scanna in en bild av den här biljetten och skicka ut till pressen om den finns. Just nu framstår dom ju som lite av ett gäng skojare."
Denna bild hade varit exakt den som alla tidningar hade betalt guld för at the time. Vad finns det för möjligheter att den inte finns?
Se där.
Nu finns hela publikationen på PDF, så nu behöver ni inte ens Googla efter information. Pröva bara den här länken, så kan ni även läsa den första halvan - om det nu vore intressant.
Det är ganska meningslöst och diskutera det här, om jag är den enda som bemödat mig läsa utredningen jag talat om.
Därför: Detta är undre halvan på SEKO's utredning, om hur deras syn på vad som egentligen hände:
---------------------------------------------------------------------
(Jag länkar inte till någon källa. Den som är tillräckligt duktig på datorer och Internet, och har det minsta intresse grejar att finna trovärdig källa själv)
---------------------------------------------------------------------
De fakta som SEKO fått fram hittills och som går att redovisa, visar klart och tydligt på att personalen ombord gjorde sitt jobb och inget annat. Tåget var en dubbeldäckare och mellan Örebro och Örebro S viserar tågmästaren biljetterna hos passagerarna som sitter på undervåningen, för att sedan direkt efter avgång från Örebro S direkt gå upp till övervåningen för att visera nytillkomna resande.
Tågmästaren ser en kvinna (22-åringen) som sitter och sover där det nyss hade suttit ett par som gick av vid Örebro Södra och väcker henne (somnade väldigt fort) och ber om biljett. Hon säger att hon ska köpa en biljett till Herrljunga vilket hon även gör. På soffan direkt bakom denna kvinna sitter ännu en till nytillkommen resenär (”11-åringen”) som tågmästaren frågar efter biljetten hos. Denna resenär svarar först inte utan tittar bara på tågmästaren, trots flera försök till att får reda på vart hon tänkt resa och om hon är villig att köpa en biljett. Efter en stund svarar resenären att ”biljetten är borta” utan att tala om vart hon tänkt resa. Under tiden tågmästaren försöker lösa sina arbetsuppgifter sitter 22-åringen på sätet framför soffan. Varför hon inte talade om att 11-åringen var hennes syster och försökte hjälpa henne kan hon bara svara på själv.
Tågmästaren bedömer att flickan som fortsätter att vara tyst till att vara minst 15-16 år och ber henne lugnt ta med sig väskan och följa med ner till vestibulen på nedervåningen. Flickan följer med ner och tågmästaren fortsätter med att på nytt försöka prata med henne utan att få något svar. Frågar om hon har pengar så hon kan köpa biljett och ber henne ta fram plånboken Flickan tar fram plånboken. Där finns det inte pengar så att det räcker till en biljett. Tågmästaren förklarar att det inte ärokej att åka tåg utan biljett och säger att det är lika allvarligt som att snatta i en affär. Frågar om hon brukade gå in i en affär och ta grejer utan att betala varpå flickan skakade på huvudet. Tåget närmar sig Kumla och tågmästaren gör ett nytt försök att få reda på vart flickan ska resa. Flickan svarar nu att hon ska till Göteborg. När tåget är framme i Kumla ombeds flickan att stiga av tåget vilket hon även gör.
”11-åringen” hade ingen biljett, och efter att inte heller kunnat betala så bedömer tågmästaren att hon kan avvisas från tåget. Avvisningen sker enligt SJ:s regelverk eftersom flickan bedöms vara minst 16 och kanske t o m 18 år gammal. I denna ålder är man straffmyndig och anses kunna förstå att man skall betala för sig och kunna klara sig på egen hand. Erfarna Poliser bekräftar också att flickan mycket väl kan anses vara ca 16 – 18 år ,vilket styrker att tågmästaren gjort rätt bedömning.I första skedet var beskeden i media att bägge flickorna hade biljett. Sedan ändrades detta till att man köpte dessa på tåget och att tågmästaren sedan avvisade ”11-åringen”. Enligt handdatorns försäljningslogg sålde tågmästare en biljett till 22-åringen (systern), ingen biljett är såld till systern. Under resan till Kumla som tar ca 12 min informerade 22-åringen aldrig tågmästaren om sin yngre syster som satt på sätet bakom henne. Tåget fortsätter sedan till Hallsberg där det sker ett personalbyte. Först i Alingsås kontaktar Systern den nya personalen ombord och berättar att hon har en syster med ombord på tåget som ska av där. Själv ska hon fortsätta till Göteborg.
Enligt uppgifter i media använder 22-åringen hela resan från Hallsberg ner till Göteborg för att leta efter sin syster. Sanningen är alltså att hon inte ger sig tillkänna för tågpersonalen förrän i Alingsås trots att hon köpt en biljett till Herrljunga. (I media har flickorna sagt att de skulle resa till Borås.) Först då görs ett utrop efter systern och därefter larmas SJ Trafikledning som i sin tur larmar polis.Larmet till polis försenas alltså med flera timmar pga 22-åringen inte larmar tågpersonalen om att systern saknas. Det finns inga uppgifter som styrker hennes egen berättelse att hon sprungit runt och letat efter systern under resan ner till Alingsås, varken från resenärer eller ombordpersonal. Uppgiften om att hon kontaktat ombordpersonalen efter avgång Hallsberg stämmer inte. Allt prat om besök i restaurangvagnen mm är inte heller korrekt, eftersom inga restaurangvagnar finns i dubbeldäckarna. Enligt inte fullt bekräftade uppgifter möttes hon av två män vid ankomst till Göteborg vilket gör det troligt att målet för resan var just Göteborg.
På förmiddagen återfinns ”11-åringen”. Hon har tagits om hand kvällen innan av en äldre dam som tyckte att hon skulle vila ut över natten innan polisen kontaktades. Tyvärr kontaktade hon inte polisen överhuvudtaget, utan det var ett tips från SJ Contactcenter, efter det att kvinnan ringt och köpt en biljett Kumla–Nora, som ledde till att flickan senare hittas av polisen. Mycket oro och onödigt letande hade kunnat undvikas om ”11-åringen” inte förts undan av damen i Kumla. Vi menar att hennes handlingar borde utredas - om hennes agerande är kriminellt eller inte borde prövas.
Tänk om
* 22-åringen hade informerat tågmästaren om att det var hennes yngre syster som satt bakom henne när hon köpte biljett eller när ”11-åringen” blev tillfrågad om att visa/köpa biljett. Eller direkt efter avgång Hallsberg kontaktat personalen ombord på tåget…
* ”11-åringen” informerat tågmästaren om att hennes syster fanns ombord på tåget…
* Polisen initialt väntat tills de hade alla fakta innan de gjorde ett uttalande…
* Damen i Kumla kontaktat Polisen direkt när hon påträffade flickan…
* SJ i media och internt varit tydliga med sitt förtroende för tågmästaren…
* Media försökt balansera sin rapportering och hållit sig till fakta…
* Sanningen hade varit viktigare än att sälja tidningar och skydda varumärken…
/Styrelsen SEKO SJ
Redigerad kommentar
73Sjöbba:
Du pratar alltså om Kumlafallet, och inte det Tony tog upp igår?
Kan du beskriva vad som hände där, som gjorde att den minderårige slängdes av? Så att vi vet vad vi pratar om.
Olle:
Det jag ville komma fram till var att enligt SEKO's utredning så var det inte många rätt i det som medierna rapporterade till det svenska folket. De svenska folket ville därför hänga i första hand konduktören, i andra hand hela SJ på helt fel grunder.
Men det har ingen bäring alls, tycker du, eftersom Aftonbladet et al är Sanningen Tidningsifierad på Jorden.
Det jag vänder mig mot är den lynchstämning som piskades upp av vanligtvis vettiga människor, som utan att ifrågasätta någonting köpte och svalde vad som matades ut av media.
Och det som matades ut, matades ut för att sälja lösnummer.
Olle:
Det jag ville komma fram till var att enligt SEKO's utredning så var det inte många rätt i det som medierna rapporterade till det svenska folket. De svenska folket ville därför hänga i första hand konduktören, i andra hand hela SJ på helt fel grunder.
Men det har ingen bäring alls, tycker du, eftersom Aftonbladet et al är Sanningen Tidningsifierad på Jorden.
Det jag vänder mig mot är den lynchstämning som piskades upp av vanligtvis vettiga människor, som utan att ifrågasätta någonting köpte och svalde vad som matades ut av media.
Och det som matades ut, matades ut för att sälja lösnummer.
Olle:
Du menar "Utefter de fakta jag då kunde läsa i kvällspressen, så anser jag fortfarande att konduktören borde få sparken."?
Men låt oss ponera fritt, hade det varit OK att sätta av en vuxen mitt på dagen i låt oss säga Kumla, om denne inte hade biljett, inte ville lösa biljett, och inte ville tala om vart han/hon skulle åka?
Eller är det så att i dagens civilicerade samhälle får alla åka tåg gratis?
Olle:"Det är klart att man inte kan hänga någon innan man har all fakta."
Du tycker alltså att du själv var aningen överilad i dina tidigare kommentarer i ämnet?
Olle:
Min poäng är att om SEKOs utredning är i närheten av att vara korrekt, så såg vi ett justitiemord på en biljettkontrollant av media i början av augusti, som många människor - både härinne och annorstädes - jamsade med i.
Utan att ha någon aning om vad man pratade om.
Masspsykos, typ.
Lektion 1 i hur man riktar in ett drev som sedan inte går att stoppa.