Luleå HF

116663 inlägg · 887 ämnen

Välkommen, HUGE!

« · 389017 · » Till forumet


Sv: Välkommen, HUGE!
matsby: Det är ju ES-uppehåll så det är väl naturligt att vi inte skriver lika mycket då. Man får passa på att göra andra saker när man inte har någon hockey att följa och diskutera. Det finns ju en värld utanför SpS.

Devlin: Jag tycker lite synd om Huge som blev ofrivillig medlem i Luleåfans när det var medlem i LHF han ville bli. Du får ingå ett till vad med honom så han får anledning att betala in rätt medlemsavgift också (om han nu måste ha andra skäl än att medlem i LHF är det finaste man kan vara).
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:
Såklart,,men schack ????
mer manligt med isracing då som det diskuteras på MoDo sidan :-)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
matsby: Ja, eller de oneliners som till 99% presteras i din egen GB.
Har ni syjunta, eller?
Manligt? Kvinnligt? Mänskligt?
Vem vet..... :-)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:
ja,,det är skamligt :-)

skämmes tamefaan
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
matsby: Då kanske vi ska diskutera Odåga och Skrikegård vs. Ledin, som folk gör i alla andra gästböcker. Jag hoppas att Skrikegård får dryga böter efter sitt tilltag. Att skicka ut en galning för att skada en annan spelare hör inte till sporten. Om alla gjorde likadant är hela ES snart en enda stor hämndaktion.

Kanske borde vi rada upp leksingarna nästa gång vi möter dem, och spöa dem ordentligt en efter en för att hämnas alla hockeyinvalider de har orsakat oss, samt skicka halva laget på Ström när vi möter Zippers för att hämnas att Ström förmodligen satte stopp för Petters fortsatta karriär genom sin tackling i ryggen på Petter en halvmeter från sargen. Listan på vilka vi skall hämnas på kan göras lång om man resonerar som Skrikegård. Det är en sak om sinnet rinner över för en lagkamrat i samband med att en spelare blir skadad eller om man rycker in för att försvara en lagkamrat när en fight pågår, men att månader efteråt beordra en spelare att ge sig på en motståndare för att hämnas något som motståndarspelaren inte ens kan beskyllas för är rent patetiskt. Skrikegård är och förblir en kärring.

...och det är ju fortfarande inte Leddas fel att Strömberg har medfödd vattenskalle. Mycket kan han beskyllas för, men inte det.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Undra när vi ska ta våran hämd på Sjögren? Blir det i omgång 50 eller ska vi vänta till nästa säsong? ;)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Portello: Omgång 50 blir väl bra. Frågan är vad man skall hitta på för att hämnas det. Nu snackar vi inte smågrejer längre. Mord?

Fan vad jag hoppas att vi får möta Jyyyyrgårdsfjollorna i kvarten. Uj vilka hatmatcher, och uj vad vi har mycket att hämnas för. Fast då snackar jag mer sportsliga saker och inte våldsamheter.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:
Lugn och fin symaskin...

Håller med dig helt och hållet, det gör de flesta som det verkar.
skall bli otroligt skojigt att se hur DIFiplin kommitén hanterar detta, efter Skrbek 3 matcher och Öberg 2 matchers avstängning.


sånt där skit har inte i idrotten eller utanför idrotten att göra, hade det hänt på gatan hade Oduya haft en polisanmälan för misshandel hängande över sig.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:
det är nästan så man ser hur det ryker ur dina öron Kickan,,,jösses
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: 1939? Kan ha varit strax innan Hitler invaderade Polen, med andra ord. Ja tänk vad tiden löper.....

Apropå löper: min vitlöpare löper för tillfället, men vill inte ha ngn närmare intim bekantskap med din påflugna hingst. Undrar hur den avkomman skulle se ut? Jag retirerar för säkerhets skull(!) med svansen mellan benen(?)...

11. Lc4 - b3
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Ah - svarsdrag! Hmm, nu får jag fundera. Hade trott att du tänkt dra den hela vägen, ned till a2, men icke. Du ville nog bara lura min kuse till e5, och slippa aavslaget på d4. Där blev jag lurad! Men vad gör jag nu? Blir tvungen arbeta lite, oförskämt nog att man måste jobba, bara för att man arbetar. Men kollar senare idag på svarsdrag.

Du såg Matsbys kommentar? Schack omanligt?? Han kan nog inte spela själv, det är hela saken.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Drar du inte lite väl förhastade slutsatser nu?

Du förutsätter alltså att Wikegård uttryckligen gett "order" om att Oduya skulle klå upp Ledin. Jag är inte så säker på det. Det kan ju varit spelarna internt i DIF som kommit överens om detta. Sedan kan man givetvis diskutera olika grader av medskyldighet hos Wikegård, främst beroende på vid vilken tidpunkt han fick reda på "planen". Före det inträffade, eller efter. Öht tycker jag det är väldigt mycket ankdam över det hela. Vad hände egentligen? Oduya ville slåss med Ledin, Ledin bangade (av olika orsaker, främst för att han förmodligen fått stränga order om att hålla sig i skinnet), och sedan var det inte så mcket mer. Jag har ärligt talat svårt att se vad som är så ruskigt med det. Ett slagsmål, må vara moraliskt förkastligt, fel signaler, dålig självkontroll eller whatever, blir det ju sällan några bestående men av. Tvärtom är det, trots ovanstående, ganska ärligt. Till skillnad mot att ex.vis proppa någon bakifrån i huvudet.

Hade det varit Ledin som gett sig på någon Modoist för att skipa rättvisa för något gammalt groll hade han med största sannolikhet varit hjälte bland Luleås anhängare.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Du har helt rätt. Skall man lyfta debatten till korrekt nivå borde det produceras video i gammal god MooDooistisk anda.

Visa upp sekvensen där Mika blev skadad, samt ett helt gäng andra sekvenser. Därefter visa upp hur nämnda sekvenser bedömdes i matchen av domaren, hur de bedömdes i difiplinkommitté, kombinerat med hur de bedömdes i media och vid eventuella pressuttalanden, av typen skrikegård.

Till syvende och sist handlar det om att skrikegård, garpen och övriga inblandade styvben inte accepterar hockeyns regelverk utan diskvalificerar domare, domarkontrollanter och difiplinkommitté, och själv tar nakten som dömande och straffande.

Det är så det hela skall ses, förstås. Och sedan visa upp hur det straffet ser ut, nämligen odåga överfaller bakifrån med två krosscheckar mot nacke, och går sedan på ren och skär misshandel.

Eftersom allt detta som skrikegård dragit igång innebär att de omyndigförklarar idrottens regelverk, och själva sätter sig som lynchmobb, finns ingen anledning alls att de skall skyddas av idrottens regler. De har ju själva ställt sig vid sidan om detta.

Detta är alltså en övergripande och principiellt viktig fråga. Det jag tycker krävs är följande:

1. Att uppmana till brott av detta slag är ett svårt hot mot sporten. Straffet måste bli mycket starkt. Det enda rimliga borde vara att skrikegård, garp, odåga, och eventuellt fler styvben avstängs under mycket lång tid, varför inte för evigt?

2. Överfallet skall INTE skyddas av idrottsreglemente, det är ju självklart. Det skall upp i vanlig domstol. Det finns utmärkta inspelade bevis på både överfallet och misshandeln, samt på anstiftan. Jag är säker på att skrikegård erkände att de beställt jobbet när han talade med mikael och domarna i domarrummet efter matchen. Mikael säger ju att han faktiskt gjorde det, och det har icke förnekats av vare sig domarna eller skrikegård, så det stämmer säkert, skrikarn åker nog dit. I efterhand har skrikegård inte besvarat frågan om han gjorde det eller inte, utan i stället förklarat att "det är naturligt att grabbarna är sura eftersom de hört mika klaga över ont i huvudet sedan i november".

Sedan tillkommer ju det faktum att skadan så vitt jag förstått ICKE orsakades av Ledin, utan av en medfödd förträngning helt enkelt. Vilket styvbenen isf inte har förstått. Det gör ju deras argumentation, som redan är ytterligt svag, rent patologisk.

Vad skulle hänt om detta hänt exakt lika men utanför idrotten, och med samma bevismaterial? Är det inte möjligt att skicka in de där tre i fängelse? Eftersom gärningen utfördes i Luleå gissar jag att det är Luleå Tingsrätt som dömer?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Angående huruvida det var beordrat eller inte. Enligt lules tränare erkände skrikegård att det var beordrat i domarrummet, efter matchen, och inför domarna.Och detta har inte förnekats av någon som var i det rummet då.

Alltså har det säkert hänt. Sedan kanske skrikegård ICKE gav den ordern, men nu har han ändå tydligen erkänt det, möjligen av halsstarrighet.

Om du läst och hört honom, har han inte förnekat att han sagt så, men i stället svarat på andra frågor. Typisk mediaträning, alltså.

Fråga: Lules tränare påstår att du i domarrummmet efter matchen erkände att det hela var beordrat?

Svar: Man förstår att grabbarna är sura på ledin eftersom de sett Mika och hans huvudvärk i månader.

Du ser? Han svarar inte på frågan. Kunde han svara "Nej. Det gjorde jag inte." skulle han säkert sagt det. men nu kan han inte, antagligen för att då kommer följdfrågorna till de domare som närvarade: Gjorde han det, eller gjorde han det inte?

Nå, Larionov. Du är ju en klok person. Du har delvis rätt i det där ankdammskommentarerna. Men se mitt förra inlägg för att se hur jag menar att det är en principiellt viktig fråga. Nämligen om en individ har rätt att erkänna att han och medhjälpare omyndigförklarar alla idrottens inblandade jurisdiktion (domare, domarkontrollanter, difiplinkommitté etc) och skipar egen rätt?

Ett sådant förfarande är farligare än ett enskilt slagsmål. Om man accepterar det, accepterar man allt. Vad blir nästa steg? Lulesupportrar söker upp Odåga i hemmet och bryter benen av honom?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin:

Känns skönt att ha fått igång hockeysnacket här igen,,,löpare ,springare torn?
ähhh...

Kung=Sjögren
Drottning=Bulan
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
matsby:

Bonde = Styf :)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: "Enligt luleås tränare..." ja, just det. Luleås tränare är alltså mer trovärdig än Wikegård?

Wikegårds version är ju att han meddelat domaren att "DIF hade en oplockad gås med Ledin". Resten är (felaktiga) slutsatser av luleås tränare.

Vad jag menar är att väldigt många verkar göra diverse tolkningar och antaganden till sanningar. Och när sanningen är stadfäst kan man lika gärna gå på straffpåföljden direkt. Stäng av, bötfäll, markera etc.

Din kommentar om omyndigförklarande av idrottens jurisdiktion känns väl lite överdriven tycker jag. Det är nog varken första eller sista gången ett par spelare inom en idrott med mycket kampmoment hyser agg till varandra av en eller annan orsak. Och inte alltid är orsakerna direkt färska heller. I det aktuella fallet fungerade dessutom jurisdiktionen, spelarna blev ju bestraffade, och Oduya fick mest straff. Om vi tar ditt resonemang fullt ut borde det ju i så fall medföra att den spelare som lite lagom pucklar på motståndaren som körde på egna målvakten får ett kännbart, kanske t.o.m. civilt straff för sitt tilltag? Han har ju inte låtit domaren bedöma och ev. döma i situationen. Han har ju själv tagit rättvisan i egna händer.

Att dessutom dra det till en sådan spets med exemplet om att luleås supportrar skulle ge sig på Oduya känns ännu mer överdrivet, då har vi ju för länge sedan lämnat idrottens jurisdiktion och ramlat in på samhällets dito. Och där råder ju lite andra regler och påföljder.

Tycker fortfarande att det här mest är ett litet pikant inslag som höjer hockeytemperaturen. Oduya ville göra upp, och han gjorde det "ärligt" sätt. Jag hade haft en annan syn på det om han X-checkat Ledin i ryggen så han åkt med huvudet före i sargkanten. Det hade varit enbart fegt, och DÅ kan man prata om att han tagit sig rollen som både domare och bödel.

Att något var på gång är väl klart eftersom Leding tydligen var förvarnad. Men att med automatik anta att det är Wikegård som beordrat det hela tycker jag, om något, är att sätta sig över all ev. jurisdiktion.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Lövva:

Det där tar jag personligt då jag själv bär 36 på ryggen ;-)

(över)Löpare=Fagemoney
:-P
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Hmm. Jag tror inte du följde med från början efter matchen?

Jag menar själv inte att uppgifter från lules tränare är mer sanningsenliga än de från styvbenstränaren.

Jag relaterar bara vad luletränaren sa, och under de första dagarna sade skrikegård icke att "resten är (felaktiga) slutsatser av lules tränare. I efterhand har han börjat glida över åt det hållet, ja, eftersom han förstått att hans position är svag, och eftersom han tar chansen att inte domarna skall vittna om vad som sagts, och inte sagts, eftersom de inte gjort det från början.

Men jag tror att han biter sig i svansen där. Domarna kan intervjuas nu, om det behövs.

Naturligtvis måste man behålla omdömet och inte dra alla situationer in absurdum, men någonstans går ändå gränsen för vad som är acceptabelt.

Och att styvbensledare vägrar acceptera bedömningar av matchdomare och disciplinkommitté, och sedan nästan tre månader senare hoppar på en spelare som de (men inte hela det omfattande regelverk som noggrannt provat frågan) anser ha felat.

Känner du till vad som hände när ledin påstås ha skadat Mika? Och känner du till den medicinska bedömningen av Mikas besvär?

Vi har själva under senaste åren förlorat en hel del av våra viktigaste spelare efter riktigt fula överfall som pensionerat dessa skadade spelare från hockeyn för evigt.

Jag tror att vi har liiite mer skäl att hämnas för dessa angrepp, än styvbenen för det aktuella. Öga för öga och tand för tand?

Du "hade haft en annan syn på det hela om han (Odåga) X-checkat Ledin i ryggen så han åkt med huvudet före i sargkanten"?

Har du inte sett sekvensen? Ledin står en halv meter från sargen då Odåga bakifrån med klubban gånger två gånger X-checkar honom antingen i nacken eller i ryggen. Turligt nog åker han inte med huvudet i sargkanten, men blir nog rätt mör efter de slagen, speciellt om de träffade oskyddad nacke. Sedan överfaller Odågan Ledin med slag. Ledin, som redan inför matchen bestämt sig för att inte kasta handskar och slåss, gör inget.

Domaren dummar sig förstås, som tar ut Ledin på 4 minuter för att han med näsan attackerat Odågans nävar. Det är det som vi är riktigt förbannade på.

Men den andra delen, Odågan gjorde upp på "ärligt" sätt?

I så fall kunde han väl utmanat honom man mot man, bröst mot bröst, isf att anfalla honom bakifrån?

Du vet om att du talar om den mest utvisade spelaren i elitseriens historia? Jag har ingen bra koll på allt odågan gjort och inte gjort, men inte skulle det förvåna mig om han är fulare än andra.

Vi har ingenting emot att det blir fighter i hockey, och tycker dessutom att de inte alls skall bestraffas så hårt som de bestraffas nu. Bättre att hårt straffa det "spel" som är farligt för spelarna, vilket en fight knappast är.

Vad önskar du som nästa steg i förändringen av elitserien? Skall vi importera sådana trevliga figurer som Philadelphia körde med förr om åren? 150-kgs bjässar som knappt hade styrfart på skridskorna, men åkte in på isen direkt mot motstånadrnas bäste spelare för att slå den sönder och samman? På ett "ärligt sätt"?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Jag är medveten om att Mikas besvär sannolikt mer beror på en lindrig form av vattenskalle än Ledins överfall. Jag är medveten om att det begåtts regelbrott. Jag är medveten om att Oduyas påhopp inte var vackert.
Men ändå, han försöker reta upp Ledin genom att puckla på honom. Han ställer sig sedan framför och försöker få igång fighten, men misslyckas. Ärligt eller inte, det är iaf mer ärligt än att sänka någon bakifrån utan att ge någon chans att försvara sig.

Ja, Oduya är den mest utvisade spelaren. Och? Enkäten bland spelarna resulterade om jag minns rätt i att Ledin ansågs vara de fulaste, jag antar att man inte menade utseendet. Två lika goda kålsupare. Omdömet om Ledin generellt verkar vara att han är duktig på att komma med tjuvnyp, men springer sedan likt en rädd hundvalp och gömmer sig. Ska vi inte ta och döma honom på förhand för det också när vi ändå är igång? Jag menar, det är ju folk som SAGT så om honom!

Nej, jag tror inte något lag är intresserade av några "goons". De skulle inte tillföra något, tvärtom. 5+game och några matchers avstängning är inte vad lagen behöver, misstänker jag. Jag har heller inte ansett att goons är rättvisa.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Det finns mycket att diskutera då, förstås. Men du vill inte ha "goons" i serien och inser inte likheten mellan en "goon" och en Odåga?

Du kommer knappast att finne en goon eller en odåga som erkänner att jag hoppade på gretzky för att han var så bra och spöar jag honom inte vinner de matchen. Nejdå, vad än skälet är kommer det att heta att "det var han som började bråka".

Ta elitseriens mest utvisade genom tiderna. Bulan, en ytterligare lulespelare. han är inte farlig för moståndarna, den lille, men han är besvärlig. Framför allt retar han dem hela tiden och hänger på och stör, ofta på gränsen till vad som är tillåtet, men så åker han ut ofta också. Ändå har jag för mig att det var bäckis i MooDoo, en gång i tiden då vi hade tuffa matcher mot det laget, som påstod att "den j-a lilla råttan vill jag köpa till MooDoo".

Bulan spelar som han behärskar, och vi åker på måga BP som följd av det, men det accepterar vi, vi följer reglerna. Däremot skulle vi inte acceptera att linkping skickar in en 150-kgs bjässe för att krossa Bulan för något som hockeyns regelverk redan bedömt. I så fall skaffar vi väl oss en 200kg som tar en 150 nästa gång, eller varför inte väljer att ta någon mer värdefull spelare i stället. Sätta sig på målvakten, kanske?

Det var en j-a massa skitsnack om att ledin "springer likt en rädd hundvalp och gömmer sig" från din sida. Det kan du lika gärna lägga av med. Fakta är följande. Luleå VISSTE före matchen att styvbenen skulle komma att överfalla Ledin. I det läget valde man att han inte skulle gå in i det bråket. När så odågan hoppade på honom i matchens slutskede vid ställningen 1-2 och lule för övrigt har ungefär en hel femma borta för säsongen, valde ledin att ta smällarna utan snack.

Det kallar du fegt? Jag tror knappast att du själv skulle varit lika modig. Ledin offrade sig, för att lule skulle kunna vinna matchen med mera. Det var rena hjältetakterna, varken mer eller mindre. Vi BORDE haft många minuters PP, och det KUNDE ha givit oss många pinnar i matchen.

Andra spelare har hoppat på Ledin många gånger senaste åren. Han har INTE sprungit och gömt sig. Eller har du sett Luleå så ofta att du vet annat än vi själva?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Wikegård erkände i samband med presskonferensen efteråt att han gett Odågan order om att ge sig på Ledin. Därför är jag rätt säker på att Odågan handlade just på uppdrag av Wikegård.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Det är faktiskt på gränsen att det hela borde förtjäna en polisanmälan. Eftersom det är något som skett helt utanför spelets regler och spelets idé är egentligen domstol ett mer korrekt forum än något annat. Det är bara att polisanmäla, och eftersom misshandel är ett så kallet artbrott är fängelse huvudregel.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:

En liknande händelse inträffade i innebandy i Örnsköldsvik. En spelare tog strypgrepp på en motståndare, tryckte upp honom mot väggen och gav honom därefter ett slag i ansiktet.

Administrerande förbund stängde av spelaren i ett år men saken togs även upp i tinget. De friade dock spelaren från ringa misshandel då de ansåg att straffet som utdelats av förbundet var straff nog i och med att det på en idrottsplan inte kan sägas gälla samma regler som det gör ute på öppen gata.

Tror du inte att det skulle bli samma sak i det här fallet?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Poffa: Nej, det är inte så säkert. Det är skillnad mellan sådant som "bara händer" under en fight och sådant som är planerat och till och med beordrat av en tränare.

Vidare anses det, när det gäller sådant som inträffar t ex på isen under en fight, att man i samband med sport kan samtycka till att utsättas för sådant som skulle bedömas som ringa misshandel men inte till normalgraden av misshandel eller grov misshandel. Sjögrens idiotgrej på Bulan är t ex en sådan sak som Sjögren mycket väl hade kunnat bli dömd för av domstol eftersom det gick långt utöver ringa misshandel.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Angående Sjögrens "idiotgrej" så inträffade en mycket snarlik situation under en av kvartsfinalerna. Skillnaden var att det då var en Timråspelare (Halvardsson) som blev tacklad i ryggen...
Borde då Luleåspelaren som utförde detta illdåd oxå bli polisanmäld då eller???

Jisses...snart kommer väl varenda lag att ha en hämndlista att pricka av på...
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Selina: Selina. Visst finns det mycket av det som händer i en hockeymatch, som är olagligt om det hänt på annan plats.

Hockey är en kampsport, och kamp är tillåtet. Men inte vilken kamp som helst. Det finns regler. Brtyter man mot dessa regler, utdömer domaren ett straff. Om domaren skulle missa finns andra möjligheter. Vanligen handlar det om disciplinnämnden.

Sådana är reglerna, och det accepterar vi alla. Nåja, de flesta av oss. Om man anser att reglerna inte är bra arbetar man för att förändra dessa. Alla inblandade har rätt att föreslå förändringar, och när sådana beslutats, har reglerna förbättrats.

Det som denna diskussion gäller är att Djurgården IFs företrädare hamnat i ett läge då det kan påstås att de skiter i dessa regler. man accepterar inte ett beslut av domare och disciplinnämnd, utan det finns misstankar om att djurgårdsledare tre månader senare beordrar ett överfall på den de anser ha felat.

Det är inte OK. Var de inte nöjda, har de att arbeta för förändrade regler, precis som alla vi andra. Inte ta lagen i egna händer genom att överfalla människor som man anser ha kommit undan straff.

Det är således ganska långt från det vi vanligen är med om. Händelser i "stridens hetta" som dessutom vanligen krafigt bestraffas på vanligt sätt.

Om man accepterar att Djurgårdare kan skita i reglerna och beordra misshandel. Var går då gränsen? Jag är inte så naiv att jag tror att detta aldrig skett förut. Det upprörande är att de erkänner.

Hörde nyss på radion att skrikegård och odåga har anmälts till disciplinnämnden nu, men jag uppfattade inte vem som anmält dem? Det hade ändå varit intressant att se fallet, inte i disciplinnämnd, men i vanlig domstol.

Det som ingen än så länge tagit upp är det faktum att det finns risker med skrikegårds agerande. Om en förträdare för Djurgården på sådant sätt ger impulser till att det är OK att skita i lagar och förordningar. Finns det sammanslutningar i Stockholm som gärna på ett olagligt sätt söker påverka det som skall hända vid en match. Visserligen har dessa kretiner än så länge främst intresserat sig för fotboll. Men saker och ting ändras. Om du inte önskar en hockey där konstellationer som "firmanboys" kan komma att ringa på dörren hemma hos sjögren. ledin eller Oduya, rekommenderar jag att du funderar över din egen inställning.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin:

Enligt text-tv så är det förbundets tävlingschef L G Karlsson som har anmält både Odågan och Skrikegård - till Difiplinnämnden.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Lite synpunkter från en som inte är part i målet, sas.
Jag har väldigt svårt att tro att Wikegård uttryckligen, i domarrummet, skulle ha sagt: "Jag beordrade en hämndaktion på Ledin" eller något ditåt. Isf borde murvlarna för länge se´n ha gnuggat händerna i förtjusning och inte låtit en sådan godbit gå deras näsor förbi.
Wikegård har vad jag vet hela tiden sagt att "det där sköter spelarna själva", men det har ingen reagerat på speciellt mkt. Tror att de flesta tränare resonerar ungefär likadant i dessa fall och låter spelarna skipa rättvisa på spelarnas eget vis.
I Ledinfallet kan det ju även ligga andra saker bakom, saker som hände under den aktuella matchen, och även från tidigare matcher.
Min teori är att Djurgårdsspelarna har uppfattat det som att Ledins tackling på Strömberg var ojust, även om nämnden kom fram till ngt annat. Det går ju faktiskt att göra ojusta saker och ändå få det till att det är helt oavsiktligt. Djurgårdarna har helt enkelt lessnat på Ledin och tagit påhoppet på Strömberg som intäkt för att hämnas på flera andra saker denne förmodligen gjort.
Är det däremot solklart att Wikegård uttryckligen gett order om hämnd, då är det inte bra.
Frågan är om det var bättre att han inte agerade fast han visste att spelarna tänkte agera på egen hand?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Selina: Och den "snarlika" situationen renderade i 9 matchers avstängning, elle? Annars kanske den inte var så snarlik trots allt?

Att jag nämnde Sjögren var mest som ett exempel på situationer vi skulle kunna hämnas för om vi varit lagda åt Skrikegårdhållet. Hade någon haft för avsikt att anmäla honom hade det skett för längesedan.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Eftersom jag är läskunnig så vet jag vad den här diskussionen handlar om...och jag är även på det klara vad min inställning är.
Det jag har svårare att förstå är varför polisanmälningar ens ska nämnas...
Har inte Sveriges rättsväsen nog att ta hand om redan, utan att anmälningar mot tex. Sjögren ska börja ramla in från långsinnta Lulingar?


Kickan: Snarlikt på så sätt att det var en hög armbåge...tackling i ryggen...och på livsfarligt avstånd från sargen.
Det är lättare att hitta fel hos andra lags spelare än hos de egna va?=)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Se, hur hela tråden står i lågor! Här har blivit en massa hockey, eller rättare icke-hockey, i vår manligt fridfulla schacktråd.

Svåra spörsmål, när skrikegård skriker, vilket han allt som oftast gör. I princip har jag en positiv inställning till den mannen, men i den här frågan står vi på olika sidor, som man som regel plägar göra, när det är hockey inblandat.

Nå, det ger sig. Åter till ordningen och lite manliga damdrag!

11. --- Dd8-a5
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Välskriven och intressant gästkrönika på Lulehockyes officiella hemsida, Larionov: v g se länk!
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Intressant krönika. Killen som skrivit den har talang. Kanske han ska lämna en text till Stefan och Krister?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Frisco: Killen i fråga är LL här på forumet. ;)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Frisco: Stefan och Krister? Jag har ingen aning om vilka de är. Troligen beror det på att jag är rookie här;)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Ja, det blir lite splittrat. Koll både på brädet och alla konstiga inlägg. Gäller att ha lite split vision... :-)
Fast jag tror nog våra ståndpunkter ändå inte skiljer sig så nämnvärt från varandra. Det sägs och görs djävligt mycket på isen i stundens hetta. Saker som många nog skulle vilja ha osagt eller ogjort....

Åter till verkligheten:

12. 0-0
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Visst är det så. Och man ser inte vad den ena handen gör, när den andra vinkar - som nu, till exempel!

Jag hade bestämt mig sedan länge att köra Tc8 och redan funderat klart på vad konsekvenserna av ditt spelade a3 skulle bli. När jag sätter mig för att spela draget, får jag plötsligt en lust-attack. Varför köra Tac8, när jag i stället kan välja Da5, följt av Tfc8, som alltid ger skarpt angreppsspel?

Sagt och gjort, jag kunde inte hålla mig. fast jag, som schackspelare, predikar att man skall "sitta på händerna" för att inte dra för snabbt.

Men här satts inte på några händer. När du rockar kort inser jag direkt att oberoende av alla dragomkastningar spelar man inte Da5 förrän vit antingen kört lång rockad eller spelar ut h-bonden.

Har du lurat mig, Huge?

Nu måste jag flundra på hur jag kommer ur det här misstaget med äran i behåll...
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin & Huge: För mig som inte är någon van schackspelare, hur många "rundor" brukar en match pågå, ungefär?
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
nappen: Nja. Det jugoslaviska angreppet i drakvarianten av sicilianskt brukar leda till häftiga dueller, som ofta avslutas med att den ene vinner efter sisådär 30-35 drag. Men nu lurade Huge mig genom att rockera kort. Plötsligt blir det ett annat lir, mer positionellt och remibetonat. Och då kan det förstås ta en hundra-hundrafemtio drag;)

Fast så lurig som Huge redan varit har han säkert fler hemskheter i bakfickan;)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
nappen: Tro honom inte. Det där är bara taktik för att invagga mig i säkerhet.... ;-)

När man tävlar använder man ju schackklocka och det vanliga brukar vara att man först får 2 timmar på sig att göra 40 drag.
Hur var det sedan? Liam, hjälp mig nu. Har glömt....
Är det 15 drag per timme därefter, eller...?

Vid mkt långa partier kan spelarna t.o.m få försegla sina drag, dvs den som står på tur att dra får skriva upp sitt drag på en lapp och därefter förseglas lappen och partiet återupptas vid senare tillfälle.

Som sagt, partilängden kan variera kraftigt. Ibland sätter man bort en pjäs, dvs förlorar en pjäs undantaget bönder. Normalt ger man bara upp partiet i dessa fall om man möter en jämbördig motståndare.
Detta kan ju ske efter ganska kort tid.
Intresserade kan ju gå in på Schackförbundets hemsida. Där finns regler och mkt annat.

www.schack.se
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:

40 drag på två timmar var. Sedan en timme per spelare för att slutföra partiet är det vanligaste numer. Sedan finns även den varianten du nämner med 40 drag på två timmar och sedan 15 drag/timme.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Poffa: Tackar. Det är inte bara det vita fältets schack du verkar behärska märker jag.
Annars är ju blixtpartierna de roligaste. Ett djävla dängande på klockan när kläppen börjar röra sig... :-)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:

Blixtpartier är helt klart roligast, som sagt. Man blir så stressad ibland så man missar solklara vinstdrag.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Poffa: Hehe. Ja, och det roligaste är nästan när motståndaren är i verklig tidsnöd och man själv har hyggligt med tid kvar. Då drar man blixtsnabbt själv varje gång bara för att stressa upp motståndaren ännu mer. Ofta med ofelbart resultat: totalt kaos vid bordet...

En annan variant som vi ofta körde för att lätta upp det hela var s.k cross-schack. Man är 2 spelare som spelar i lag mot 2 andra spelare.
De 2 i samma lag spelar med olika färg. När din medspelare tar en motståndarpjäs, ger han denna till dig och du får genast sätta in den varsomhelst på ditt eget bräde.Samma gäller förtås omvänt och för alla spelare. Det kan bli verkligt dråpliga bataljer.
Gör man det dessutom som blixt, då blir det ännu bättre... :-)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:

Jodå, det har vi spelat också. Ibland var det så fullt med pjäser på ett av brädena att det knappt gick att gå med någon pjäs. Jag kommer just nu inte på vad det kallades när vi spelade det men roligt var det.

Jag tränade ju lite juniorer ett tag och om man lovade att de skulle få spela "cross-schack" på slutet av de två timmarna de var där så kunde man få lite ordning och reda den första stunden i alla fall.

Naturligtvis skall det också spelas i blixt. Annars kan ju en spelare bara sitta och vänta på det andra partiet om han står dåligt till.
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: He he, man kommer ihåg gamla grymvarianter. En var tvådragsschack. Varje spelare gjorde två drag i taget, rätt annorlunda partier.

En annan variant var cylinderschack: när man spelade mot a-linjen passerade man den och kom in på h-linjen, som uppfattades ligga direkt efter a. Om man tänker sig att sita raden är tom, förutom kungen på b1 och en löpare på c1, samt bönder på a-c2. Då mattar man alltså med ett torn nedspelat till d1.

Men visst, jag gillade definitivt blixt bäst också. Pang-pang-pang, bara. Dessutom kunde man anpassa tiden till skickligheten så att olika spelstyrkor litegrann kunde utjämnas. T ex börja med fem minuter var, och den som förlorar får en minut av den andre till nästa parti, och så fortsätter det. Blir lite tuffare när den är en minut mot nio.

Tusan, Huge. Nu upptäckte jag ditt elaka springardrag!
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Det där med cylinderschack måste man nog se i real life först. Begrep knappt nånting... :-)
Jodå, handicaptid i blixtpartierna var ett måste.
Vi spelade också en bakvänd variant där det gällde att bli av med sina pjäser så fort som möjligt. Så fort ngn hade möjlighet att slå en motståndarpjäs så var han tvungen att göra detta. Krävde också lite taktik...

Mitt elaka springardrag? Vet inte vad du talar om...
*visslar och ser allmänt obekymrad ut*
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Aah - ja, just det: slag-schack! Tänk, vad varianter det fanns.

Vi uppfann så småningom en riktig rallarvariant: ölschack! Under var pjäs stod en ölflaska, och den som slog en pjäs, måste dricka upp den, innan man fick slå på klockan. Det var tuffa partier, varje år efter sommaren brukade jag och en motspelare lira årets ölschack, en begivenhet! Noggranna protokoll fördes, och jag har fortfarande kvar dem. När man i efterhand gick igenom partierna, fann man ett sunt lir inledningsvis, men så började det, med lite avbyten, och sedan ändrade partierna karaktär på ett sätt som skulle fått bobby fischer att söka efter hemliga radiosignaler i tornen. När någon kom under började ölgambitarna stå som spön i nacken. protokollen förändrades, så smångiom var det svårt att rekonstruera vad som spelats, det blev mest små gubbar ritade, kombinerat med lustiga historier och annat.

Hur det slutade? Båda förlorade.

Hmm. Jag kanske väntar med att svarsdra till i morgon. Känns som jag måste tänka om helt nu, och bereda mig på en annan typ av parti än jag väntade mig. Och för att undvika fortsätta Huge-fällor;)
Kommentera

Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Slag-schack, där har vi namnet. Satt och funderade på vad vi kallade det, men kom inte på det. Mkt irriterande...
Låter bra att du klurar över natten. Dags att koja även här.
Gonatt....
Kommentera

« · 389017 · »