1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508524 inlägg · 4106 ämnen

Möte med Näslund

« · 1341495 Till forumet


Sv: Möte med Näslund
Kollar man på nyheterna som officiella släpper idag finns det underlag för en hel del samtal om vad man vill kommunicera.

modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=5635&rows=5
modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=5634&rows=5
modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=5633&rows=5

Vi ligger alltså på sista slutspelsplatsen, vi har den med 0 poäng, 25 måls marginal. Till sista platsen är det 6 poäng och 26 mål. Trots denna svaga position så bröstar vi upp oss och berättar att vi har den effektivaste spelare, det effektivaste PPt och vi har 3/10 av topp 10 i poängligan.

Det är inget fel att skryta, så länge man har god självinsikt eller i vårt fall sjukdomsinsikt.

Efter att ha läst dessa nyheter tänker jag inte, vad bra att vi är så himla bra på detta. Utan, vart är det vi är så dåliga att trots detta så ligger vi så pyrt till?

Jag skulle uppskatta en ärligare kommunikation. Där officiella kan släppa en nyhet med rubriken "vi har seriens sämsta försvar" lika självklart som "vi har seriens bästa PP". Det skulle i mina ögon ge en trovärdighet som inte finns idag att man kommunicerar det som ALLA ser.

Och frågan är, finns det en möjlighet till den kommunikationen när Hasse A är med och trycker på tangenter?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Jag har ingen som helst problem med de där uppgifterna då de är fullständigt korrekta. Det vore ju självmål att berätta om det som är dåligt.

Jag vet inte, men jag ser inte många reklamfilmer på tvn där man säger "handla hos oss, vi är sämst och har de sämsta produkterna". Undrar varför...
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
J F K: Så Timrå ska gömma undan tabellen så ingen upptäcker att de varit sämst på att ta poäng hittils?
Alla vet ju hur läget är. Modo är inget topplag, men man marknadsför sig som ett sådant. Det känns inte trovärdigt och det slår bara tillbaka på klubben.

Ser du Euroshoppers märken marknadsförs som ett premium brand?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Euroshoppers är inte ett premium brand, men vilken av de tre nyheterna anser du är felaktig? Euroshopper marknadsför sig säkerligen med det de är bra på, nämligen priset. De säger självklart inte att de har usel kvalitet eller?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Snacka om att gnälla för ha något att göra, typ!

När det var skralt med nyheter så gnällde folk på att det aldrig kom några nyheter på officiella och man var inte vatten värd eftersom man satsade på onlinebiten.

Nu när man har ”anställt/tagit hjälp av” Patrick så kommer det ganska mycket nyheter på sidan vilket man skulle kunna tro är bra då.

Men nejdå, då är de utformade fel, har fel budskap, skrivna med dålig svenska och allmänt dåliga.

Vad i hela fridens namn är negativt med att tala om att Nagy är effektivast i ES, att MODO har seriens bästa PP och att det finns tre MODOiter bland top 10 i poängligan?

Utmålar man sig som ett topplag för det?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
J F K: Summan av de artiklar MODO släpper ger en bild av ett lag utan svagheter. Utan brister. Men alla som varit på matcher denna säsong har ju upptäckt hur fel detta är. Modo kan inte marknadsföra sig som ett topplag.
Utan vi ska marknadsföra oss som MODO, det lag som vi håller på trots att det hackar emellanåt, och då gäller det att man har samma bild av läget som sina kunder annars uppstår en spricka och ett avstånd som inte är nyttigt.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
qwertas: Ja man plockar ju bara russinen ur kakan. Man ställer inte frågan "hur kunde även denna säsong gå så dåligt Per Hållberg?"
Man daltar med vuxna människor på ett sätt som inte förekommer på någon annan bra arbetsplats. Utan kommunikationen utåt är att allt är bra, ska vi prata om det som är dåligt så gör vi det bakom ryggen på berörda parter.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Lite att göra idag? Vaknat på fel sida?
Visa oss den hemsida, som har dina nyhetstyper:
MIF: "Vi missar igen, trots alla pengar!"
LIF: " Satsa inga mer pengar på oss, vi missar ändå alltid Återtågen."
Troligt?
Lägg ner nu, snälla.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Jag håller verkligen inte med dig. Vad har kommunikationen med exempelvis Hållberg med hemsidan att göra? Jag anser att man självklart ska kommunicera direkt med Per och inte gå bakom ryggen, men tvärtemot dig så anser jag att det vore fullständigt vansinne att hänga ut honom på hemsidan i sådana fall.

Intern kommunikation ska vara rak och ärlig, men ska INTE bedrivas via hemsidan. Hemsidan är i stora delar vårt annonsblad och jag väntar fortfarande på att du ska lista de företag som marknadsför sina svagheter på en hemsida eller i en reklam!
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud:

Helt ärligt spud!

Är det MODOs sak att kritiskt granska sin egen verksamhet, öppet, utåt via sina egna kanaler (läs web och TV)? Jag håller med om att det vore roligare och intressantare att få ta del av den typen av nyheter, intervjuer och reportage men jag detta tror jag nog snarare att Allehanda eller kvällsdrakarna skall sköta.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
J F K: I organisationer som har en tryggare verksamhet kanske jag kan hålla med dig. Men MODO är en organisation som just nu och förmodligen i framtiden kommer att ha en fot nära stupet fungerar det inte. MODO måste hålla en rak linje gällande sin kommunikation. Det går inte att ha krissamtal bakom stängda dörrar och sen skicka ut meddelanden i stil med, "va bra vi är".

Jag har hittils aldrig någonsin gått på hockey för att se seriens bästa powerplay. Jag går på hockey för att se MODO vinna, enbart. Dit kan man naturligtvis ta sig med hjälp av seriens effektivaste spelare och bra PP. Men man gör inte det genom att brösta upp sig samtidigt som vi har en fot i avgrunden som vi har just nu.

zigge: Kul att du nämner framgångsrika exempel LIF och MIF känns ju som lag man vill gömma sig bakom. Lag som likt MODO körde hög svansföring hela vägen ner i botten, jag hoppas att vi hinner ändra innan dess.

FBK har haft en hel del artiklar med sina lagkaptener där de går igenom allt som varit fel. Kan inte direkt påstå att FBK missat framgång de senaste åren.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
qwertas: Det är självklart MODOs uppgift att ge sina kunder rätt förväntningar på sin organisation. Så är det inte nu och så har det inte varit de senaste åren.

Självklart vore det önskvärt med en lokaltidning värd namnet. Men nu är inte Ångermanland berikad med journalistiskverksamhet, då får klubben ta ett ansvar och vara sin egen blåslampa.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Givetvis så ska man lyfta fram det som är bra och marknadsföra sina profiler på hemsidan. Allt annat skulle vara idioti. Det handlar som de flesta andra säger om att sälja klubben. Jag har inga problem med att man framhåller det som är bra. Däremot så tycker jag att det sticker lite i ögonen när man hånar motståndare. Den biten tycker jag att man kan överlåta till fansen.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Ett par exempel på företag, organisationer eller för all del andra idrottsföreningar som gör en kritisk analys av sin verksamhet i den dagliga externa kommunikationen vore onekligen intressant. Vi är idel öra/öga.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Wayne Gresky: Håller fullständigt med om att man bör lämna hån och nedlåtande saker utanför sina egna kommunikationskanaler.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Wayne Gresky: Huvudet på spiken. Att man framhåller bra saker är inte fel, men man ska inte håna spelare och man ska inte ha en kaxig attityd. Jag gillar inte när man framhåller det som självklart att Eurosport valde Modo för att presentera hockey, till exempel.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Poffa: Där håller jag med. Det hade varit mer smakfullt att rapportera det som "vi är oerhört glada över att Eurosport valde Modo", inte som att det nästan vore tjänstefel av Eurosport om de valt några andra.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Wayne Gresky:

Jag tycker att informationen i notiserna, som man väl får kalla dem, var intressant för mig som MoDo-anhängare.

Däremot tycker jag att dom kunde ha knutit ihop det med lite mer analytisk text och kanske någon eller några illustrationer, men jag förstår att resurserna är begränsade.

Jag tycker att Patrick gör ett bra jobb med att försöka få ut lite nytt med jämna mellanrum. Just nu längtar man dock efter lite analyser såhär inför slutspurten.

MoDo-TV med qwertas och Martin, har ni inte tid/resurser att svänga ihop en femminutare med analys av kvarvarande matcher, tabelläget, skadeläget och era tankar kring avslutningen av serien och vad som händer därefter.

Hur ser det ut inför nästa säsong, vad har vi för stomme att bygga vidare på och vad händer i övrigt inom organisationen.

VILL HA MER DJUP, och lite "tyckande", typ.

pllllliiiiiiiiiiiiiis???
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Poffa: Jag håller också med, men lite kaxig borde man allt kunna vara om det nu är kaxigt att framhäva att laget är bäst i serien i PP, kravet på ödmjukhet får inte heller gå för långt. Tycker det skulle se riktigt pinsamt ut om man har en profil och image där man liknar den fattige kusinen från landet som står med mössan i hand och nästan ber om ursäkt för att man får vara med i samma serie som de självutnämnda "fyra stora", men man får nästan intrycket att vissa vill att föreningen ska ha den framtoningen.

Lagom är bäst i det här fallet. Man ska absolut inte förnedra och förlöjliga andra, men samtidigt ska man heller inte tveka om att framhålla det som faktiskt är bra, exempelvis att Nagy är effektivaste spelaren eller att laget är bäst i serien i PP just nu, det är inget att skämmas över eller hålla tyst om då det ju faktiskt stämmer.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Petey21: Nä, det där är ju rent faktabaserade påståenden, inga problem med sådana i ett säljande syfte. Det jag skulle vilja få bort är just det halvhjärtade tänket som jag antar ligger bakom kampanjslogans som "Going for gold!", "Drop the puck, let the show begin!" med mera. Likaså att man slänger in onödig stöddighet kring det här med Eurosport-reportaget i bisatser och förmedlar visdomar från omklädningsrummet (antar jag) om spelare i andra lag.

Jag tror inte att det ligger alltför mycket analys bakom vad man kan ställa till med när man tar till de här onödiga svängarna och jag är mer eller mindre säker på att det inte finns någon policy kring hur vi ska framtona oss när det gäller officiella nyheter och reklamkampanjer.

Vad det gäller slogans specifikt så har jag en känsla av att tänket är: gör man saker på engelska så blir de sk*thäftiga på en gång och man behöver inte fundera på hur det låter om man säger dem på svenska. Hade man testat det så tror jag helt enkelt att de inte hade blivit av.

Kung på is!
Vi kör för guld!
Släpp pucken, låt showen börja!

Klack-svenska, skulle man väl kunna säga om det här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen: Nu har jag väl inte så mycket att göra med MODO-TV mer än att jag fungerar som lite idé-spruta och bollplank, och jag lovar att idéer finns det gott om.

Martin får väl svara på detta själv då jag inte vill lägga några ord i hans mun så att säga, men jag kan försäkra er att det inte saknas idéer, tvärtom vilket kanske inte är så bra heller.

Nog sagt om detta, Martin får själv kommentera om han vill.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Björn W: Fortsättning på det här med att tänka ett steg till när man kommer på slogans.

Vi har fått mycket stryk i media och av motståndarfans för "The Heart of Hockey", man kan ju både ifrågasätta att vi är "The" Hockeyhjärta på hela jordklotet samt behovet av att ha en slogan på engelska när man inte ens kan få engelskspråkig information kring hur man köper en biljett till MoDos matcher eller köper en reklamplats på sargen, från föreningens hemsida.

Men om man testat det här istället..?

Skippat "The" och istället bara "Heart of Hockey" på en gång. Hockeyhjärta - man syftar på att alla som är en del av MoDo har ett intensivt hockeyhjärta, inte att Ö-vik är jordens största hockeyhjärta eller att man på något sätt är mer engagerad än någon annan. Ett positivt varumärke som snarare ställer ett krav på de egna supportrarna istället för ett som försöker nedvärdera andra hockeynästen i världen.

Ett ord kan göra en sådan skillnad.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund

Äh, lika bra att göra en koppling till Accept på en gång.

"Hockey Heart"

http://www.youtube.com/watch?v=7f0a6U2sNUc

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Björn W:

Jaghar älskat sloganen(hur böjer man ordet slogan?) "The Heart of Hockey" sedan den lanserades. Jag anser att det är ett genidrag.

Det anspelar på färgen och loggan, det anspelar på engagemanget och kärleken till sporten. Jag tycker inte alls att det på något sätt anspelar på att MoDo skulle anse sig vara hockeyns ursprung eller medelpunkt.

Jag kan köpa att vissa tycker att det är att vara för kaxig och uppblåst, men jag tror att de flesta som är kritiska mest är det för att dom tycker att det var synd att dom inte kom på det först.

Sen håller jag med facit i hand med dig om att MoDo kanske borde slopa det inledande "The" och istället köra på bara "Heart of Hockey".
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen:

Eller kanske "Hockeyns hjärta"? Det är ju inte direkt som att man tänker på sina internationella supportrar, med tanke på att det inte ens finns en engelsk version av hemsidan...

Men det är klart, allt blir ju så mycket coolare på engelska:

"Kom ner till Fjällräven Center på Framnäsudden ikväll och se "The Heart of Hockey" med Niklas Sundström i spetsen ta sig an Färjestads Bollklubb."
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Bad_Brett: Som av en händelse levererar Per Hägglund ett inlägg i debatten:allehanda.se/mer/blogg/perhagglund
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen: Jag gillar också "The Heart of Hockey" och har gjort så hela tiden. Att ha en lite "offensiv" slogan är bara bra, men som sagt så är jag inte för den där stilen att stå med mössan i hand och nöja sig med smulorna. Våga vara lite kaxig och ha högt satta mål, men gör det med stil utan att förlöjliga andra lag.

Och vad motståndarlagens fans (!) tycker i frågan anser jag vara fullständigt irrelevant. Det är väl deras problem om de inte gillar denna slogan eller inte, och människor som på fullaste allvar tror att vi har landets mest enögda fans bara för att Aftonbladet basunerade ut det i samband med en omtalad match våren 1998 ska man inte ta på allvar. De får väl "tjôta" på sina respektive klubbar att ta fram en bättre slogan, det är liksom inte vårt problem vad de tycker. Börjar man göra sig inställsam gentemot andra lags supportrar så har man nog hamnat i fel bransch om man säger så...

Och det var väl "heart of hockey" om något bara häromåret när våra hjältar hjälpte föreningen ekonomiskt. Där kan man snacka om hjärta för sin klubb. Det är nog mycket det denna slogan anspelar på, absolut inte att man på något vis är hockeyns ursprung för det vet vi ju mycket väl att så inte är fallet. Hockeyns ursprung är Kanada i första hand, och möjligen Stockholm (?) i Sverige om man ser till var den först började spelas. Absolut inte Ö-vik även om hockey är sporten nummer ett här. Men att ha hjärta för sin klubb och ställa upp för den kan man göra ändå, därav "The Heart of Hockey".

Och redan på 90-talet hade man ju en svensk offensiv slogan, "Sveriges bästa plantskola". Även den har vi fått en del kritik av på senare tid pga uteblivna framgångar på juniorsidan på senare tid, men när den lanserades stämde den ju mycket väl. Att sedan fantasilösa motståndarsupportrar häcklar oss på grund av en snart 20 år gammal slogan säger väl mer om dem än om oss?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Petey21: Problemet med en offensiv slogan är att man riskerar att se ut som en byfåne om man ska försvara den med en stiff upper lip. Carlsbergs "Probably the best beer in the world" har ett mått av självdistans och fungerar - "The best beer in the world" gör det inte och ingen marknadsförare som tjänar pengar på sitt arbete skulle komma på tanken att lansera den för en kund. Ett varumärke som du måste försvara med ett inlägg av den längd du nu skrev är per definition ett ganska genomuselt varumärke. :)

Jag är inte beredd att gå ner i skyttegravsställning för "The Heart of Hockey" och som det verkar i souvenirshopen på sistone så tycks den på utgående.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Petey21: När man tycker att det är fjantigt av MoDo att ha en slogan på engelska så ska man ju komma ihåg att klubben var en av få som valde att inte haka på den utomordentligt fjantiga djurnamnpåengelskatrenden där djuret i fråga, om det hade någon som helst anknytning till orten, i bästa fall fanns i någon djurpark i närheten.

När det finns lag som kallar sig Leksand Stars, Frölunda Indians, Timrå Red Eagles, Linköping White Lions etc så behöver man inte skämmas för att kalla sig "The Heart of Hockey". Man har ju trots allt fått fram två av de tio senaste Hart-vinnarna.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
bisterfinnen: Precis, slopar man bara "The" så får man till en skön dubbeltydighet, precis i linje med Detroits "Hockeytown".

Det är upp till betraktaren att lägga till ett underförstått stöddigt "The" innan Hockeytown, eller så nöjer man sig med att Detroit är en stad där människor älskar hockey. Innan det här uttrycket hamnade i mittcirkeln i Joe Louis Arena är jag helt 100% säker på att det passerade genom ögonen på människor som vet hur man lägger fram ett budskap för maximal effekt. "The Heart of Hockey" låter som något som klubbades över en kopp kaffe och en Ambrosiakaka från Hägges.

Vilket jag själv tänkte smaska på nu, för övrigt.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Björn W: Finns det någon regel klubbarna inte får länka till hockeyligan hur som helst? Matchrapporter skulle ju kännas mycket hetare om det t ex fanns en länk till hockeyligans highlights från matchen.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Bara som ett litet tillägg: "Sveriges bästa plantskola" var inte resultatet av ett beslut på MoDo (Hockey)s kansli, det var huvudsponsorn som bekostade reklam i riksmedia med den slogan-en efter juniorframgångarna på det tidiga 90-talet och man låg även på MoDo för att man skulle använda den.

Christer Lewell, informationschef på gamla MoDo AB och hans medarbetare är väl de man ska hylla/sänka för den slogan-en
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Björn W: Problemet är inte hur den kom fram. För vi var sveriges bästa plantskola väldigt länge, problemet var att funktionärer inom MODO använde den av slentrian även efter den perioden.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
spud: Problemet är just precis det - den hade aldrig tillkommit och den hade aldrig använts så intensivt om det inte hade varit ett aktivt önskemål från sponsorn som garanterade vår tillvaro i nästan 80 år.

Vi vill gärna dra ett streck mot den här verkligheten och ser vi mot framtiden kan vi faktiskt göra det, men självständighet i hur vi presenterade oss fanns inte för fem öre fram till och med 2000.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Björn W: Ett hjärta är alltid rött!
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Wayne Gresky: Hur var det med Djurgården, visst försökte de göra reklam för sitt hockeylag med ett lejon och undertexten Lions under en högst begränsad tid... eller har jag valt fel väg i minnets vägskäl
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Paddan: Det stämmer har jag för mig, därmed är Lion det mest populära djuret, LHC har väl ett lion också?
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Paddan: Visst var det så, såvitt jag vet var det bara Modo och AIK som inte tog till något fult smeknamn under den tiden. Kan man ju faktiskt vara lite stolt över idag.
Kommentera

Sv: Möte med Näslund
Gustafsson: AIK drog väl en kastrull över huvet, dvs köptes av Hackmann (vareväl?). Början till fallet. Men nu äromjutebax.
Kommentera

« · 1341495