1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

494398 inlägg · 4086 ämnen

Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02

« · 1326410 · » Till forumet


Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Första trepoängaren sedan 2 december blev det för MODO Hockey på årets näst sista dag 2010. 3-2 mot Brynäs i Läkerol Arena, klart att det gjutit lite mod i det hårt prövade laget.
- Avslutningen av 2010 blev ju charmant, säger Charles Berglund, coachen. Tyckte att vi också spelade mycket bra och hade ett stabilt grepp om hela matchen som sådan.

MODO-coachen hade stuvat om i forwardsleden rejält och bara trion med Byron Ritchie och de två nya slovakerna Ladislav Nagy och Lubos Bartecko var intakt.
- Den trion blev ju också matchavgörande. Bartecko visade verkligen vilken enorm lagspelare han är och Nagy gjorde ju två av de tre målen, riktiga klasspelare båda två.

Nu väntar Linköping HC hemma i Fjällräven Center för MODO på 2011 års andra dag.
- Nu hoppas vi att vi kan rida på vågen av den fina matchen in Gävle och att 2011 blir riktigt gott och framgångsrikt för oss.
Senast, innan juluppehållet, blev det förlust mot just Linköping med 7-2.
- Det stämmer, men då gick det mesta på tok. Det brukar handla om jämna möten. Vi har ju vunnit var sin match tidigare den här säsongen på straffar.

MODO Hockey mot Linköping HC i Fjällräven Center 2 januari kl. 16.00:
Målvakt: 32 Tuomas Tarkki (30 Nicklas Dahlberg).
Backar: 48 Hannu Pikkarainen, 8 Anders Eriksson - 3 Mattias Timander, 18 Per Hållberg - 12 Daniel Josefsson, 2 Jens Westin.
Forwards: 10 Per-Åge Skröder, 87 Robert Rosén, 25 Anton Hedman - 23 Lubos Bartecko, 93 Byron Ritchie, 22 Ladislav Nagy - 17 Morten Madsen, 29 Per Svartvadet, 44 Nicklas Danielsson - 26 Kristian Forsberg, 24 Niklas Sundström, 28 Jacob Blomqvist.
Extraspelare: 5 Hans Jonsson, 6 Magnus Häggström.

Noterbart är
A t t Ole-Kristian Tollefsen är ur spel på grund av sin fotskada.
A t t backarna Hans Jonsson och Jens Westin återfinns i Fans Corner efter matchen.
A t t tidigare resultat mellan lagen den här säsongen är de här: 3-2 (efter straffar) och 7-2 till Linköping hemma, 4-3 (efter straffar) till MODO Hockey i Fjällräven Center.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Poffa: För mig är det helt horribelt att westin & hållberg går före hasse, Innan jul Var hasse riktigt bra, spelade helt respektlöst, låg ofta rätt i banan, spelade enkelt, proppade som tusan och levererade framåt, han var tillsammans med timmy klart bästa backen, Han borde vara given brevid timmy.
Jag tycker westin spelar enkelt MEN han tillför absolut inget varken bakåt eller framåt, han bara finns på isen, hållberg behöver jag inte gå in på, överlägset sämsta backen i truppen.

Seger i morrn och vi är med i racet om slutspelet, iaf. litegranna.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Berka: Westin, som absolut inte är värdelös, står på tillväxt och måste få speltid. Han har utvecklats under säsongen och förhoppningsvis har vi med honom en hyfsad back i många år. Men visst, Hasse har definitivt gjort sig förtjänt av speltid.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Lumber Jack: Westins kurva pekar uppåt och han är under utveckling, tyvärr ser jag inte mycket i han som skulle kunna utvecklas till att bli en toppback i modo, däremot finns det överflöd av talang i ahrling som jag tror kommer bli en stabil och riktigt framträdande back i modo om han får förtroende och lite speltid kanske till nästa säsong.

Föresten, skulle inte brorsan john westin vara tillbaka runt jul?
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Berka: Att Westin får spela säger jag inget om, han behöver speltid för att utvecklas åt rätt håll, vilket han ju även gör, så det är bara bra. Hållberg däremot är en annan historia. Hans bästa insatser denna säsong kom väl när han var bänkad av Challe under några matcher, och det säger väl egentligen allt. In med Hasse på Hållbergs plats!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Petey21: Hoppas bara inte han får lika långt förtroende som molinder fick om han nu inte blir den back som modo förväntar sig, molle fick 5 år på sig men blev aldrig bättre än en ganska medioker spelare.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Berka: Mattias Hellström då? ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
MODOJohan: Han fick 4,5 års förtroende endast ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02

Berka: De flesta har redan sagt det, men jag kan också säga det. Westin går i mina ögon före Hasse. Westin kan bli en stabil ES-back i många år framöver, en spelare som vi kan ha mycket nytta av och hans kurva pekar stabilt uppåt.

Hasse borde dock få speltid istället för Hållberg. Hasse har varit stabil och spelat enkelt, precis det jag vill se från honom. Han har dessutom varit snabbare i år, vilket leder till att han är närmare motståndarna och därmed svårare att komma förbi.

Hållberg däremot, han har gått åt det andra hållet. Han är långsammare både i kropp och i tanke, vilket leder till att han är felplacerad och står på hälarna. Det innebär också att han tvingas haka, interfera och hålla fast motståndarna för att inte bli ett rundningsmärke.

Hållberg verkar också rädd för att få ytterligare en hjärnskakning. Om han tacklar, eller blir tacklad, har han alltid händerna i huvudhöjd för att skydda sig.

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Poffa: Förstår inte hypen kring Westin. Det enda jag gillar med Westin är att han skjuter i alla lägen han får och att han är en bra skridskoåkare.

Hasse går före i år tycker jag. Hållberg förtjänar inte att vara ombytt när alla backar är tillhands.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Nyström listar....



"HANS JONSSON, MODO
En annan spelare jag inte alls gillar att ha med här. Hans Jonsson har länge varit en favorit, men nu ställer jag mig frågan: är Jonsson slut? Håller han elitserieklass fortfarande? Senast var 37-åringen bänkad hela matchen. Han måste höja sig annars blir han snart kallad till ett obehagligt möte med sin före detta lagkompis Markus Näslund."
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
MODOJohan: Jävligt smaklöst, han bygger hela sin åsikt på någon annans. Han bryr sig inte ens att själv se och skapa en åsikt om HJ.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
MODOJohan: Jävligt smaklöst, han bygger hela sin åsikt på någon annans. Han bryr sig inte ens att själv se och skapa en åsikt om HJ.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
shinzawai: Jag tycker också att Westin är oerhört överskattad. Han är riktigt dålig på uppspel och brukar väldigt ofta spela fast den han passar till. När han transporterar upp pucken så vet han inte vad han ska göra med den, så det blir varken dumpning eller någoting annat. Han är väldigt dålig på att vara tillräckligt nära sin forward i uppspelsfasen, så den forwarden kan ta emot pucken och komma med fart. (Det hade varit bättre att ligga så nära att forwarden inte kan ta emot pucken.)

Dock så har han blivit lite mer rejäl och är en rätt bra skridskoåkare. I mina ögon är det fullständigt obegripligt att han får före Hasse, men Westin är i alla fall bättre än Hållberg.

Jag tycker att det som sagt är obegripligt att man bänkar den enda backen med plus i plus/minus som finns att tillgå. Tollefsen ligger också på plus, men han är ju tyvärr inte tillbaka på ett tag.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
J F K: "Oerhört överskattad".

Ni har inga dåliga krav på en lovande 21-åring. Det duger alltså inte att vara så pass bra att att han antagligen kommer att vara gjuten i A-laget de närmaste tio åren.

Nä, det är potentiella världsstjärnor vi vill ha - som vi såklart bara får behålla ett eller högst ett par år. Såna som Hedman och Enström. Ingen kunde missa potentialen i deras talang, däremot kan man fråga sig om Modo fick ut så otroligt mycket mer avgörande prestationer än några få matcher av dem, innan de var förlorade för oss.


Fast samtidigt så kanske man skall analysera hur stora marginaler vi har att göra med, när vi utreder begrepept "oerhört överskattad".

Oerhört överskattad= Obegripligt att han får speltid före Hasse Jonsson, men ändå bättre än Hållberg.

Ganska snäv marginal enligt mig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
NuMo: Vad är det som är så bra med Westin då? Han har inte slagit en enda "avgörande" passning under hela sin a-lagstid, han är totalt oförmögen att hålla i pucken, han är inte tuff, tacklas inte, gör inga uppåkningar..

Han är "aktiv" (fast det var Sondell också), åker bra skridskor och har vett att skjuta när han får pucken i anfallszon, det är hans enda fördelar enligt mig. Sen kanske han kan förbättra resten, men det vette katten.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
NuMo:

Westins utvecklingskurva pekar spikrakt uppåt och att bänka honom till förmån för en 37-årig trotjänare - det hade varit obegripligt. Westin har blivit bättre och bättre ju mer förtroende han har fått. Visst kan man alltid anmärka på detaljer i spelet, men enligt mig är Westin i dagsläget stabilare än självaste Timander, som ser ut att lida av någon skada.

Sedan bör vi ju komma ihåg att J F K var missnöjd med både Hedman och Enström också och var övertygad om att båda två skulle få svårt att ta en ordinarie plats i NHL, så att hans krav är höga kommer väl knappast som någon nyhet.

Enströms spel i MoDo ledde ju emellertid till att MoDo vann sitt första guld på 28 år, det duger för mig.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
shinzawai:

Han är lugn, fattar smarta beslut och reparerar oftast de misstag han gör. Han är inte spektakulär på något sätt, men å andra sidan kan man inte spela med sex stycken Pikkarainen som alla försöker vara kreativa samtidigt.

Personligen tycker jag att Westin är en av de bästa passningsläggarna på backsidan, slagen av Timander och Pikkarainen. Eriksson har ju inte träffat bladet en enda gång hittills.

Westins största problem är att han har en märklig förmåga att träffa motståndarnas benskydd när han dumpar in puckar mot mål. Han skulle behöva bli ännu kyligare och våga ta ett snabbt skär åt sidan för att tjäna en extra meter. Detta är ingenting han kommer lära sig av att sitta på bänken, utan tvärtom är jag övertygad om att Westin kommer bli en ännu större tillgång med ökad speltid.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Bad_Brett: Jag har sett för få matcher denna säsong för att kunna uttala mig om Westins framtida potential. Däremot tycker jag det är solklart att han i dagsläget ska vara med i ett av tre backpar.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
PontusJ:

Absolut. I 7-2-förlusten mot Linköping spelade Westin 26.22 och slutade på +/-0.

Att han har så pass dålig +/- beror till stor del på att han har fått spela med Hållberg långa stunder då Josefsson varit skadad.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Bad_Brett: Att Hasse J och Jensa W får fajtas om den sista backplatsen när OKT är tillbaka verkar vi ju alla vara överens om.
Förutom dom två som bestämmer vill säga. Dom föredrar, av nån outgrundelig anledning, Hållberg. Det är där skon klämmer anser jag. INGEN borde kunnat undgå att se vilka problem Hållberg har och ställer till med ute på isen. 

Skulle fått vara intressant att höra CB och AJ motivera detta val. Nåt mindre än att HJ har brutit ett ben borde inte godtas. ;-)


Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Bad_Brett: Jag är såklart inte missnöjd med att vare sig Hedman eller Enström spelat med Modo som då också varit av avgörande betydelse i några enstaka viktig match. Tyvärr så var det allt vi fick med dem, resten av deras viktiga karriär.

Men hade de otåliga fått som de velat så hade vi inte ens fått njuta av de stunderna med de spelarna. I alla fall när det gällde Enström.

En spelare som Westin har vi faktiskt chansen att få behålla som en trotjänare i många år ifall vi vårdar honom. Han har inte nått vägs ände när det gäller utveckling, samtidigt som det faktiskt finns en chans att han inte blir utköpt till en annan liga.

Hockeyrealiteten hos ett lag som Modo är riktigt krass. Att vi någon gång igen kan förlita oss på att ha en stabil grund av talanger är en utopi. De blir i klubben allt för kortvarigt. Scouting och rekrytering av allsvenska halvmediokra unga spelare, samt i närmast utgångna stjärnor är i stort sett det enda framtida fundament jag kan se.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
NuMo:

Jag håller med helt och hållet - Och i dagsläget tycker jag inte ens att det är någonting att diskutera, eftersom Westin definitivt är en av MoDos sex bästa backar även när OKT kommer tillbaka.

Samma sak med Anton Byström, som bidrog med mer i de matcher han fick spela än vad till exempel Blomqvist har gjort under hela säsongen.

Så den där diskussionen om att man inte har råd att matcha talanger i det prekära läge som laget befinner sig i är inte riktigt relevant, eftersom dessa talanger faktiskt är tillräckligt bra för att höja laget snarare än att sänka det.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
NuMo: Såhär skulle jag spela backarna idag,




Pikkarainen - timander Eriksson - westin Josefsson - johnsson

När tollefsen är tillbaka så spelar jag:

picken-okt eriksson-timander josefsson-westin/johnsson

detta naturligtvis beroende på rådande skadeläge och dagsform.

Sen hoppas jag att man sätter susse med annan omgivning än kfop för det var en redig flopp förra matchen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Precis beställt matchen på csports.se :)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Berka: Skulle inte välja att spela en TIK tränare på en av våra backpositioner.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Bad_Brett: Jag trodde inte att Hedman skulle ta en riktig plats första året i NHL, men att han självklart i framtiden kommer att bli en riktigt bra back. Han var lika långt ifrån rookie all star-laget som han var att åka ned till farmarlaget, så du hade väl inte så kopiöst rätt heller. (Jag erkänner att han fick spela hela året när jag trodde han skulle åka ned, men han var som sagt inte alls så dominant som många trodde att han skulle vara heller ).

I dagsläget är Hållberg klart sämste back av de tre vi diskuterat. Sedan kommer Westin. Självklart inser jag att han kan vara en väldigt bra back i framtiden, men i dagsläget så är han inte bättre än Hasse Jonsson. En bra bit ifrån IMO. Det konstiga med Hasses plus/minus är ju att den karlen i princip bara varit bofast i laguppställningen när Modo spelat som sämst, medans i början av säsongen då modo gick rätt ok satt han på sidan. Sedan han kom in har laget riktigt dålig statistik, medans Hasse klarat sig undan. Westin hade som många andra backar plus när Hasse kom in.

Sedan hjälper det inte att vara bra på att slå passningarna på bladet om man som westin så konsekvent slår passningarna till fel spelare!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
J F K: Hasse är långt ifrån en snabb back, men till skillnad från tex. westin så kan han hålla riktigt rent framför kassen med sitt fysiska spel, samt att hasse faktiskt är jävligt bra på att smälla på och tajmingen sitter än, jag har nog aldrig ens sett en motståndare stå och käfta med hasse framför modos kasse, dom vet nog att det är lönlöst.
Men tyvärr sitter väl hasse på bänken idag till förmån för hållberg som vanligt
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
J F K:

Jag hade minst lika fel som du. Jag var själv övertygad om att han skulle bli nedskickad och hävdade in i det sista att han endast fick stanna kvar på grund av PR-skäl. Det enda jag menade var att du har höga krav på juniorerna.

Vad beträffar Jonsson så håller jag med om att han har gjort det bra hittills, men jag tycker att han har svårt att hänga med när tempot går upp, samtidigt som Westin har varit en av de piggare spelarna i MoDo under hösten. Men egentligen är det ett ganska angenämt problem, för det var länge sedan MoDo hade två så pass bra alternativ på den sista backplatsen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Bad_Brett: Trots att vi har "angenäma problem" så har vi ett värdelöst försvarsspel. Varför, kan man undra sig.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Årets första ringdomare

  Referees: Björk, Tobias  
    Forsström, Thomas  
  Linesmen: Ahlström, Anders  
    Käck, Johannes

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
shinzawai: För att backar och forwards inte kuggar ihop och för att uppspelen är usla och för att forwards hamnar bakom anfallsblå allihop på samma gång, åsså tappar man pucken.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
NuMo: Man måste oxå ha i åtanke att vi har haft en hel massa forwards som inte left upp till förväntningarna och det har naturligtvis försvårat för backarna i sina uppspel.
Båda lagdelarna måste fungera för att resultatet ska bli bra.

Nu har vi iaf. fått in 2 riktiga klass forwards i slovakerna som har visat att dom är riktigt riktigt vassa, fast dom är väldigt långsamma enligt arnio
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Kvällens Sluggers

MODO Hockey
 
 
  32. TARKKI, Tuomas  
  Goalkeepers 30. DAHLBERG, Nicklas  

  1st Line 48. PIKKARAINEN, Hannu 8. ERIKSSON, Anders  
  23. BARTECKO, Lubos 93. RITCHIE, Byron 22. NAGY, Ladislav  

  2nd Line 2. WESTIN, Jens 12. JOSEFSSON, Daniel  
  44. DANIELSSON, Nicklas 39. SVARTVADET, Per 17. MADSEN, Morten  

  3rd Line 3. TIMANDER, Mattias 5. JONSSON, Hans  
  28. BLOMQVIST, Jacob 87. ROSÉN, Robert 26. FORSBERG, Kristian  

  4th Line 6. HÄGGSTRÖM, Magnus 47. BONSAKSEN, Alexander  
  25. HEDMAN, Anton 24. SUNDSTRÖM, Niklas 10. SKRÖDER, Per-åge

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Bad_Brett: Ok, jag trodde du tillhörde dem som trodde att Hedman skulle dominera i sin första säsong. Jag är fortfarande övertygad att han skulle fått någon eller några månader i farmarlaget om han inte varit draftad så tidigt, och förmodligen hade det nog bara gjort honom gått att få dominera i den mijön och samtidigt få massor av istid.

Nåväl. Det är helt ok om sista backplatsen står mellan Westin och Jonsson. Då är det inte särskilt illa ställt. (Dock kan man också ifrågasätta Josefsson som jag inte tycker är helt given.)

Saken är den att jag tycker inte att Modo är i postition att låta unga spelare få istid för att kunna prestera om en eller ett par säsonger. Vi måste spela med bästa laget, åtminstone tills vi fått in en vinnarkultur i laget och det finns självförtroende.

Nu förstår jag faktiskt inte varför inte Byström kan få istid. Jag tycker att han är många klasser bättre än Häggström, som verkligen inte får ut ett dugg. K Fopp är rätt uddlös framåt, men han tillför i alla fall en del defensivt. Främst i samband med 4-5, men även annars så har han lite mer att tillföra än Häggström i den detaljen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Och vart är lilla Pelle?  :-)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Salle: Hoppas inte han är sjuk eller dyl. utan att det faktiskt handlar om en ren petningen av en usel spelare.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
spud: Antar att kfop ska vara den defensiva i rosen,blomman kjedjan, men jag tycker kfop är bedrövlig framåt och dålig bakåt i spel 5 mot 5 så jag skulle hellre se att byström där, kanske blir vi lite lite svagare bakåt i den kjedjan MEN mycket bättre offensivt.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
spud: Magsjuka handlar det tydligen om, inte bra om det härjar magsjuka i truppen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
qwertas: Gårdagens illamånde i truppen handlade nog om allt annat än magsjuka...
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
qwertas: Ni borde ha lärt er vid detta tillfälle att hållberg är alltid sjuk runt jul och varje år är han borta 2-3 veckor.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Vem är det som sjunger nationalsången? ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Patrik Källstr: Det gjorde jag.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
KOM IGEN NU MODO!!!!

Ta 3 poäng nu och häng på i racet!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
spud: Som vanligt mot modo lär väl jämtin hänga en kasse
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Berka: :) Bara vi hänger fler så.
Om Danielsson ska slå fler sådana pass så kan vi sluta spela nu.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
spud: Det är dags att bryta hemmaförlustsviten!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
Berka:
Vi får inte glömma den obligatoriska överkörningen av Norrena så han kommer i obalans!!!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
bisterfinnen: okay ;)

Just nu dominerar lhc i mittzon och modo dominerar sarghörnet
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköpings HC 2011-01-02
spud: Okej, fan va snygg du är
Kommentera

« · 1326410 · »