Sir Pinkley och Huge/ Förstår frustrationen och Sören "Hostan" Persson är ingen man längtar efter.
Apropos inget tycker jag faktiskt det blivit klart bättre med fyrdomarsystemet. De riktigt usla zebrorna - dvs de flesta är ju kvar - är fortfarande usla men att de inte längre är ensamma har lättat på trycket och även om det inte är skitbra är det dock klart bättre än tidigare då usla zebror av typen Molgan, Hostan, Höjdhopparen kunde förstöra så mycket att tre poäng hamnade hos fel lag. Nu är misstagen något färre och fr a tappar inte zebrorna matcherna totalt som de ofta gjorde tidigare. Men Hostan är bekymmersam, hemmadomare, ja, men också en domare som dömer som han känner att han måste. Ulf Dahlén, exempelvis, sätter gära press på zebrorna genom att kalla till sig dem och stirra ut zebror medan han förklarar att "så gjorde vi inte i NHL"....
Och Warulfven är Warulfven. Tidigare, när de år efter år envisades med att spela final hade man nästan givit upp hoppet att saker och ting skulle bli bättre. Jag var verkligen bekymrad över läget och funderade på det. Men så kom jag på lösningen: den enda som kan besegra Warulfven är...Warulfven. De är så pösigt självgoda att just det kommer att knäcka dem till slut. Ju mer jag tänkte på det, desto säkrare blev jag. Det är bara en tidsfråga innan det går helt åt helvete. Alla andra lag kommer att tröttna på deras eländiga mygel och uppblåsta inbilskhet och förr eller senare får de bara skit av alla. Samtidigt som de inbillar sig att de är oövervinnerliga. Ett tag hade de inte mindre än sju olika nationaliteter i omklädningsrummet. Nu kommer det snart, tänkte jag. Det räcker med några ruttna ägg bland legoknektarna så kommer "la famiglia" att knäckas. Snart, snart...
Och så inträffade det! De snodde över Lee Goren från Schtan och han körde igång. Betedde sig illa överallt. Hotade med att spöa supportrar, hotade att överfalla motståndare via media, ville inte lira utan satte sig på läktaren under matcher och hinkade bärs. Det blir kvalserien, tänkte jag, Goren kommer att komplett förstöra stämningen i laget. Tyvärr sparkade de honom och räddade sig själva. Men sedan har de haft samma konstigheter för sig i tränarfrågorna: anställa folk bara för att inte ge dem stöd och sedan sparka dem. Fint, fint:-)
Ungefär så är det väl nu. Warulfven är på upphällningen och förr eller senare faller de igenom. Nu harvar de ju där nere, farligt nära strecket och med lite god tur händer det något som tippar över dem. ANtingen blir det i år, eller nästa år, eller senare. Jag kan vänta:-)
Apropos inget finns det en sak jag tycker det är dags att diskutera.
Luleå spelar tråkigt?
För att komma i stämning plockar jag fram ett utmärkt inlägg av Albert Hall av den 28 september.
Albert Hall:
Luleåsmittan. Kul ord, men vad betyder det? Jag har sett motståndarsupportrar (särskilt Brynäsare faktiskt) och faktiskt så kallade kunniga journalister som påstår att vi spelar defensivt. Att vi backar hem. Det gör vi inte, faktiskt minst av allt. Okunskap där. Visst, vi försöker störa motståndarna, de ska inte få en chans att spela champagnehockey. Inte mot oss. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.
Det gör vi med ett jävla jobb och hårt slit och frenetisk skridskoåkning. Helst allra högst upp i banan, allra helst mot motåndarnas kortplank (det är därför bröderna Abbot och Anton Hedman är som klippt och skurna för lulehockeyn, bland andra) där vi jobbar som själv fan. Egentligen likadant över hela banan, men ju längre upp vi stör motståndaren desto bättre. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.
Okej, vi spelar defensivt i den mening att vi vill förhindra motståndaren att spela champagnehockey, men vad är alternativet när vi vet hur vi ska neutralisera champagnehockeyn, stå och titta på? Dessutom får ni gärna peka ut dom lag som frivilligt tillåter sina motståndare att spela sin snyggaste hockey, jag ska personligen nominera dom till fredspriset. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.
För några år sen var vi en klubb som mobbades, inte minst av nyrika och storstjärnevärvande TIKare, mycket tack vare Obolhärvan och därföljande Renberghärvan. Av Renberghärvan blev ju som alla numera vet... ingentinken. Vi hade hela tiden rätt, Obol var agenters och spelares problem. Men vi fick ta skiten men knöt näven i byxfickan. Jag kan säkert söka igen massor av inlägg från den tiden här på HS på inlägg från stjärnor som Ambroo och Laken och säkert fler över hur välskött Timrå IK var jämfört med Luleå Hockey. Timrås "framgångar" steg dem som bekant åt huvudet. Kommer inte att hända oss. Vi åker skridskor och jobbar den här gången. Och ställer oss i skottlinjen.
Numera är rollerna ombytta. Vi är ett topplag som numera även har råd med lite dyrare spelare, faktiskt inte mig emot. Det ska bli kul att följa hur till exempel Klasen kommer att klara detta, men en sak är jag övertygad om. Han vet vad han gett sig in på, vi värvar inte spelare som inte vet. I Luleå Hockey åker vi skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.
Luleåsmittan var det. Numer har faktiskt nästan alla lag kopierat Luleå Hockeys sätt att spela, mer eller mindre. Där har de i FBK faktiskt rätt. Det lag som gjorde det först var AIK och Melin som väl lärde sig lite redan under tiden i Allsvenskan när de mötte Almtuna. Fast forfarande åker vi skridskor och jobbar bäst. Samt ställer oss i skottlinjen bäst.
Sådärja, nu har jag faktiskt lite lätt ödmjukt förklarat varför vi är bäst. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.
(Jag vill för övrigt att ni lägger märke till att jag varken nämner, Rönnken, Bulan, Åkerström, Hento, någon målvakt, back, eller forward, (jaja, ett par undantag som illustration mest) Osten, Stöckel eller Jidström vid namn i detta inlägg.) För vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen... ehh...nu blev det väl ändå en gång för mycket?
Helt suveränt inlägg av Albert Hall. Och en elegant illustration av hur man jobbar med retorik på ett informativt, underhållande och övertygande sätt.
För det är just så Rönkens hockey fungerar. Bra betalda hockeyspelare som går ut på isen förväntas göra sitt yttersta och sin plikt. I varje byte, i varje match.
Jag kommer ihåg hur Per Ledin hyllades av Luleåfansen. Inte för att han var speciellt skicklig eller hade någon elegant hockeytalang. Men när han åkte in på isen gav han 100% från början till slut och det uppskattade vi, även om vi tyckte att han var rätt dassig på hockey. Men han var skitjobbig att möta och han gjorde det han kunde. Och älskades för det. Sedam under lockoutsäsongen, fick han spela med Jonas Nordquist och Justin Williams och alla tre körde samma hockey. Oj, vilken lina det blev, fruktad av alla, oerhört tung att möta. Och med skicklige Jonas och Justin producerade den som fan framåt. Och även Per hängde med att fick en jävla massa mål och passningspoäng det året, när vi mötte lag med NHL-stjärnor överallt.
Sedan köpte förstås Warulfven Per och från det blev han mer utstuderat småful än bara ettrig. Lite trist att se, men så går det när man kommer för nära Warulfven.
I Rönkenhockeyn har vi ett gång spelare som alla är som Ledin. Då menar jag inte att man lirar smålfult, för det gör man inte alls. Men man ger allt när man går in och spelar. Vilken supporter som helst till vilket lag som helst skulle tacka och ta emot om man hade ett lag med spelare med den inställningen. Tänk sådana spelare vi och andra haft, som inte orkar åka skridskor för att hjälpa till i försvaret utan hellre stannar uppe vid blå för att få puck och kontra in mål. Kul, när det fungerar, men för jävla oklu när de för dyra pengar bara står där uppe och glassar.
Rönkenhockeyn tog Sverige med storm. Oj! sa alla experter. Luleå vann och vann och Rönken hyllades till höger och vänster. Kommer ihåg Boorken som i TV fick tala med Rönken och erkände "Jag är imponerad men allvarligt talat: hur länge ska spelarna orka? Kommer de inte att ta slut om några veckor. Det här är ju slutspelsfinalhockey, det orkar de väl inte med så länge?
Men spelarna orkade och fortsatte. Det totala genombrottet kom när Warulfven "Vi skiter i hur de andra gör, vi spelar vårt spel" erkände att de insett att enda chansen att vinna mot Luleå är att spela som Luleå. D v s kräva att varje gubbe går ut och levererar hela tiden, kämpar varje gång de får chansen.
Och Rönken-hockeyn uppfattades aldrig som defensiv, Inte alls. Grejen var ju den att Luleås spelare var på motståndarna som bålgetingar i deras egen zon och tvingade fram dem till misstag som man snabbt tog till vara på med målchans för Luleå som följd. Forecheking inte med en, inte med två spelare utamn med hela laget. Ingen kom ens på tanken att kalla spelet för defensivt: hur skulle man kunna det när hockeyn större delen av tiden bedrevs i motståndarnas zon och Luleå fick målchans efter målchans vilket speciellt Arla-Ole men ochså Abbotts förvaltade väl.
Defensiv, tråkig? Inte en chans.
Ingen kunde hitta på att kalla hockeyn tråkig för det var så uppenbart att det var den inte. Däremot var den effektiv och vinnande.
Jag kan bäst likna den med hur IFK Göteborg slog igenom och blev ett europeiskt topplag på 80-talet. Visst, man hade härliga spelare och var duktiga på att måla när man fick chansen. Men framför allt var man extremt jobbiga att möta när man hade bollen, för de var på en hela tiden och varje gubbe hade en annan gubbe som var strax bakom och ryckte in om det behövdes.
Värst av allt förstås att de alla hette Glenn, men det är en annan sak.
Men det var den hockey som Luleå spelade. Och den var vinnande. Luleå vid det här laget hade inte mycket pengar och kunde inte köpa några stjärnor. Men man köpte billigare spelare som var beredda att göra sin plikt och kryddade med egna med samma förmåga. Dessutom scoutade man fram spelare efter spelare från Allsvenskan som övriga lag redan bestämt sig för inte dög i elitserien. Men i Luleå växte de flöesta ut, fick chanser i den offensiva (ja, just det: offensiva) Rönkenhockeyn. Arla, Olle, Hjalmarsson, Enterfeldt, Fälth, o s v.
Införsåsong förklarade de s k experterna unisont att Luleå har bara dassiga spelare. Köpt några billiga allsvenskar som ingen vill ha och har inget lag. Det blir 12e plats och kvalserien, visste de alla, experterna.
Men Rönken och Osten visste vad de gjorde. Rönken hade ju redan året innan kört samma hockey i Almtuna och visat att laget var extremt framgångsrikt utan stjärnor. Men de s k experterna kunde inte bry sig mindre. De var ju upptagna med att kamma sidbena på Hardy Nilsson.
En annan poäng med Rönkenhockeyn var att man krävde av spelarna att de la av med att ta onödiga utvsiningar. Man accepterade inte längre att de stod och vilade och i stället tog hakningar.
Man förbjöd spelarna att käfta med domarna och klaga över domslut.
Man såg till att spelarna respekterade de människor som spelade i andra lagens tröjor. Att vara jobbiga för motståndarna genom att kämpa var OK, men inte att spela fult, inte att utsätta motståndare för överfall mot huvuden, inte sådant äckligt uppträdande.
Under ett par säsonger satte Luleå Hockey extrema elitserierekord i lågt antal utvisningar. Snitten gick ned till bortåt 6 minuter per match, och inga femmor, inga tior, inga tjugo minutersutvsingar och förstås inga matchstraff.
Inte bara att det där var en hockey som skyddade motståndarna från hjärnskakningar. Dessutom innebar det att Luleå fick spela minimalt antal box men fick med sig betydligt mer PP. Och så länge vi hade en utmärkt box och ett fint PP vann vi ju matcher enkelt bara för den detaljen: att spelarna skötte sig.
Var Luleå tråkigt?
Nej, ingen hade kommit på den idén. Luleå kämpade hårt och spelade effektiv hockey. Att mtståndarna var slöare och mindre effektiva var knappast Luleås fel och det kunde ingen få för sig att påstå.
Men vad hände då?
Ros hände.
Luleå spelade kvarsfinal mot Djurgården. En känslig uppgift. Speciellt som de s k experterna hade bestämt sig för att Djurgården skulle bli mästare. De hade ju redan året innan nått final, som följd av att många fina junisar kommit fram i Stockholmsområdet samtidigt. Luleå skulle ju ha plats 12, det hade de s k experterna bestämt.
Men hur gick det?
Djurgården räckte inte till. Luleå var helt enkelt för bra.
Luleå vann första matchen.
Luleå vann andra matchen.
Luleå vann tredje matchen.
Nu var goda råd dyra. Det bästigaste av det bästiga, stoltheten Djurgården som skulle bli mästare på väg att åka ut mot "kvallaget" Luleå. Plötsligt skulle festerna på Hovet, matcherna där de s k experterna flockades för att följa och hylla sitt lag, plötsligt var de matcherna hotade!
Vi måste göra något!
Media måste göra sin plikt!
Ros måste bli rosenrasande!
Jag kommer ihåg första gången. Ros intervjuar sig själv och förklarar: Jag har noterat att Luleå vinner. Men jag blir allvarligt bekymrad för tänk om alla är lika bra som...jag menar tråkiga som Luleå? Och inte låter Djurgården vin...jag menar och antalet gjorda mål blir färre? Det blir ju tråååååkigt. Och det är Luleås fel!
Jag kommer ihåg första gången och jag tänkte: har det alldeles snurrat till för den dåren nu? Vad fan menar han? Ska Luleå sluta försvara sig, ska spelarna börja lata sig, ska målvakterna anstränga sig mindtre. ska våra spelare inte slänga sig och åta puck när motståndarna skjuter? Är vi roliga då? Ja, det är förstås roligare för motståndarna om vi lägger oss platt och låter dem vinna, men herregud, hur kan ens en s k expert, låt vara av Rosens helt värdelösa typ, hitta på något sådant.
Jo, jag vet. Den lille fulingen är Leksandssupporter och har aldrig förlåtit Luleå för att vi alltid emkelt spöat Leksand och nu etablerat oss som ett av landets topplag medan Rosens Leksand misslyckas hela tiden.
Men det finns väl ingen som hänger på Rosens skitsnack? Så knäppa eller väl inga? De kommer väl att skratta ut Rosen för gott nu?
Icke, sa Nicke. Jag hade glömt bort att de s k experterna i stort sett samtliga är lokaliserade i Fjollträsk och de är vana att frottera sig med Djurgården, Djurgåden och Djurgården. De samlas på pressläktaren på Hovet, de samlas på krogarna efter matcherna och de pratar om Djurgården och skriver om Djurgården och hockey ÄR Djurgården. Klagar någon sbarar de bara att "Landet behöver Djurgården. Vi talar mest Djurgården, pratar mest Djurgården, skriver mest om Djurgården, visar mest Djurgården...för det är vad landet vill! Det är maknaden som kräver det! Luleå, dit kommer man ju inte ens med SL-kortet.
Det var ena gånget, och det andra var alla de rookies som "skrev" om hockey och annan sport. Hjälpligt, för att uttrycka det snällt. De kunde inte stava, de kunde inte skriva och om hockey visste det inget. Som bäst kunde de liknas vid PRAO-elever som givits enn plats där de inte dög. Men de fick ju ingen lön egentligen, bara nålpengar, och speciellt kvällsdrakarna hade för länge sedan avvecklat kvalitet och innehåll och satsat på rubriker somi viss mån sälde lösnummer - men i stort sett ingenbtidning bär sig längre. Utan det handlart om nätet, och antalet tryckningar som en sida drar på sig, och hur mycket man kan mjölka annonspengar. Enbart och endast detta. Så vad de där okunniga skrve sket alla i, bara det lurade folk att trycka fram deras meningslösa dravel, dörtill lurade av öjug i rubriker.
Så med de båda typerna i kombinatioon gick man faktiskt Rosens ärenden och försökte få fram att Luleå var tråååååkiga.
Jag har läst flera artiklar där PRAO-eleverna försöker få motståndarlag att anse Luleå trååååkiga genom ledande frågor. Det har låtit ungefär så här:
-Är inte Luleå trååååkiga att spela mot.
-Jo, det kan jag hålla med om. Det är tråkigt att möta Luleå eftersom de är så bra att voi oftast förlorar. Och det är trååkigt.
Vilket leder till rubriker som "AIK-spelare: Luleå är så tråååååkiga att möta"
Och så vidare.
Vidrigast av allt var TV som med stor genomslagskraft odlade samma tema, genomfört genom att den ene Djurgårdssupportern intervjuade den andre Djurgårdssupportern (båda falskeligen presneterade som antingen programledare eller s k expert) och de kom fram till att Luleå var tråååååkiga.
Vansinnet fann inga gränser. Ett tag var det ett gång som hittade på att "I början av 80-talet spelade Djurgården 1-3-1 hockeyn som var framgångsrik, men tråkig, och därför la DIF av med det och började spela roligare. Men niu har Luleå tagit upp samma tråkiga sätt att spela hockey och det är tråååååkigt! Luleå är ett hot mot hockeyn!
Helt ortoligt. Att jämföra Luleås sätt att spela hockey "alla kämpar" med Djurgårdens 1-3-1 "vi ställer upp en mittzonzgegga som ingen kommer igenom" visade brist på intelligens som inte ens jag hade väntat mig, inte ens av PRAO-elever, falskt marknadsförda som "journalister" men så höll det på.
Men det absolut äckligaste var Djurgårdssupportern Tommy Åström som deltog i en debatt om hjärnskador i hockeyn, orsakad av den brist på respekt som vissa spelare och lag satt i system. medan detta allvarliga problem ventilerades satt Åström som en glad nolla och hajjade just noll.
Sedan intervjuade man Luleå Hockeys läkare som berättade att man i Luleå arbetat aktivt med att få spelarna att respektera motståndare och mednänniskors hälsa genom att inte tillåta våld riktat mot huvuden. Och under snart två säsonger har det haft den glädjande effekten att ingen människa i ett lag som Luleå mött har drabbats av en hjärnskakning.
Då blev jag rörd. Då kände jag mig stolt. Det värmde och jag kände att nu fanns alla chanser att den samlade publiken skulle applådera detta och man skulle hylla Luleås respekt och samtidigt dra slutsatsen att så måste varje lag agera. Härligt, för hockeyns framtid, och härligt för de som vill låta sina små pojkar börja spela hockey: de kan slippa den ökande risk för hjärnskador vi sett.
Då viftar den lilla pajasen Tommy Åström med handen och får ordet: Men att se Luleå spela hockey är lika trååååkigt som att se målarfärg torka, ha ha ha ha ha.
Vad fan hade det med något att göra? Att Åström är bitter för att hans lag Djurgården förlorat mot Luleå är en sak. Men att förolämpa Luleås kamp mot hjränskador hos motståndare var bara för vidrigt äckligt. Det hade ju inget att göra med vår effektiva hockey, men allt att göra med att vi satte inte armbågar i huvudet på motståndare, vi taklade inte folk bakifrån in i sarg, vi tog ansvar för motståndarnas hälso och skyddade deras hjärnor även när det inte var till sportslig fördel för oss.
Men Åström tyckte det var...trååååkigt. ATt det var den sista repliken i debatten gjorde det bara så mycket värre. Hade medicinsk expertis fått chansen skulle man förstås ha totalt sågat ett så infernaliskt korkat uttalande och Åström hade fått skämmats ögonen ur sig. Men det blev oemotsagt.
Senare har Åström tagit upp det där och påstått att han inte alls sagt det han sagt. Att han gillar ju Luleå, igenkligen. Att han sa något helt annat.
Men det är bara ljug. Jag vet exakt vad han sa och jag har gott minne. Jag kommer aldrig att glömma det.
Egentligen är ju läget ett helt annat: hade vi riktiga journalister skulle de utan vidare sedan lång tid ha upptäckt att Luleå Hockey under två säsonger var det justaste lag som Elitserien någonsin haft. I särklass.
Man skulle intervjuat motståndare: hur är det att möta Luleå och veta att de aldrig kommer att bete sig så illa att du riskerar hjärnskada? Vad tror du den spelaren skulle ha svarat?
Man skulle ha intervjuat domare och frågat: hur känns det att döma Luleå och veta att du slipper gnäll och klagomål och ilska utbrott som hetsar publiken mot dig? Vad tror du den domaren skulle ha svarat?
Ingen säger ingen s k journalist tog upp den tråden. Varför?
Tvivlar du? Tror du att det finns hockeyjournalister?
Och samtidigt. Om det inte varit Luleå utan t ex Djurgården som utbildat sina spelare att uppträda juste, att inte gnälla på domare och att inte utsätta moståndare för våld mot huvuden och risk för hjärnskador. Är det någon som inbillar sig att det inte skulle ha slagits upp stort? Att Djurgården hyllats som hjältar och att neurokirurg efter neurokirurg skulle ha intervjuats för att förklara hur fint Djurgården uppträdde?
Men från de s k experterna, från låtsas-journalisterna: ingenting.
Bara: det är som att se målarfärg torka. Tråkigt.
Fortsättning på den trååååkiga debatten.
Att påhittet fick sådan fart berodde på att den eldades på av Hardy Nilsson som snabbt upptäckt att Luleå var för bra för Djurgården i kvartsfinalen och man skulle vara chanslösa. Första två matcherna försökte man spela hockey men Luleå var helt enkelt alldeles för bra. Hardy och Fjurgården hade inget att sätta emot.
Vad göra?
Hardy fann på råd. Från och med nu ska ni skrämma Luleås spelare genom att utsätta dem för våld på alla tänkbara sätt. Överfall, tacklingar mot huvud, armbågar i ansiktet, allt är tillåtet. Skräm och skada dem så får vi se om de kan vara så duktiga i fortsättningen. Vi har många tyngre spelare än Luleå, kan vi lura dem att börja slåss i stället för att spela hockey, vinner vi.
Men Hardy har varit med länge och är inte dummare än att han förstår att det finns risk för att domarna visar ut djurgårdarna när de börjar fulspela och Luleå avgör genom att utnyttja de PP de kommer att få.
Så han kommer på en list. Hardy opch hans hjälptränare låter sig intervjuas av media och förklarar att Luleå är så svåra att möta för de filmar så mycket. De lägger sig end bara vi tittar på dem och får PP eftersom domarna låter sig luras. De skickade också fram spelare att säga detsamma och speciellt Fimpen Eklund intervjuades av all tänkbar media inför varje match: Luleå är så trååååkiga, kved Fimpen, speciellt systrana Abbott bara fuskar och filmar.
Första matchen gick det inte. Djurgårdarna överföll Luleås spelare gång på gång men domarna visade ut dem och Luleå vann enkelt matchen ändå.
0-3 i matcher nu för Djurgården och goda råd var dyra. Men nu ökade man pressen, just genom press och också TV. Luleå är ju så trååååkiga hade Ros just hittade på och....det berodde på att man filmade så mycket, fyllde man i med. Domarna intervjuades "Hur känns det att veta att Luleås spelare filmar och lurar till sig utvisningar för att vinna match?" frågade men domare efter domare.
Domarna hade inte så svårt att fatta. Förlorade Djurgården igen skulle de särskådas och hängas ut som orsak till att heliga Djurgården förlorade.
Så de la av med att visa ut Djurgårdare även när de levererade överfall för vilka de utanför isen skulle ha satts i fängelse för.
Hardys "hockey" fungerade...
Nu blev man till sig i byxan i media: vi håller på att "rädda" vårt lag, vi håller på att hjälpa Djurgården till semi, vi håller på att "vinna" met Luleå! Kom igen grabbar! Vi är med i matchen!"
Hemmapubliken på Hovet hetsades och stämde in: Fröööööknarna Abbott, sjöng man och hånade på skyltar. Filmare! Systrar! Lappar! Och media hängde på och skrattade gott i TV och tidningar åt att klacken nu upptäckt hur trååååkiga luleå var. Helsidor, rubriker, hetsjakt!
Domarna hade skrämts till tystnad och Djurgårdarna gick fram som bärsärkar.
De reducerade till 1-3.
De reducerade till 2-3.
De kvitterade till 3-3.
Och inte nog med det. Nu visste idiotin inga gränser alls. I slutet av sjätte matchen hade Djjurgårdens ideliga överfall mot Luleås spelare orsakat en mindre brottning mellan flera spelare. Och nyttiga idiotier - dvs s k experter som gick Djurgårdens ärenden (inte oväntat, eftersom de VAR Djurgårdare) upptäckte att när en domare höll i Abbott lyfte hans ena skridsko. Höll han på att tappa balansen när domaren tryckte bort honom? Kanske? Men "experten" - som råkade vara anställd av Djurgården tolkade det annorlunda. Abbott försökte sparka på Zibanejad, Djurgårdens 17-åring! Skandal! Han kan ju skära upp hela benet på djurgårdaren! Det kan bli stooooor skada! Han kanske kunde bli tvungen amputera benet! FY! Abbotts fot - medveten eller icke medveten - hade förstås inte ens träffat Zibanejad, men det behövdes inte. Jag anser att detta måste DIFiplinnämnden straffa! hävdar "experten" dvs den av Djurgården anställde och avlönade.
Nu rycker media in för att skydda spelarnas hälsa! Ett nobelt uppdrag! ATt man i två år blundat för att Luleå inte hjärnskadat någon motståndare hade ingen betydelse - nu talar vi om en fot som lyfts från isen! Sääääkert ville Abbott amputera motståndaren. Luleå är ju kända för att vara så vårdslös....jag menar trååååååkiga!
Så man ringer upp samtal efter samtal till förbundets granskare: Vet du om att Abbott förskte amputera Zibanejad? Vad tänker du göra åt det? Vi kommer att bevaka detta och hänga ut dig om du inte gör din plikt!
Så granskaren gör som media kräver: anmäler till DIFiplinnämnden.
Men nu har Luleå lednat på häxjakten i media. Djurgårdarna överfaller Luleås spelare genom att rikta våld mot huvudet i match efter match och domarna blundar för det, efter Hardys igångsatta mediakampanj. Och till råga på allt utmålas vi som filmare.
Vi blir illa behandlade på ett vidrigt sätt och dag efter dag hängs vi ut i media och de ljuger om att det är VI som beter oss vidrigt; filmar och är allmänt trååååkiga. Och nu hetsar de förbundet att stänga av vår spelare för ett påhittat övergrepp!
Nu jävlar räcker det, förklarade Bulan, och skickade som motåtgärd in några filmer som tydligt visar hur DIF-spelar attackerar huvuden på Luleås spelare utan att domarna lyfter på ögonen.
Fyyyyy, kvider Djurgården. Vi har ju loooovat att inte anmäla varandra. Ni bryyyyter ju mot överenskommelsen. Ni är ju oheeeeederliga!
DIFiplinnämnden fattar ett PK-beslut. En Djurgårdare och en Luleåspelare stängs av. Men man stänger inte av Markus äcklet Nilsson fastän filmen hur tydligt som helst visar hur han över hela isen åker ikapp en Abbott bakifrån och sänker honom med en armbåge i bakhuvudet.
Nåväl. Djurgården kommer upp till Luleå för den avgörande matchen. Och möts av en arena där alla är klädda i rött. Och ett Luleålag som fått OK från tränarna att nu jävlar får ni ge betalt: Luleås spelare sätter tackling efter tackling på Djurgårdarna som flyger som vantar.
det blir en jävla fin match och Djurgården imponerar stort i detta läge. Man går upp till ledning i tredje perioden och det känns mycket tydligt att vi är på väg att förlora. Men Rönken tar ut vakten och lirar 6 mot 5 med lång tid kvar och Luleå trycker på för Kung och fosterland! Kvitteringen kommer! Det blir förlängning och Luleå avgör! Vi vann! Hela laget och hela Delfinenpubliken är överlyckliga.
Men media förlåter inte att vi eliminerade Djurgården och alla matcher i semifinalen de skulle se på Hovet. Så kvar efter detta blir mantrat bland s k journalister: Luleå är så trååååååkiga.
Sven.Savage:
Imponerande, Sven! Helt suverän beskrivning av vår uppståndelse från det nästan döda. Tänkte bara hjälpa till att illustrera de där sista sekunderna av den där djurgårdskvarten med en liten film från läktarhåll.
www.youtube.com/watch?v=CM-Tewh7cRc&feature=endscreen&NR=1Så gick det till.
Luleå spelade en hockey som imponerade och hyllades och lagets energi och offensiva krafter beundrades.
Till dess att vi hotade att slå ut kelgrisen Djurgården, att de s k experternas tips om DIF som svenska mästare skulle komma till skam.
Då hittade Ros på att vi var tråååkiga och de övriga kretinerna hände på.
Skitsnacket lever fortfarande kvar och t o m bland våra egna supportrar börjar man tänka att eftersom de skriver så hela tiden är det väl sant? Vi är tråkiga?
Intressant att se hur de skickliga journalisterna får till det. Det kan t ex vara att börja med att förklara att Luleås trååååkiga hockey innebär att inga åskådare längre vill se på hockey. Det är ett hot mot hockeyn, juh!
Och för att "bevisa" det tar man fram fakta och visar att Köplustan förlorar massor av publik, Gnaget förlorar massor av publik, ALLA förlorar massor av publik! Utom MooDoo, som är så roliga. Och - tillägger man med allra typsnittet: Luleå har ökande publiksiffror.
Så då har man "bevisat" hur tråkiga Luleå är och att folk slutar gå på hockey i Fjollträsk och i Göttlabörrrg. Och det är Luleås feeeel! kvifer media.
Vän av ordning vet förstås att publiken i Fjollträsk och i Göttlabörrrg är upptagen med kampen i allsvenskan i sparkboll och har inte råd och intresse bevaka båda sporterna till dess sparkbollen är över. Men media "vet" inte det. De "vet" ju att allt är Luleås fel. som är så trååååkiga att de 'är ett av två lag som har ökande publiksiffor....
Så nu har vi avhandlat den "officiella" bilden av trååååkiga Luleå.
Låt oss tala allvar nu. Vad säger vi själva, ärligt? Är vi tråkiga?
Jodå.
Men nu ska vi vara seriösa. Att vi har bra målvakter, att utespelarna är beredda att slänga sig och käka puck när motståndarna laddar för slagskott, att våra spelare kämpar och åker skridskor för att inte släppa fram motståndare till målchanser. Är det tråkigt?
Nej, aldrig i helvete. Det vore förbannat tråkigt om det vore tvärtom. Att vi försvarar oss och försvarar oss bra är inte tråkigt. Den som påstår sådant är mentalt onanerad av media eller bara dum i huvudet ändå.
Men det som är tråkigt är när vi inte lyckas göra fler mål. Ibland handlar det om att vi inte får igång väl fungerande linor, ibland är det målskyttar som det inte lossnar för när de får chans, ibland att vi inte är kompletta framåt och speciellt skulle vi behöva målfarligare backar som prickar mål vid slagskott och som dessutom lyckas passera målvakten. Vi hoppas att det ska lossna, men det gör det bara ibland och vi behöver få det mer konsekvent.
Samtidigt ska sägas att de lag som möter Luleå Hockey ofta kämpar utav bara helvete eftersom de vet att de är tvungna till det för annars förlorar de. Så lika väl som vi gör vårt jobb att freda vårt mål, gör de sitt.
Allra tråkigast är att vi så länge saknat ett effektivt PP. Visst, nu har vi många kreativa forwards som borde kunna lyckas. Abbbotts, Olausson, Koivisto, Klassen, Hirso m fl. Men än står det - tråkigt nog - och stampar och min uppfattning är att vi saknar effektiva storskyttar från blå: backar eller t o mforwards som kan ta den uppgiften. Tänk om vi hade HVs backar där! Eller en Pavel Brendl - i den form han var i Mora och Pölsan -att slänga in i PP bara!
Får vi det att lossna framåt speciellt i PP blir vi suynnerligen svårslagna. Det är vi förstås redan, men då tror jag inte ens HV klan stoppa oss. Från det som denna tråd handlar om.
Det kommer förstås media och våra konkurrenter tycka är tråkigt.
Själv har jag en annan åsikt...
Albert Hall: Vilken underbar film, Albert! Och från mitt i publikhavet! Ojojoj, vilken härlig känsla:-) Man får rysningar över hela kroppen!
Vi har fina minnen men några av de skönaste på senare år är just den känslan när vi stod upp mot alla och slog ut Djurgården! för att inte tala om de rysliga minuter i Delfinen när alla väntade på resultatet från Linköping några år tidigare:-)
Det var skönt att leverera min uppfattning om påståendet att Luleå Hockey är trååååkiga. T o m så att jag snabbläste igenom det skrivna.
Och generande nog upptäckte jag har extremt många tyrckfel jag levererat. Extra obehagligt med tanke på hur jag tar heder och ära av "journalister" och anklagar dem för inte bara att var knäppa utan också för att skriva dåligt. Och så uppför jag mig som en kratta själv.
Nå, jag får stå ut med det. Kan förstås hävda att det beror på att jag sitter i ett mörkt rum just nu och monitorn inte tillräckligt lyser upp tangentbordet eftersom jag kollar på en rulle medan jag skriver.
Det där är ett problem för mig; jag skriver ungefär lika snabbt som jag talar. Oftast gör jag två saker parallellt, t ex arbetar jag rätt mycket och t o m samtidigt som jag ser match på en monitor.
Nåja, så kan det gå. Härligt att få ha skrivit ner tankar om Luleås trååååkighet vilket till största delen handlade om att analysera det skitsnack som usla s k journalister ljög fram men som ljugs vidare om, av andra. Läste tidigare ikväll på SvenskaFans HV-sida om HV-supportrars förklaring till att vi spöade HV senast.Alla som har något i huvudet inser att det till stor del berodde på att HV var för försiktiga, eller möjligen slöa, och inte släppte på trycket förrän vi tagit ledningen. Och det räckte inte: våra spelare kämpade för att säkra vinsten och Berguven var utmärkt i målet.
Men är det HV-supportrarnas bedömning? Nej.
I inlägg efter inlägg förklarar de att Luleå var...tråååååkiga.
Redigerad kommentar
Sven.Savage: Var är Djurgården nu?
Hela Sverige skrattar, utom stockholmsmedia...
Sir Pinkley, det undrade jag också, var är Djurgården.
De är uppenbarligen försvunna? Kanske det är något som "Efterlyst" borde ta upp?
Hasse Aro: "Polisen i Stockholm efterlyser Djurgården. Hockeylaget var senast synligt i elitserien tidigt våren 2012 men har därefter försvunnit.
Det har förekommit rykten om att Djurgården sent i våras varit synliga i kvalserien och efter sommaren påstods också att de skulle befinna sig i allsvenskan men utsända spanare har inte kunnat upptäcka någon hockey som Djurgården presterat på de nämnda platserna.
Upprepade gånger har polismyndigheten i Stockholm sökt allmänhetens hjälp då man informerat om signalementet "Stockholms Stolthet. Mesta Mästarna." men förgäves. Inga ytterligare tips har inkommit. Polisen misstänker nu att Djurgården maskerat sig för att inte bli igenkända under det tydliga signalementet.
Nyligen inkom från vanligtvis välunderrättade källor i den undre hockeyvärlden tips om att vinstmaskinen Djurgården hade avtalat att dyka upp, först i Uppsala, för en match mot Almtuna och sedan i Stockholm, för en match mot Troja-Jungby och polisen utsände en stor vaktstyrka till båda platserna i syfte att identifiera och fånga in Djurgården hockey. Men förgäves. Vinstmaskinen Djurgården lös med sin frånvaro och såväl Almtuna som Troja-Ljungby fick ta med sig tre poäng eftersom vinstmaskinen DIF inte infann sig på de misstänkta matcharenorna.
Därefter engagerades polismyndighetens centrala utredningsgrupp som med stor energi tog sig an uppdraget. Eftersom så många indicier talade för att Djurgården skulle befinna sig i allsvenskan slog man en järnring runt denna för att analysera allsvenskan i detalj.
Man började med att undersöka mest misstänkta platser. Toppen i allsvenskan.
1. Leksand
2. Karlskoga
3. Västerås
Hm, ingen lycka så långt. Men....vänta nu? Karlskoga har jag aldrig hört talas om? Kan det vara Djurgården, i förklädnad? Nej, efter närmare granskning uppdgades att det visserligen var en förklädnad men under maskeringen Karlskoga dolde sig ett annat notoriskt hockeylag nämligen Bofors.
Polisen fick leta vidare.
4. Örebro
5. Oskarshamn
6. Troja/Ljungby
7. Mora
8. Södertälje...
Nej, det gav inte utdelning. Djurgården gick inte att återfinna. Man letade sig långt ned i tabellen för att försäkra sig om att inte missa de Mesta Mästarna, Stockholms Stolthet men när man kommit så långt ned att man sträckt möjligheterna långt utanför det möjligas gränser sänkte sig mörkret och skallgångskedjan fick kallas tillbaka.
Djurgårdens hockeylag var och förblev försvunnet!
Den som har upplysningar att lämna om det försvunna Djurgården kan lämna in dessa till närmaste polismyndighet eller kontakta programledningen för efterlyst. En belöning har utlysts i form av sönderrivna säsongskort på Hovet tillhörande Wennerlund och Ros.
Sir Pinkley - skallgångskedjan samlas och samtliga hockeyarenor i landet måste finkammas. VAR är Mesta Mästarna, Stockholms Stolthet?
Kan de ha blivit DIFnappade?
MOT PÖLSAN!
Sagan om Luleå mot Pölsan är lång och har många kapitel. Idag hoppar jag över, inte bara skräck-kapitlen om slutspelen, utan också alla tidigare kapitel innan Rönken-hockeyn tog över Luleå.
Under den perioden har vi mötts 11 gånger i Elitserie.
2010-10-14 Luleå HF - Brynäs IF 7 – 4 ( 2-1, 2-2, 3-1 )
För att göra en korrekt analys beslutar jag att hoppa över den första matchen, den som vi vann med 7-4, eftersom den visar hur Rönken-hockeyn fungerade inledningsvis när Luleås kämpaspel överraskade alla och vi öste in mål genom insatser av Arla-Olle, Abbott-Abbott, m fl. Den tid då Luleås underhållande, målglada, offensiva hockey firade triumfer överallt och hyllades en masse.
Relativt snart insåg de övriga lagen att den enda möjlighet de hade att försvara sig mot Luleås offensiva hockey var att kämpa lika starkt tillbaka. Det har inneburit att matcherna mot Luleå blir väldiga kraftmätningar i match efter match där två lag vanligen gör sitt yttersta för att kämpa fram sin hockey och kämpa emot Luleås.
Konsekvensen har blivit ordentliga kamper där lagen genom starka kämpainsatser söker blockera den andres slag medan man söker blottor för sina egna, ungefär som när den upprepade OS-guldvinnaren i tungvikt, kubanen Teofilo Stevenson boxades. Grymt imponerande för den som förstår boxn… jag menar hockey.
Men den som inte förstår, t ex random självutsedd s k expert eller liknande pulver, klagar förstås och tycker det är trååååkigt. Och själva orsaken till att det blivit trååååkigt är alltså att Luleås motståndare insett att de är körda om de inte kämpar för att försvara sig; kanske de ska anklagas nu för att de förstööööör hockeyn, motståndarna, som inte accepterar att fläka upp sig och låta Luleå vinna?
Varför släpper inte lagen in fler mål, säger någon, för när det blir mål inser man ju att det hänt något, resten hajjar jag inte. Och varför håller boxaren upp sina nävar framför sig, det försvårar ju för Stevensson att sätta knockoutslaget, säger den andra, s k boxningsexperten.
Lösningen är förstås enkel. Man får införa en ny regel där ena boxaren respektive ena målvakten får sina händer bundna kring kroppen. Man kan lotta inför matchstart vem det blir. Då blir det MÅL och då blir det KNOCKOUT och då blir det rooooooligt!
Jag hoppade alltså över den första matchen eftersom den inte är representativ men de övriga tio ger oss underlag för en korrekt analys. Here goes:
2010-10-30 Brynäs IF - Luleå HF 4 – 2 ( 2-1, 1-0, 1-1 )
2010-12-04 Luleå HF - Brynäs IF 2 – 3 ( 2-1, 0-2, 0-0 )
2011-01-02 Brynäs IF - Luleå HF 2 – 0 ( 1-0, 0-0, 1-0 )
2011-02-19 Luleå HF - Brynäs IF 2 – 3 ( 0-0, 2-1, 0-1, 0-0, 0-1 )
2011-10-06 Brynäs IF - Luleå HF 0 – 1 ( 0-1,0-0,0-0 )
2011-10-20 Luleå HF - Brynäs IF 5 – 6 ( 1-2,2-2,2-1,0-0,0-1 )
2011-12-05 Brynäs IF - Luleå HF 1 - 2 ( 0-0,1-0,0-1,0-1 )
2012-01-12 Luleå HF - Brynäs IF 1 - 3 ( 0-1,0-1,1-1 )
2012-02-14 Brynäs IF - Luleå HF 3 – 2 ( 0-1,2-0,0-1,1-0 )
2012-10-02 Luleå HF - Brynäs IF 0 – 1 ( 0-0,0-1,0-0 )
Sammanlagt har vi 8 vinster för Pölsan, 2 vinster för Luleå, 21 poäng för Pölsan, 9 poäng för Luleå.
Skrämmande obehagligt.
Fyra matcher har slutat oavgjort varpå Pölsan vunnet två på straffar medan lagen vunnit varsin i sudd.
Ytterligare tre matcher har slutat med uddamålsvinst.
Kvarstår tre matcher som slutat med tvåmålsvinst.
• 12 jan 2012 då Pölsan vann med 1-3 men i matchprotokollet finner man att även det var en uddamålsseger för Pölsan i princip, men i matchens slutskede tog Luleå ut vakten varpå Pölsan avgjorde med 21 sekunder kvar av match.
• 30 okt 2010 då Pölsan vann med 2-0 men också det var i princip en uddamålsseger eftersom Luleå tog ut vakten och Pölsan satte avgörande målet i tom Luleåbur med 41 sekunder kvar av match.
• Den enda match som var en ”korrekt” tvåmålsseger ör den som spelades 2 jan 2011 då Pölsan satte 2-0 med åtta minuter kvar av matchen och Luleås vakt fanns förstås kvar i målet.
Sammanfattningsvis sluter alltså 9 av 10 matcher oss emellan med ”i princip” uddamålsseger eller oavgjort efter tre perioder.
Dessutom är det rätt målsnålt. Förutom två matcher då det rullade iväg till 5-6 respektive 4-2 har det slutat med 2.0 mål för Pölsan och 1,25 mål för Luleå.
Känns som att satsestetiken ordnat upp det här nu. Det verkar fullständigt klart hur det kommer att sluta.
2-1 till Pölsan, antingen efter tre perioder eller efter sudd/straffar. Med en liten chans att Pölsan hinner lägga in 3-1 i tom bur sista matchminuten.
Grattis till tre, eller eventuellt två poäng, Pölsor!
Ni går dock inte förbi oss i tabellen. För att göra det skulle ni behöva vinna med 9-0 och det har vi ju, med satsestekitikens hjälp, förstått inte kan hända. Man får vara glad åt det lilla.
Jaha, Luleå on tour är halvvägs. HV och Pölsan, två skitsvåra matcher och överraskande härliga fem poäng av sex. Mycket bra!
Det känns som att vi kommer ur formgropen nu. Fortsatt fint lagarbete och när det fungerar är det jävligt svårt för något lag att måla på oss.
Men nu känns det som att vårt offensiva spel börjar lossna. Klassen passar till första målet, sätter själv andra och lägger sin straff i mål - skitkul! Och ytterligare kul att vi fick spela två PP ikväll och målar i båda:-) Äntligen!
Bland övriga matcher finner vi att HV spöade MooDoo 4-1 men också att både Timrå och Rögle tog tre poäng: Timrå borta mot Schtan - och där gjorde de mål i två av Schtaans PP. De kör ju med fem forwards så vi tänkte vi tar chansen om vi får den;-) Medan Rögle vann mot Pungen.
Ställningen
1. HV 16m +16 36
2. LULEÅ 16m +16 33
3. Pungen 17m +4 31
4. Schtaan 17m +16 30
5. Pölsan 17m -4 29
6. MooDoo 17m 0 28
7. Warulfven 17m +7 26
8. Köplustan 17m -8 21
11. Lakers 17m -18 15
12. Rögle 17m -15 14
Nu har vi väl typ sju lag i toppgruppen, men nota bene att HV alternativt HV+Luleå drar i från de andra lagen något när de tre pinnarna från vår avbrutna match spelas klart.
Sedan är det fem pinnar och kanske lite hopp ner till nu fem lag i bottenträsket, sedan Köplustan snart lyckats hänga på. Dessutom Lakers och Rögle 5-6 pinnar under de övriga så kanske vi får ett bottengäng bland bottengängen.
Jaha, nu blir det tyfft. Närmast har vi tre desperata bottenlag: Timrå, Köplustan och Rögle innnan vi ska upp till bevis mot Schtaan. De där bottenlagen har ju överraskat och vunnit ofta mot lag högre upp på sistone.
Dessutom har vi fortsatt väsentligen bortamatcher:
Timrå-Luleå
Köplustan-Luleå
Luleå-Rögle
Schtaan-Luleå
Jahaja. Det här blir spännande!
Huge: Jämfört med hur satsestetiken prognosticerat blev det målfest. Hade ju väntat 2-1 med alternativen 1-1 och med liten chans till 1-2, men det slutade i stället 2-2.
Därefter blev det sudd och straffar, fortsättningar vi ofta brukar hävda vara lotteri för bonuspinnen. Och visst är det så, även om ett lag med bra vakter och straffskyttar har klara fördelar. Förr om åren gynnade det där Luleå, när firma Myllys/Hostak ofta avgjorde och t o m med Hento och varierande skyttar gick vi bra. Men på senare år har det varit sämre för oss. Kanske går det åt andra hållet nu? Rautio är en klart bra straffvakt och JG är bra på det mesta. Dessutom har vi Klasen och Hirso som är straffskyttar av Omapkstypen och dessutom synes vi ha fler som hänger på, t ex Jakobs.
Under säsongen har Pölsan vunnit 2/5 fölängningar, förlorat 1, och 1 av 2 straffar. Luleå har gått bättre: vunnit 1 av 3 förlängning samt 2 av 2 straffar och inte förlorat någon match efter 60 minuter. Bara runt 30% av serien spelad ännu och det kommer att hända mycket men tills vidare ser det alltså ut som att kampen om bonuspinnarna kan gynna oss. Till detta hör förstås hur hög frekvens av oavgjorda matcher lagen har och f n synes Warulfven, Pölsan, Timrå och Växjö gå oavgjort oftast och för bonuspinnekamperna har Pölsan och Timrå gått något vinnande, Rögle faktiskt ännu bättre medan Warulfven - trevligt nog - varit sämre;-)
Men mellan Luleå och Pölsan har vi inbördes bara fått 2 pinnar medan ni tagit 4 och som satestetiken visat har ni senaste åren varit ett lag som opassat Luleå. Vi får se hur det fortsätter:-)
Nu har vi kommit en bra bit in på serien, ungefär 30% av matcherna har spelats och läget är följande:
1 | HV 71 | 16 | 36 |
2 | Luleå HF | 16 | 33 |
3 | Linköpings HC | 17 | 31 |
4 | Skellefteå AIK | 17 | 30 |
5 | Brynäs IF | 17 | 29 |
6 | MODO Hockey | 17 | 28 |
7 | Färjestads BK | 17 | 26 |
8 | Frölunda HC | 17 | 21 |
9 | Timrå IK | 17 | 20 |
10 | AIK | 17 | 20 |
11 | Växjö Lakers HC | 17 | 15 |
12 | Rögle BK | 17 | 14 |
HV och Luleå har ju en inbördes match att avsluta. Hur det kommer att gå där vet ju ingen. Oavgjort med 6-7 minuter kvar och Luleå i PP i Delfinen borde ju tala för Luleå men allvarligt talat kan det bli allt från 0-3 poäng för vardera laget förstås. Imponerande att HV och Luleå trots en match mindre poängutdelad än de andra lagen ändå ligger etta och tvåa i serien. Med de saknade pinnarna utdelade kan det bli så att HV drar ifrån ytterligare och lägger sig hela 8 pinnar och mer före övriga lag (förutom före Luleå där det "bara" blir 6 pinnar före) men går det åt andra hållet kan det bli Luleå och HV som båda ligger 5 pinnar eller mer före de övriga.
Nåväl. Det har ju rört på sig lite på sistone. MooDoo, Pölsan och Warulfven har gått klart sämre på senare tid medan speciellt Gnaget skärpt till sig. Om man kollar på en "formtabell" över de senaste 5 matcherna ser den ut som följer:
Linköpings HC | 10 |
AIK | 9 |
HV 71 | 9 |
Luleå HF | 9 |
Frölunda HC | 6 |
Skellefteå AIK | 6 |
Växjö Lakers HC | 6 |
Timrå IK | 5 |
Färjestads BK | 4 |
Rögle BK | 4 |
Brynäs IF | 3 |
MODO Hockey | 2 |
Det där var ju lite överraskande. Nu ska man inte överdriva betydelsen av fem matcher. Lag kan av olika anledningar åka ned i en temporär formgrop men ordna upp det och leverera som tidigare igen.
Men det kan vara intressant att se vad det pekar på så låt oss göra det experimentet. Först väljer vi att ge HV och Luleå 1,5 poäng var från den uppskjutna matchen. Därefter antar vi att lagen närmsta 10 matcherna tar samma frekvens pinnar som de gjort under senaste 5 matcher, dvs att den form vi sett på slutet håller i sig 10 matcher till.
Skulle det inträffa betyder det att tabellen efter 27 matcher - när halva serien är lirad ungefär - ser ut på följande sätt:
1 | HV 71 | 59,5 |
2 | Luleå HF | 56,5 |
3 | Linköpings HC | 55 |
4 | Skellefteå AIK | 46 |
5 | AIK | 42 |
6 | Brynäs IF | 37 |
7 | Färjestads BK | 36 |
8 | Frölunda HC | 35 |
9 | MODO Hockey | 34 |
10 | Timrå IK | 32 |
11 | Växjö Lakers HC | 29 |
12 | Rögle BK | 24 |
Hm, börjar man nedifrån tyder det på att Röglarna efter halva serien har ett prekärt läge 8p under kvalstrecket. Växjö lite närmare att hänga på övriga lag.
Men sedan har vi inom ett 5p-område, kämpande om slutspelsplats Timrå, MooDoo, Köplustan, Warulfven och Pölsan. D v s att de fyra sistnämnda lagen ramlat ned i streckkampen, medan Gnaget lyft sig klart över dessa.
Det är ju lite intressant. Men jag tvivlar på att Gnagets hysteriska form kan hålla i sig och lika tvivlande är jag på att Pölsan inte skärper sig.
MooDoo är mer svårbedömt: ett tag gick man ju väldigt starkt, men sedan har det hackat i maskineriet och vi får väl avvakta för att se hur det fortsätter; fågel eller fisk?
Bland streckgängen har enligt prognosen Warulfven och Köplustan etablerats och det ser ju trevligt ut. Skulle gärna se att Warulfven kommer i fortsatta problem och tänk om man när slutspelet startar slipper se den jämra Ulfven bland de åtta lagen - det vore skitkul, äntligen! Köplustan är svårare eftersom man inte vet hur NHL-lockouten komplicerar det hela: plockar de till slut in Henrik Lundquist i målet kan de ju gå från streckgäng till allvarlig kandidat att gå mycket långt i ett slutspel.
Högre upp har vi således av formtabellprognosen att döma Gnaget och Schtan. Jag tror väl inte att det blir så; Gnaget går knappast så bra fortsättningsvis och Schtaan menar ju att de framöver kommer att bli klart starkare när de lirar in Vesce och Sevc och dessutom får in ytterligare tidigare frånvarande skadade. Så Schtaan förväntas nog vända upp och kriga i toppen.
Att HV och Luleå fortsatt går högst upp förvånar väl ingen. Båda lagen har varit hyggligt stabila och starka inledningsvis med ett plus för HV som oftast varit bra på allt. Lossnar det för Luleå framåt och speciellt i PP kan nog Luleå hänga på HV också, och i gårdagens match mot Pölsan fick vi ju fina besked på de fronterna, när Klasen kom loss.
Men Pungen så bra? Kan det verkligen fortsätta? Visserligen går deras Lulelina Per Arlbrant-Simon Hjalmarsson med Calle Söderberg utmärkt men är laget verkligen så bra på sikt, som de varit hittils i serien och speciellt mot slutet? Jag kan inte tro det, men det ger sig förstås.
Sven.Savage: Här ligt med lite satsEtiska prognoser, väl underbyggda, till skillnad fr de sk Experterna, som går efter senast spelade match" Ja HV tar hem det hela, i final mot AIK", kanske det låter i Experternas tombola idag. MooDoo då? Jaa, på tisdag står de hemskaste av de hemska i FC: Warulfven! Sven, du har ju mången gång försökt beskriva detta monster, oftast har du underdrivit, men i ett har du absolut rätt: Warulfven är Warulfven! MooDoo har ju fått lite waktproblem, Starka Trädet som tidigare gått bra, har 2 senaste börjat släppa väl enkla, o Alsen, som inlett med några katastrofmatcher, tex m Sctaan, har fåttt gå in, o då gjort hyfsade matcher. Ska han ta spaden mot Ulfven, o täppa igen? Vore onelkligen skönt!
Jaja, hur illa det än må gå, har vi ju alltid Djurgården att titta ned på. Ska Challe ersätta Challe, med vaddå? Nä,troligen inte, firma CB kör på, kanske tar han ordförande-klubban åxå? O omvandlar hela hockey-sektionen till trav-dito. Murray som jockey, hmmm.
zigge: OK, hade inte koll på det men då förstår jag att det är målvaktsfrågan som behöver lösas för att MooDooismen ska fungera.
Tänk att vaktfrågan kan vara så besvärlig och påverka så mycket. Jag vill minnas att MooDoo har haft bekymmer med vaktfrågan många säsonger under 2000-talet, satsningar man trodde skulle fungera har ofta inte lyckats, bra säsonger för laget har givit mindre än tänkt för att man inte haft vakter på tillräcklig nivå. Och då är vi där igen kanske? Hoppas det löser sig. Vore roligt om ni kan krossa Warulfven, de kan inte bli piskade för mycket;-)
Djurgårdens debacle är verkligen...imponerande. Något verkar vara riktigt mycket fel i laget. Hur många de än tar in - folk som antagligen skulle vara starka i elitserielag - blir det pipsväng gång på gång. Nu har de förlorat tre matcher i rad; mot Almtuna, mot Troja/Ljungby och mot Södertälje.
Och nu väntar matcher mot Mora, Oskarshamn och sedan Västerås x 2. De här är lag som Djurgården redan mött en gång i serien - och Djurgården har förlorat alla de matcherna. Undrar om de sover gott om nätterna?
Något är alltså riktigt fel i Djurgården. Min uppfattning är att Djurgården fungerade fram till 10 mars 2011 men sedan havererade det. Det som hände den kvällen var att de fick stryk i andra kvartsfinalsmatchen mot Luleå Hockey och sent på natten bestämde Hardy att
a) nu ska alla ut i media och dra igång en kampanj mot Luleå som filmare och tråååkiga så vi mobiliserar media och supportrar att mobba Luleå och dessutom påverka zebrorna att blinda för b)
b) nu börjar vi köra armbågar i huvuden på Luleåspelarna och liknande så får vi se om de inte tappar stilen.
Nu räckte det där inte ända fram, Luleå vann på sudd i sjunde matchen, men nog känns det som att när Djurgården där började bete sig som svin ramlade de sedan ihop.
Man undrar vad som är fel i laget. Jag tror att ett svar är Fimpen Eklund. Mannen med det "tveksamma" utseendet som körde stor del av mediauttalanden för att förolämpa Luleå Hockey. Häromdagen körde han på Luleås Joel Lassinantti i Almtunamålet i slutet av en match som Almtuna vann. Typiskt uppträdande av en Fimp som sprider usel stämning.
Kanske Ölvestad är näste man tillr akning. Han har också stor del i det som Fimpen pysslat med och Ölvestad likaså.
Min gissning är att om Djurgårn gör sig av emd Fimpen och alla sådana där och i stället ersätter dem med Fjollträsks-junisar dvs ett sorts Baby-DIFs, kan de behålla NHL-förstärkningarna och ha ett lag som kommer att gån skitbra i Allsvenskan. Men då måste de bli av med eländet Fimpen och andra "Djurgårdsinventarier".
Elitserien rullar vidare.
I dag har vi bara en match - Gnaget-Köplustan på Hovet. De två lagen från landets största städer som förlorat några tusen åskådare per match sedan förra säsongen. Här finns ju s k experter som hävdar att dessa två lag tappar åskådare eftersom landets nordsligaste lag spelar så trååååkig hockey;-)
Har man hört något så idiotiskt, ens från kvällsdrakarnas låga nivå? Luleå drar MER publik i år jämfört med i fjol. Att de där två tappar har vi väl inte att gröa med.
Sanningen är ju den att i både Fjollträsk och Göttlabörrrg väljer supportrarna i första hand sparkboll och nu har vi bara 2-3 matcher kvar så då förstår man att folk inte har råd/intresse sitta på hockeyläktare nu. Det blir nog mer senare och speciellt om de väljer att spela lika underhållande och poängbringande som Luleå Hockey;-)
Har den här matchen, Gnaget-Köplustan, i oktoberlunken någon betydelse?
Jodå. Köplustan MÅSTE ta minst två pinnar idag för att försvara sin åttondeplacering och plats över strecket. Om Köplustan bara får med sig 0 eller 1 poäng betyder det att Gnaget passerar Köplustan och går upp på plats åtta, den som Köplustan legat på ganska länge nu, och under lång tid med betryggande avstånd ned till träsklagen.
På så sätt blir det en intressant match. Om Köplustan åker ned under strecket vete fan om de törs vänta längre. I så fall tippar jag att en av deras vakter anmäler sig förkyld i strumpan och Vips! blir de "motvilligt" tvungna signa Henrik Lundquist "eftersom de drabbats av skador".
När det gäller sparkbollen skiter jag i den. Men...OK, det är lite triller nu, med följande:
1. Malmö 28m +18 55p
2. Häcken 28m +30 53p
3. Elfsborg 27m +16 52p
4. Gnaget 27m +12 50p
Kvarstår:
Malmö-Örebro
Gnaget-Malmö
Häcken-Gnaget
Sundsvall-Häcken
Elfsborg-Gefle
Mjällby-Elfsborg
Elfsborg-Åtvidaberg
Gnaget-Syrianska
Häcken-Gnaget
Gnaget-Malmö
Att konstatera att nu har Elfsborg det i egna händer. De möter ett antal lag som de normalt bör slå; kanske kan några av dem behöva kämpa för att undvika kvalnedflyttning, men hyggligt enklet program jämfört med övriga. Vinner Elöfsborg allt måste Malmö också göra det för att utmana och då kan det bli en målskillnadshistoria.
Malmö har det i princip också i egna händer och om de spöar Öret och Gnaget kan bara Elfsborg utmana; då blir det målskillnad.
Häcken hade nyss pole position men har knepat till det. Nu är man inte säker på att komma bättre än trea även om man vinner mot Gnaget och Sundsvall. De andra lagen måste tappa pinnar för att Häcken ska lyckas.
Slutligen Gnaget som avslutar med att möta både Häcken och Malmö. Slår de dessa lag kan de passera dem och då är det bara Elfsborg man har kvar. Elfsborg är dock 2p före och dessutom +4 mål så Gnaget har de inte i egna händer alls. Men det är klart att när AIK fått upp vittringen är de farliga och de andra lagen svettas nog att behöva ha Gnaget i slutmatcherna, medan AIK kaxar upp sig något enormt som vanligt.
Exempel på det är inför dagens match mot Syrianska när Gnaget förklarade att nu skulle de gå ut och skaffa sig en överjävlig målskillnad. Utan att bry sig att Syrianska i detta nu är ett lag som har mer att slåss för än alla andra: Syrianska fightas för att slippa kvala för att undvika nedflyttning. I denna "skrattmatch" tog Syrianska ledningen med 0-1;-) Tio minuter in på andra kvitterar Gnaget 1-1. En halvtimme in på andra halvlek nu, fortfarande 1-1. Jag tror att det blir "som vanligt" att Gnaget får 2-1 i typ 89e minuten, men uj vad de bet sig i svansen när de skulle "fixa fin målskillnad". Och i detta nu måste de vara lite nerviga - om istället Syrianska lägger in avgörande 1-2 nu i slutkvarten betyder det att Gnaget är i praktiken borta från Guldchansen, igen!
86 minuter. En Syrianska-spelare blir utvisad för en fällning som publiken hävdade var innanför och skulle ge straff, men domarn gav frispark för Gnaget bara.
1-1 fortfarande. Just nu har Gnaget två tappade poäng. Jag ger mig fan på att de får in 2-1 innan domarn blåser för full tid.
Hm, nog för att det känns obehagligt att smutsa ned "vår GLUD-tråd" med sparkboll, men det beror ju på att Gnagets "hockeypublik" sitter på sparkbollsmatch.
Slutsekund i matchen och Gnaget har friläge men Syrianskas vakt räddar.
Fyra minuter tillägg börjar nu.
Kom igen, Syrianska!
Varning: sparkboll!
Nu kommer Gnaget i våg efter våg efter våg och Syrianska slåss för sin överlevnad.
Där målar Ganget men vinkas av för offside.
Minut kvar. Syrianskas spelare lägger sig till höger och vänster och är "skadade".
Tilläggstiden över. Syrianska planerar ett ytterligare byte;-)
Domaren lägger förstås till ytterligare men nu har det gått ytterligare en minut...
1. Malmö 28m +18 55p
2. Häcken 28m +30 53p
3. Elfsborg 27m +16 52p
4. Gnaget 28m +12 51p
Så gick det när kaxiga Gnaget skulle "förbättra målskillnaden". Svårt att tro annat än att Gnaget nu sumpade den chans de hade att fightas om Guldet i sparkbollen.
Gnaget kan visserligen passera Häcken när de möts i nästa omgång om Gnaget vinner, men om Malmö samtidigt vinner hemma mot Örebro - som redan är ohjälpligt avhängda, nedflyttade och har inget att spela för - så kan Gnaget inte passsera Malmö ens om de vinner med 100-0 i avslutningsmatchen mot Malmö.
Dessutom torde Elfsborg inte heller ha några problem att sluta före Gnaget. Elfsborg har tre matcher kvar och behöver "bara" vinna två av dessa för att Gnaget ska vara bakom. Elfsborg spelar ju också för Guldet och vinner laget sina matcher ärv det bara Malmö som kan hota, då blir det en målskillnadshistoria.
Men det är bäst att vänta på the fat lady. Lagen har kollapsat ofta på sistone.
Personligen tycker jag det talar för Malm nu. Å andra sidan har det talat för olika lag efter varje omgång på sistone...
Huge: Har man varit med älskar man den hockey man sett där ens eget lag haft blixtsnabba kontringar med eleganta snygga pass och målsäkra pangskott som hittar enda lilla luckan.
Men hockeyn har förändrats. ;målvakterna är stora köttmurar med skydd som man behöver släpkärra att frakta jämfört med de "bandymålvakter" som tidigare stod som spagettis framför burarna. Bara att googla på bilder från gamla vakter för att se hur skrattretande skillnader de är. Dessutom hjälper utespelarna numera till på ett helt annat sätt; de där forwards som inte "behövde" bry sig finns inte längre.
De som varit med om utvecklingen förstår vad de ser och kan förstå att allt är hockey. Ungefär som när vi spelar schack - visst satsar man på egen offensiv mot motståndarens kung men man vinner inga partier om man inte samtidigt håller koll på vad moståndaren pysslar med och ser till att ens egna ansträngningar framåt är vassare än den andres.
Ett väldigt problem för hockeyn är att det finns inga experter i media. Sparkbollen har ju flera stycken och de kan ge en utmärkt bild av vad som händer, vilket rookies bland s k jounalister inser och inte kan segla iväg från.
På hockeysidan finns inget motsvarande. Där har man Jidhe och den där stavhoppexperten Tommy Åström andra som inte inser att hockeyn är liiite annorlunda än balett eller idol-audition.
Det alla, som utan att klunna hockey men som själv presenterarar sig i självpåtagna expertroller, hajjat är att det är målen som räknas. Men så mycket har de inte fattat att det är två lag på isen och för varje lag är målen framåt + och målen bakåt -. De tror att varje lag bara ska pyssla med att GÖRA mål, inte hindra mål, och när det numera oftare slutar 2-2 än 7-7 tror man att alla är uttråkade för det är de själva, de fattar ju inte bättre.
DE borde förstås gå grundkurs ett under rubriken "Hur kommer det sig att en VM-final Sverige-Kanada som står 0-0 är mycket mer spännande än om det står 0-8".
Jesper Jonsson: Satan-i-gaten, har du släppt säsongskortet, Jesper? Det var oroande information som det kommer att ta lång tid att smälta;-)
Fast som frågan är ställd kan jag vare sig vidimentera eller dementera, snarare tvärtom och vill därför inte föregripa en pågående utredning av ärendet. Men om du lovar att behandla följande preliminära resultat konfidentiellt är det så här:
I nuläget blöder Köplustan och Gnaget eftersom deras tråååååkiga hockeylag tappat tusentals åskådare från i fjol. Men så fort de som f n följer sparkbollen släpper denna kommer de i stället att runna in i Scandinavium och på Hovet och därigenom bidra till att förstärka Köplustans och Gnagets ekonomiska ställning.
En förbättrad finansiell ställning för de nämnda klubbarna innebär att risken ökar för att de snart ska presentera kompletterande vakter i form av:
• AIK: Viktor Fasth
• Frölunda: Henrik Lundqvist
Vad det kommer att innebära för dessa lag inser ju alla och ju bättre för dem, desto sämre för oss.
Nu är ju Häcken inte Frölunda men det spelar mindre roll. Som alla vet finns inga hockeysupportrar i Göttlabörrrg utan det handlar bara om sparkbollssupportrar som ska ha något att göra på vintern. Och Gnagets sparkbollssupportrar är ju de som sätter sig på Hovet framöver, mest för att träffas, snacka skit och träna lite på ramsor; hockeyn bryr de sig nog inte i.
Det betyder att även resultaten för sparkbollslagen Malmö och Elfsborg har betydelse; ju snarare chansen för Guld för Häcken och Gnaget försvunnit, desto snabbare befolkas klackläktarna i Scandinavium och på Hovet.
Sparkbollsskeenden kan alltså indirekt få konsekvenser i form av att Luleå Hockey tar sommarsemester efter kvartsfinalerna till våren, alternativt spelar om de ädlaste medaljerna...
Nu förstår du;-)
Redigerad kommentar
Shit pommes frites!
Gnaget missade chansen att putta ned Köplustan under strecket. Med ungefär tio minuter kvar av matchen hade men 3-3 men Köplustan rann sedan iväg till 3-6. Förutsätter att Daniel Larsson förklarar att hans 80% räddningar beror på honom själv medan 20% insläppta skott beror på målvaktstränaren.
Synd att Gnaget missade chansen. Det hade varit roligt för streckgänget att Köplustan förstärkt gänget.
Ser att Gnaget lockade hela 4604 till Hovet. Fantastiskt! De kanske kan ta fram en strategi att så småningom, om något år eller så, nå upp till de publiksiffror vi har i Delfinen. Då kanske man kan fundera på om inte Stockholm kanske t o m kan betraktas som en hockeystad? Sverige behöver detta, påstås det ju av s k experter. Men man får inte ställa alltför stora krav på publiksiffror i Stockholm_ kom ihåg att upptagningsområdet är litet och det bor inte så många människor inom 1-2 timmars avstånd till arenan.
Sven.Savage:Ujuj, o precis som vanligt så tror Styfvbens anhängare, att världsalltet kretsar kring dem" ES publikssifffror har sjunkit 13% sen DIF åkte ur" .
Jojo, tur de har sina 5000 anhängare - ännu. Med Challe vid alla poster, blire inte länge till så många.
GONATT DIF!
zigge: Var in och läste av DIF-sidan och, gosse! Vilken deprimerande läsning. Här accepteras ingenting, man kräver att Challe ska gå och detsamma om vem som helst: AVGÅ ALLA!
Är man Stoltheten, Mesta Mästarna, så har man i alla fall kvar att lära sig ödmjukhet. Känns som att de som skriver har kvar att förstå att de inte längre lirar i Elitserien och tippas vinna GLUDet. Bara att börja om från början, det har fler gjort. Se på Schtaan exempelvis, även om det tog tjugo år av vandring i mörkret så kom de ändå tillbaka till slut. Skulle väl vara kul att läsa de s k experterna uttala sig om chanser för Elitserien 2033 avseende rookielaget Djurgårdens IF. Om de nu inte kommer att sigla nedåt i seriesystemet som ett modernt IK Göta...
Hm, Hannu studar upp. Då vet man redan innan man läst att det gått illa för ett grönt lag, apropos rookies.
Missade att det varit European Trophy match i Karlstad i helgen och eftersom Warulfven spöade Jokerit tar de sista platsen till finalspelet. Nu har vi följande lag i final:
Luleå
HV-71
Pölsan
Warulfven
Tappara
Berlin
Vienna
Bratislava
De två sistnämnda hade friplatser men Vienna gick faktiskt dit på egen maskin medan Bratislava snodde platsen av Omapks och Zätas Schweitziska ZUG.
I bladet idag påstår hockeyförbundets...."ordförande" Christer Englund att de inte givit de svenska lagen tillåtelse att delta. Nu "funderar" de på saken och "kanske" får de dispens.
I likhet med detta har man nyss förbjudit de allsvenska lagen i Sverige att lira turneringar med andraligorna i Finland och Ryssland under "landslagsuppehåll".
Idioter! De här koskenkorva kupp eller vad de heter finner jag sedan åratal helt jäkla meningslösa och endast till för att skaffa pengar till förbundet för tillställningar som ingen är det minsta intresserade av. Enda anledningen är att förbundskaptenen ska "pröva spelare i linor och femmor" tillsammans men allvarligt talat: det kan de skita i. De får chansa i gruppspelen i VM i stället att spela ihop folk opch inför intressanta turneringar där alla lag kommer med sina bästa spelare, typ OS, skiter de ändå i att ta in några från elitserien.
Det här är lille Englunds sätt att försöka visa muskler. Tyvärr har han inga, bara politiskt korrekta dallerspagettiarmar, och ska han ta strid för svensk hockeys bästa finns det massor av frågor att satsa på. Detta är en icke-fråga och det enda omdömesgilla beslutet här är att skrota skiten.
"ordförande" kallar jag honom eftersom hockeyförbundet har saknat Ordförande sedan Richard fagerlund försvann.
Men det är klart att det blir finalspel i European Trophy. Så här blir kvartarna:
13 dec Wien: Luleå - Brynäs
13 dec Bratislava: HV - Tappara
13 dec Wien Vienna: - Berlin
13 dec Bratislava: Slovan Bratislava - Warulfven
Luleå möter segraren HV-Tappara i semi, sedan vi spöat Pölsan;-)
Samtidigt tycker jag det är för jävla typiskt att Luleå på sin halva får de starka svenska lagen HV och Pölsan samt dessutom svåra Tappara. Medan Warulfven får svagaste motståndet Slovan Bratislava i kvarten och sedan något kontinetlag från Wien eller Berlin i semi. Lukter Loob det där.
Får hoppas att hemmastödet är enorrrrrrmt och att Warulfven blåses av banan antingen i första eller andra matchen;-)
Hm, sju matcher kvar i sparkbollarnas allsvenska och - efter Gnagets fiasko igår - har vi följande ställning:
1. Malmö 28m +18 55p
2. Häcken 28m +30 53p
3. Elfsborg 27m +16 52p
4. Gnaget 28m +12 51p
Kvarstår:
Elfsborg-Gefle
Malmö-Örebro
Häcken-Gnaget
Mjällby-Elfsborg
Gnaget-Malmö
Sundsvall-Häcken
Elfsborg-Åtvidaberg
Elfsbrog synes nu ha lättaste vägen mot GLUD och ikväll går de första matchen, mot Gefle. Jag har ju numera en sådan där C SPORTS så jag kan se allt möjligt, även om jag normalt bara kollar på Luleå Hockey. Men jag kanske testar att låta Elfsborg-Gefle vara på samtidigt som jag arbetar med annat. Kanske får man se någon som står och vinkar bakom Elfsborgsmålet; det brukade ju Lime Nosslins kompis påstå att han gjorde.
Lustigt. Nu har jag samma match på TVn och på datorn; den ena via marksänd digital, den andra via WEB-abbonnemang. Eftersom TVn ligger 27 sekunder före ser jag Elfsborg ta ledningen med 1-0 där medan de förbereder frispark på datorn.
Håller det här i sig har vi sedan:
1. Malmö 28m +18 55p
2. Elfsborg 28m +17 55p
3. Häcken 28m +30 53p
4. Gnaget 28m +12 51p
Spännande slut på allsvenskan...och nu ANDERS SVENSSON!
Redigerad kommentar
Men vi fastande halvvägs, isen var för tjock och vi tvingades backa med båtfan...
Haha, så dom trodde att det var Loket därnere på isen?
Nu fick vi ändå se Sören Persson agera programledare, han delade ut vinster lite då och då i form av generösa PP-gåvor till främst Warulfvar, ingen fattade varför.
Jag tycker iaf att vi var värda minst en sidovinst, men inte ens det fick vi med oss hem till den Gävliga staden.
Bittert, men vi krigar vidare, som vår egen Yul Brynner säger...
Redigerad kommentar