#17:
Hej nummer 17!
Det är ett riktigt mysterium vem du kan vara, den nyareggade Djurgårdssupportern?
Men det finns några små ledtrådar.
Ingen Djurgårdare har skrivit här sedan November 2013 enligt deras sida.
Bagdad Bob aka Sven Savage postar ett inlägg klockan 1.46am, samma gamla vanliga innehållslösa dravel. Men alltså 20 minuter innan du bästa nummer 17 reggar dig och postar ett hatinlägg som första post. Mitt i natten, en Onsdag, när icke-autister ligger och sover för att de behöver gå till jobbet.
Du har koll att jag skrev fel om Rönken i ett inlägg i Augusti.
Ordval som "dåre"... "insiktsfulla inlägg om hockey istället för ditt fjantiga tjat"
Du är en mycket torr skribent med lite finess, och du verkar hysa lite agg mot mig.
Ja, vem kan du vara? Man undrar, sa flundran! hihihi
"Dock är det synd att det är så splittrat numera. Delvis förstås eftersom folk ledsnar på trollen som alltid dyker upp. "
Ja du håller själv en så himla hög nivå! När andra skribenter klagar på din marianergravlåga nivå, då blir det personangrepp. Bagdad Boberi av högsta klass.
Alltså, nivån här inne på hockeysnack är så sjukt låg, ribban är lag av Bagdad Bob himself på gnetlagets forum. Jag är ju en ny skribent här, och det är KNAPPAST jag som har sänkt nivån?
Sen, avslutningsvis:
"Jag kan göra sammabekännelse, men med annan innebörd: jag är in real life likadan som jag är på nätet. "
hihihihi... ja där ser man! Nog undrar man allt ifall du är singel?
Sven Sewage:
Nu försvarar jag inte dina inlägg som faktiskt börjar bli ganska tröttsamma om jag ska vara ärlig. Men det är väldigt tydligt vem som är den verklige dåren och vem som har dragit igång den här låga nivån hockeyfans emellan här uppe i norr. Man tycker lite synd om den där Sven Savage, det kan inte vara mycket till liv han har. Det bästa för alla vore nog om han slutade skriva om hockey alternativt ökade dosen på sin medicinering.
Monno:
Bagdad Bob aka Sven Savage fortsätter med sin neurotiska och otrevliga stil, ifall någon ifrågasätter hans ordbajseri och besatthet av Sveriges bästa lag så blir personen direkt attackerad å det grövsta.
Min signatur är en sarkastiskt spegelbild av svensk hockeys sämsta skribent, det kommer så mycket skit från den personens tangenter. Därför blev det Sewage, kloak, där hamnar skiten till slut.
Men jag ska skärpa mig eftersom vissa klagat och kallat mig tröttsam. Ska höja nivån, och så får Bagdad Bob vare där nere i latrinen och simma själv.
Efter 10 omgångar brukar man tala om serien har satt sig.
Får ta fram mitt inför säsongen tips och kika på hur det nu ser ut jämfört med vad jag trodde.
1. Frölunda
2. Växjö
3. Skellefteå AIK
4. Färjestad
5. Brynäs
6. Linköping
------------
7. Luleå
8. HV 71
9. Örebro
10. Djurgården
------------
11. Leksand
12. MoDo
Nu är det ju 45 matcher kvar att spela, så det är långt ifrån säkert att serien slutar som den ser ut. Men man kan ändå få en känska vilka lag som är bra, och vilka som kommer att få det kämpigt.
Tycker själv att mitt tips ser väldigt lovande ut. Det är väl kanske två lag som ser lite felplacerade ut av mig.
Färjstad ligger näst sist med en match mindre spelad. Detta laget tror jag kommer att klättra. Spelmässigt ser det bra ut, men effektiviteten har vart under all kritik. Färjestad har flera duktiga målskyttar, och de kommer att bli att räkna med när de sätter sina chanser. Tror fortfarande att Färjestad slutar på övre halvan.
Luleå liger tvåa, och har många uddamålsvinster. Spelmässigt har det sett sisådär ut, även om det såklart är en styrka att vinna jämna matcher. Noterbart är att 11 av lagets 13 plusmål har kommit mot de två bottenlagen MoDo och Leksand. Tror inte att Luleå slutar topp 4 när serien är färdigspelad.
De tre lag som jag tycker har bjudit på den bästa hockeyn än så länge är Skellefteå AIK, Växjö och Frölunda. De tre lagen med de bästa trupperna med störst bredd dessutom. Speciellt Frölunda tycker jag har imponerat enormt spelmässigt, och de får ses som favoriter enligt mig.
I botten hittar vi Leksand, Modo och Djurgården, precis som jag tippade. Av dessa lag tycker jag nog Djurgården ser bäst ut då de har en stabil defensiv samt att de kan gå på rus på hemmaplan inför sin fina publik. Leksand och MoDos chans är nog båda att deras målvakter Alsefelt och Ullmark hittar tillbaka till spelet de hade ifjol. Spelet dessa två lag bjuder på är faktiskt de två sämsta lagen i serien, och det är en farlig taktik att bara satsa på att målvakten ska stå på huvudet vecka in och ut.
Jätteintressant program på norrhockeypodden på svenskafans. Jag gissar att min kompis Sven som jag delar förnamn med inte har lyssnat på det än? Men snart brakar nog helvetet lös! :-)
Spännande och jämn match detta. Kanada-Lakers är helt kart ett bra lag och de bjuder verkligen up till dans.
Nu i paus tänkte jag bjuda på lite underhållning för att lätta upp stämningen. Det blir en liten melodi:
Jaaaaag mongade mig i ett forum idag
men forumet gled ur näven
men lika glad för det är jag
men gladast är nog läsarn
Åh hum, vår sportchef är dum
han fattar ju ingenting
vad gör det om hundra år
när vi har en klubbhistorik
Oj oj oj oooooooj vilken skön seger!
Inget snack om saken, Växjö är ett bra lag. Men likt de andra fem lagen som försökt sig på att spela mot oss i vår borg så får de lämna tomhänta med noll poäng.
Växjö känns starka, som väntat inför säsongen kommer det att stå mellan oss, dem och Frölunda.
Mycket bra insats av domarna idag, bra rakt igenom. Det hade t om kunnat bli 2 minuter för goalie interference där i slutet, ifall han dömt mål där hade det vart en riktig domarskandal.
Somnade med ett leende, vaknade med ett leende. Har nu sett det bortdömda målet i repris flera gånger, och man kan ju konstatera att det är ett klockrent beslut av domaren. Växjöforwarden kunde dessutom ha åkt ut för interference eller cross-checking i förseelsen emot Mackan innan målet. Skönt att de gör sitt jobb!
:-)
Huge:
http://shl.se/shl-arena/38919/
Ta och kika på detta klipp, vid 1:55.
Det är väldigt tydligt att Sevc knappt vidör Växjöspelaren, som står långt in i målgården och i flit ramlar in Svensson, ja han t om delar ut en liggande crosschecking på Svensson som hamnar ur läge. Domaren står i bra läge bredvid kassen och ser hela situationen, han är väldigt säker på sin sak och han känner att han inte behöver ringa på det.
Ett 100% rätt beslut vore att plocka ut spelaren för goalie interference, ett 90% rätt beslut vore att blåsa av spelet och flytta ut tekningen, ett 75% rätt beslut vore att döma bort målet, och ett 0% rätt beslut vore att godkänna målet. Ett rättvist beslut av domaren. Man får inte hugga ner målvakten och sen göra mål, eller?
Endast någon med enormt Skellefteåhat kan inte inse att målet är fel. Å just ja, Skellefteåhatare och femtekolonnare glömde jag att tillägga.
Huge:
Domaren säger efter matchen att det är förstaläget som är regelvidrigt, att han är i målgården och stör målvakten. Vad tycker du? Tycker du att man ska få åka in i målvakten och cross-checka honom, och sen göra mål? Inser du inte att Svensson blir väldigt störd av detta?
Huge:
Men visst borde de ha blåst av och antingen flyttat ut tekningen eller visat ut honom, det håller jag med om.
Huge:
Domaren gör bedömningen att Växjöforwarden begår ett regelbrott och kör in i och stör målvakten, men han avvaktar med att blåsa därför att Skellefteås back har pucken under kontroll. En "avvaktande" bedömning där Skellefteå får fördel av att ha pucken. När sedan Skellefteåbacken misslyckas med rensningen och fipllar bort pucken går den till Rhaksani som klipper till direkt, och då träder regelbrottet i kraft.
Titta på klippet igen, och notera att domaren direkt gör en wash out när pucken går i mål.
Redigerad kommentar
Huge:
felet domarn gör är väl egentligen att han väntar med sitt beslut. oavsett om han ser den som en goaltender interference eller som en offside i målgården så tar han beslutet i fel läge. tyvärr gör domare detta fel lite väl ofta kanske. man vill se vad som sker, vilket lag som tar hand om pucken efter, om situationen rinner ut i sanden och dom inte behöver göra nåt.
för att det är en GT interference alternativt offside i målgården står ju klart. man kan tycka att backen är på växjöspelaren men vad jag sett på reprisfilmen så är den kontakten med skellefteås back ytterst marginell. sen att Sewage påstår att de är en CC det tycker jag kanske inte men han stör målvakten tydligt.
Felet domaren gör är ju då att man väntar för att se om försvarande lag får kontroll på pucken.. domarna har givetvis ett svårt jobb. men tycker att dom borde vara tydligare i sina bedömningar och att de borde ha tydligare riktlinjer att följa. för det är i många fall alldeles för mycke situationer där domarna tar sin bedömning utefter vad som sker i sekvenserna efter..
men som ett svar på din fråga till sewage om varför han inte höjer armen, han bedömer det troligen som en offside i målgården, något som inte föranleder utvisning men däremot spelavbrott. Domaren gör sedan felet att vänta och se om skellefteå får kontroll på pucken. vilket inte sker. det är då i detta man kan ha sin invändning mot. och just den aspekten kan jag hålla med om.
BGJ: Håller med om i princip allt.
Undrar dock varför domarna öht ska avvakta i såna här lägen, bara för att se om nåt händer.
Utgångspunkten måste ju vara att (i det här fallet) målvakten har blivit störd och då bör som du säger, domaren blåsa av på direkten för att eliminera risken att det uppstår en målsituation som det sen blir diskussion kring.
Personligen anser jag att det stora felet i just här fallet är att domaren felaktigt bedömer det som att Svensson fortfarande är påverkad och störd i sitt agerande av Josefsson, när Växjö målar. Däri ligger det STORA felet, inte så mkt att domaren avvaktat och ev felbedömt förstaläget som en interference.
Och då blir den stora frågan: hur lång tid bör en målvakt ha på sig i såna här lägen, för att anses vara fit for fight igen sas, efter att först ha blivit störd?
Tittar man på bilderna så framgår det klart och tydligt att Svensson hinner resa sig, ställa sig i ordning och även huka sig ner för att försöka se var pucken är, när målskottet till sist kommer.
Han har mao haft gott om tid att återhämta sig från störningen i förstaläget och då ska den störningen vara historia och inte ligga till grund för hur domaren sen bedömer vad som händer när pucken slås in.
Huge:
precis som BGJ skriver så menar jag inte att domaren anser det vara en avvaktande utvisning, utan en avvaktande offside i målgården.
Det är ju faktiskt en solklar ofside i målgården då Växjöspelaren, utan eller med minimal kontakt av en försvarare, ramlar över Svensson. Ja han delar t om ut en crosschecking liggandes. Antingen snubblar han på sina egna ben, eller troligtvis så är det en planerad manöver för att störa målvakten.
Det är ett rättvist beslut att det inte blir mål.
Vad reglerna säger om att inte blåsa direkt vid offside i målgården, det kan jag inte svara på. Får kolla upp det. Rent teoretiskt ser jag inget problem att dömma "fördel puckförare" i detta läge. Ponera ett läge där alla 10 spelare är i anfallszon och en av de anfallande backarna på blålinjen tappar sin klubba eller att den går av, så kan då en forward åka in i målgården och peta på målvakten för att få till en tekning istället för en stor risk till ett farligt läge hemåt med en back utan klubba.
Vi har själva fått 5+ bortdömda mål själva i liknande situationer, där det är i förstaläget målvakten störs och inte i själva målskottet. Jimmie Ericsson, Sveriges 8:e mest omskrivna svenske idrotssman förra året förresten, hade ju en vana att parkera framför kassen och störa målvakten. Spela på gränsen. Vi har fått betydligt tuffare bortdömda mål emot oss i liknande situationer än beslutet igår som är ganska solklar.
Huge:
jag får för mig att domarna i hockey ibland gör som domarna i fotbollen. avvaktar och ser om det lag som råkat ut för regelbrottet får fördel av puck. där behöver man vara mer resolut. detta sätt att bedöma måste man få bort. Försvarar absolut inte att domarna gör på detta vis. tycker i sak att de är rätt att det inte blir mål, då det borde varit avblåst, men tycker det är fel att man använder "vänta å se" bedömingen i detta fall, och även i andra fall i övrigt.. finns många exempel där domarna friat för att laget som råkat ut för förseelsen har kontroll på pucken.
tyvärr gör den typen av bedömningar att det blir såna här diskussioner om det är rätt eller fel då det dyker upp i en direkt avgörande situation.
Huge:
Man kan faktsikt argumentera att Svensson blir störd över att bli knuffad och crosscheckad in mot sin egen mållinje, och därmed hamnar för långt bak in i mål. Annars hade Svensson åkt ut och skurit av skottvinkeln för Rhaksani, och därmed haft mycket bättre odds att rädda pucken. Jag tror att det är så domaren bedömmer situationen. Däremot vet jag inte om det är enligt reglerna att inte blåsa direkt eller ifall det är okej att vänta i två sekunder att blåsa (då Sevc som sagt har pucken när överträdelsen sker)?
Jag tror själv att allt detta har med domarens bedömning att göra, att man får vara i målgården ifall man inte stör målvakten. Jag tycker som sagt att Svensson blir kraftigt störd av kontakten och han blir förhindrad genom en crosschecking att ta den position han vill när skottet kommer.
Från regelsidan på swehockey:
Fråga: Vad är skillnaden på spelare i målgården och offside i målgården? Vad är reglerna för offside i målgården?
Svar: Det är samma sak. Inget av uttrycken är en officiell term och därför används båda för samma förseelse. Det är inte tillåtet att som anfallare ta en position i motståndarnas målområde. Om så sker, ska domare anmoda anfallaren att flytta sig. Om han ändå står kvar, ska domare stoppa spelet och nedsläpp ska ske i den neutrala zonen. Skull en anfallande spelare tillfälligt befinna sig i målområdet vid ett målskott så är det ett godkänd mål förutsatt att anfallaren inte stör målvakten (domarens bedömning). Internationellt är det aldrig tillåtet att befinna sig i målområdet före pucken och göra mål. Men i Sverige får man göra det, dock under förutsättning att målvakten inte blir störd eller på något sätt hindras i sitt agerande. För att sammanfatta är det alltså inte tillåtet att vara i målområdet, men om man råkar hamna där tillfälligt när det blir mål så ska målet godkännas om domaren bedömer att man inte störde målvakten.
Attans också! :-)
Alltså Ledin... kanske någon ska förklara för honom vad offside i målgården är för något? Inte ett läge han sabbar, vilken jävla sopa. Flänna i media är det enda han är bra på!
Alltså, Ledin pryder Luleås framsida på NHL 15. Erik Forssell pryder Skellefteås. Dessa val förklarar skillnaden mellan lagen, på många plan.
Johan Forsberg behandlade Ferholm än sämre än han behandlar alla sin olika flickvänner.
Kommer att sova gått inatt också! :-)
Huge:
Jag håller inte med. Svensson blir tydligt och kraftigt knuffad in i sitt eget mål. Det är ingen som knuffar Växjöforwarden, utan han gör denna manöver på eget bevåg. Svensson reser sig upp men hinner inte ta sin önskvärda position innan skottet kommer. Det beror på inte på att det står spelaren nu står utanför målområdet och skymmer, utan pga av han blir inknuffad. Svensson står i princip på mållinjen när skottet kommer.
Ifall Växjöforwarden nu knuffat Svensson över mållinjen ända till längst bak i målet och sen åker Växjöforwarden ut ur målgården, och en sekund senare kommer en annan forward och skjuter pucken i mål då Svensson befinner sig bakom mållinjen, ska det vara mål då?
Faktan är:
a) man får inte på något sätt hindra målvaktens agerande vid ett mål genom att man befunnit sig i målgården
b) Växjöforwarden gör en fullt medveten manöver utan att bli inknuffad i målgården då han åker på Svensson och knuffar in honom i målet
c) Domaren står en meter därifrån och ser hela situationen och tycker att a och b är uppfyllda
Osäkerheten är:
d) Får domaren vänta med signalen?
Zappaholic:
domaren tar beslutet i fel läge helt klart. han borde blåst av före.
men sewage's punkt D är iaf en relevant fråga. tveksam till att domarna får det. men i samma veva så är det faktiskt så att domarna relativt ofta väntar och ser vad som händer efter. detta kanske bör tas upp i domarförbundet huruvida de får vänta så pass länge. Rimlig tid är ju en aspekt i det hela. domaren borde tagit beslutet inom de 2-3 första sekundrarna efter händelsen men väntar för länge. vid denna typen av incidenter så tror jag inte dom har tillräckligt konkreta riktlinjer.. då situationer som denna inte händer allt för ofta. däremot att domare "väntar och ser" händer betydligt oftare.
Har läst tidningarna idag och medias dom mot Johan Forsberg, samt kikat på hans överfall i repris.
Alltså, det är en sällsynt hjärndött och fult överfall. En gammal hederlig Luleåmanöver. Det syns hur Forsberg riktigt siktar in sig mot skallen med armbågen, som om han försöker krossa skallen på stackars Fernholm. Forsberg skulle aldrig göra så ifall han spelade med Skellefteå AIK, ingen spelare gör så som spelar i Skellefteå AIK. Ingen har gjort det, och ingen kommer att göra det.
Luleå har som de flesta vet stått för en mängd fula överfall på senare tid.
Pi-Ed Bellemarklund slår in en retur mot gnetlaget och höjer armarna, publiken jublar, kompisarna kommer för att gratulera. Glädje! 5 sekunder efter pucken gått i mål bestämmer sig Janne Sandström, inspirerad av talibanerna samt IS, att hugga av huvudet bakifrån på stackars Bellemarklund. Han delar ut en stenhård och hänsynslös crosschecking emot hans oskyddade nacke, bakifrån på en helt oförberedd motståndare när pucken är död. Vad blev det, 10 matcher eller så? Bellemarklund hade tur som överlevde.
Anton Hedman, huvudjägaren, är på isen i slutminuterna i en bortamatch mot AIK IF. Luleå har redan vunnit matchen med en 3-4 mål, och alla åker omkring och väntar på slutsignalen. En ung AIK IF junior har pucken vid sargkanten, hamnar i en närkamp mot en Luleåspelare och tittar ner och kämpar om pucken. Fast det är halvhjärtat, matchen spelas ju bara av. Då kommer 100 kg Hedman i full karriär, som tredjegubbe in i situationen, och delar ut en stenhård tackling rakt i huvudet på en oförberedd junior som inte kan försvara sig. Killen blir medvetslös. Killen kan aldrig spela hockey igen, och har fått permananta hjärnskador. Killen tvingas flytta hem till sina föräldrar för han kan inte ta hand om sig själv. Hedman får ett par matcher, juniorkillen får ett livstidsstraff.
Sådana är de, Luleå. Varför? Jag tror att det är en order från högsta ort. Osten Bergström är som alla vet en man utan skrupler, utan ett moraliskt kompass. Näe, nu har vi själva åkt på ett par hjärnskakningar efter ett par olyckliga situationer. Därför ska vi nu själva börja krossa motståndarnas skallar. Ut och krossa skallar bara, likt de vore ägg! Sen köper jag in idioter som Ledin, Petrell, Hedman, Granström osv, och så får alla andra spelare träna på att sikta in sig på huvudet hos folk. Yippee!
Sven Sewage: Hmm, enl kommentarerna på Norranbloggen av AÅ och lenslod var Foppa känd för sina hopptacklingar med armbågar redan under sina år i ditt AIK.
Var det kanske Jokke som lärde honom? Eller står den i värdegrunden?
Zappaholic:
haha typ. nä men nog kan du hålla med om att det finns många tillfällen där väntar å ser vad som sker i direkt anslutning till situationer. nu menar jag inte bara offside i målgårdssituationer utan även ute på hela isen.
men åter till ämnet, är tveksam till att domarna har tillräckliga riktlinjer för just denna och liknande situationer. och det bör nog tas upp i domarförbundet. inom 2-3 sekunder bör man ha sitt beslut taget. nu dröjde det upp mot 5-6 kanske 7 sekunder.. inom 2-3 sekunder är ju ändå en rimlig tid att ta ett beslut. domarna måste ju vara snabba i tanken. är ju inte alla gånger dom tar sina beslut blixtsnabbt utan de dröjer typ 1-3 sekunder efter innan dom sträcker upp armen eller blåser av. 5-6 sekunder som det nu var i denna situation är på tok för lång tid.
inom rimlig tidsrymd bör beslutet tas. inom 2-3 sek känns iaf för mig rimligt. vi måste ändå komma ihåg att det går väldigt snabbt där ute och domarna har otroligt lite tid på sig i många situationer.
DansbandsWolf:
Det stämmer inte. Johan Forsberg var en extremt snäll spelare när han spelade med oss. Han har aldrig blivit anmäld till diciplinnämnden ens, eller åkt ut på match penalty.
Tidigare har Luleå åkt på en hel del smällar mot huvudet, och nu vill man ge igen för gammal ost... en!
Visst är hockey en hård sport där det tyvärr kan bli skador, så är det. Men exemplen jag ger nedan har flera liknande parametrar. En smäll mot skallen. Ingen reflexhandling, utan en planerad manöver. Motståndaren har ingen chants att försvara sig, bakifrån eller blind side. Det är ingen provokation som föranleder. Långa avstängningar för Luleåspelaren.
Sådana är de, Luleå. Det onda gänget.
Tur att vi inte håller på med sådant själva.
BGJ:
Jag tycker att det bästa vore ifall vi införde samma regler som i internationell hockey och NHL. Ingen spelare får befinna sig i målgården före pucken, Blir det kamp framför mål så är det ge och ta, men man får inte stå i målgården. På så sätt så blir det tydligare och har mindre med domarens bedömning att göra.
Mmmm... joo.... rasistiska utfall, och överfall på hockeyplan, det är vidrigt!
Överfallen avhandlades nedan... finns det ett smutsigare lag inom hockeyn än Luleå? Exemplen nedan är ju rena rama överfall där det endast finns ett mål av brottslingarna med hyenor på tröjorna: att skada motståndaren som inte har en chans att försvara sig. I ett fall lyckades hyena-spelaren med uppdraget, motståndaren kunde aldrig igen spela hockey.
Rasism... att skrika "svinjäval REGEL" samt "med ta bort REGELJÄVELN" till Yared Hagos, det är grejer det!
Här har vi den första artikeln i svensk media som rapporterade om detta.
northpower.nu/wordpress/?p=1452
Sen hakade Norra Västerbotten och Västerbottens Folkblad på - artikeln i VF skrevs av Jonas Fahlman. Sen spreds detta till riksmedia givetvis.
Då fick Jonas Fahlman och hans familj tyvärr ta emot ett flertal dödshot från Luleåmobben. Luleås ledarskribent på svenskafans, Tekarn, blev åtalad och dömd för ett av dessa. Fahlman polisanmälde dessa dödshot, och när polisen kom förbi hos honom för att samtala om detta, då ringde Tekarn och Jonas räckte då över luren till polisen som sen vittnade åt Fahlmans fördel.
Fahlman blev sedan attackerad av Luleåklacken på en bortamatch, de slängde all möjligt skit emot Jonas när han som rapporterande journalist på plats gjorde misstaget att gå förbi klacken, flaskor, mynt, snusdosor och annat mysigt.
Nortpowers artikel om detta, och om hoten emot Jonas:
northpower.nu/wordpress/?p=1502
Skellefteå vann denna semifinal mot Luleå pga avv Skellefteå var det bättre hockeylaget. Nog förstår man att Luleåfansen var besvikna eftersom det var den första gången på tio år som man passerade kvartsfinalen. Men Skellefteå AIK var lite skickligare och bättre. Luleå orkade inte, mest beroende på att man fick jaga pucken hela matcherna mot ett ungt men kreatitivt och tekniskt Skellefteå AIK - i början av dynastin. I stort sett samma lag gick senare till 4 raka SM-finaler, oc Luleå kunde inte riktigt mäta sig mot den övermäktiga motståndaren. Luleå hade faktiskt också många skador på backen som gjorde att man var tvugna att lira med endast 4 backar under vissa matcher, och det höll givetvis inte mot ett lag som var lite starkare och skickligare.
Det lustiga var att vissa totalt hockeyokunniga individer var så ruggigt dåligá förlorare att de tyckte att det var Fahlmans fel att Luleå åkte på stryk. Skrattretande faktsikt! NPs kommentarer till att föreningen Luleå inte klarade av att ta avstånd till sina egna representaters och supporters dåliga uppförande är nedan.
northpower.nu/wordpress/?p=1531
Att Osten inte bara kunde be om ursäkt för sitt beteende, det förstår jag. Hans föregångare, Hans Chrunak, fick faktiskt sparken eftersom att han inte kunde bete sig som folk och att han sa att han önskade livet ur domaren efter en match. Osten kunde inte erkänna och släta över, eftersom detta hade betytt att han fått sparken.
I den första periodpasuen i match 2 så befann sig Fahlman och Osten i TV-studion, och Fahlman anklagade Osten för att ha skrikit rasistiska tillmälen emot Yared. Jag förstår att Osten var upprörd under match då Yared vid flera tillfällen filmade, och han lyckades filma till sig utvisningar vilket är osportsligt. Men att hålla på och skrika rasistiska tillmälen är inte okej i min bok. På anklagelserna svarade då Osten då: "jag är inte rasist". Om vad han tyckte om Hagos, sa han: "Jag tycker att Hagos är en bra spelare, och jag har försökt värva honom till Luleå flera gånger". Det var då inte ågot snack om några regler hit eller dit, och Osten såg mycket rädd och orolig ut, SKYLDIG var tatuerat i Ostens panna, kroppsspråket var katastrofalt.
När sedan åklagaren tog upp polisanmälan så kallades Osten till förhör. Vittnena som ville ställa upp var ett pensionärspar som suttit bredvid Osten eftersom de ansågs vara mest trovärdiga, men det fanns andra vittnen också. Osten hade nu givetvis blivit drillad av juridiska proffs och advokater. Nu blev alla NEGER skrik som Osten yttrat, REGEL skrik. Det fanns ingen ljudinspelning eller andra bevis som krävs i fall då det är ord mot ord som gäller, såvida det inte är frågan om en officiell person såsom en polis som part. Ett bra jobb av Ostens advokater!
Men precis som Fahlman påstår i norrhockeypodden, så betyder detta inte att Osten är oskyldig. Åklagaren ner detta fall för att det inte fanns nog med teknisk bevisning. Kanske borde publiken vid stolarna ha spelat in detta på sina mobiltelefoner? Det var tyvärr ett par år innan alla hade en iPhone i fickan.
Ingen ur Luleås organisation, eller ur deras supporterklubb har tagit avstånd emot dödshoten mot Fahlman, eller funderat ifall det är så bra att vara representeradeav en argsint sportchef som inte kan bete sig som folk? Snarare tvärtom, allt är Fahlmans fel, han förtjänar att dö för att han rapporterade vad vittnen bredvid Osten hade sett och hört. Osten däremot, han är fläckfri!
Ja, Osten klagar på att Johan Forsberg får ett för hårt straff:
– Vi tycker att straffet är för hårt, säger Luleå-sportchefen Lars ”Osten” Bergström.
På vilket sätt?
– Om man jämför med liknande situationer tillbaka i tiden så är den här domen för hård.
Smart gubbe den där Osten. Han tänker nog att Hedman fick ett lägre straff efter att han kom in som tredjegubbe och släckte karriären för AIK IF junioren efter en totalt onödig huvudtackling i ett läge då matchen var avgjord.
Eller när Janne "talibanen" Sandström fick för sig att hugga huvudet av Bellearklund när pucken var död, typ fem sekunder efter avblåsning. Han fick ett liknande straff.
Mmmm... sen ska de snacka om att andra lag fulspelar. Kan en förening bli mer ond än Luleå?
Jag tycker att Sanny Lindström är rätt person att lyssna på om sådana där fula överfall mot huvudet. Jag lyssnar på honom. Resten av hockeysverige lyssnar på honom, och alla tycker att straffet är på tok för lågt.
bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2014/10/20/sluta-upp-med-hyckleriet-nu-for-fan/
Och sen ser jag att en till artikel om Luleå är ute nu i media. Mark in Da Park. Grabben kan nog förvänta sig att bli utfryst, tillsagd att flippa hamburgare, och bli mobbad av den onde sportchefen. Det har man ju läst om tidigare, snubben har inget moraliskt kompass.
www.expressen.se/sport/hockey/shl/ar-inga-konstigheter---det-var-marks-eget-val/
Sen får autist-Bagdad Bob fortsätta skriva sina inlägg om 13 små REGEL-pojkar, det förändrar inte fakta...
Inte så smarta uppe i ingenmansland?
De gnäller över att Enterfeldt fick en smäll emot huvudet... och Osten bröt då mot de överenskomna reglerna och anmälde självmotståndaren till diciplinnämnden!
En liten detalj missades dock. Inför 2013 infördes nya regler för tackling emot huvudet, nya domardirektiv.
"Man kommer även döma hårdare för saker som rör spelarnas säkerhet, som tacklingar mot huvud"
old.hockeysverige.se/article/14639819/hardare-tag-fran-domarna
Alltså är domardirektiven annorlunda. En som har vart väldigt drivande i den här förändringen är Luleås läkare Tegnerton som har behandlat många hjärnskakningar i jobbet, bla Cam Abbots.
Sen nu när de nya reglerna är införda, då bestämmer sig Osten att hans spelare ska åka omkring och krossa skallarna på motståndarna, och sen gnäller han i media. Smart?
Alltså, Luleåexemplen som jag beskrivit nedan är inga smågrejer. Det är mycket fula överfall, som alla borde ge en bra bit över 10 matcher i min bok. Inget annat lag har haft så många långa avstängningar på senare tid, mot motståndare som är helt oförberedda och inte har en chans att försvara sig. Otroligt fult och respektlöst.
Sen ska alltså de ruggigt korkade Luleå-hjonen gnälla. Det är liksom ingen hejd på hur bombad en person kan vara, en ond Badgad Bob-autist som njuter när motståndarna får sin skallar krossade och sina karriärer nersläckta, och sen ska det ges exempel då reglerna och direktiven var annorlunda. Men oj, det var visst den egna läkaren som var den drivande när regelförändringarna skedde. JÖSSES VILKA MONGON!
Här har vi då Johan Forsbergs tackling:
https://www.youtube.com/watch?v=iNMI1WApEgE&feature=youtu.beFör de som inte har haft äran att lyssna på Luleåklacken tidigare... spola till 55 sekunder in i klippe.
"Låt han dö, låt han dö" skanderar de när en helt oskyldig Fernholm ligger med hjärnskakning på isen efter ett av många rena överfall av Luleåspelare på senare tid.
Värdegrund var ordet... hur totalt blåst kan en hop undermänniskor vara?
Så här skriver autist-Bagdad Bob om Taliban-Jannes fula överfall emot Bellemare:
"Det var en kritisk situaion och han satte en crosschecking i ryggen på Bellemare för att freda målet, en sådan åtgärd som de flesta backar gör i sådana lägen och det accepteras, men Bellemare råkade slå tänderna i målribban och skadades, en olycka."
Och så kikar på då på klippet av situationen.
Alltså vilket jävla skitsnack. Kanske du läsare börjar förstå varför miin signatur är Sven Sewage? Det kommer så mycket skit ur det där IQ-befriade hjonets trut, så Sven Kloak känns som ett rättvist namn på stackaren.
De flesta backar brukar inte dela ut en stenhård cross-checking bakifrån på det oskyddade nackpartiet - efter pucken gått i mål! Man kan bli förlamad av ett sådant överfall. Det accepteras INTE - och därför fick taliban-Janne en 10 matcher lång avstängning. Ett totalt hjärnsläpp.
Det sitter alltså en manisk autist och refererar till andra lag med öknamn som Pungen, köplustan, och hotar andra med stryk och kallar folk för inavlade, dårar, idioter osv.
När någon annan sedan svarar med samma mynt, genast åker fiolerna fram, oooj vad hemskt det var då.
Om vi då håller oss till det som faktiskt har hänt:
1) Luleå är drivande i frågan om att skärpa straffen rådande spelarnas säkerhet, som innefattar våld mot huvudet. Luleås spelare har vart hårt drabbade av hjärnskaningar, och Luleås hjärnläkare Ylverton driver på frågan i hockeysverige.
2) Reglerna skärps och domarnas riktlinjer ändras inför säsong 2013/2014.
3) Efter reglerna införs står Luleå för de tre fulaste och värsta överfallen i SHL, som beskrivits innan.
4) Nu senast så boardinghopptacklar Johan Forsberg Fernholms rakt i ansiktet och skallen krossas mot sargen. Det finns inga förmildrande omständigheter, det finns ingen ingen provokation.
5) Luleåklacken skandera högt och flera gånger: låt han dö, låt han dö, när den oskyldige Fernholm ligger utslagen på isen. Bevis finns denna gång i ett videoklipp med ljud. Inga svinjävla REGLER bortförklaringar funkar denna gång. "Undermänniskor" beskrev jag Luleåklacken som, orcher kanske skulle vara mer rättvist? Förbannade idioter.
6) Hockeysverige rasar emot diciplinnämndens för milda straff på endast 7 matchers avstänging för Forsberg, eller 4 matcher + böter.
7) Osten går då ut i media, och säger att straffet är för högt?!? Vilken idiot. Luleåfansen klagar också, för straffen var lägre 2010 - INNAN REGLERNA SOM DE SJÄLVA VART DRIVANDE ATT INFÖRA GÄLLDE! "Jösses vilka mongisar" skriver jag, men jag får tillbaka det. Ingen med Downs syndrom vill jämföras med de lägre stående Luleåfansen, och det kan man faktiskt förstå.
Sådana är de, Luleå-orcherna. Onda. Osympatiska de Lux.
Sen ska autist-Bagdad Bob sitta där och skriva om att Jimmie Ericsson och Joakim Lindström haft många två-minutersutvisningar, och att Skellefteå AIK spelar fult. Man tar sig för pannan!
Jag har tre frågor till Sven Savage:
1) Vad tycker du om att Luleås klack skanderar "låt han dö, låt han dö" när Fernholm ligger utslagen på isen efter Forsbergs mycket fula överfall?¨
2) Vad tycker du om att Osten går ut och i media och säger att straffet är alldeles för hårt med 4 matcher + böter?
3) Tycker du att det är bra eller dåligt att reglerna nu är strängare och domardirektiven skärpts när det gäller spelarnas säkerhet och våld mot huvudet?
Sen en annan sak... attans också, igen!
Så här skriver autist-Bagdad Bob som svar:
Men vad är det som hänt?
Jo, om man letar upp en YouTube-film, spolar fram till 5437e sekunden med ljudet uppdraget till max, då kan man höra någon elak supporter säga fy om en motståndare!
Alltså, att klacken skanderar "låt han dö, låt han dö" när den oskyldige Fernholm ligger utslagen efter årets överlägset fulaste överfall. Osten säger efter matchen att straffet på 4 matcher + böter är för högt - trots att Luleå var föreningen som drev frågan att skärpa straffen. Trots att varenda hockeytyckare i landet rasar mot ett på tok för lågt straff.
Jag är inte förvånad av autist-Bagdad Bobs svar. Har är ju lite bakom flötet.
wow.. hur kan man skriva ett milslångt inlägg utan att säga ett skit.
enbart använder sig av att försöka förlöjliga sin antagonist. och ta upp icke relevanta saker.. herregud.. sen se det som en vinst. haha.
Låt mig vara tydlig. motsätter mig inte att man kritiserar skellefteå aik eller andra lag. men ska man göra det så bör man undvika att använda ett skrivspråk som går ut på att håna och bete sig illa. gäller er båda Sven S:are.
Men sånt klarar väl ni inte av?
BGJ:
milslångt inlägg? Refererar du till något av mina inlägg nu?
Jag försöker påpeka att jag tycker att det är förbannat dålig stil att klacken skanderar "låt han dö, låt han dö" när en människa ligger där utslagen på isen. Enormt svagt beteende.
Han ligger där pga ett mycket fult överfall av Johan Forsberg, det solklart fulaste i elitserien och det finns inget försvar där.
Luleå har vart drivande att sådant ska straffas hårdare, och regelförändringarna har nu införts.
Då går Osten ut och sågar diciplinnämnden, trots att ALLA tycker att straffet är på tok för långt i jämförelse med liknande överfall som skett efter regeländringarna införts.
Luleåhjonen försvarar sig med att Djurgården delade ut huvudtacklingar i slutspelet 2010, då rgeleverket var annorlunda.
Var har jag fel, och vad är irrelevant?
Sen att Skellefteåsupporters också gör fel, som exemplet hanzon ger, det är en annan femma. Så är det, vi är inte perfekta på något sätt. Men kan du se att SKellefteås klack skulle skrika "låt han dö, låt han dö" när en idrotssman ligger utslagen på isen? Näe, just det.
Bara att gratulera HV till en riktig kämpainsats.
Inte ett rättvist resultat för fem öre, men kämpar man som HV gör och har en het målvakt så har man alltid chansen. Wesslau fantastisk i mål, och imponerande insats av den mycket unga backlinjen. Fiala en riktig matchvinnare. Skulle aldrig falla mig in att kalla honom för undermänniska, undermänniskor, orcher, idioter, det är sådana som skriker "låt han dö, låt han dö" när en idrottsman ligger skadad på isen.
Vi spelar bra men måste skapa mer tryck emot kassen. Skellefteåprodukten Oscar Sundvist gör det och är vår bästa spelare, men M Lundberg, Lehtonen, A Pettersson, Holmström och resten av våra mer välväxta forwards är lite för bekväma i spelet framför kassen.
Sven Sewage:
jag syftade på savage tidigare långa inlägg. det som du svarade på. men jag ger ER BÅDA en känga i ert beteende i allmänhet. (alltså både du SEW och SAV)
tycker det är dålig stil med "låt han dö, låt han dö"-ramsan. man ska som klack ändå kunna kolla reprisen och inse att det är en ful grej.
Men för övrigt så har ni BÅDA ett sätt som är hånande och respektlöst.
En Rolig eller bra lösning vore att man gör en allmän skitsnackstråd som inte går under något lags forum. utan är separat. SHL's skitsnacks tråd typ. så slipper vi både dig och Savage hånerier i lagforumen.
Generellt sett så går det fram och tillbaka mellan er två om att håna antingen varandra eller om varandras lag.. herregud.. är Ni 12 år eller? "ja men han sa, men han då osv osv"
Stabil seger av oss. Spelmässigt ser det riktigt bra ut, men effektiviteten är inte bra. När Wallsson sprider ut istiden jämnt över alla 20 i båset, och sen pumpar alla på, då är det inte många som orkar stå emot i 60 minuter. Vi ser väldigt starka ut i slutet av matcherna, och vi har en hel del talang och artisteri i truppen som på egen hand kan avgöra matcherna. Ser spännande ut detta! Det finns många detaljer att jobba med; BP, PP, fys på vissa nyförvärv, enkla misstag av ungdomar, spel framför offensiv kasse mm. Nu när grundspelet sitter kan vår fantastsiska tränartrojka gå in och finslipa på dessa detaljer - får vi till dessa kan säsongen bara sluta på ett sätt!
Sen en helt annan sak:
Attans, attans, attans, attans, attans också! 5 attans också i rad nu, var ska raset sluta? Själv tror jag att det blir en spännande kamp i botten av tabellen tillslut om vem som är sämst i norrland.
Jag reggade mig här bara för att säga att du Sewage framstår som en tvättäkta dåre i behov av hjälp eller allra helst datorförbud. Jag och säkert många fler skulle uppskatta om du håller dig till insiktsfulla inlägg om hockey istället för ditt fjantiga tjat. Jag har aldrig hoppat på någon personligen på detta sätt så jag hoppas att du tar åt dig och börjar skriva inlägg som är intressanta för fler personer än ditt ego. Vill man läsa insiktsfulla inlägg om hockey är du VERKLIGEN INTE personen man ska vända sig till. Det är nästan plågsamt att läsa ert forum när 90% består av ditt tjafs. Att du verkar bli påkommen med faktafel sjukt ofta borde lära dig att lugna ner dig men det är du kanske inte smart nog för? Jonas Rönnqvist som tränare för Jokerit LOL!!! som expempel! Jag hade svårt att ens orka läsa igenom dina inlägg. Bet ihop och läste trots det igenom en massa inlägg både här och på Luleå forumet och du till och med erkänner att du är ett troll och inte alls är likadan utanför internet. Det är duktigt att du i alla fall kan erkänna att du inte vågar vara samma person ute i riktiga livet. Skellefteå är utan tvekan Sveriges bästa lag sett till de senaste åren men det går i omgångar. Jag vet det och alla andra fans av SHL lag vet det. Snart kommer även du att lära dig det och jag hoppas att du är kvar här då.
Alltid oavsett - För evigt Djurgården!