Brynäs IF

723328 inlägg · 7956 ämnen

A propósito de nada

« · 2714016 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Peja: Vi får ta saken i egna händer och starta podd du och jag Peja ;)
Hockeysnackspodden med gäster från forumet!
OBS! Förmodligen bara med Brynäsare som gäster då MoDoiterna lär tacka nej ;)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Digital SLO hanterar mycket som inte syns också. Det är han jag haft kontakt med när jag löst säsongsbiljetter till de som ej har det lika gott ställt som mig t.ex. Han är väldigt aktiv på Twitter (X nu mer). Om inte personen i fråga gör det jobbet (alltså pratar med "digitala" personer så måste ju någon annan i föreningen göra det istället också. I dag så sker ju typ 99% av all kommunikation på Internet. Är nog inte många fans som ringer dit i dag ens.

Sen är det nog inte så konstigt att du inte ser honom på matcher då han jobbar på distans från Göteborg (om han inte flyttat sen förra året).

Sen är det ju tur att det varken är du eller jag som avgör mernyttan av en sån roll och kommunikatörer i övrigt för Brynäs och deras sponsorer (det är ju där de största pengarna finns). Min bild som utomstående och dessutom boende utanför Gävle (20 mil ifrån) är att Henrik gör mer för mig än vad Sasse någonsin gjort. Sasse har jag varken träffat, pratat med eller läst särskilt mycket av då jag inte har GD heller. Och det betyder inte att jag ogillar honom precis som att du inte ogillar SLO här, bara att jag som är 99% på Internet har mer kontakt med SLO:n i detta fall.

Och vill du söka upp vår digitala SLO går det fint att mejla honom. Digital kommunikation du vet! :)

www.brynas.se/organisation
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Han har också varit väldigt drivande kring våra supporterföreningar, dels i startade av nya supporterföreningar i olika delar i Sverige, men också i Gävle där man "började om" och ersatte den gamla föreningen för att inkludera fler. Allt detta har gett resultat och hade inte hänt om det inte vore för honom. Tycker den anställningen har varit helt avgörande och ger förutsättningar för att ett bättre stöd både hemma och borta.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Här är en till kommunaktör/konsult som kostar?
www.brynas.se/article/nerasfq-1ekad/view
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: "Tjolle är en processledare, föreläsare, författare, coach och utbildare som är trygg och trovärdig. Han har förmåga att beskriva processen på ett enkelt och för alla tydligt sätt. Han är expert på jargong och kulturförändringar i grupper och organisationer så att det leder till önskat resultat."

Detta låter ju dock som något Brynäs behövt efter de senaste åren (inte senaste säsongen) sett till resultat, sparkade tränare och rykten och annat som fluorerat kring föreningen. Om det leder till bra kultur i föreningen från topp till botten så är jag 100% för det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve:
Känns bra att Tjolle är både "trygg och trovärdig".
Det låter som en grundförutsättning för att klara av ett konsultjobb.
Har du nåtts av vad det är för kultur som gäller i föreningen efter Tjolles arbete?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Nä men det är förmodligen inget som Brynäs vill kommunicera ut utåt heller (alltså exakt i detalj det där med kultur på arbetsplatsen). Att de tar in en som vill få ordning på kulturen är ju svar nog att det varit dåligt tidigare (så tänker i.a.f. jag). Hur det blivit och är nu är väl inte jätteintressant för oss att veta så länge de anställda där (både spelare och andra) är nöjda? Det är ju inte vi som medlemmar som ska trivas på jobbet där (jag vet att detta gäller mer än jobbet men ni fattar vad jag menar).

Sen så har ju alla medlemmar fått löpande information om detta arbete så det lär väl inte komma som en chock för er som är medlemmar?
"Medlemmar har hela tiden fått processen avrapporterad på medlemsmöten."
Då har ni ju kunnat lyfta det och fråga om det då? Om det nu är en viktig fråga menar jag.

Medlemmarna skrivs ju dessutom vara positiva till arbetet som görs/gjorts så de kan ju inte vara helt clueless tänker jag:
"Feedback från medlemmar och deltagare i de olika aktiviteterna har varit övervägande positiv. "

Och är man osäker och vill veta mer så är det ju inte svårare än att kontakta som det står i artikeln:
"För vidare information eller frågor om det genomförda arbetet, vänligen kontakta Per-Olof "Tjolle" Ström eller föreningens ledning."

Tycker det är lite konstigt att man kommer och försöker trycka ned arbetet som Brynäs gjort och säga att man inte vet något när man fått alla chanser i världen att vara med på medlemsmöten och dessutom är välkommen att kontakta Tjolle själv eller Brynäs om man har fler frågor.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Verkar som den nya mediakuben är det minsta av alla utgifter som verkar tillkomma till nästa säsong.

Nyanställningar i KOMMUNIKATIONSAVDELNINGEN
Johan Hallman, content creator och art director
Hannes Skagerlind, content producer
Victor Claesson, content producer och matchproducent
Henrik Eriksson, supporterutvecklare och digitalt SLO
Emil Hintze, som nyrekryterats som content producer efter att ha gjort praktik i föreningen under våren på ett förtjänstfullt sätt.

Detta verkar inte som en slimmad organisation,
Dessa herrar kommer kosta mer en/två topp spelare i från NHL/AHL,
Jag blir bara konfunderad hur tänkte dom nu?
Eller hur tänkte Håkan Svedman och styrelsen nu?

Jag tycker det är en berättigad fråga för medlemmarna, vilket jag kommer ställa till nästa årsmöte, hur dom tänker gällande alla dessa nyanställningar/ rekryteringar och kommer detta betala sig över tid eller går dom alldeles för snabbt fram,
Känns som att det viktigaste den här säsongen är att etablera oss som ett SHL lag,
Åker vi ur igen får alla dessa herrar sparken eller?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: alla dessa är väl inte nyanställningar som så dock?
Hallman har jobbat sen 2022.
Hannes sen lite mer än ett år tillbaka.
Victor sen 2018.
Henrik sen december 2022.
Emil är den enda som är nyanställd vad jag kan se. Alla andra jobbade ju under tiden i HA också.

Däremot kan det ju vara nya roller osv, det vet jag ingenting om.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Nja, ditt inlägg blir ganska skevt vinklat sett till verkligheten.

Det handlar alltså om två nya anställningar inom ramen för kommunikationsavdelningen, varav en som redan varit inom organisationen, dock på praktik. Om man tar dessa två anställningar så motsvarar dom inte alls en/två toppspelare från NHL/AHL, inte ens i närheten. Däremot om man tar hela kommunikationsavdelningen så blir det något helt annat. Men så kan man ju göra med varje del av verksamheten.

Detta är Brynäs svar på hur detta ska betala av sig:
"En ökad satsning på berättande och högkvalitativt innehåll ska dela mer djupgående historier om föreningen, vår historia och identitet. Allting ifrån att följa våra lag, våra spelare och föreningens samhällsengagemang så strävar vi efter att skapa starkare emotionella kopplingar med alla Brynäsare. Ju mer vi berättar om vår verksamhet desto mer positiva associationer kommer förknippas med varumärket. Det kommer övertid stärka våra affärer med både privat- och företagsmarknaden."

Dock uppmuntrar jag att man ställer frågor på årsmötet för att få information och motivering från föreningen kring den här frågan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: ” alla dessa är väl inte nyanställningar som så dock?”

Jag vet inte vad dessa herrar kostar eller om vissa är nya rekryteringar, samma med Tjolle som konsult vad är kostnaden?
Jag som medlem saknar verkligen information, första gången jag hörde om Tjolle var ett Mail som jag fick för några dagar sen,
Så jag har lite frågor tills årsmötet.
Personligen vill jag inte se en konsult i Brynäs.
Utan jag vill jag se en slimmad organisation där pengarna går till bra spelare.
Men möjligen är det en utopi.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: ” Detta är Brynäs svar på hur detta ska betala av sig:
"En ökad satsning på berättande och högkvalitativt innehåll ska dela mer djupgående historier om föreningen, vår historia och identitet. Allting ifrån att följa våra lag, våra spelare och föreningens samhällsengagemang så strävar vi efter att skapa starkare emotionella kopplingar med alla Brynäsare. Ju mer vi berättar om vår verksamhet desto mer positiva associationer kommer förknippas med varumärket. Det kommer övertid stärka våra affärer med både privat- och företagsmarknaden."

Som sagt det känns som vi går för snabbt fram utan det viktigaste den här säsongen är att etablera oss i SHL och det är där pengarna skall läggas.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Nyss visste du att de kostar som en/två transatlanter
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: "Jag vet inte vad dessa herrar kostar eller om vissa är nya rekryteringar"
Men du skrev ju att alla var nyrekryteringar? Om du inte vet det så borde du ju inte skriva det väl? Om alla varit anställda av Brynäs senaste året/åren (utom 1 som varit praktikant i 9 månader) så är det ju ingen (större) ökad kostnad för Brynäs (självklart kan alla få löneförhöjning). Men det blir ju inte mer pengar till spelare för att man byter tjänst inom Brynäs?

"Personligen vill jag inte se en konsult i Brynäs."

Men om det behövs en konsult för att Brynäs anställda (inklusive spelare) ska må bra, är det då fortfarande helt onödigt enligt dig? Arbetsmiljön blir ju inte bättre för att man får in fler spelare.

Och varför är en konsult en så dålig idé tycker du? Är det bättre att anställa en person på heltid över flera år för ett arbete som kanske tar några veckor att göra? Arbetarna som ska montera mediakuben, ska de också anställas av Brynäs tycker du? Jag jobbar själv i en väldigt konsulttät verksamhet och det hade ju inte varit hållbart att ha 50 anställda som ska kunna göra allt som någonsin kan behövas (det blir dessutom extremt dyrt). Vissa konsulter använder jag mig av 1 eller 2 gånger per år t.ex. och vi betalar då självklart för de timmarna, varken mer eller mindre.

Den här tanken att man kan värva sig ur varje krissituation fungerar ju uppenbarligen inte för Brynäs. Det var väl till och med något Alcén sa i samband med att vi åkte ur om jag inte minns fel? Att man hela tiden haft en tanke på att om spelare X eller Y kommer in så "löser sig allt" eller något liknande.

"Utan jag vill jag se en slimmad organisation där pengarna går till bra spelare."
Men om spelarna i laget inte mår bra i en sån organisation så kommer det inte hjälpa att vi har världens bästa spelare i Brynäs. Sen är detta mer än bara laget. Brynäs bygger upp sitt varumärke för att kunna vara mer än hockey för att få in mer pengar. Arenan står TOM den mesta tiden och kan den användas till annat under tiden så måste ju någon vara ansvarig för den typen av kommunikation också.

"första gången jag hörde om Tjolle var ett Mail som jag fick för några dagar sen"
Ja detta kan jag inte säga något om. MEN jag tycker det är väldigt konstigt om Brynäs går ut officiellt och säger att man redovisat om det på medlemsmöten osv och sen stämmer inte det. Det måste ju i princip alla ifrågasätta i så fall. (Jag går själv ej på dem för att förtydliga).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: ” Nyss visste du att de kostar som en/två transatlanter”

Ok lite snabbt räknat mellan tummen och pekfingret.

Eller är du så intelligent att du tror att dessa rekryteringar är gratis,
Tror du en konsult är gratis, genom erfarenhet vet jag en konsult kostar tre gånger mer än en tillsvidare anställd.

Sen om du vill lägga pengar på byråkrater konsulter så får det stå för dig jag lägger hellre pengarna på spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Apropå Tjolle, vad hände med Gunnar ”Batragate” Ekmans och Jennie Brobecks arbete?
Hamnade det i papperskorgen?
Det problematiska med sådana här jobb är att om de inte översätts i någon praktisk kontext eller följs upp på så dör de ut. Så frågan på medlemsmötet är väl hur man tar det vidare så det inte blir bortkastade pengar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: ” Ja detta kan jag inte säga något om. MEN jag tycker det är väldigt konstigt om Brynäs går ut officiellt och säger att man redovisat om det på medlemsmöten osv och sen stämmer inte det. Det måste ju i princip alla ifrågasätta i så fall. (Jag går själv ej på dem för att förtydliga).”

Om du inte deltagit på förra årsmötet varför uttalar du dig om något du inte har en aning om?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Jag uttalar mig om det som står i artikeln? Och påpekar att om Brynäs går ut med det och det inte stämmer så borde det bli väldigt livat bland medlemmarna. Jag säger inte att Brynäs sagt eller inte sagt det på mötena. Bara att Brynäs säger att de sagt det vilket du säger inte stämmer. Jag har inga bevis för antingen det ena eller det andra och säger inte att du har fel alls.

Jag hänvisar alltså bara till detta:
"Workshops och möten - Under året har Ström lett ett flertal workshoppar och seminarier med fokus på föreningens historia, värdegrund och framtidsvision. Dessa har inkluderat deltagare från alla delar av föreningen, inklusive spelare, tränare, styrelsemedlemmar och kulturbärare och personal. Medlemmar har hela tiden fått processen avrapporterad på medlemsmöten."

www.brynas.se/article/nerasfq-1ekad/view
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Henke (SLO) kostar nog inte alls mycket. Han har ett ”vanligt” jobb utöver hans roll som SLO. Det han tjänar är nog förmodligen endast en symbol summa. Det har underlättat otroligt mycket med en SLO. Anledningen varför jag och många andra är en del av t.ex Tifo39 är Henrik Ericsson. Skulle varit otroligt snålt att dra in på den posten, med tanke på vad den gör sätt till kostnad
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Om du inte betalat in medlemsavgiften så gör det och var med på nästa årsmöte,
Jag är allergisk i mot konsulter( Gunnar ”Batragate” Ekmans och Jennie Brobecks) och kommer i ifrågasätta det under nästa årsmöte,
Vilket jag hoppas fler gör.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: ” Jag hänvisar alltså bara till detta:”
"Workshops och möten - Under året har Ström lett ett flertal workshoppar och seminarier med fokus på föreningens historia, värdegrund och framtidsvision. Dessa har inkluderat deltagare från alla delar av föreningen, inklusive spelare, tränare, styrelsemedlemmar och kulturbärare och personal. Medlemmar har hela tiden fått processen avrapporterad på medlemsmöten."

Var någonstans står det att Brynäs anlitat konsulter?
Om Brynäs annonserat det på årsmötet skulle jag reagerat på det.

Att anlita konsulter tyder på att företaget eller föreningen saknar kompetens därför är man tvungen att anlita en konsult utifrån eller?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Jag förstår inte din allergi mot konsulter alls. Tycker du att Brynäs ska ha all egen kompetens inhouse? För mig som jobbar väldigt mycket uppdragsbaserat undrar jag verkligen hur världen skulle se ut utan konsulter som är specialister inom sitt område bara. Ett litet företag som får hjälp med ekonomin skulle aldrig ha råd att ha en revisor på heltid utan tar in den på timmar när det behövs, det är också en konsult t.ex.

Åter igen tar jag exemplet med mediakuben. De som ska montera den skulle kunna vara konsulter t.ex. (Komma från ett bemanningsföretag med uppdrag från leverantören t.ex.). Tycker du Brynäs ska anställa dem i organisationen för att utföra det arbetet? Konsulter används ju för att täcka upp brister som egna organisationen har men som det inte är värt att betala någon för att ha på heltid (eller deltid så klart). Om det är ett arbete som ska ta 2 veckor att göra var tionde år tycker du hellre att man ska
1. Skita i det?
2. Hyra in en konsult i 2 veckor?
3. Anställa en person och sen säga upp den direkt och betala 3 månaders lön?

Du får så klart tycka vad du vill om konsulter men att tro att Brynäs skulle kunna ha precis all kompetens inhouse... Det är nog lite av en utopi ja. :) Även om vi alla föredrar att behålla kompetensen inom jobbet/föreningen så blir det väldigt stort om man ska täcka upp för allt Brynäs kan behöva göra någon gång.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve:Tror du man behöver konsult för att att installera en mediakub?
Sen att anlita en konsult i en elitförening med PER-OLOF "TJOLLE" STRÖMS ARBETE MED ATT STÄRKA BRYNÄS IF IDENTITET är fan löjligt,
Vi har ett av dom bästa varumärkena i Sverige och med rätt personer på rätt plats behövs fan ingen konsult.
Men men kan man inte torka sig arslet så får man anställa en konsult.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Det står på CHPS ABs Facebooksida. Artikeln där inleds med:
"CHPS och Brynäs IF – En Framgångssaga.

CHPS är Företaget som Tjolle grundade 1999 (det står i Brynäsartikeln också). Hade inte det företaget varit involverade hade de så klart inte skrivit om det själva.

Sen så står det ju CHPS stort på bilden till artikeln också vilket bör vara ett tecken på att det är det företaget som varit involverade i artikeln.

Och vad CHPS är enligt de själva:
"CHPS - Centrum för högpresterande System - är ett nätverk med konsulter som vill göra skillnad för de människor som vi möter och skapa utveckling både för våra kunder och för oss vår organisation. "

Det är så jag drog slutsatsen att det är konsulter på ett eller annat sätt.

"Att anlita konsulter tyder på att företaget eller föreningen saknar kompetens därför är man tvungen att anlita en konsult utifrån eller?"
Precis! Oftast medvetet val då man inte kan täcka upp för allt. Säg t.ex. att du behöver en revisor för bokföring en gång per år i ett litet företag du har. Skulle du då välja att ta in en person i ditt företag som kan det men bara har det som uppgift (och därmed inte gör annat 99% av tiden) eller skulle du betala en konsult för de få timmar det tar per år?

Eller som där jag jobbar. Om vi ska byta ut System X mot System Y kanske vi behöver konsulter som lär oss det nya systemet och samtidigt är med i överflytten under 3-4 månader (dessa konsulter har gjort samma flytt 100 gånger förut). Ska vi själva lära oss det och sen också byta ut det själva kommer det arbetet kanske ta 2-3 år istället (eftersom vi inte kan det nya systemet än). Det är ett bra exempel på när konsulter är bra. De har en avgränsad tid och ett avgränsat uppdrag.

Sen finns det mardrömshistorier om konsulter också. Att täcka upp med konsulter (bemanningsföretag t.ex.) för att man har för få anställda är en dålig sak och det blir också väldigt mycket dyrare i längden. Men för tidsbegränsade projekt är det oftast ingen nackdel med t.ex. en konsult som är projektledare (jag säger oftast eftersom man kan ha egna interna projektledare om man är ett stort företag).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Om man tänker på Brynäs som ett företag, så är kansliet väl 30-40 anställda. Sen har man anställd spetskompetens i form av hockeyspelare och tränare, men spelarnas huvudsakliga arbetsplats är ju hallen och inte kansliet.

Kansliet är med andra ord typ ett vanligt svenskt kontorslandskap. Det är inte ett företag med tusentals anställda. Det är givetvis ganska anmärkningsvärt att man behöver ta in en konsult som jobbar med identiteten för en så liten grupp. Det borde räcka med att ha kompetenta chefer som man kompetensutvecklar på kontinuerlig basis för att få till en sån sak, och att anställa rätt individer.

Skulle dessutom påstå att det är mycket lättare för en arbetsgivare som Brynäs när det kommer till saker som identitet och motivation än för en "vanlig" arbetsgivare som säljer skruvar eller dylikt. De man anställer borde redan känna till klubben, brinna för klubben och vilja vara en del av Brynäs, så det finns ju per automatik en slags identitet där.

Konsulter, inhyrda eller temporärt anställda kan givetvis behövas i vissa typer av situationer. Som du säger krävs det givetvis specialkompetens för att sätta upp en mediakub, det är bokstavligen livsviktigt att man har rätt kompetens till den typen av arbetsuppdrag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: "Tror du man behöver konsult för att att installera en mediakub?"

Hur många i Brynäs tror du har erfarenhet av att köra kran? Truck? Dra el? Räkna ut hållfastighet? Förstärka taket? Det är sånt man kan använda konsulter till en gång var tionde år istället för att ha egen personal som kan. Man tar in dem över sommaren och sen är det bra så.

"Vi har ett av dom bästa varumärkena i Sverige och med rätt personer på rätt plats behövs fan ingen konsult."
Jag håller med att det är en fördel att ha rätt personer på rätt plats. Men jag vet inte vad din bild av en konsult är. Om du har ett företag och behöver en elektriker en gång för att utföra ett arbete, anställer du den då eller hyr du in en elektriker (konsult) en gång som löser arbetet åt dig?

Sen håller jag helt med om att det är Synd att Brynäs inte kan ha en bra kultur utan konsulter. MEN med det sagt så har jag på min nuvarande arbetsplats (avdelning, inte hela organisationen) där vi är 6-7 anställda haft liknande behov. Vi har haft besök av både fack och extern personal som vill förändra kulturen där jag jobbar. Alla har än så länge misslyckats. Det räcker med att några få ledande personer (oftast gamla rävar) inte vill så kommer ingenting ske. Vilket givetvis är 100% fel, tro inget annat.

Sen så är ju det jag har störst problem med i det hela att Brynäs går ut med saker som inte ska stämma (alltså att medlemmarna fått denna info på medlemsmöten och att de också tycker det är bra). Det är ju helt åt helvete om det är så vad man än tycker om konsulter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: "spetskompetens i form av hockeyspelare och tränare, men spelarnas huvudsakliga arbetsplats är ju hallen och inte kansliet."

Men konsulterna har väl jobbat med kultur i hela föreningen även bland medlemmar och supportrar? Då borde ju spelare och ledare också vara inräknade här. Eller ja, "Öka sammanhållningen" var det visst:
"Öka sammanhållningen inom föreningen: Att skapa en känsla av gemenskap och stolthet hos alla medlemmar, spelare, ledare och supportrar."
Så det är ju några fler än bara de på kansliet. Sen har vi väl senaste åren (ej HA-säsongen) hört både det ena och det andra om grupperingar bland spelare/tränare osv om jag inte minns helt fel.

Det med Värdegrund står det bara om "hela verksamheten".
"vilka värderingar som ska genomsyra hela verksamheten."

På tal om något annat så ser jag nu att artikeln alltså säger detta (jag citerar):
"Identitetsarbetet att två tydliga målsättningar: "
1. Stärka föreningens identitet och värdegrund:
2. Öka sammanhållningen inom föreningen

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som menas med "att två tydliga målsättningar" här ovan. Är det något som nu satts och man ska arbeta med eller är man klar med det?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Jag menar att de ansvariga cheferna borde kunna jobba fortlöpande med den här typen av saker utan att ta in en extern konsult. Har du någonsin jobbat på ett företag som har tagit in en extern konsult för att jobba med värdegrunden?

När det gäller spelarna, så är det ju ledarna som jobbar med hur lagets identitet och värderingar ska vara. Det är helt givet att det ingår i ledarskapet år 2024. Sen handlar det som sagt mycket om att rekrytera rätt personer, det blir väl mest uppenbart bland spelarna som alla ser spela, men gäller egentligen alla. Om man rekryterar spelare som är bra karaktärer, så får man bra karaktärer i laget, det är helt givet att tänka så bland spelarna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: ”, inhyrda eller temporärt anställda kan givetvis behövas i vissa typer av situationer. Som du säger krävs det givetvis specialkompetens för att sätta upp en mediakub, det är bokstavligen livsviktigt att man har rätt kompetens till den typen av arbetsuppdrag.”

Säger sig själv att du måste ha rätt företag för installera en mediakub.
Men Brynäs behöver inte hyra in en konsult för ett byggprojekt som att installera en media kub.
Du begär in en offert i från företag som är är intresserade dessutom kan du erbjuda företaget som accepterat det lägsta budet reklam osv.
Säkerhet specialkompetens är företaget som du anlitar deras problem.
Vilket jävla dravel konsult hit och dit,
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: "de ansvariga cheferna borde kunna jobba fortlöpande med den här typen av saker utan att ta in en extern konsult."
100% enig. Det gäller så klart inte bara Brynäs. Men jag har själv ingen särskilt bra historik av chefer hanterar sånt här eller ens vill ta i det med tång. Det är en av anledningarna till att jag blev fackligt aktiv en gång i tiden (är ej det längre efter att ha bytt bransch).

"Har du någonsin jobbat på ett företag som har tagit in en extern konsult för att jobba med värdegrunden?"
Nuvarande företag saknade värdegrund och lät ett konsultföretag göra det så sent som i slutet av 2022 (det blev klart då). Så ja (jag förstår att det är ovanligt dock). Vi runt 9-10 tusen anställda (totalt).

De flesta arbetsplatser jag varit på har dock ingen uttalad värdegrund alls vad jag vet. Betyder inte att det varit dåliga arbetsplatser för det dock så klart. De flesta människor vet hur man beter sig vare sig man har en värdegrund eller ej. Och de som inte vet kommer ändå inte bry sig om en värdegrund som ingen bryr sig om att följa upp ändå (min erfarenhet och åsikt, inget mer än så).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Som sagt att ta in en konsult bara påvisar att du saknar kompetens i föreningen eller företaget och du är på djupt vatten och saknar en flytväst.
Min åsikt konsulter är för ett företag eller förening som håller på att sjunka och konsulterna är sista räddningen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: När det gäller dom här frågorna tror jag helt tvärt om. Det måste vara en person utifrån som inte har en massa gamla kontakter och vänskapsband som gör att det kan bli svårt att visa på felaktigheter i verksamheten utan att det blir jobbigt. Man får en mer objektiv och samlad bild och kan hitta andra vägar framåt. När riktningen är utstakad så får Brynäs i det här fallet ta taktpinnen och driva det framåt då de ska ha fått den kompetens som krävs för det under vägens gång.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: En fråga för att avsluta denna diskussion. Om Brynäs sagt att de anlitat Centrum för Högpresterande System AB (CHPS) istället för att säga "En konsult hjälpte oss med X eller Y" så hade du varit okej med det?

För det är ju nämligen vad Brynäs gjort här. De samarbetar med/anlitar CHPS och är öppna med det. Att det finns konsulter där är MITT ord och något de (CHPS) skriver om på deras hemsida bara.

Det är lite som att alla kommuner/regioner (T.ex. Region Stockholm och Skåne) skulle få skit för att de samarbetar med Atea (Atea har 1000+ konsulter). Det för mig är en helt tokig tanke bara men jag accepterar att du inte håller med. :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: ” Som sagt att ta in en konsult bara påvisar att du saknar kompetens i föreningen eller företaget och du är på djupt vatten och saknar en flytväst.
Min åsikt konsulter är för ett företag eller förening som håller på att sjunka och konsulterna är sista räddningen.”

Okej! Så för att sammanfatta, Brynäs kan aldrig ta in konsulter oavsett behov. Man kan inte heller rekrytera för det är förknippat med risk, dock ska all kompetens finnas inhouse, samtidigt som man ska ha en smal organisation för att få mer utrymme till spelarvärvningar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Konsulter tar man in för ett tillfälligt projekt (kan omfatta flera år) eller liknande när man behöver specialistkompetens man själv saknar för att klara av att få det gjort. T ex Microsoft ska bygga en fabrik - bygga fabrik är ej Microsofts (”Pyttemjuks”) kärnverksamhet.
Annat exempel är att man har en egen arbetstyrka (t ex ingenjörer) som bas men ett visst antal konsulter som komplement som ”man andas med” som flexibilitet när efterfrågan varierar uppåt eller nedåt.
Ser inget negativt i detta.
(Dessutom är det enkelt för uppdragsgivaren att få konsulter att göra sitt jobb utan tjafs om man ska vara cynisk 🙂)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Ha ha ha men en mediakub kan sätta oss i konkurs eller åtminstone ta pengar i från lagbygget enligt dig,
Men inte överbetalda konsulter, det är OK enligt dig
om man nu ska vara cynisk.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Många dåligt underbyggda påståenden från din sida angående vad jag vill, tycker och tror utgående från min korta kommentar. Snudd på oförskämt tycker jag!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Du sammanfattar något jag inte sagt,
Självklart ska du rekrytera personal som har kompetens.
Att ta in konsulter betyder bara att du inte har rekryterat rätt personal,
Eller vad,
Så en snabb sammanfattning vad jag sagt är att lägga pengarna på ett SHL lag som förblir ett SHL lag nästa säsong,
Allt annat är imbecillt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: ” Många dåligt underbyggda påståenden från din sida angående vad jag vill, tycker och tror utgående från min korta kommentar. Snudd på oförskämt tycker jag!”

Vad är det inte förstår? att konsulter kostar mer än en tillsvidare anställning.
Den enda oförskämda här är du med dina imbecilla påståenden.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Att jag påpekade vad du faktiskt skrivit, inget annat!
Jösses…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: ”J-S: Att jag påpekade vad du faktiskt skrivit, inget annat!
Jösses”

Om jag missuppfattat och varit oförskämd i mot dig så ber jag om ursäkt.
Jag trodde det var uppenbart vad skrev om konsulter och kostnad osv,
men om jag var otydlig så ber jag om ursäkt och om du vill så kan jag förtydliga det?
Ha en fin kväll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Ingen fara, reagerade bara på att du planterade åsikter om saker jag inte hade kommenterat 🙂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Konsulter är användbara när behovet av resurser (kvantitet) eller behovet av viss kompetens varierar över tid.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J-S: Det är uppenbart att du inte har en susning om hur konsulter ska användas. Det är även en skröna att konsulter skulle vara speciellt mycket dyrare än tills vidare anställda, men du glömmer väl så klart de sociala avgifterna…

När det gäller att ta in konsulter ser jag 2 användningsområden.

1) Du ska starta ett projekt där specialistkompetens saknas inom organisationen. Definitivt inget ovanligt, inte ens på större företag.

2) Du behöver täcka upp för tillfälliga toppar. Antingen om man har en verksamhet som exempelvis ökar rejält i omsättning/arbete i Q2. Alternativt som nu, då stor del av ordinarie personalstyrka är på semester. Absolut inget ovanligt att ta in en resurskonsult då.

Vad gäller CPHS så har jag själv jobbat på ett par företag där vi tagit in dom som en del i fortsatt chefsutbildning. Jag har fått många tips och trix under dessa som jag haft nytta av i min vidare karriär hur man ska bygga ett högpresterande lag.

Avslutningsvis så talar du ju fullständigt emot dig själv när du säger att Brynäs ska ha en slimmad organisation och satsa precis allt krut på spelartruppen. Samtidigt ska precis all kompetens finnas in-house. Det blir ju liksom en omöjlig ekvation…

Jag tycker det är helt rätt att Brynäs satsat både pengar, tid och kraft på dessa områden då det varit uppenbart att något varit ruttet i föreningen över tid..

Mina 2 cent…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: Angående kommunikationen så saknar man ju Kevin Johansson. Västerås har intervjuer med alla sina nyförvärv, det hade man gärna haft i Brynäs också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge:
Ord och inga visor, klockrent 🤘😊

Hoppas vi kan släppa det ämnet nu och hitta något nytt att kivas lite om, 😅, så, vad har vi för nytt ”in the pipe” ? 😅
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: "Det verkar finnas en stark trend att anställa många kommunikatörer lite här och var i samhället. När det gäller Brynäs skulle man kunna göra väldigt mycket mer med ganska små medel..."

Min far berättade en skröna för mig som barn om ”gamla gubben Ahlgren” på Ahlgrens – för de yngre Gävleföretaget bakom godisbilarna och Läkerol. Vilken av Ahlgrenarna det var framgick inte av skrönan. …Men skrönan gick ut på att Ahlgren fått kritik att han lade så mycket pengar på reklam: ”Tänk vad mycket pengar du skulle ha haft kvar om du inte lagt så mycket pengar på reklam”. …Och Ahlgren ska ha svarat: ”Ja, och vad mycket tabletter”.

Sant eller inte. …Men om Brynäs har anställt några kommunikatörer och tagit in några konsulter som får intäkterna till föreningen att öka långt mer än lönekostnaderna är det väl bara att njuta. …Eller?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve:
"Tycker det är lite konstigt att man kommer och försöker trycka ned arbetet som Brynäs gjort och säga att man inte vet något när man fått alla chanser i världen att vara med på medlemsmöten och dessutom är välkommen att kontakta Tjolle själv eller Brynäs om man har fler frågor."

Märker du av effekterna av det arbete (processer/möten mm) som föreningen lagt ned på Brynäs identitet?
Kan du redogöra för Brynäs nya identitet?
Kunskapen om identiteten borde vara viktigare än kunskap om arbetsprocessen?
Skall det vara konsult Tjolle som sitter inne med svaret på frågan om hur Brynäs nya identitet ser ut?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Vilka spelar tror ni vi får in? Målvakt, back och en forward!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Malken: All reklam är bra 😉 men dessa är väl inte säljare eller reklamare? Om intäkterna ökar och det går att mätbart koppla till dessa anställningar är det så klart bra precis som du skriver.
Sen finns det väl en alternativkostnad också. Om vi tar in en scout istället som vartannat år bidrar till att värva en talang som säljs till NHL, bidrar inte det mer till klubbens ekonomi?
Kommentera

« · 2714016 · »